FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Shape 2012: descentralizare pe cat posibil, centralizare atat cat este necesar

Shape 2012: descentralizare pe cat posibil, centralizare atat cat este necesar

Grupul Metro a anuntat un amplu proces de restructurare a operatiunilor companiei, sub abordarea denumita "Shape 2012". Conform lui D. Eckhard Cordes, CEO, scopul proiectului este securizarea cresterii profitabile pe termen lung a companiei.

 

Grupul german Metro a anuntat, pe 20 ianuarie, un vast program de eficientizare si restructurare denumit "Shape 2012". Principalele obiective ale acestuia sunt realizarea de economii de circa 1,5 miliarde de euro, implementarea unui nou model de conducere orientat spre piata si client, transferarea operatiunilor de logistica si achizitii catre diviziile de vanzari si restructurarea managementului diviziei cash&carry.
"Obiectivul este asigurarea cresterii profitabile a companiei pe termen lung", a declarat Dr. Eckhard Cordes, Presedintele Consiliului de Conducere al Grupului Metro. Structura grupului va fi simplificata pentru reducerea costurilor, in timp ce potentialul de profit al investitiillor realizate pana in 2012 si dupa aceasta data se va ridica la 1,5 miliarde euro. Jumatate din aceasta suma va fi obtinuta din economii de costuri, arata comunicatul oficial al companiei.

Restul sumei va fi obtinuta din imbunatatirea productivitatii si din alte masuri de stimulare a profiturilor. Rezultatele acestui program vor depinde, insa, si de conditiile macroeconomice din pietele in care Metro activeaza. „Shape 2012” este destinat sa aduca un plus de transparenta in Grupul Metro, sa-l faca si mai orientat catre client, mai putin complex si sa-i asigure o conducere mai eficienta. Ca parte a acestui proces, programele de optimizare ce se desfasoara deja in cadrul diviziilor de vanzari vor fi integrate in „Shape 2012”.

Un principiu fundamental al Grupului Metro va ramane cresterea prin expansiune internationala. „Focusul nostru nu este sa cautam modalitati suplimentare de reducere a costurilor, ci intentionam sa exploatam oportunitatile oferite de o expansiune mai rapida si la scara mai mare”, a adaugat CEO-ul Metro.
Principiul funamental al schimbarii este „descentralizare pe cat posibil, centralizare atat cat este necesar”. Noua structura le va oferi angajatilor mai multa libertate de a-si gestiona operatiunile si le va permite diviziilor de vanzari sa fie mai flexibile in relatiile cu clientii, intr-un mod mai rapid si mai autonom.

In acelasi timp, vor fi centralizate functiunile strategice ale Grupului: conducerea, guvernarea si controlul.

Principii de baza
„Shape 2012” are cinci principii de baza:
1. Modelul de leadership promoveaza accentul pe piata si clienti – ca rezultat al internationalizarii companiei, procesul de luare a deciziilor va fi si mai descentralizat. Astfel, operatiunile din fiecare tara vor castiga si mai multa autonomie in imbunatatirea solutiilor de satisfacere a nevoilor clientilor lor. Operatiunile Metro Cash&Carry vor fi structurate si conduse pe trei regiuni: Europa de Vest, Europa de Est si Asia.

2. Responsabilitate comuna pentru diviziile de vanzari - Metro Cash & Carry, Real, Media Markt, Saturn si Galeria Kaufhof isi vor gestiona intregul lant de aprovizionare, de la furnizor la client. Functiuni precum achizitiile si logistica vor deveni responsabilitatea diviziilor
de vanzari.

3. Fluidizare organizationala - accent marit pe resursele umane. Departamentele finante, controlling si compliance vor fi gestionate de la sediul central din Duesseldorf. Grupul Metro va crea o structura care sa usureze managementul financiar si de risc al companiei si care sa asigure procesul de selectie si dezvoltare a managerilor, proces din ce in ce mai important.
4. Portofoliul imobiliar ca centru de profit – din 2009, partea imobiliara va fi raportata separat, ca centru de profit. Toate diviziile de vanzari platesc chirie in conditiile de piata aferente.

5. Un management mai strict prin obiective centralizate – noua structura de management va pune un accent marit pe managementul costurilor si pe cresterea eficientei. Unitatile operationale care nu indeplinesc obiectivele vor fi restructurate sau desfiintate.
„Prin noua structura, vom oferi diviziilor de vazari semnificativ mai multa libertate. Zonele critice ale companiei vor fi readuse pe linia cea buna. In conditiile unui mediu economic din ce in ce mai solicitant, si noi trebuie sa fim mai decisi in rezolvarea punctelor noastre slabe. Un exemplu bun al acestei abordari este procesul de restructurare inceput deja anul trecut la magazinele Real din Germania si unde vedem deja roadele initiale ale acestui proces. De asemenea, trebuie sa ne asiguram ca vom continua sa castigam cota de piata, creandu-ne, astfel, potential pentru cresterea viitoare”, a conchis Cordes.
Acesta este un program deosebit de important si de amploare, ce va restructura Grupul Metro din temelii. In mod traditional, compania a fost structurata foarte complex si foarte birocratic. „Shape 2012” va avea menirea sa fluidizeze procesul de management si operatiunile, sa simplifice si sa descentralizeze operatiunile de achizitii si logistica, mutand, in acelasi timp, responsabilitatea, catre fiecare divizie de vanzari in parte. Date fiind conditiile de recesiune economica, imbunatatirea competitivitatii si a eficientei companiei sunt deziderate majore ale programului.
Dr. Eckhard Cordes a preluat conducerea Grupului Metro la sfarsitului lui 2007 si, de atunci, cauta modalitati de a-i revizui structura complexa. Daca estimarile sale sunt corecte, schimbarile preconizare ar putea aduce un surplus de 1,5 miliarde de dolari pana in 2012, jumatate din economii de costuri si jumatate din cresterea eficientei.

In 2008, Grupul Metro a realizat o cifra de afaceri de peste 68 miliarde de euro, din operarea a aproximativ 2.200 de magazine in 32 de tari. Metro are 300.000 de angajati in toata lumea.
 

 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content