FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Top trenduri de urmarit in anul 2011

Top trenduri de urmarit in anul 2011

Pe masura ce tragem linia si contabilizam anul ce s-a incheiat, se face, inevitabil, si trecerea de la realizarile lui 2010 la tintele si aspiratiile pentru 2011. Tocmai pentru ca, in mod traditional, orice inceput de an este momentul planificarilor, al negocierilor si al stabilirii targeturilor intre partenerii de business, specialistii de la IGD va ofera o lista clara de tendinte care vor modela industria globala a bunurilor de larg consum in 2011. Ca de obicei, va indemnam sa priviti in perspectiva si sa nu uitati ca scenariile de dezvoltare experimentate de alte tari sunt viabile si pentru Romania. Un articol de Jonathan Gunz, Senior Business Analyst, IGD. Traducere si adaptare de Romina Ardelean.

Inca din primele zile, 2011 se contureaza a fi inca un an plin de evenimente. Expertii de la IGD anticipeaza o crestere in importanta a retailului alimentar online, a pietelor emergente si a sustenabilitatii, alaturi de alte directii cheie. Predictiile sunt rezultatul unor cercetari de piata extensive realizate de compania britanica de-a lungul unui an in randul retailerilor, producatorilor, dar si al furnizorilor de servicii si cumparatorilor, atat in Marea Britanie cat si la nivel international, in peste 25 de tari.

1. Anul 2011, anul online-ului?
Anul trecut am asistat la o serie de experimente atat din partea retailerilor cat si a furnizorilor pe acest segment, intr-o “febra” de a materializa oportunitatile aduse de piata virtuala asemanatoare goanei dupa aur. La aceasta situatie a contribuit, fara doar si poate, cresterea numarului de cumparatori deschisi ideii de a integra tehnologia in viata lor de zi cu zi, fenomen confirmat si de numarul tot mai mare de utilizatori de smartphone-uri si de aplicatiilor dezvoltate pentru acestea.

De remarcat, de asemenea, si abundenta platformelor lansate online si a proiectelor de social media implementate cu ajutorul instrumentele puse la dispozitie de dezvoltatorii retelelor de profil, precum Facebook sau Twitter. In cifre, putem vorbi de o piata a retailului online estimata in 2015 la peste 9,5 miliarde de lire sterline doar in Marea Britanie (versus 4,8 miliarde de lire sterline in 2010), la care se adauga cresterile substantiale preconizate si la nivel global. In acest context, este cu adevarat o optiune sa nu luati in calcul oportunitatile oferite de acest canal?

2.Retailerii internationali isi vor concentra atentia mai mult spre pietele externe.
Anul 2011 ar putea fi anul in care sa vedem un focus mai mare pe pietele din portofoliul extern al marilor jucatori din retail. Tesco deja si-a facut publica intentia de a intensifica planurile de expansiune, in timp ce Walmart cauta momentul potrivit pentru o mutare in Africa de Sud, iar Sainsbury’s reanalizeaza oportunitatile unei eventuale intrari pe piete externe. Mai mult decat atat, 63% dintre respondentii la studiul IGD „International Grocery Retailing Survey” din 2010 se asteapta ca ritmul globalizarii retailului sa accelereze semnificativ in urmatorii cinci ani fata de ceea ce se intampla la momentul actual. Prin urmare, acest aspect este unul pe care il vor regasi cu siguranta si in topul anilor viitori si reprezinta o sursa sigura de profit pentru acei jucatori care vor stii sa reactioneze rapid in fata noilor trenduri.

3. Imbunatatirea performantelor financiare ramane un imperativ. Retailerii si producatorii deopotriva trebuie sa jongleze atat cu profitul, cu standardele de calitate, cat si cu eficienta, daca vor sa ramana competitivi. Un alt indicator de performanta valabil pentru toate companiile, insa cu precadere pentru acelea care sunt listate la bursa, este intoarcerea investitiilor. Din moment ce disponibilitatea lichiditatilor este o contrangere valabila si pentru 2011, jucatorii din retail vor fi nevoiti sa isi prioritizeze cu atentie orice viitoare investitie, desi, pe de alta parte, va trebui sa se faca un compromis intre cresterea business-ului si scaderea costurilor daca se doreste mentinerea standardelor de calitate. Identificarea acestui punct de echilibru va fi o provocare pentru toate companiile.

4.Implicare este numele jocului.
Din ce in ce mai mult, brandurile din FMCG si din retail cauta noi modalitati de a se conecta la cumparatori si consumatori. Discutiile online, panelurile de opinie, fan cluburile dedicate si continutul creat special pentru internauti sunt doar cateva exemple de noi instrumente care stau la dispozitia companiilor care vor sa stie totul despre experienta cumparatorului cu produsele sau serviciilor lor. Acest trend va deveni si mai popular pe masura ce numarul utilizatorilor de social media va creste. Tocmai de aceea companiile nu au de ales si trebuie sa ia in considerare o noua formula in ceea ce priveste comunicarea de brand pentru 2011.

5. Un mediu economic fragil. Desi in 2010 am asistat la iesirea din recesiune a multor piete, afirmatie asumata de specialisti si in dreptul economiei modiale, nimeni nu crede cu adevarat ca ce-a fost mai greu a trecut. Sunt inca suficiente voci care sustin scenariul unei crize in W incat sa le dea fiori executivilor companiilor. Chiar si fara o reintoarecere a crizei sunt suficiente problemele de ordin economic, precum este aspectul datoriilor externe, care contribuie negativ la performanta tarilor si a regiunilor , mai ales la nivelul Europei. Scaderea consumului in sine este capabila sa joace un rol principal fara sa mai punem la socoteala si alte aspecte, iar a increderii consumatorilor este putin probabil chiar si pe termen mediu. Prin urmare, chiar daca nu exista solutii sigure, companiile care indeplinesc regulile de baza, precum disponibilitatea la raft, si continua sa inoveze au toate sansele sa treaca cu bine perioada tulbure ce urmeaza.

6. Focus pe formate noi de magazin si pe inovatia la nivel de produs. Din moment ce competitia pentru cota de piata este mai acerba ca niciodata, avem certitudinea ca retailerii vor continua si in 2011 sa testeze noi concepte de magazin pe toate segmentele, insa mai accentuat pe cel al hypermarketurilor si al magazinelor de proximitate din mediile urbane, dense. Inovatia de produs va fi, de asemenea, o prioritate pe masura ce lupta dintre marcile private si branduri se intensifica. O intelegere deplina a modului noilor tendinte si o adaptare a strategiei la fiecare canal vor ajuta la maximizarea oportunitatilor in noul an.

7. Sustenabilitatea sau conceptul viitorului. Initiativele privind sustenabilitatea in industrie vor continua sa se manifeste si chiar sa se intensifice. Reducerea consumului de energie ca parte a programelor de scadere a costurilor si a emisiilor de carbon sunt in topul prioritatilor retailerilor si producatorilor, insa sunt si alte aspecte care vor fi importante. De exemplu, exista deja companii care au redus consumul de apa in ideea de a preintampina o eventuala criza a apei, in timp ce altii si-au luat angajamentul de a nu participa sub nicio forma la defrisarile de paduri. Care este pozitia companiei tale vizavi de sustenabilitate? Sunteti pregatiti sa intampinati provocarile cu care se va confrunta industria din acest punct de vedere in 2011 si in viitor?

8. Oameni si competente profesionale cheie. Cel mai des intalnit risc ,atunci cand vine vorba de o schimbare in top managementul companiilor de retail internationale este alterarea directiilor strategice si a viziunii de business construite de-a lungul anilor.
Motivul este simplu de inteles dar nu si de rezolvat, si se refera la incapacitatea noilor manageri de a intelege pe deplin mediul intern si mediul extern al companiei, dar si imposibilitatea de a duce „jocul” la un alt nivel fara a modifica valorile de baza asumate de companie. Aceste incompatibilitati se vor acutiza si mai mult daca cei care conduc astazi companiile nu constientizeaza nevoia implicarii lor in procesul de educare al tinerilor astfel incat sa se asigure ca urmatoarele generatii de angajati vor avea competentele profesionale necesare industriei.

9. Intoarcerea la lucrurile simple.
Atentie, simple nu inseamna si simpliste. La inceputul crizei economice toata lumea s-a grabit sa anunte inevitabilul downtrading. Acum, privind retrospectiv, realizam ca mai mult decat o banala migratie a consumatorilor spre produse mai ieftine, am asistat la alt fenomen, unul care nu va disparea odata cu cresterea veniturilor: aparitia unui nou tip de cumparator, unul mai intelept, mai atent cu bugetul familiei, mai educat. Iar totul a plecat de la nevoia oamenilor de a economisi fara a face insa rabat de la calitate si de la valori. Prima etapa a acestei transformari a luat deja sfarsit. Urmatorul pas evolutiv, ce se va desfasura in urmatorii doi-trei ani, este o reintoarcere la lucrurile simple, naturale, la satisfacerea nevoilor de baza si nu a mofturilor. In sustinerea acestui curent vin si rezultatele unor studii IGD care arata ca 32% din cumparatori se focuseaza deja pe reducerea deseurilor alimentare si pe folosirea cat mai putinor ambalaje, in timp ce 22% s-au orientat catre o dieta mai simpla, care se rezuma la o varietate limitata de alimente de baza. La generalizarea acestui trend contribuie din plin si cresterea taxei pe valoare adaugata sau a preturilor cu energia.

10. Eficientizarea lantului de distributie si eliminarea pierderilor, deziderate unanime in cadrul industriei. Pierderile de-a lungului lantului de distributie are un impact direct si substantial asupra rezultatelor financiare, asta inseamna ca este de preferat sa preintampini pe cat posibil decat sa ajungi in pozitia in care esti nevoit sa faci managementul unei situatii din start proaste. Masuri in acest sens se iau deja, insa pentru 2011 un aspect cheie pe care se va concentra industria este acela de a raspunde mai eficient si rapid la cererea volatila a consumatorilor astfel incat retururile de produse stricate sa fie minimizate si chiar eliminate, iar lantul de distributie sa fie mai suplu si mai flexibil.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content