FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Studiu anual "Provocari manageriale si evolutia organizatiilor", editia 2009

Studiu anual "Provocari manageriale si evolutia organizatiilor", editia 2009

Incepand cu anul 2008, Danis Consulting a demarat realizarea unei cercetari anuale menita sa ajute managerii si organizatiile in intelegerea tendintelor actuale si viitoare ale locului de munca modern.

Studiul a pornit de la dorinta de a construi o imagine cat mai clara despre provocarile si problemele pe care le intalnesc managerii si organizatiile din Transilvania, imagine care sa fie un sprijin real pentru manageri in intelegerea realitatilor din organizatia proprie comparativ cu alte organizatii din domenii de activitate similare si in fundamentarea strategiilor si planurilor de dezvoltare a organizatiei.

Pentru cea de-a doua editie, cea din 2009, Departamentul de Cercetare & Dezvoltare al Danis Consulting, condus de Sabina Lionte - consultant , a colaborat cu Roffey Park Institute din Marea Britanie.

Datele au fost colectate in perioada iulie - august 2009 printr-un chestionar adresat managerilor din firme private, din 15 judete din Transilvania. Chestionarul a fost completat electronic. Numarul total de respondenti a fost de 229, din care 40% provin din firme cu 1 pana la 9 angajati, 27% din firme cu 10 pana la 49 de angajati, 20% din firme cu 50 pana la 249 de angajati, 13% din firme cu peste 250 de angajati.

Rezultatele asteptate de catre firme pentru anul 2009

Peste 90% dintre respondenti considera ca actualul context economic are o influenta negativa (puternic negativa sau usor negativa) asupra firmei si a sectorului in care activeaza firma.

Desi mai bine de jumatate dintre participantii la studiu cred ca firmele lor vor avea rezultate sub cele de anul trecut, 39% se asteapta la rezultate cel putin similare celor din 2008.

La rezultate mai slabe se asteapta in special firmele mici, in timp ce un sfert din firmele cu peste 250 de angajati spera la rezultate mai bune decat cele de anul trecut.

Analizand rezultatele din prisma sectorului de activitate, companiile din industrie, respectiv cele din agricultura si industrie alimentara prognozeaza rezultate la nivelul sau peste nivelul anului trecut, iar restul firmelor (din constructii, turism, comert si servicii) se asteapta la rezultate slabe.

Provocarile anului 2009

Daca in urma cu un an organizatiile isi concentrau eforturile asupra vanzarilor si a profitului (32%) si asupra problemelor de personal - calitatea fortei de munca, atragerea de noi angajati, retinerea angajatilor (32%), in 2009 problemele cu care se confrunta managerii sunt cele legate de supravietuirea firmei sau de depasirea provocarilor ridicate de actualul climat economic.

Asigurarea resurselor financiare necesare pentru supravietuirea organizatiei este cea mai mare provocare pentru firmele mici, cu pana la 50 de angajati; principalele preocupari mentionate de respondenti din firmele mari sunt legate de climatul economic si de eforturile de reducere a costurilor.

Reducerea costurilor, cea mai populara masura pe timp de criza

Tendinta de reducere a costurilor observata inca de la jumatatea anului trecut s-a accentuat in ultima perioada; astfel, 72% din firmele incluse in studiu mentioneaza ca au adoptat aceasta strategie ca raspuns la provocarile din mediul economic din ultimul an.

Principalele masuri de reducere a costurilor care vizeaza in mod direct angajatii si care au fost luate de catre firme in ultimele sase luni sunt: reducerea cheltuielilor de protocol, reducerea recompenselor si a bonusurilor, reducerea recrutarilor.
Aproape o treime dintre respondenti mentioneaza ca firmele lor au apelat la concedieri. Unul din cinci participanti afirma ca organizatia din care provine nu a luat in ultimele sase luni nici un fel de masura care sa vizeze in mod direct angajatii.

Gradul de motivare si atmosfera generala din firme

Gradul de motivare al angajatilor din firmele respondente este unul mediu (valoarea medie a notelor acordate pe o scala de la 1 la 10 fiind de 6.8). Cu toate acestea, o persoana din cinci raporteaza un nivel scazut al motivarii in organizatia proprie, acordand note intre 2 si 6.

Cel mai scazut nivel al motivarii este relatat de respondenti din firme mari, cu peste 500 de angajati. Firmele din servicii au cea mai ridicata medie a gradului de motivare, spre deosebire de firmele din turism si din constructii, unde notele acordate de participantii la studiu sunt mai scazute.

Pentru 42% dintre respondenti, gradul de motivare si atmosfera generala au ramas la acelasi nivel ca si anul trecut. Insa, pentru mai bine de un sfert dintre respondenti nivelul de motivare din organizatie a scazut fata de anul trecut iar unul din trei participanti la studiu relateaza si o deteriorare a atmosferei de la locul de munca in ultimul an.

Schimbari la nivelul angajatilor

Potrivit raspunsurilor date de participantii la studiu, fata de aceeasi perioada a anului trecut, au crescut: atentia angajatilor fata de reducerea costurilor (pentru 57% dintre respondenti), nivelul de stres al angajatilor (66%), grija fata de calitatea produselor sau serviciilor (40%), numarul de idei de imbunatatire a modului de lucru venite din partea angajatilor (37%), productivitatea (36%), disponibilitatea de a lucra mai mult pentru binele organizatiei (34%) si performanta angajatilor (32%).

In acelasi timp, au scazut: siguranta perceputa a locului de munca (53%), numarul de plecari voluntare din organizatie (49%) si gradul de absenteism (35%).

Factori motivatori si demotivatori

Importanta muncii, oportunitatile de dezvoltare si atingerea tintelor individuale sunt si anul acesta principalii factori motivatori pentru managerii din regiune. Birocratia, lipsa oportunitatilor de dezvoltare si lipsa recunoasterii din partea colegilor sau a sefului au un puternic rol demotivator pentru cei mai multi dintre respondenti.

Factorii de stres la locul de munca

Cei mai mari factori de stres la locul de munca sunt, potrivit participantilor la studiu, lipsa informatiilor relevante sau intarzierea lor (44%), incertitudinile cu privire la viitorul firmei (38%) si responsabilitatile crescute (30%).
De remarcat este faptul ca, pentru respondentii din top management, cei mai mari factori de stres sunt incertitudinile cu privire la viitorul firmei si responsabilitatile crescute, in timp ce reprezentantii celorlalte niveluri manageriale sunt afectati mai degraba de lipsa/intarzierea informatiilor relevante si de lipsa de sprijin.

Departamentul de Resurse Umane (DRU)

Departamentul de Resurse Umane este o structura mai degraba reactiva, care asteapta solicitari din partea conducerii, considera 44% dintre respondenti. Aproape jumatate dintre participantii la studiu cred ca DRU are credibilitate in fata angajatilor si ca este un partener strategic pentru conducere.
De remarcat este insa si faptul ca perceptiile reprezentantilor altor departamente sunt mai putin favorabile decat cele ale respondentilor din Resurse Umane si decat cele ale conducerii.

Abilitati si competente ce trebuie dezvoltate de catre manageri

Ca si anul trecut, comunicarea ramane pe primul loc in ierarhia competentelor critice care ar trebui dezvoltate de catre manageri. Pe langa acest subiect, raspunsurile a mai mult de jumatate dintre participanti sugereaza nevoi de dezvoltare si pentru abilitati precum gandire strategica si stabilire de obiective.
Echipele de top management au adesea competente profesionale bune sau excelente, insa o parte sunt mai slab evaluate in ceea ce priveste abilitatile de planificare strategica si capacitatea de a se face urmate de oameni. 
Primele trei cele mai importante trasaturi ale unui lider sunt: onestitatea, abilitatile de comunicare si viziunea. Pe langa acestea, capacitatea de a motiva/insufleti echipa si competenta profesionala sunt de asemenea calitati care disting un lider in organizatiile din Transilvania. 

Rezultatele studiului au fost prezentate in 6 noiembrie 2009, la Cluj-Napoca, in cadrul seminarului "Dezvoltarea organizatiilor in urmatorii 2 ani", organizat de compania noastra cu scopul a veni in sprijinul companiilor partenere si nu numai, in acest context economic dificil. Suntem convinsi ca urmatorii doi ani vor fi decisivi pentru firme: unele vor supravietui cu succes si vor avea energie sa continue, altele nu. Diferenta o va face strategia pe care o va adopta organizatia in ceea ce priveste latura ei umana.

Pe langa rezultatele studiului anual "Provocari manageriale si evolutia organizatiilor", seminarul a cuprins si prezentarea unui model de interventie creat de consultantii Danis Consulting, pe care-l recomandam organizatiilor care vor sa intre in categoria "supravietuitori" ai acestei perioade. Actiunile concrete cuprinse in acest model sunt rezultatul experientei noastre de peste 11 ani in lucrul cu firme mijlocii si mari. Acest model a fost prezentat de domnul Dan Ionescu, director executiv al Danis Consulting, asistat de doamna Cristina Nicule, consultant in  cadrul organizatiei noastre.

Pe parcursul prezentarii modelului, au avut interventii urmatorii invitati speciali: domnul Prof.univ.dr. Mircea Miclea, Psiholog, Director Cognitrom si profesor la Facultatea de Psihologie si Stiintele Educatiei, UBB Cluj ; doamna Cristina Rusu, Manager Resurse Umane la LAPP Insulators, Turda; doamna Alice Iancu, Training & Development Manager, FrieslandCampina Romania; domnul Daniel Metz, Director General EBS Romania, Cluj-Napoca .

La seminar au participat  30 de directori generali, directori de Resurse Umane si alti directori de departamente din urmatoarele companii din Transilvania: Ursus Breweries, Nokia Romania., Endava, Owens Corning, Saint-Gobain Construction Products, Trelleborg Automotive, Office Depot Service Centre, Tenaris-Silcotub, Draexlmaier, Lapp Insulators, Eximtur, Teraplast, EBS Romania, SensiBlu, Point Cons Romania, ATP Exodus&CO - Mercedes-Benz Baia Mare, Modern Bau, Schlemmer Romania, Atu Consulting.

Informatii suplimentare despre acest studiu gasiti in documentul pdf atasat.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content