FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Trade Round Table, evenimentul de referinta al industriei de retail

Trade Round Table, evenimentul de referinta al industriei de retail

Evenimentul de retail si FMCG al toamnei, Trade Round Table Magaziul Progresiv, a adunat peste 200 de persoane de decizie la cel mai inalt nivel, avide de informatie proaspata asupra industriei pe care o slujesc. Ce am aflat cu totii a fost ca tonusul consumatorului ramane scazut, dar, pentru a schimba aceasta stare de lucruri este nevoie mai mult ca oricand de conlucrarea stransa a actorilor de pe lantul de aprovizionare. S-a evidentiat si aplecarea furnizorilor spre sprijinul si dezvoltarea comerciantilor traditionali ca sursa de crestere a vanzarilor, mai ales in fata tendintei de orientare spre convenience si proximitate a cumparatorilor, dar si imperativul unor actiuni care sa aduca valoare adaugata concreta atat magazinului, cat si clientului sau. Daca perspectivele de crestere pentru anul viitor raman moderate, ce se va consolida cu siguranta va fi dialogul dintre comercianti si furnizori, obligati mai mult ca oricand sa ajunga la rezultate reciproc avantajoase.

 

 

PREZENTARILE LECTORILOR 

Provocarile contextului intern si extern asupra pietei de FMCG
Albert Davidoglu, Customer Development Director, Unilever SCE

Factorii care influenteaza in prezent retailul alimentar sunt orientarea catre produse mai ieftine, lansarea marcilor proprii, inventarea unor noi formate de comert traditional dar si aparitia unor noi canale de vanzare, in general, precum cele on-line. Toate acestea forteaza adaptabilitatea marcilor, a producatorilor si distribuitorilor in sensul de a usura viata consumatorilor.
Pana la urma, dezvoltarea pietei este responsabilitatea tuturor jucatorilor din piata, efortul lor comun este cheia succesului. Magazinul ramane cel mai important canal de comunicare, iar rolul lui in ecuatia succesului este de a genera mai mult trafic, mai multa loialitate si un cos de cumparaturi mai mare. In acelasi timp, responsabilitatea producatorilor este de a loializa mai multi utilizatori, aducandu-le mai multe beneficii si crescand astfel consumul.

 

Mic dictionar de criza
Luiza Velcu, Research Executive, MEMRB Romania

Adancirea recesiunii in Romania a afectat marea majoritate a consumatorilor. Un studiu efectuat de MEMRB arata ca 50% din respondenti au suferit reduceri ale salariilor nete. Impactul asupra cumparaturilor de alimente nu s-a lasat asteptat, oamenii indreptandu-se spre cumparaturi de volum mai mic si intr-o mare masura spre produse in promotie. S-a renuntat la achizitia de haine si incaltaminte, la iesitul in oras, iar cea mai mare parte a veniturilor este cheltuita pe utilitati. Sase din zece respondenti afirma ca nu mai pot economisi. Concomitent, in cazul in care nu au fost concediati, volumul de munca de la serviciu este mult mai mare.
In 2010, oamenii au inceput sa-si piarda optimismul in ceea ce priveste imbunatatire celor mai importante aspecte ale vietii lor.

 

Strategii de promovare la raft si impactul lor asupra consumatorilor
Daniel Enescu, Partener Daedalus Group

Pe masura ce criza se adanceste, tipologia consumatorilor migreaza catre segmentele cu atitudine mai pesimista, influentand modul in care acestia percep activitatile de marketing. Exista o legatura directa intre evolutia pietei si investitiile in promotii. Cu cat piata are o tendinta mai accentuata de scadere, cu atat promotiile au o tendinta mai clara de crestere.
Acolo unde au fost facute investitii masive in promotii, impactul acestora asupra consumatorilor scade vizibil. Consumatorii din ce in ce mai educati si mai atenti „tind sa elimine” promotiile de tip pret special cu pretul inainte de promotie nespecificat. Desi exista variatii de la piata la piata, a fost identificata o tendinta vizibila de mutare a promotiilor de volum /loializare catre promotiile de activare / achizitie. Promotiile care aduc ceva nou /special pe piata au eficienta sporita fata de cele clasice.

 

Comertul traditional: Solutii pentru viitor!
Mircea Coman, Head of Target Group Management Trader, METRO Cash&Carry Romania

Sustinerea comertului traditional este esentiala pentru comertul romanesc, iar Metro a dezvoltat in ultimii doi ani programe foarte puternice pentru sprijinul micilor comercianti. Printre acestea se numara consilierea si consultanta in reamenajarea magazinelor, traininguri pe subiecte de interes, precum igiena, relatiile cu clientii sau merchandising, sau programe promotionale dedicate, servicii financiare si alte tipuri de servicii. Comerciantii mici au astfel posibilitatea de a tine pasul cu tendintele pietei si de a-si adapta oferta in concordanta cu nevoile clientilor, reusind astfel sa reziste in climatul concurential dificil.

 

Consumul casnic intre ratiune si simtire
Gabriela Luca, Researcher, GfK Romania

Consumatorul roman isi pierde optimismul si se teme pentru siguranta locului de munca si de greutatea de a-si plati facturile. Din nevoia de siguranta, el se intoarce catre valorile traditionale, catre familie, presiunea pe imagine scade si creste importanta economisirii. Cat priveste consumul casnic, reducerea cheltuielilor alimentare s-a accentuat pe perioada verii fata de inceputul anului, ceea ce a afectata majoritatea categoriilor. Spre deosebire de trendul general, insa, cheltuielile in magazinele de tip discount au crescut, ca si loialitatea cumparatorilor de hypermarket. De asemenea, marcile private inregistreaza un ritm de crestere moderat.

Modificari fiscale aduse in 2010: cum este afectata industria de retail?
Mihaela Mitroi, Partener, PricewaterhouseCoopers

Cea mai importanta masura cu impact asupra industriei alimentare este taxarea inversa, adoptata prin OUG 54 a introdus aceasta notiune ca procedura de simplificare. Aceasta presupune ca TVA-ul se plateste doar de catre consumatorul final, in cazul anumitor produse, precum cereale, legume, fructe si carne. Pericolul care poate aparea este consumatorul final mascat, care se inregistreaza ca platitor de TVA, dar care foloseste aceste produse pentru autoconsum. Masura urmeaza sa fie adoptata de Comisia Europeana, dar este probabil ca ea sa se aplice doar la cereale. Alte prevederi care au afectat agentii economici sunt legile de marire a bazei de impozitare, din cauza incoerentelor si normelor de aplicare neclare, sau facilitatile fiscale nefunctionale sau neinteresante.

 

Drepturile si garantiile unui agent economic pe durata unei investigatii deschise de catre Consiliul Concurentei Manuela Guia, Managing Associate, D&B David si Baias (Correspondent law firm of PricewaterhouseCoopers)

Primele doua domenii pe lista prioritatilor Consiliului Concurentei pentru anul viitor sunt sectorul agroalimentar si retailul alimentar. In consecinta, agentii economici ar trebui sa fie pregatiti si sa-si cunoasca drepturile si indatoririle in relatiile cu autoritatea de concurenta, dar mai ales in momentul declansarii, in timpul derularii si finalizarii unei investigatii. Vorbitoarea a explicat cum se poate declansa o investigatie, ce presupune politica de clementa, cum se pot solicita informatiile, cum se deruleaza inspectiile, cum se finalizeaza ancheta si care sunt momentele in care pot fi contestate anumite decizii. De asemenea, prezentarea a clarificat modalitatile de anulare sau reducere a amenzilor.

 

Consumul si modelul economic romanesc
Alexandra Gatej, Consilier prezidential, Departamentul Mediul de Afaceri Intern si International

Una dintre oportunitatile pentru FMCG este dezvoltarea agriculturii si a productiei alimentare locale, inclusiv ecologice, cerere foarte insistenta din partea retailului modern. Pentru aceasta este necesara si vocea unitara a industriei de retail, care tace deocamdata. Daca industria considera ca dezvoltarea productiei alimentare locale este in interesul sau, este important ca ea sa spuna acest lucru cu voce unitara si propuneri concrete. In societatea romaneasca, este nevoie de un triunghi echilateral format din guvern, sindicate si patronate, care sa sustina si sa promoveze noile modele de crestere, dar acest echilibru nu exista inca in Romania.

Dilema leadership-ului de criza: cota de piata sau profitabilitate?
Victor Armaselu, Vice-Presedinte Vanzari si Distributie, Ursus Breweries

Un studiu realizat pe 6.000 de mari companii la nivel mondial, analizate pe o perioada favorabila economic de 15 ani, a ajuns la concluzia ca sub 5% dintre ele au putut raporta pe o perioada mai mare de 10 ani consecutivi o crestere profitabila sustinuta.
Mai mult, peste 40% din companiile care au atins unul dintre cele doua mari obiective, au esuat in a-l atinge pe celalalt! Abordarea care aduce probabil cele mai multe beneficii pe termen lung este cea de a urmari pas cu pas o transformare printr-un amestec judicios de „Exploatare si cucerire” si „Dezvoltare si constructie”.

 

Ce formate de magazine sunt castigatoare in Europa
Mylos Ryba, Senior Retail Analyst, Planet Retail

Ca si rata de crestere, grupul Schwarz va fi campionul, inclusiv in Romania, perspectivele sale de dezvoltare in Europa Centrala si de Est fiind foarte bune. In Europa Centrala, modelele discount impuse de Lidl si Biedronka se bucura de succes, iar intrarea Lidl in Romania va contribui la cresterea competitivitatii si va pune in pericol comertul traditional.
Pe langa acestea, piata romaneasca va cunoaste si dezvoltarea sectorului de retail convenience, a programelor de fidelizare si a loializare, precum si a marcilor proprii, concomitent cu cresterea ponderii comerciantilor internationali in totalul pietei de FMCG. 

 

Pret, perceptie, realitate in comertul din Romania
Tunde Turcsan, Director General, Nielsen Romania

Pretul nu este totul, dar batalia pentru banii consumatorilor este mai apriga din mai multe motive. Ei au invatat sa economiseasca dar cu compromisuri minime asupra calitatii vietii, sunt mult mai atenti la preturi si se orienteaza spre promotii si marci proprii. Comerciantii traditionali continua sa-si asume greutatile perioadei, inclusiv presiunea pe preturi. Ei nu sunt optimisti pentru 2011, doar 1% considerand ca vor avea vanzari mai bune. Anul acesta au cumparat volume mai mici ca in 2009, au facut schimbari in sortimentatie sau chiar au inchis pe perioade limitate, iar, in ceea ce priveste anul viitor, se asteapta intr-o pondere mai mare, decat anul trecut, ca performantele lor sa fie mai slabe.

[click pe poza pentru marire] 

 

 

 

 

 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content