FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Surfing The RECESSION Storm -Seminar de strategie de retail organizat de Magazinul Progresiv si GEVA & Company

Surfing The RECESSION Storm -Seminar de strategie de retail organizat de Magazinul Progresiv si GEVA & Company

Revista Magazinul Progresiv si compania de consultanta Geva & Company au organizat, la sfarsitul lunii ianuarie, seminarul de retail cu tema „Surfing The RECESSION Storm”, care si-a propus sa ofere participantilor o perspec­tiva inedita asupra cailor de a te diferentia ca si comerciant, mai ales intr-un context economic dificil.

Pornind de la o analiza generala a mediului economic, in cadrul intalnirii, au fost dezbatute teme legate de evolutia comertului din Romania, au fost puse in discutie scenarii, dar si strategii concrete ale jucatorilor din domeniu si s-a incercat trasarea unor coordonate viitoare, atat pentru retail, cat si pentru sectorul bunurilor de larg consum. Discutiile au pornit de la indicatori cunoscuti, cum ar fi faptul ca economia Romaniei a suferit o contractare de 8,5% in 2009, somajul a ajuns la 6,5%, iar datoria externa a crescut considerabil. In opinia specialistilor de la Geva&Company, esecul unor jucatori cum sunt Pic, Spar si Trident, ajunsi in 2009 in situatie de insolventa, are o influenta majora si pune presiune asupra jucatorilor ramasi in competitie.

Miscarile inregistrate pe piata autohtona – care implica achizitiile facute si intrarea pe piata a unor lanturi importante de retail, de tipul „hard discount”, cum sunt Lidl si Aldi - sunt, de asemenea, coordonate importante ale industriei.

Din perspectiva consumului, trasatura dominanta poate fi rezumata la sintagma „more for less” (n.r. mai mult pentru mai putin). Potrivit datelor furnizate de Institutul National de Statistica, in 2009, s-a observat o crestere a cheltuielilor pentru alimente si bauturi, precum si pentru tutun si alcool.

Pornind de la aceste informatii, George Vascan, Managing Partener al Geva & Company, le-a vorbit participantilor despre importanta stabilirii, in mod clar, a pozitiei pe care un jucator o are in piata, dar si a targetului de consumatori pe care acesta il vizeaza. In acest sens, vorbitorul a oferit o analiza - model de plasari strategice a celor mai importante canale de distributie, pe fiecare segment in parte (hypermarket, cash&carry, supermarket si discounter) in functie de trei principii: value innovation (importanta pe care o au inovatiile pentru consumatori, si nu pentru companie), efficiency (eficienta) si customer intimacy (senzatia clientului in magazin). Ideea centrala este ca retailerul ar trebui sa-si concentreze eforturile pe imbunatatirea aspectelor care conteaza pentru consumator si sa nu-si iroseasca banii in aspecte care nu sunt relevante pentru cei care intra in magazin.

In ceea ce priveste contextul actual, pornind de la o analiza a reactiile jucatorilor din industrie, specialistii Geva&Company au identificat trei tipuri distincte de comportament: cei care ignora ceea ce se intampla in jur („the naked one”), cei care cred ca vor depasi cu usurinta problemele generate de recesiunea economica („the naive hope“) si cei care sunt angrenati in proiecte strategice („clever but not intelligent”).

Dincolo de acesta clasificare, fiecare dintre acesti jucatori se confrunta cu situatiile pe care le impune mediul economic instabil. In fata acestor probleme, vorbitorii au propus cateva miscari strategice pentru care cei angrenati in aceasta industrie ar putea opta: restructurarea, adaptarea la cerintele consumatorilor (ceea ce inseamna o concentrare in zona produselor pe care acestia le doresc), repozitionarea (care presupune un efort mai mare de diferentiere), realinierea (sporirea eficientei a ceea ce detinem) sau reinventarea (care implica un antreprenoriat bazat pe experienta si nu pe oportunism).

Discutiile au atins, de asemenea, chestiuni legate de conceptele de „hard discounter” si „marca privata” si modul in care sunt intelese si aplicate acestea in retail. Specialistii Geva au contra-argumentat o serie de conceptii gresite privind formatul de hard discount, printre care: ideea ca acest format se adreseaza consumatorilor saraci, ca ofera o calitate inferioara sau ca ar fi potrivit doar pentru perioade de recesiune economica. Pe langa explicatiile si exemplele oferite, consultantii Geva&Company au subliniat faptul ca acest format de magazine se va extinde, in urmatoarea perioada, in Romania.

Referitor la marcile private, au fost subliniate urmatoarele aspecte: acestea sunt omniprezente in retailul vest-european, sunt competitive din perspectiva calitatii, sunt, pe fond, branduri (brandurile magazinului), exista consumatori care compara brandurile marilor producatori cu marcile private si care nu se lasa influentati de promovarile facute produselor si, nu in ultimul rand, marcile private nu constituie un fenomen specific recesiunii.

In ceea ce priveste perspectivele pentru urmatoarea perioada, consultantii Geva&Company sunt de parere ca piata din Romania este, inca, in mare parte, neorganizata. Expansiunea marilor lanturi va continua, insa in termeni de eficienta mult mai stricti decat pana acum.

Pornind de la o analiza generala a mediului economic, in cadrul intalnirii, au fost dezbatute teme legate de evolutia comertului din Romania, au fost puse in discutie scenarii, dar si strategii concrete ale jucatorilor din domeniu si s-a incercat trasarea unor coordonate viitoare, atat pentru retail, cat si pentru sectorul bunurilor de larg consum. Discutiile au pornit de la indicatori cunoscuti, cum ar fi faptul ca economia Romaniei a suferit o contractare de 8,5% in 2009, somajul a ajuns la 6,5%, iar datoria externa a crescut considerabil. In opinia specialistilor de la Geva&Company, esecul unor jucatori cum sunt Pic, Spar si Trident, ajunsi in 2009 in situatie de insolventa, are o influenta majora si pune presiune asupra jucatorilor ramasi in competitie.

Miscarile inregistrate pe piata autohtona – care implica achizitiile facute si intrarea pe piata a unor lanturi importante de retail, de tipul „hard discount”, cum sunt Lidl si Aldi - sunt, de asemenea, coordonate importante ale industriei.

Din perspectiva consumului, trasatura dominanta poate fi rezumata la sintagma „more for less” (n.r. mai mult pentru mai putin). Potrivit datelor furnizate de Institutul National de Statistica, in 2009, s-a observat o crestere a cheltuielilor pentru alimente si bauturi, precum si pentru tutun si alcool.

    

Pornind de la aceste informatii, George Vascan, Managing Partener al Geva & Company, le-a vorbit participantilor despre importanta stabilirii, in mod clar, a pozitiei pe care un jucator o are in piata, dar si a targetului de consumatori pe care acesta il vizeaza. In acest sens, vorbitorul a oferit o analiza - model de plasari strategice a celor mai importante canale de distributie, pe fiecare segment in parte (hypermarket, cash&carry, supermarket si discounter) in functie de trei principii: value innovation (importanta pe care o au inovatiile pentru consumatori, si nu pentru companie), efficiency (eficienta) si customer intimacy (senzatia clientului in magazin). Ideea centrala este ca retailerul ar trebui sa-si concentreze eforturile pe imbunatatirea aspectelor care conteaza pentru consumator si sa nu-si iroseasca banii in aspecte care nu sunt relevante pentru cei care intra in magazin.

In ceea ce priveste contextul actual, pornind de la o analiza a reactiile jucatorilor din industrie, specialistii Geva&Company au identificat trei tipuri distincte de comportament: cei care ignora ceea ce se intampla in jur („the naked one”), cei care cred ca vor depasi cu usurinta problemele generate de recesiunea economica („the naive hope“) si cei care sunt angrenati in proiecte strategice („clever but not intelligent”).

Dincolo de acesta clasificare, fiecare dintre acesti jucatori se confrunta cu situatiile pe care le impune mediul economic instabil. In fata acestor probleme, vorbitorii au propus cateva miscari strategice pentru care cei angrenati in aceasta industrie ar putea opta: restructurarea, adaptarea la cerintele consumatorilor (ceea ce inseamna o concentrare in zona produselor pe care acestia le doresc), repozitionarea (care presupune un efort mai mare de diferentiere), realinierea (sporirea eficientei a ceea ce detinem) sau reinventarea (care implica un antreprenoriat bazat pe experienta si nu pe oportunism).

Discutiile au atins, de asemenea, chestiuni legate de conceptele de „hard discounter” si „marca privata” si modul in care sunt intelese si aplicate acestea in retail. Specialistii Geva au contra-argumentat o serie de conceptii gresite privind formatul de hard discount, printre care: ideea ca acest format se adreseaza consumatorilor saraci, ca ofera o calitate inferioara sau ca ar fi potrivit doar pentru perioade de recesiune economica. Pe langa explicatiile si exemplele oferite, consultantii Geva&Company au subliniat faptul ca acest format de magazine se va extinde, in urmatoarea perioada, in Romania.

Referitor la marcile private, au fost subliniate urmatoarele aspecte: acestea sunt omniprezente in retailul vest-european, sunt competitive din perspectiva calitatii, sunt, pe fond, branduri (brandurile magazinului), exista consumatori care compara brandurile marilor producatori cu marcile private si care nu se lasa influentati de promovarile facute produselor si, nu in ultimul rand, marcile private nu constituie un fenomen specific recesiunii.

In ceea ce priveste perspectivele pentru urmatoarea perioada, consultantii Geva&Company sunt de parere ca piata din Romania este, inca, in mare parte, neorganizata. Expansiunea marilor lanturi va continua, insa in termeni de eficienta mult mai stricti decat pana acum.

 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content