FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Transilvania, lider in consum

Transilvania, lider in consum

Un studiu realizat in luna noiembrie 2008 pentru revista Progresiv de catre compania de cercetare Synovate detaliaza caracteristicile dominante ale consumului de smantana din Romania. Studiul a fost realizat la nivel national, pe un esantion de 1500 de respondenti, cu varsta intre 18-64 ani.

Produsele lactate sunt o categorie importanta in cadrul consumului de alimente. Acest lucru este relevat si de procentul de doar 2% de non-consumatori ai acestei categorii. Produsele cele mai cautate sunt cascavalul, smantana, laptele dulce si iaurtul simplu.
Acestea sunt ideile de baza de la care au pornit obiectivele studiului pe care Synovate l-a realizat anul trecut pe piata din Romania. Particular, consumul de smantana este semnificativ mai ridicat in randul consumatorilor cu varsta cuprinsa intre 35 si 44 de ani, tendinta remarcata si pentru consumul de smantana in randul femeilor.
In ceea ce priveste consumul pe regiuni, Transilvania se situeaza pe primul loc in topul consumatorilor de smantana, cu un procent de 86%.
Studiul ofera si cateva informatii pri­vind celelalte categorii din piata lactatelor. Astfel, consumul de cascaval este semnificativ mai pronuntat in zona urbana (85%) si in special in Bucuresti (93 %).
Capitala se mentine in top si prin consumul ridicat de lapte dulce, categoria de varsta predominanta in cadrul consumatorilor de lapte dulce fiind 25-44 ani. Categoria, semnificativ mai mare, de consumatori de iaurt cu fructe este alcatuita din persoane cu varsta intre 18 si 24 de ani, si in general de femei.
Deserturile pe baza de lapte sunt semnificativ mai mult consumate de catre persoanele cu varste cuprinse intre 25-34 ani (29%), preponderent in Bucuresti (39%) si Banat (47%).

Frecventa de consum si de cumparare
Smantana este consumata in medie de aproximativ doua ori pe saptamana. Consumul de smantana este semnificativ mai redus in randul persoanelor de 18 - 24 ani, cu o medie de 5.3 ori pe luna, fata de media de 6.5 per total.
Frecventa de consum pastreaza Transilvania pe primul loc in randul consumatorilor de smantana, avand o frecventa medie lunara de consum de 8.4 fata de media pe total de 6,5.
In ceea ce priveste freventa de cumparare lunara a smantanii, media este de 3-4 de ori / luna.
Frecventa medie anuala de cumpa­rare este semnificativ mai mare in randul populatiei din Transilvania (61 fata de 40 pe total) si a persoanelor cu un venit al gospodariei de peste 2000 lei. Scorul cel mai mic pentru frecventa de cumparare in cadrul regiunilor a fost inregistrat de Oltenia si Crisana (22, fata de 40 media anula pe total).
In zona de rural frecventa medie anuala de cumparare este semnificativ mai redusa in comparatie cu frecventa pe total (35 vs. 40).

De unde cumparam
Magazinele universale mici sau minimarketurile sunt principalele locuri de unde se cumpara smantana. In mediul rural, principalul loc de cumparare al smantanii este magazinul universal
mic/ minimarket.
Supermarketul a obtinut un scor semnificativ mai mare pentru zonele de urban (30%, fata de 22% pe total) si, din punct de vedere al regiunii unde predomina ca optiune de cumparare, acesta are o valoare mai ridicata in Muntenia (39% vs. 22%). De asemenea, acesta este locul principal de cumparare a smantanii pentru persoanele cu educatie inalta ce provin din gospodarii de 1-2 persoane.
Hypermarketul a inregistrat frecvente de cumparare semnificativ mai mari in randul bucurestenilor (47%, fata de 20% pe total) si transilvanenilor (30% vs. 20% media pe total). De asemenea, hipermarketul este locul principal de cumparare al smantanii pentru persoanele cu venituri pe gospodarie de peste 2.000 lei. Chioscul este preferat de persoanele cu venituri pe gospodarie situate intre 900 - 2.000 lei.
Persoanele cu varsta cuprinsa intre 55 si 64 ani obtin smantana, semnificativ mai mult, din productia proprie sau de la tarani. Productia proprie, ca modalitate de obtinere a smantanii, este de asemenea caracteristica celor din mediul rural si celor cu venituri pe gospodarie sub 900 RON.

Ce se cumpara

Peste 85% din respondenti cumpara cel mai des smantana procesata industrial. Smantana obtinuta prin procedee industriale este cumparata semnificativ mai mult de catre transilvaneni (94%), si in general de catre persoane cu nivel inalt de educatie si venit pe gospodarie de peste 2000 lei. De asemenea, smantana procesata industrial este cumparata semnificativ mai mult de catre persoane necasatorite (90%).
Smantana de la producatorii individuali (taranii/ din piata) sau cea consumata din propria gospodarie au inregistrat procente semnificativ mai mari in Moldova si in general, in cazul persoanelor cu venituri pe gospodarie sub 900 lei.
Notorietate spontana
Notorietatea spontana a marcilor de smantana difera semnificativ pe regiuni, mult mai putin pe segmentele de varsta, educatie sau venit. Persoanele care nu au mentionat spontan cel putin o marca de smantana sunt semnificativ mai multe in segmentul de varsta 55 - 64 ani (16,7% fata de 8,3% pe total), si in general in zona rurala (11,6% fata de 8,3% pe total).
Danone, cu un scor de 30%, este marca de smantana mentionata spontan de cei mai multi dintre respondenti. Tinerii de 18 - 24 ani au mentionat spontan aceasta marca semnificativ mai mult. De asemenea, Danone a inregistrat scoruri semnificativ mai mari in cadrul Bucurestiului si a regiunilor Muntenia si Oltenia, cat si a oraselor cu peste 500.000 de locuitori.
A doua clasata, Milli, a fost mentionata in special de catre respondentii din Banat si Crisana. De asemenea, un procent semnificativ mai mare a fost inregistrat si in randul persoanelor rezidente ale oraselor cu 20-100 000 de locuitori. Napolact a fost semnificativ mai mult mentionata de catre transilvaneni si cei cu venituri pe gospodarie de peste 2.000 lei.

Notorietate totala
Danone isi pastreaza pozitia de lider si in topul notorietatii asistate (87%). De asemenea, locul al doilea este in continuare ocupat de Milli (80%). Schimbarea o aduce marca de smantana LaDorna, care ocupa al treilea loc (78%), in locul marcii Napolact, care ocupa acum al patrulea loc (72%). In ceea ce priveste notorietatea asistata, in general s-au inregistrat diferente semnificative pe zonele de urban fata de rural, regiuni, clase sociale si marime de localitate si aproape deloc pe varste.
Prima clasata isi pastreaza scorurile semnificativ mai mari in Bucuresti, Oltenia si Muntenia si in orasele mari, cu peste 500.000 locuitori. Milli, pe langa faptul ca si-a pastrat mentiunile semnificativ mai multe in randul banatenilor, a castigat procente semnificativ mai mari si in Muntenia. Nou intrata in top, marca LaDorna a fost semnificativ mai mult mentionata in Bucuresti, Muntenia si Oltenia.

Consumul in gospodarii, de obicei si cel mai des
Danone a fost declarata cea mai consumata marca de smantana (49%), cu procente semnificativ mai mari in Muntenia (67%) si in general, in orasele cu peste 500.000 de locuitori.
Milli ocupa al doilea loc in topul consumului de smantana (29%). Cel mai redus consum a fost inregistrat in Moldova (13%). Locul al treilea i-a revenit marcii Napolact , avand un consum semnificativ mai mare in randul transilvanenilor (35%) si in general al persoanelor cu un nivel inalt de educatie.
Topul primelor trei marci in ceea ce priveste consumul de smantana in gospodarii cel mai des, se pastreaza. Astfel, cei mai multi dintre consumatorii de smantana procesata industrial au numit Danone ca marca consumata cel mai des. Urmeaza marcile Milli si Napolact. Consumul cel mai des de Danone este semnifcativ mai mare in Muntenia, si in randul persoanelor ce apartin claselor sociale superioare. Muntenia se plaseaza la polul opus in cazul consumului de smantana marca Milli, inregistrand aici cel mai scazut scor. Ca marca consumata cel mai des, Milli a inregistrat scoruri semnificativ mai mari printre cei cu venituri pe gospodarie de sub 900 lei si in orase cu 20-100 000 de locuitori.
Persoanele cu varsta cuprinsa intre 55-64 ani, si in general pensionari, prefera marca Napolact, atunci cand vine vorba de consumul de smantana.

Tipul de ambalaj preferat
Tipurile preferate de ambalaje sunt paharul si galetusa din plastic (50% si respectiv 46%). Pentru acestea nu s-au inregistrat diferente semnificative in functie de varsta sau sex.
Smantana la galetusa din plastic este semnificativ mai mult cumparata in Muntenia (61%) si Moldova (57%).
Persoanele apartinand claselor sociale A/B au adus un scor semnificativ mai mare (59%) paharului de plastic ca ambalaj preferat pentru smantana.
Smantana la pahar de plastic se cumpara semnificativ mai mult in orasele cu pana in 20 000 de locuitori, unde galetusa din plastic a inregistrat cel mai redus scor de cumparare.

Importanta procentului de grasime

In principal, smantana cumparata cel mai des (38%)are un continut de grasime intre 13 si 20%, fiind urmata de smantana cu un continut de pana in 12% de grasime (27%). Persoanele cu venituri pe gospodarie de peste 2000 lei (46%) consuma semnificativ mai multa smantana cu continut de grasime de 13 pana la 20%.
Smantana de sub 12% grasime este sensibil mai mult consumata in Mun­tenia (34%) si in general in orasele foarte mari, cu peste 500.000 de locuitori.
 

 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content