Timpul reinventarii raftului | Progresiv

Roxana Chis
Specialist In-Store Communication

In materie de retail, mai mult ca niciodata e timpul reinventarii. Fie pentru a ajusta asa cum va cere realitatea momentului oferta magazinului, dar si nevoile si problemele cu care va confruntati, fie pentru a nu ingadui monotoniei sa se instaleze, pentru a tine treaza placerea cumparaturilor in ciuda deprimarii pe care o dicteaza buzunarele, trebuie sa aveti capacitatea de a apela mereu la modalitati noi de a va atrage si de a va mentine clientii. Timpul reinventarii raftului

Intr-o perioada in care relatiile cu furnizorii pot fi ingreunate de dificultatile financiare generate de criza economica, relatia cu clientii este singura care va poate sprijini in mod real sa traversati cu bine aceasta etapa. Important este sa veniti mereu in intampinarea asteptarilor lor.

Perioada premergatoare sarbatorii Pastelui este una care va deschide doua culoare concrete de actiune: postul si Pastele. Produsele de post si cele destinate Pastelui sunt cele doua directii pe care va puteti baza pentru a reinventa din mers mecanisme de functionare, de la listarea produselor, la prezentarea lor si pana la comunicarea lor la raft. Asadar, si pentru magazin este o perioada a reinvierii, cu atat mai mult cu cat studii recente ne semnalizeaza ca promovarea in magazin este una dintre tendintele eficiente ale acestui an si ca in lipsa bugetelor alocate mediilor traditionale – presa, tv, radio – recomandarile specialistilor in comunicare se orienteaza tot mai mult catre punctul de vanzare, care aduce beneficii reale atat producatorilor / distribuitorilor, cat si retailerilor. In aceasta perioada in care postul Pastelui incepe sa modifice obiceiurile de consum este normal ca magazinul sa isi modifice oferta in consecinta. In acest sens, ponderea pe care produsele vegetariene si cele de post o ocupa in magazin nu trebuie neaparat sa creasca, dar este obligatoriu sa isi sublinieze prezenta, atat prin plasament, cat si prin materialele de promovare la care se poate apela. Bineinteles, in masura in care va puteti permite, diversitatea gamelor de produse va fi un avantaj competitiv, dar, in masura in care politica de achizitii isi propune un orizont mai restrans, expunerea produselor devine extrem de importanta.

"Zona verde"

Creati zone dedicate acestor produse si semnalizati cat mai vizibil aceste perimetre. Pentru aceasta puteti apela la stickere de podea sau la stoppere de raft prin care sa atrageti atentia asupra “zonei verzi” sau a “terenului fresh”. Puteti sa separati pe categorii de produse benzi de etichete care sa compuna printr-o coloristica adecvata un fel de “gradina sanatoasa”. Folosind etichete in culori vitale, galbene, portocalii, rosii, verzi si asezand produsele intr-o maniera care sa reuneasca seria de recomandari de achizitie pe care o faceti consumatorilor, ii incurajati sa cumpere produse care poate altfel nu le-ar ajunge in atentie: fructe confiate, seminte, alune, pateuri de post, conserve vegetale, paste, sosuri, fructe si legume proaspete, produse din soia si dulciuri de post se pot bucura in aceasta perioada de un plasament preferential, reunindu-se intr-un “mic magazin in magazin”, un raion special dedicat celor care tin post. Aceasta abordare va va aduce vanzari mai mari pe categoriile respective, decat daca mentineti organizarea clasica a rafturilor.

"Retele zilei de post"

Displayurile speciale va dau posibilitatea sa prezentati un fel de meniu al zilei pentru diverse combinatii de mese de post. Puteti sa il comunicati intr-un mod care sa atraga atentia, printr-un vizual vesel cu mesaje atractive -  “Pe post de bucatar”, “Retetele zilei de post” sau “Trei mese de post, delicioase si sanatoase” si sa il personalizati cu numele si sigla magazinului; aveti oportunitatea sa asezati in rafturile lui variante de meniu care sa reprezinte pentru clienti idei, recomandari si, totodata, impulsuri de achizitie. Cu siguranta veti anunta inca de la intrarea in magazin faptul ca tineti cont de perioada postului si ca sunteti pregatiti sa le oferiti clientilor produse de calitate si in aceasta perioada a anului.
Postere, flyere sau revista magazinului sunt materiale de care va puteti ajuta cu succes pentru a informa clientii ca aveti oferta adaptata perioadei de post. Daca magazinul dispune de mai multe case de marcat, puteti modifica putin uniforma vanzatorilor, atasandu-le un accesoriu care sa sublinieze perioada postului: esarfe verzi sau sepcute inscriptionate “la post, pentru dumneavoastra”.  Nu uitati sacosele personalizate; acum cand clientii prefera sa cumpere sacose mai rezistente si mai scumpe decat sa dea cate 2 bani pentru fiecare punga de plastic aveti ocazia sa transformati aceasta situatie intr-o oportunitate pentru magazinul dumneavoastra: personalizati sacosele cu numele magazinului si poate chiar cu un mesaj specific postului (“Magazinul X, mereu la post pentru mine”; “am / vreau un post sanatos”; “am / vreau un post bun”; “asta-i postul ce-am postit”) si in acest fel le veti transforma intr-un vehicul de comunicare, dar si intr-o ocazie de a maximiza vanzarile pe acest segment.
Tot in perioada postului puteti introduce in oferta covrigi, un produs a carui cautare creste in aceasta perioada.

Cei 40 de mucenici

Un alt eveniment care are loc in post este sarbatoarea celor 40 de sfinti, moment in care puteti fi alaturi de clientii magazinului dumneavoastra cu pachete speciale care sa contina la preturi promotionale mucenici, faina, miere si nuci. Ca si postul in sine, sarbatorile de pe parcursul lui sunt la fel de importante pentru postitori, cu avantaj in favoarea retailerului ca ele sunt relevante si pentru cei care nu tin post. Cei 40 de mucenici sunt sarbatoriti si de cei care sunt mai inclinati spre cele 40 de pahare decat spre sfinti, asa ca semnalizarea asocierii vinului cu sarbatoarea respectiva este binevenita. La fel de binevenite sunt dezlegarile la peste din timpul postului, zile in care magazinul dumneavoastra trebuie sa sublinieze oferta de care dispune pe aceste categorii de produse, precum si sarbatoarea Floriilor, care in Romania este sarbatorita de un numar foarte mare de oameni. Florile, bomboanele, vinurile si ingredientele unei mese festive sunt in aceasta zi mai predispuse la a fi achizitionate, cu atat mai mult cu cat magazinul adopta o atitudine pro-activa fata de aceasta sarbatoare. Daca de regula nu comercializati flori, intr-o astfel de zi e bine sa va ganditi sa o faceti, apeland fie la buchete speciale, fie la plante decorative sau flori in ghiveci, cu ambalaj festiv.

Postul in sine nu trebuie folosit in exces, nu trebuie speculat in spatiul magazinului; el trebuie doar respectat, fiindu-i recunoscute calitatile si valoarea, fiindca aceasta inseamna respectul fata de clientii magazinului; ca atare, postul trebuie subliniat prin promovarea produselor care ii sunt dedicate. In aceasta idee, dar si pentru ca se incheie sezonul rece si se face trecerea la cel cald, magazinul poate sa apeleze la mijloace de promovare care sa foloseasca postul drept suport. Un mod de viata sanatos, promovat de magazinul pe care il gestionati, poate fi atat o campanie de promovare, cat si una de crestere a vanzarilor. Intr-un cuvant, marketing. Apeland la tehnici de merchansiding si de comunicare specifice, aveti ocazia sa asigurati o atmosfera placuta in magazin si sa traversati criza eficient, eficientizand propriile resurse si compensand lipsa suportului care pana acum venea poate de la producatori sau de la distribuitori si pe care in aceasta perioada este posibil ca acestia sa nu si le mai ingaduie. In plus, clientii vor continua sa va viziteze cu placere, chiar daca puterea lor de cumparare este afectata. Vor intelege ca va straduiti sa le oferiti alternative si solutii si ca sunteti pregatiti sa le prezentati produsele de care au nevoie, chiar daca perioada pe care o traversam cu totii este mai dificila.

Totul cu discretie si bun gust

O alta oportunitate pe care o ofera perioada postului este aceea a curateniei de Paste. In acest context puteti compune seturi de curatenie, combinand asa cum va convine produsele respective, sau puteti organiza promotii de vanzari sau tombole cu premii, care sa ofere ca recompesa produse de curatenie sau specialitati pentru masa de sarbatoare.
In a doua jumatate a perioadei de post trebuie sa dezvoltati in paralel vizibilitatea produselor de Paste. Si la acest capitol trebuie sa va ganditi la o oferta integrata, la un concept, ca de exemplu, “masa de Paste”. Acest concept va va ajuta sa selectati cu atentie produsele si sa le gasiti modalitati de plasament interesante si atractive, care sa le cresca sansele de a fi ridicate din rafturi. Carnea, branzeturile, vinurile, ouale, vopselurile si condimentele, cozonacii si pasca, lumanarile si servetelele, decoratiunile speciale, dulciurile specifice se pot reuni intr-un raion al magazinului, dar si intr-un pliant intitulat: “Sarbatoarea Pastelui: aranjarea mesei, bucuria familiei”. Un astfel de material va ajuta sa va prezentati produsele intr-o maniera care sa incurajeze achizitionarea lor. Pentru aceasta ocazie puteti face efortul de a va abate putin de la regulile obisnuite de listare si puteti extinde oferta, in masura in care spatiul si bugetul va ingaduie. In aceasta perioada puteti comercializa in magazinul dumneavoastra decoratiuni sau jucarii conectate cu momentul si care pot completa oferta alimentara sau pot deveni parte din promotii speciale sau bonusuri de achizitie. De asemenea, puteti initia in perioada sarbatorilor de Paste o campanie bazata pe carti postale si felicitari, fara a exagera cu personalizarea prin elementele magazinului, dar valorificand elementele vizuale ale sarbatorii (flori, oua, lumanari, iepurasi) si marca magazinului cu o urare cuvenita, discret, cu litere mai mici, pe verso-ul cardului. Asta daca doriti sa le comercializati direct; daca bugetul de promovare va permite, puteti insa sa oferiti aceste carduri clientilor, cu urare explicita “Magazinul X va ureaza Paste Fericit!”, dar fara a le comercializa, ci doar pentru a le oferi cadou. In acest caz, puteti asocia cardul cu cu calendar 2009, tiparit pe verso, sau cu un text care sa completeze vizualul.
Important este ca atat pentru magazinul dumneavoastra, cat si pentru clienti sa fie un post folositor si un Paste Fericit!

AAylex One restaurant Cocorico in parteneriat cu Auchan
AAylex ONE deschide primul restaurant Cocorico în parteneriat cu Auchan
Grupul AAylex ONE, producătorul brandului de carne de pui Cocorico, demarează un parteneriat cu Auchan Retail România și lansează un nou concept...
ATAC Galati Atac by Auchan hipermarket discounter hiperdiscounter deschidere magazin nou. Vezi mai multe pe revistaprogresiv.ro.
ATAC by Auchan ajunge la cel de-al cincilea magazin
Auchan deschide un nou magazin ATAC Hiper Discount, formatul cu cele mai mici prețuri al rețelei, în Galați, după unitățile inaugurate în...
Logistica Supply chain colete transportatori firma de curierat. Colete trimise de la magazine si parteneri. Vezi pe revistaprogresiv.ro.
Packeta România ajunge la 1.800 magazine online și selleri parteneri
Packeta România, platformă digitală globală pentru ecommerce, parte din Packeta Group, anunță extinderea rețelei de magazine online și...
Nestle_rezultate financiare primul semestru 2024
Nestlé România, creștere organică de trei ori mai mare decât media grupului
Grupul Nestlé a înregistrat pentru primele șase luni ale acestui an o cifră de afaceri de 45 de miliarde de franci elvețieni, marcând un avans...