FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Specialitati de branzeturi

Specialitati de branzeturi

Desi nu se numara printre produsele populare in randul consumatorilor, specialitatile de branzeturi alcatuiesc totusi o categorie cu un real potential de crestere. Dominata de importuri, aceasta din urma, a intrat in vizorul marilor jucatori, care se dovedesc interesati sa extinda sortimentele si sa atraga un numar mai mare de consumatori.

Jucatorii din domeniu au remarcat o schimbare in comportamentul consumatorului, schimbare pe care au incercat in ultimii ani sa o valorifice prin difersificarea sortimentelor si promovarea noilor produse pe piata. Specialitatile de branzeturri fac dovada acestor schimbari si formeaza, de la an la an, un segment tot mai dinamic, cu ritmuri de crestere superioare celorlalte subcategorii de branzeturi. „Categoria specialitatilor de branzeturi este un segment dinamic, care aduce foarte multe noutati pe piata romaneasca. In anul 2007 a avut cel mai mare ritm de crestere de pe piata branzeturilor, cu aproximativ 25%”, ne-a declarat Razvan Stanulet, Brand Manager Delaco. Ritmul de crestere accelerat nu a compensat insa, pana in prezent, indelungata traditie a celorlalte categorii de branzeturi, astfel ca specialitatile de branzeturi ocupa un loc modest la nivelul intregii categorii de lactate. Desi sunt dispusi sa incerce produse noi, consumatorii romani se obisnuiesc mai greu cu aroma acestor tipuri de branzeturi, preferand sa ramana fideli branzeturilor clasice: „Specialitatile de branzeturi formeaza o categorie in crestere, dar totusi mica in obiceiul de consum al romanilor. Alimentatia este inca traditionala, in timp ce gusturile sunt conservatoare, motiv pentru care branza de oaie, telemeaua sau casul dulce sunt net superioare specialitatilor“, afirma Casandra Petras, reprezentantul Randler. Aceeasi opinie este impartasita si de Alexandra Macovei, Senior Category Manager in cadrul companiei Macromex, care afirma: „Categoria specialitatilor este destul de slab reprezentata in Romania, deoarece nu exista un obicei de consum pentru astfel de produse. Sortimentatia este redusa si cuprinde doar cateva produse care pot fi acceptate de catre consumatorii romani“. 

Diversitate
Recunoscute prin rafinament si arome deosebite, specialitatile de branzeturi si-au castigat o pozitie distincta la raft si tind sa ocupe un spatiu tot mai extins, in special in lanturile marilor magazine. Potrivit explicatiilor disponibile pe site-urile retailerilor, specialitatile de branzeturi sunt branzeturi cu pasta moale, care isi datoreaza consistenta modului de preparare si care favorizeaza retinerea unei cantitati mai mari de apa in pasta branzei. Principala caracteristica a acestor branzeturi consta in procesul de maturare, care se produce sub actiunea culturilor selectionate de bacterii lactice si mucegai care se dezvolta in sortimentele de branza. Aceastea se fabrica din lapte de oaie, vaca sau capra. Unele sortimente se matureaza si sub actiunea unor mucegaiuri de tipul Penicillium Camemberti sau Penicillium Roqueforti precum si a unei bacterii proteolitice, denumita Bacterium lives. La raft, aceste specialitati de branzeturi apar sub diferite marci, ambalaje si gramaje. Cele mai multe produse apartin unor importatori cum ar fi: Casa Branzeturilor, Delaco, Hochland, Macromex, Nordic Import Export sau Randler.  Majoritatea celor mentionati sunt prezenti cu cel putin doua produse din categorie, consumatorii avand in prezent o paleta diversificata de specialitati pentru care sa poata opta. 

Dificultati in segment
Aprecierea generala se refera la faptul ca informarea este cheia succesului pe acest segment. Problema cunoaste insa un dublu sens, dupa cum ne referim la comercianti sau la consumatorii finali. In masura in care categoria specialitatilor de branzeturi este in plin proces de formare, transmiterea de informatii cu privire la modul in care produsele trebuie consumate este esentiala pentru cresterea consumului. Din aceasta perspectiva, intelegem educarea ca sarcina ce apartine deopotriva producatorului/ importatorului si comerciantului, precum si ca necesitate a consumatorului final. Absenta informatiilor poate fi resimtita mult mai profund la nivelul comerciantilor cu efecte directe asupra spatiului pe care acestia il aloca categoriei. „Spatiul redus la raft alocat acestei categorii de branzeturi, care vine tocmai din lipsa de informare si a obiceurilor de consum, ar fi una dintre problemele majore ale segmentului. Daca ne referim strict la consumatorul final, putem sublinia faptul ca lumea nu stie cum sa consume specialitatile, nu stie cum sa le asocieze si atunci mai bine le ocoleste, alegand produsele traditionale: cascavalul si telemeaua“, considera  Razvan Stanulet, Brand Manager Delaco. In completare, Casandra Petras mentioneaza ca dezvoltarea categoriei specialitatilor de branzeturi este pusa si sub semnul unui conservatorism remarcat in randul consumatorilor romani: „In principal, problemele din cadrul acestui segment sunt legate de obiceiul de consum, de gusturile si mentalitatea consumatorilor, de deschiderea lor fata de specialitati de branza, precum si probleme referitoare la termenele de valabilitate, intrucat sunt produse proaspete, cu o perioada de valabilitate relativ scurta“. Dincolo de aceste aspecte, contactul consumatorului cu aceste produse, datorita perceptiei gustative diferite, nu ofera garantia unei fidelitati in consum. In acest sens, Alexandra Macovei, mentioneaza: „Problemele pe care le intampinam, vin din partea consumatorilor, care nu sunt inca pregatiti sa incerce astfel de produse. In general, produsele sunt consumate de persoanele care calatoresc mult si intra in contact cu astfel de produse in tarile pe care le viziteaza. Exista insa in cadrul acestei categorii de consumatori si un segment traditionalist, care isi pastreaza obiceiurile de consum, indiferent de cat de mult intra in contact cu aceste de produse“. Solutiile ce se impun la aceste probleme tin de o promovare corecta si complexa a produselor, incorporata intr-o educare constanta a consumatorului privind asocierea cu bauturi adecvate sau produse complementare specialitatilor de branzeturi. Pe de alta parte, neplacerile legate de termenele de valabilitate pot fi evitate printr-o buna gestionare si dimensionare a stocurilor, pe de o parte, si prin respectarea conditiilor de depozitare si expunere la raft.

Canalul de distributie optim
Pentru ca vorbim de o categorie care are ca target un consumator avizat, sofisticat, cunoscator, canalele cele mai adecvate de distributie sunt cele care permit o expunere generoasa si care ofera optiuni in alegere. Astfel, jucatorii din segment sunt de parere ca, pentru specialitatile de branzeturi, oportune sunt magazinele key account si canalul Horeca.  „Cu certitudine cele mai potrivite canale de distributie pentru specialitatile de branzeturi sunt supermarketurile, hypermarketurile si canalul horeca, care are un potential enorm, avand in vedere ca aceste produse se asociaza foarte bine cu vinul si sunt potrivite pentru preparerea de diverse retete de startere, salate, feluri principale sau desert“, afirma Razvan Stanulet. Din perspectiva canalelor de distributie, dupa cum precizeaza reprezentanta Macromex, deficienta majora a categoriei specialitatilor de branzeturi in Romania, o constituie lipsa magazinelor specializate, canal care ar putea fi valorificat intr-un viitor mai indepartat, in masura in care consumul de specialitati de branzeturi ar impulsiona investitii in aceasta directie.

Recomandarile furnizorilor
La acest capitol, este necesar sa notam in primul rand disponibilitatea comerciantilor de a credita categoria, alocand cat mai mult spatiu la raft acestor produse, atitudine ce este justificata, dupa cum precizeaza si reprezentantul Delaco, de cresterea sustinuta a segmentului. Casandra Petras explica in amanunt punctele pe care le vizeaza informarea consumatorului, detalii in masura sa influenteze profund consumul branzeturilor cu mucegai: „Intrucat nu sunt produse tipice pentru consumul din Romania, este necesara in primul rand o educatie a consumatorului,  privind modalitatile si ocaziile de consum, beneficiile pe care le ofera consumul de branza cu mucegai organismului, continutul foarte ridicat de lapte al specialitatilor de branzeturi  si calitatea pe care o confera maturarea indelungata a acestora, precum si degustari“. „Pentru forma un obicei de consum, ar trebui sa introduca cat mai multe degustari la raioanele de vracuri, astfel incat consumatorii sa poata cunoaste aceste specialitati“, completeaza Alexandra Macovei. 

Profilul consumatorului
Intrucat patrunderea pe acest segment are, de regula, ca fundament analize detaliate de piata, jucatorii din categorie se numara si printre cei mai fini analisti in ceea ce priveste imaginea consumatorului final. Astfel, potrivit acestora, consumatorul roman pozeaza intr-o persoana adulta, „cu un venit cel putin mediu, cu un nivel ridicat de educatie, deschis spre noutate si cu gusturi fine“, afirma Casandra Petras. Acesta a trait probabil, experiente culinare in tari cu traditie in productia specialitatilor de branzeturi si consuma aceste produse ca rasfat culinar: „Daca in alte tari ca Franta, Belgia , Olanda etc, consumatorul acestor produse este absolut obisnuit si nu iese din comun prin absolut nimic, in Romania situatia este cu totul alta.  Cei care consuma specialitati sunt non-conformisti si deschisi la nou. Sunt persoane cu venituri mari si foarte mari, care calatoresc foarte mult in strainatate“, spune reprezentanta Macromex.

Previziuni
Aprecierile privind evolutia categoriei sunt optimiste, insa este luata in calcul si conjunctura defavorabila segmentului, creata de traditiile culinare romanesti. „Piata specialitatilor va cunoaste o continua crestere in urmatorii ani, insa, nu va putea sa ajunga la  nivelul tarilor vest europene. Pentru noi, romanii, aceste produse vor ramane mereu specialitati care nu vor face parte din meniul nostru zilnic. De fapt, traditiile si obiceiurile romanesti nu vor putea fi inlocuite niciodata cu obiceiurile altor tari“, afirma Alexandra Macovei, Senior Category Manager Macromex.   Prin urmare, se asteapta o crestere a segmentului, insa este exclusa alinierea acestuia la nivelul celui inregistrat in tarile de provenienta ale acestor specialitati: „Speram intr-o continua dezvoltare a sectorului, in atragerea unui numar cat mai mare de consumatori si pastrarea celor actuali, in conditiile in care apropierea de cultura culinara europeana care acorda o mare importanta acestui sector creste constant“, mentioneaza Casandra Petras, reprezentantul Randler. Deoarece tendinta este una de crestere, este de asteptat ca in viitorul apropiat, jucatorii din segment sa largeasca gamele pe care le detin si sa manifeste un interes sporit pentru fidelizarea consumatorilor. Unii dintre ei promit deja produse inedite, cu care spera sa surprinda si sa atraga consumatorii: „Cum piata de specialitati de branzeturi este in continua crestere si Nordic isi va largi protofoliul cu astfel de produse. Pe de-o parte se vor introduce noi specialitati de la producatorii cu care deja lucram, iar pe de alta parte, suntem in conitinua cautare de noi parteneri, producatori de astfel de produse“, Simona Nicolae, Brand Manager Nordic Import Export. Chiar daca nu vom asista la o generalizare a consumului in randul romanilor, potentialul categoriei este asigurat de deschiderea pe care o manifesta acestia pentru ceea ce este nou.

Oferte si ofertanti 

- Delaco: Specialitatile din portofoliul Delaco provin de la fima Bergader Privatkaeserei, din 2007 Delaco Distribution fiind reprezentant exclusiv pe piata din Romania al Bergader (Germania). Specialitatile de branza cu mucegai nobil lansate pana in momentul de fata sunt: Edelpilz (branza cu mucegai albastru), Bavaria Blu (branza moale, cu mucegai alb pe exterior si mucegai albastru fin in interior), Bavaria Mini Brie (branza moale cu coaja fina de mucegai alb), Bergader Blu (branza nobila, extra cremoasa cu mucegai albastru); toate produsele sunt disponibile atat in gramaje de 100 -150 g pentru vanzare la raft, dar si in varianta de 1.5 -2.3 kg pentru vanzare asistata sau pentru canalul Horeca. Cel mai recent produs este Basils – specialitate de branza afumata, cremoasa si delicata, disponibila in trei variante: simplu, cu chilli/paprika si cu sunca.

- Hochland: Cele trei sortimente de branzeturi cu mucegaiuri nobile sunt: Hochland Brie, Hochland Camembert si Hochland Bleu. Branzeturile sunt produse in Polonia, dupa o reteta originala frantuzeasca din secolul XVIII. Principalele ingrediente sunt laptele de vaca si smantana. In laptele pasteurizat se adauga smantana si dupa doua perioade de maturare se adauga bacterii specifice pentru fermentare. Pasta obtinuta este pusa in forme, presarata cu sare si tratata cu Penicillium Candidum (Camembert si Brie) sau Penicillium Roqueforti (Bleu), pentru a se forma la suprafata mucegaiul alb sau albastru. Perioada de maturare este de minim 8 zile, dupa care produsul este ambalat si oferit spre consum.

- Macromex: In categoria de specialitati, compania detine produse cu mucegai alb (Camembert/Brie) si produse cu mucegai albastru (Roquefort/Valmont Blue D’Auvergne). Anul acesta, Macromex extins sortimentatia cu noi produse: Peche Mignon (branza cu mucegai alb), Bluetta (branza cu mucegai alb la exterior si albastru la interior), Camembert de Campagne. De asemenea, au fost introduse in sortimentatie si branzeturi de capra (nature si cu ierburi). 

- Nordic Import Export: detine specialitati de branzeturi din Italia si Franta. Cele din Italia sunt Galbani – mozzarella, mascarpone, ricotta, gorgonzola, grana padano, iar cele din Franta sunt Bongrain – camembert si brie Coeur de Lion, roquefort Papillon si alte tipuri de branzeturi (in mare parte cu mucegai), Soignon – specialitati din branza de capra.

- Randler: Compania importa gama Kaserei Champignon formata din specialitati de branza cu mucegai albastru  (Dor Blu, Dor blu a la crème), cu mucegai alb (Blanchette Camembert, Blanchette Brie) sau cu mucegai alb si albastru (Cambozola). De asemenea, Randler comercializeaza si produse din gama Agriform si Grana Padano (branza tare, semidegresata, continut de 98.39% lapte si cu maturare de minim 16 luni– sub forma de cuburi sau triunghi si Parmigiano Reggiano – branza tare, semidegresata, continut de 98.59% lapte si cu maturare de min 22 luni – triunghi).

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content