FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Se vor reinventa retailerii americani in timp de recesiune?

Se vor reinventa retailerii americani in timp de recesiune?

Vanzarile din retail sunt la pamant, somajul este in crestere, iar primii trei cei mai mari producatori de automobile sunt in prag de colaps. Este greu sa ignori problemele cu care se confrunta in momentul de fata economia Statelor Unite ale Americii, de la scaderea indrederii consumatorilor continuand cu teama retailerilor din intreaga tara.

Fiecare operator incearca acum sa gaseasca noi modalitati de a-si creste vanzarile intr-o piata care reprezinta in acelasi timp si cea mai mare economie a lumii. Cu acest gand in minte, specialistii IGD au petrecut 10 zile pe coasta de sud-vest, vizitand magazine si intalnindu-se cu retailerii si furnizorii de top tocmai pentru a testa atmosfera dinainte de perioada sarbatorilor.

O piata din ce in ce mai complexa
Potrivit datelor din cel mai recent raport IGD, “Global Retailing: Preparing for Change” (n.r. Retailul global: pregatirea pentru schimare”), piata de retail alimentar din Statele Unite ale Americii este estimata a valora circa 880 miliarde de dolari in 2008, de 1,5 ori mai mult decat marimea celei din China, tara care ocupa pozitia secunda in topul global.
Totusi, avand in vedere marimea pietei acestei tari, asta inseamna ca este din ce in ce mai dificil pentru operatori sa ajunga la o acoperire la nivel nationa. Din acest motiv, piata este puternic fragmentata, cu o multime de jucatori si canale de retail. Aceea care sunt in cautarea unui business pe teritoriul Statelor Unite ale Americii,  trebuie sa plece din principiu cu o viziune focusata la nivel regional, mai ales din moment ce fiecare stat american are propriile caracteristici – un set unic de trenduri, reguli si legi.

Focus pe valoare = prosperitate

Rezultatele cercetarii pietei americane indica o miscare importanta catre retailerii focusati pe valoare, un trend de care, pentru moment, beneficiaza cu precadere doi retaileri – Wal-Mart si Costco. 
Wal-Mare continua sa isi intareasca pozitia pe zi ce trece in partea centrala a pietei din Statele Unite ale Americii si se pare ca se pregateste sa functioneze la capacitate maxima pentru sezonul de sarbatori de sfartit de an. Vanzarile totale in piata de origine ale celui mai mare retailer mondial au crescut cu 7,2% in primele noua luni ale anului fiscal 2009 (FY2008), intrecand astfel ritmul de crestere inregistrat de intreg sectorul alimentar american.

Desi politica de pret a Wal-Mart pare sa dea roade in mediul economic actual, compania a facut de asemenea o serie de modificari semnificative in ceea ce priveste strategia de marketing si mechandising inainte ca furtuna economica sa se porneasca cu adevarat. In setul de masuri luate este inclus si noul slogan „Save  Money. Live Better” (n.r. Economiseste bani. Traieste mai bine) si lansarea unui nou logo – Supercenter – pentru a reflecta investitiile si mai extinse in magazinele grupului.
Costco, operatorul care conduce pe segmentul de cash&carry din Statele Unite ale Americii, cu peste 400 de centre de distributie, este un alt exemplu de retailer centrat pe valoare care continua sa fie profitabil chiar si in conditiile climatului economic actual. Ca si in cazul lui Wal-Mart, modelul de business al Costco este contruit in jurul conceptelor de simplitate si eficienta, lucru care ii permite sa ofere clientilor sai o oferta competitiva in fiecare zi pe o gama larga de produse branduri nationale – Everyday Low Price (EDLP) (n.r. preturi mici in fiecare zi).

Marcile private incep sa fie de interes
In ciuda faptului ca vanzarile marcilor private din Statele Unite ale Americii nu detin decat o cota mica din totalul pietei mai ales daca privim lucrurile dintr-o perspectiva comparativa cu alte tari din Europa, specialistii IGD prevad o crestere puternica a vanzarilor realizate de marcile private pe viitor, pe masura ce scaderea activitatii economice obliga operatorii sa se dezvolte mult mai mult in aceasta directie.
Aceasta tendinta a fost foarte vizibila in cea mai recenta vizita a specialistilor IGD in Statele Unite ale Americii, cand, marea majoritate a retailerilor autohtoni comunicau pe aceasta componenta a economisirii de bani daca se face trecerea de la un brand la marca privata corespunzatoare acelei categorii de produse. De exemplu, Whole Foods Market, cel mai mare retailer din lume de produse naturale si organice, a raspuns acestei nevoi mai mari de aduce valoare prin oferirea unui si mai proeminent spatiu in magazin si la raft a marcii proprii „365”.
In 2009, IGD crede ca inovatia in cadrul segmentului de marci private din Statele Unite ale Americii va veni din parte unor retaileri precum Kroger si Safeway Inc., doi retaileri care si-au intarit cu succes portofoliul de marci private in ultimii ani, strategie care le-a dat posibilitatea de a oferi a se adapta unui set mai mare de trenduri de consum.

Potrivit unui studiu al Food Marketing Institute, peste 70% dintre americani mananca mai rar in oras ca urmare a scaderii veniturilor gospodariei, creand pe de alta parte o nevoie mai mare de produse accesibile si de calitate in acelasi timp, asemanatoare celor din restaurant, dar care pot fi gatite acasa. Drept raspuns la aceast fenomen, Supervalu, retailerul clasat pe locul patru din punct de vedere al vanzarilor realizate in Statele Unite ale Americii, a lansat „Culinary Circle” – o gama de 150 de SKU-uri care pot aduce din experienta unei mese la restaurant si casa, dar doar la o fractiune din costul pe care il presupune un pranz sau o cina in oras.

Inovatia, o alta fata a spectrului

Una dintre cele mai mari directii de dezvoltare din retailul american este aparitia unor supermarketuri noi, de marime mult mai mica decat cele cunoscute deja, focusate pe produse proaspet, concept denumit de presa din Statele Unite drept „Urban Style Supermarkets” (n.r. Supermarketuri in stil urban). Acest  segment tanar, aflat in plina expansiune, include magazine precum Fresh and Easy (Tesco), Trades Joe’s (Aldi) si  Marketside, conceptul de magazin mic mult asteptat a lui Wal-Mart.
Aceste magazine se diferentiaza in mod evident de toti ceilalti operatori de retail, iar fiecare dintre acestia cauta sa profite cat mai mult de cel cateva goluri existente pe canalul de supermarketuri obisnuite. Conceptul de supermarket si operatorii de astfel de magazine au fost adesea criticate ca se incarca cu mult prea multe SKU-uri, si, prin urmare, complica procesul decizional si ingreuneaza traficul in magazin si accesul cumparatorilor la produse.

Pentru a preintampina astfel de situatii, retaileri ca Safeway si Wal-Mart au inceput testarea unor formate de magazin mai mici, cu o suprafata de vanzare de aproximativ 1000 mp, cu mult mai putine SKU-uri si cu o oferta mai specializata pe produse proaspete, care pun accent pe componenta de convenienta a experientei de cumparare.
Atat Fresh & Easy cat si Traders Joe’s pun un mare accent pe marginile de operare prin tinerea costurilor la un nivel scazut si prin adoptarea unei strategii centrate pe marcile proprii, lucru care le permite sa se diferentieze de ceilalti operatori existenti in piata.

Marketside, noul concept american din ultimii zece ani a lui Wal-Mart, este un alt business a carui parcurs merita sa fie urmarit. Formatul a fost gandit plecand de la nevoile consumatorului american si se concentreaza pe trei mari arii – cheie: valaore, prospetime si convenienta.
In comparatie cu Fresh & Easy cat si Traders Joe’s, Marketside se focuseaza si mai puternic spre calitate si servicii. Totusi, poate una dintre cele mai mari atractii ale conceptului Marketside este oferta de produse, o sortimentatie special dezvoltata pentru intrarea lui Wal-Mart pe segmentul de magazine mici, cu preturi de vanzare care se invart in jurul la patru cifre fixe – opt dolari, sase dolari, patru dolari si doi dolari.
Nota:  Pentru mai multe informatii cu privire la piata de retail americana si despre retailerii prezenti in acest articol, vizitati sectiunea Retail Analysis de pe site-ul IGD [www.igd.com].

Adaptare de Romina Ardelean

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content