FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Solutii BTL: calitatea devine importanta

Solutii BTL: calitatea devine importanta

Criza economica globala se face resimtita si in Romania, in mai multe sectoare si la diferite niveluri. In domeniul FMCG, in ceea ce priveste promovarea produselor, companiile de BTL vin in intampinarea clientilor lor cu solutii specifice situatiei de criza si propun modalitati eficiente de promovare, la preturi competitive.

Pana in prezent, comportamentul clientilor privitor la activitatile de promovare nu s-a modificat considerabil, spun companiile de BTL. „In ceea ce priveste comportamentul clientilor activi, care au proiecte in desfasurare, pana in acest moment nu s-au facut simtite modificari cu privire la activitatea lor”, spune Marilena Gheorghe, Client Service Director la GrupSapte. „Multi dintre jucatorii mari din FMCG nu si-au definitivat strategia si bugetele pentru noul an, insa pana in acest moment nu putem spune ca am remarcat sau ca am avea semnale de reducere a bugetelor pentru activitatile din magazine”, spune si Adrian Paculea, Field Marketing Director la Mercury360.
In unele cazuri chiar, climatul economic actual a determinat concentrarea pe activitatile de BTL, in detrimentul altor tipuri de actiuni publicitare. Mai mult chiar, au existat si cazuri in care dezvoltarea unui anumit tip de business a afectat, indirect, favorabil partea de BTL. „In ceea ce ne priveste, exista si mai mult focus pe activitatile de BTL. Vorbim, deci, de o intensificare a activitatilor in magazin, in special pe partea de shopper marketing. Mai mult, activitatile programate inca de anul trecut (relansari de produse, lansare de noi variante etc.) beneficiaza de numarul actual de magazine, care este mai mare decat cel luat in calcul initial. Dar, din cauza crizei cu care ne confruntam in acest prim trimestru, bugetele sunt mai atent alocate: in functie de specificul activitatilor, de specificul locatiilor, sau de rezultatele asteptate“, spune Laura Kungl, Managing Partner la Clock Advertising.

Batalia finala se da la raft

Majoritatea cumparatorilor au devenit mai calculati, acorda mai multa atentie felului in care isi cheltuiesc banii, asadar conteaza foarte mult felul in care ei pot fi influentati in punctul final al luarii deciziei de cumparare, adica la raft. „Raftul este un spatiu foarte interesant care nu ne apartine nici noua ca agentie, care facem conceptul si creatia, nici clientului, ci apartine retailerului. Noi incercam sa aducem la raft anumite elemente de vizibilitate care sa faca diferenta pentru client”, explica Laura Kungl, Clock Advertising. 

Mai mult, „in momentul in care clientul nostru activeaza intr-o categorie care nu este de baza, trebuie sa fim foarte creativi si sa oferim best value, astfel incat consumatorul sa se gandeasca sa cumpere acel produs. Cu siguranta vor merge campaniile „1+1 gratis“ sau reducere la raft, o activitate in store deosebita care sa atraga atentia asupra produsului si care sa duca la implicare din partea consumatorului si care sa-l faca sa uite ca in magazin trebuie sa fie atent si la ultimul banut din portofel. Probabil ca va fi un mai mare focus pe partea de atragere a consumatorului catre brand si a-l tine acolo“, adauga aceasta.

„Avand in vedere criza economica mondiala, consider ca promovarea va fi esentiala pentru companii, pentru a castiga in final batalia care se da la raft. De aceea, activitatile de interes major vor fi cele de merchandising si campaniile integrate foarte creative si bine gandite astfel incat sa nu deranjeze foarte mult magazinele, cu branding excesiv”, spune Marilena Gheorghe, GrupSapte. „Intensificarea actiunilor de promovare a produselor exact acolo unde se da ultima batalie – adica la raft – este esentiala pentru a depasi cu succes  aceasta perioada“, spune Maria Martinas, Client Services la Whiteland BTL Services.

Solutii punctuale

Iata cateva dintre propunerile agentiilor de BTL pentru clientii lor:

- www.ogilvyonrecession.com : este site-ul creat special de Ogilvy Group pentru advertiseri, care ofera solutii pentru depasirea situatiilor dificile in mod eficient. Web site-ul are sectiuni personalizate in functie de aria geografica de interes - America de Nord, EAME - Europa, Africa, Orientul Mijlociu, Asia Pacific si America Latina - si pune la dispozitia advertiserilor expertiza pe care Ogilvy o are  in toate aceste regiuni. Studiile acopera teme din domenii variate, precum: „Digital in a downturn - Smart strategies for tough times”, „The New PR - leveraging digital influence to drive sales and reputation” sau „Turning shoppers into buyers”, “How to get more effective advertising”, “Improving sales force performance” si “Optimizing production expenditure and creative assets”.

BIP Grup are, la randul sau, alte recomandari de servicii:

- dezvoltarea de consultanti de categorie : „Consultantii de categorie sunt un concept al companiilor active in segmentul cosmeticelor. Se poate recruta si pregati o persoana care sa execute atat activitati tipice de merchandising, cat si activitati de impulsionare a vanzarilor. Cu un suport informational bine structurat, personalul delegat poate interveni si influenta decizia de cumparare”, spune Eugen Saulea, General Manager la BipGrup.
„Datele tehnice ale unui produs nu se pot comunica printr-o eticheta de pret sau printr-o plasare secundara, insa ele pot fi transmise foarte bine prin intermediul unui consultant de categorie foarte bine pregatit.  Existenta unui astfel de consultant poate garanta un anumit volum de marfa vandut si o prezenta impecabila in spatiul de vanzare negociat”, adauga acesta.
- dezvoltarea de proiecte leasing/outsourcing : „luarea deciziei de externalizare a serviciului de merchandising sau varianta cedarii echipei proprii, in schimbul unui leasing, sunt masuri care pot conduce, in mod sigur, catre un important saving la nivelul bugetelor de trade. Se poate face saving platind strict necesarul de servicii si strict rezultatele generate de acestea”, spune Eugen Saulea, BipGrup. Acesta detaliaza si avantajele fiecarui tip de solutie din aceasta categorie.

Avantaje sistem LEASING pentru beneficiar:
- deconteaza acest serviciu ca pe o cheltuiala deductibila si nu ca un cost de personal;
- poate decide in orice moment acordarea unui bonus de performanta, care se va deconta tot ca o cheltuiala si nu ca un venit suplimentar la salariu;
- poate decide in orice moment suplimentarea sau reducerea personalului prestator, fara a fi obligata la respectarea Codului Muncii, singura conditie fiind respectarea clauzelor contractului comercial dintre companii;
- beneficiaza de suportul echipei de merchandising pe intreaga perioada de activitate a unui an, concediile sau absentele personalului fiind gestionate de catre compania prestatoare prin intermediul echipelor de rezerva;
- deconteaza contravaloarea unui prestator, insa primeste pe langa serviciul in store si suportul departamentului HR, departamentul SSM (Securitate si Sanatate in munca) si Medicina Muncii (intreg serviciul de management personal si consultant resurse umane);
- este exonerat de orice raspundere ce deriva din activitatea echipelor delegate;
deconteaza valoarea prestatiei, in acord cu numarul de ore prestat de personalul delegat;
- beneficiaza de avantajul structurii dezvoltate pentru a recruta personal calificat, in vederea completarii unei structuri interne.

OUTSOURCING – externalizarea aduce beneficiarului cateva avantaje:

beneficiaza de suport specializat in etapa de formare personal;
beneficiaza de suportul echipei de customer service in etapa de organizare a proiectului (dimensionare corecta a resurselor);
beneficiaza de suportul echipei de management field in etapa de organizare, coordonare si motivare a personalului;
beneficiaza de suportul sistemelor de comunicare pentru colectarea, centralizarea si analiza datelor.

- sinergia resurselor : reprezinta o metoda clasica de eficientizare a costurilor. „Metodele la care apelam sunt clasice: sinergia costurilor prin alocarea de resurse comune pe mai multe proiecte sau prin alocarea unor resurse pe termen lung, negocierea mai stransa cu furnizorii directi pentru a mentine nivelul de costuri la o cota acceptabila. Incercam insa sa ajutam clientul sa inteleaga ca nu renuntarea la promovare este cheia, ci directionarea banilor in cele mai eficiente idei si actiuni, cu urmarirea constanta a indicatorilor de performanta”, explica Laura Kungl, Clock Advertising.

Utilizarea eficienta a bugetelor destinate BTL-ului este sustinuta si de Mercury 360. „Noi le propunem clientilor activari selective numai in unele magazine ale retelelor sau diferentiate in functie de specificul magazinului, comunicare la raft doar cu cele mai de impact POSM-uri etc.”, spune Adrian Paculea, Mercury 360.

Activitate versus profit

In 2009 companiile de BTL vor avea o activitate intensa, insa nu neaparat si un profit pe masura. GrupSapte si Clock Advertising preconizeaza o crestere cu 20% a cifrei de afaceri, fata de anul 2008.
 „Datorita profilului integrat al agentiei, in acest moment este aproape imposibil de prognozat care va fi evolutia in acest an. In ceea ce priveste strict activitatile din retail se poate spune doar ca premizele inceputului de an sunt bune. Va exista un focus mai mare pe actiuni de tip BTL, iar clientii vor dori solutii cat mai eficiente de promovare la raft”, spune Adrian Paculea, Mercury 360. „In perioada urmatoare previzionam o dezvoltare mai ampla a sectorului BTL si a publicitatii neconventionale, ca urmare a revizuirii bugetelor de media si orientarea acestora catre actiuni cu efect imediat si masurabil. Metodele de comunicare in magazine se diversifica de la an la an, iar succesul comunicarii depinde mult de capacitatea de a surprinde”, spune Maria Martinas, Whiteland BTL Services.

„In contextul actualei crize, renuntarea la proiectele de trade in favoarea unui saving de bugete poate avea consecinte foarte grave asupra principalilor indicatori cantitativi si calitativi – disponibilitate, acceptabilitate, accesibilitate, activare. In schimb, utilizarea chibzuita a resurselor financiare, prin incheierea unor parteneriate profitabile cu companii ce ofera servicii specializate de trade conduce la echilibrarea balantei cheltuieli – beneficii, in favoarea clientilor”, concluzioneaza Eugen Saulea, BipGrup.
Felul in care vor raspunde romanii situatiei de criza este imposibil de anticipat, reprezentand un obstacol in plus atat pentru producatori, cat si pentru agentiile de BTL. Asadar, adevarata provocare pentru companiile de BTL este obtinerea unei reactii pozitive, imediate si masurabile din partea consumatorilor.
 

 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content