FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Specialitati de peste

Specialitati de peste

Considerat cu mult timp in urma "hrana saracului", pestele a devenit in zilele noastre o delicatesa si un produs de referinta in ceea ce priveste mentinerea unui regim de viata sanatos. Interesul pe care consumatorul il manifesta este in crestere, la fel ca si pretul despre care se spune ca reflecta calitatea acestor produse.

Ca dovada a faptului ca nutritionistii nu au batut apa in piua degeaba, ne confruntam in acest moment cu o ascensiune a acestui segment si cu consumatori dornici de informare cu privire la modalitati de preparare a carnii de peste. De la clasicul macrou marinat si pana la fileurile gratin, romanul achizitioneaza dupa posibilitati carne cu un continut redus de grasimi saturate, bogata in omega 3, proteine si fosfor. E adevarat ca acum cativa ani consumul de carne din peste era asociat ritualurilor crestine si era achizitionat cu precadere in stare proaspata din locuri publice, existand posibilitati de consum restranse ca si delicatesa.

"In ultimii doi ani am constatat ca produsele din peste sunt preferatele clientilor din Romania nu doar in perioada dezlegarilor la peste, ci tot timpul anului", subliniaza, ca o tendinta importanta a pietei actuale, Dan Boureanu, Director de Vanzari al companiei Cordial MV, firma ce distribuie marca Nordik.

Consum redus

Piata pestelui din Romania este relativ redusa in comparatie cu cea a tarilor din UE si drept urmare, specialitatile din peste sunt departe de un nivel optim in viata consumatorului roman. Consumul de peste pe cap de locuitor in Romania este de 4,5 kilograme fata de media de 8,4 kilograme pe cap de locuitor in tarile membre ale UE si fata de 25,7 kilograme cat este consumul in tarile din Europa de Vest. "Nu stiu in ce masura putem vorbi despre o piata a specialitatilor de peste in conditiile in care piata totala de peste din Romania este inca foarte mica. Cred ca suntem la inceput, dar este o piata care va creste foarte mult", este de parere Liliana Bock, Marketing Manager al companiei Impex Bock, firma ce importa produse marca Iglo.

In conditiile in care ne referim la produsele existente pe raft acum trei ani se poate constata o diversificare a ofertei. In momentul de fata exista o gama relativ variata de produse, atat de la producatori interni, cat si de la importatori. Desigur, piata are potential de crestere mai ales ca dezvoltarea este impusa treptat de ascensiunea comertului modern si a segmentului HoReCa.

"Piata specialitatilor de peste are caracteristicile unei piete de nisa, trendul fiind insa crescator, datorita dezvoltarii comertului modern si a segmentului HoReCa", apreciaza Claudia Andreica, Brand Manager al companiei Nordic Import - Export, companie ce importa marcile Rio Mare, Palmera si Renna. Ca si particularitate, specialistii din procesarea industriala observa o concentrare asupra pestelui oceanic din import, precum macroul si heringul. Indiferent ca este peste din import sau din productia autohtona, in materie de consum sunt preferate, in momentul de fata, specialitatile afumate si marinate, mai ales ca sub aceasta varianta ele sunt accesibile ca pret si distributie unei categorii largi de consumatori.

Specialitatile, produse premium

Din categoria specialitatilor de peste, in acest moment se regasesc spre comercializare produse afumate, marinate, salate de peste si salate de icre. Dintre produsele congelate reprezentate pana nu demult doar de batoanele de peste, astazi oferta este mai bogata, adunand fileuri de peste pane sau natur, umplute sau gratin, toate ca semipreparate.
Din categoria semipreparatelor face parte file-ul prezent sub diferite sortimente - ansoa, sardine marinate, macrou, salata de fructe de mare, scoici, crevetii, calamar, surimi. In segmentul dry - food se regasesc produse precum: conserva de ton in ulei de masline sau in suc natural, pate-ul de ton sau somon, salata de ton in diverse sortimente, amestecuri cu ton speciale pentru pregatirea pastelor.
 
Specialitatile de peste se recomanda ca produse premium, atat din punct de vedere al calitatii cat si al pretului. O calitate superioara inseamna produse naturale, fara conservanti sau potentatori de aroma, de aici si pretul ridicat si, prin urmare, adresabilitate catre o categorie aparte de consumatori.

Cum piata este in crestere, aceste produse nu duc lipsa de cumparatori. Consumatorul roman a devenit constient ca pentru o viata sanatoasa o nutritie bine pusa la punct este esentiala. Pentru ca pestele se afla in varful piramidei alimentatiei sanatoase, acesta a inceput sa ocupe un loc din ce in ce mai important in consum. In ziua de azi, consumatorul se uita cu atentie pe eticheta preparatelor de peste alegand indiscutabil calitatea produsului, chiar daca acest lucru inseamna un pret mai ridicat. "Putem afirma ca exista consumatori care fac diferenta intre producatori si implicit, calitate, si stiu foarte bine ce produs sa aleaga", astfel caracterizeaza Dan Boureanu consumatorul zilelor noastre.

Comertul modern este reprezentativ

Oferta de specialitati se regaseste cu preponderenta in comertul modern, fapt normal daca e sa avem in vedere ca dezvoltarea acestei piete este dictata de dezvoltarea retailerilor internationali. Cu toate ca sunt canale de vanzare reprezentative, companiile de pe acest segment distribuie si catre comertul traditional si HoReCa. "Evident, comertul prin KA este cel mai important canal de vanzare, dar nu putem deloc neglija comertul traditional care are avantajul rapiditatii cu care se iau deciziile de achizitie", atrage atentia Liliana Bock asupra atu-urilor canalelor de vanzare ce trebuie luate in considerare atunci cand se distribuie pe piata un produs fara o notorietate pronuntata. HoReCa este un canal putin exploatat in trecut pe aceasta categorie, dar care prinde teren in conditiile emanciparii consumatorului roman. Alaturi de comertul modern, acesta este un canal cu potential, fiind vizat de companiile din industria procesarii si a importurilor de peste.

Intrucat specialitatile de peste sunt un segment mai putin cunoscut publicului larg, majoritatea jucatorilor industriali si-au propus cresterea notorietatii prin actiuni la locul de vanzare. Un loc aparte il ocupa degustarile din targurile de vanzare si campaniile de sampling. De asemenea, sunt uzitate aparitiile in brosurile magazinelor, promotiile la raft, ofertele speciale si discount-urile. Pe segmentul de peste congelat, companiile din domeniu se concentreaza in principal pe promovarea mediatica si apoi pe promovarea in punctele de vanzare.

De la calitate pornesc problemele

Calitatea este principiul de baza in orice industrie, iar in cazul de fata aceasta corespunde cu pastrarea ingredientelor in stare naturala. "Incercam sa mentinem retetele stabilite la deschiderea fabricii de procesare, retete pe care le realizam fara adaosuri de amelioratori, conservanti sau coloranti. Aceste retete sunt foarte greu de respectat deoarece pe piata din Romania exista produse de calitate inferioara si, implicit, la preturi foarte mici. Aproximativ 70% dintre clienti cauta pretul cel mai mic, indiferent de calitate", afirma Dan Boureanu despre una dintre problemele cu care se confrunta compania pe care o reprezinta. O alta problema este lipsa vitezei de reactie a celor care decid listarea produselor in diverse lanturi. Motivele invocate sunt cel mai adesea pretul, volumul mic al pietei, nerecunoasterea brandului in Romania.
In cazul brandului Iglo, comercializat de Impex Bock, o problema deriva din lipsa de informare a consumatorilor, care au rezerve fata de congelare, ca si metoda de conservare.

Pentru companiile care isi au sediul de productie departe de zona de livrare, distributia reprezinta o mare problema. Cordial MV este una din companiile care deplange distanta prea mare de la producator la beneficiari. Cu sediul in Iasi, cea mai are parte a distributiei se indreapta catre zona de sud a tarii.

Consumul de peste, in ritm de crestere

Pe viitor exista semne de crestere a consumului de peste care vor afecta in mod evident si consumul de specialitati. S-a conturat in ultimii ani un trend in ceea ce priveste regimul de alimentatie adecvat, iar la baza acestuia sta carnea de peste apreciata pentru ca imbunatateste calitatea vietii, reduce imbatranirea si ajuta la pastrarea siluetei. Un segment in ascensiune al acestei categorii este reprezentat de produsele semipreparate. "Vom asista la schimbari majore, in primul rand datorita cresterii interesului consumatorilor pentru produse semipreparate, care le vor lasa consumatorilor mai mult timp pentru alte activitati", afirma Liliana Bock care intrevede o orientare pozitiva a consumatorului asupra alimentelor congelate. Reglementarile europene impuse in comercializarea produselor alimentare pun accentul pe informarea consumatorului cu privire la produse si caracteristicile lor. Sublinierea calitatilor carnii de peste a determinat o orientare a consumatorului catre astfel de preparate. In acest fel, consumatorul va dicta nu numai diversificarea ofertei, ci si imbunatatirea ei din punct de vedere calitativ. "Avand in vedere orientarea catre o productie cu minim de aditivi, clientii au inceput sa aprecieze diversitatea produselor afumate neinjectate, pastrama de rechin, pastrama de ton, macroul afumat savuros care are cel putin aceeasi calitate cu cea de pe pietele europene", observa Dan Boureanu.

Pentru ca piata se afla in proces de ascensiune, producatorii si importatorii de specialitati de peste vor sa tina pasul cu evolutia. "Capacitatile de productie sunt acum total insuficiente pentru acoperirea cererii, dar avem in plan constructia unora noi pentru o gama mai larga de produse", anunta Dan Boureanu.

In incercarea de a impune consumul specialitatilor de peste pe piata, companiile vor opta ca si pana acum pentru actiuni de degustare, campanii de sampling dar si promovare media acolo unde cazul o cere, mai ales cand vorbim de produse congelate.
 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content