FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Sapte din zece romani mananca dimineata in fiecare zi

Sapte din zece romani mananca dimineata in fiecare zi

Cele mai frecvente alimente consumate la micul dejul sunt painea, ouale, mezelurile si branzeturile, dar produse precum laptele, cerealele sau fructele castiga in obisnuinta matinala de consum, releva o cercetare a ISRA Center realizata la cererea revistei Magazinul Progresiv.

Compania de cercetare ISRA Center a realizat in exclusivitate pentru Magazinul Progresiv un studiu cu privire la obiceiurile de consum ale micului dejun in randul romanilor. Datele au fost culese in luna mai, pe un esantion de 1.102 respondenti din mediul urban cu peste 50.000 locuitori.
Conform rezultatelor studiului, aproximativ trei sferturi dintre romani (69%) mananca micul dejun in fiecare zi a saptamanii, iar, pentru 21% dintre respondenti, micul dejun variaza in timpul saptamanii.

Femeile mananca dimineata, in fiecare zi, intr-un procent mai mare decat barbatii: 73% vs 62%, in timp ce barbatii mananca micul dejun „cateodata, in timpul saptamanii”, intr-un procent mai mare decat femeile: 27% vs 16%. Circa 10% dintre romanii din mediul urban iau micul dejun doar in zilele lucratoare, de luni pana vineri.

Pe grupe de varsta, cel mai mare procent de respondenti care iau micul dejun in fiecare zi se inregistreaza in segmentul 50-60 de ani – 80% - procent care scade la 70 – 72% in segmentul 30 – 49 de ani si la 60% in randul celor cu varsta intre 20 si 29 de ani. In acest segment de varsta se gasesc, insa, cei mai multi respondenti care consuma micul dejun „cateodata, in timpul saptamanii” – 27% si „in timpul saptamanii, de luni pana vineri” – 12%.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Din punct de vedere al marimii localitatii, in orasele medii (100.000 – 249.000 de locuitori) 79% din respondenti consuma micul dejun in fiecare zi. In Bucuresti acest procent este situat la 64%, in timp ce 24% iau micul dejun „cateodata, in timpul saptamanii”.

In orasele mari (peste 250.000 de locuitori), 67% dintre respondenti afirma ca mananca micul dejun in fiecare zi. Cel mai mic procent de respondenti care iau micul dejun zilnic se afla in orasele intre 50.000 si 99.000 de locuitori – 59%, dar aici se afla si cel mai mare procent de respondenti – 30%, care iau micul dejun „cateodata, in timpul saptamanii”.

Micul dejun este consumat acasa
Peste 90% dintre romanii care mananca dimineata isi iau micul dejun acasa, fie ca este vorba de mancare sau de bauturi, arata studiul ISRA Center. Bauturile de la micul dejun sunt consumate acasa de 93% dintre respondenti, in timp ce pentru alimente, procentul este de 91%.

In cazul bauturilor si alimentelor pentru micul dejun in afara casei, locul preferat de achizitie este minimarketul: 26% pentru bauturi si 14% pentru alimente. Pe de alta parte, 32% dintre cei care iau micul dejun in alta parte (scoala, serviciu), si-l aduc la pachet, de acasa, in cazul alimentelor, si 13% in cazul bauturilor.

Pentru produsele alimentare, respondentii mai aleg ca locuri de achizitie magazinele mixte (12%) si supermarketurile (11%), dar se remarca si tendinta de achizitie din locatii convenience, precum buticurile / chioscurile (7%), benzinariile (7%) sau patiseriile (8%).
Pentru baturi, cei care le cumpara aleg, pe langa minimarket, magazinele mixte (22%), supermarketurile (13%), automatele din incinte (9%) sau hypermarketurile (7%).

Micul dejun incepe drumul spre alimente sanatoase
In cazul celor mananca micul dejun, painea (33%), ouale (31%), mezelurile (28%), branzeturile (28%) si lactatele sunt cele mai consumate alimente la micul dejun. Pe de alta parte, o componenta importanta din meniul micului dejun este asigurata si de fructe (17%), legume (14%) si cereale (15%) sau produse tartinabile (16%).

Preferintele de consum in functie de sex evidentiaza orientarea mai puternica a barbatilor spre paine (38%), oua (35%), mezeluri (33%) si branzeturi (28%), in comparatie cu femeile, in timp ce, pentru acestea din urma, iaurturile (29%) si cerealele (19%) fac parte intr-o mare masura din dieta de dimineata.
Pe categorii de varsta, tinerii (20-39 de ani) dau tonul orientarii spre lactate, legume, fructe, cereale, dar procentele celor care afirma ca mananca aceste produse la micul dejun sunt mai mici fata de cei care consuma „meniul traditional”, format din paine, mezeluri, oua, branzeturi.

In randul bucurestenilor, cel mai consumat produs la micul dejun este sandvisul, 35%. Fata de alte tipuri de orase, bucurestenii afirma intr-un procent mai mic ca mananca la micul dejun lapte, fructe, legume si produse tartinabile.
Cele mai mari procente ale celor care declara ca micul lor dejun contine paine (42%), oua (42%), mezeluri (35%), branzeturi (33%) se gasesc in localitatile cu 50.000 – 100.000 de locuitori.

Tot aici legumele au fost mentionate de 21% dintre respondenti. Cele mai mari procente ale celor care au mentionat iaurtul ca aliment la micul dejun se afla in urbanul mare (100 mii – 249 mii locuitori si 250 mii – 284 mii locuitori), cu 28% si, respectiv, 29%, acestea fiind mai mari decat procentul la nivel total, 25%. Tot in aceste comunitati sunt si cele mai multe mentiuni in dreptul fructelor si produselor tartinabile.

Ce mancam si in ce combinatii?
Dintre tipurile de cereale, 34% dintre respondentii care consuma acest produs la micul dejun au declarat ca aleg musli. Urmeaza in mentiuni fulgii simpli (27%) si cerealele integrale (24%). De asemenea, 70% dintre cei care consuma cereale la micul dejun au declarat ca le combina cu lapte, iar 13% au spus ca le combina cu iaurt.

Din totalul respondentilor, 26% au declarat ca mananca sandvisuri dimineata. Dintre acestia, 78% au declarat ca principalul ingredient, pe langa paine, este reprezentat de mezeluri. Dintre mezeluri, cele mai folosite sunt salamul (61% dintre respondenti) si sunca (27% dintre respondenti).

Pe locul doi in mentiunile celor care consuma sandvisuri se afla cascavalul (71% dintre respondenti), urmat de branza topita (62%), unt / margarina (41%) si gem / dulceata, miere (27%). Patru procente dintre cei care mananca sandvisuri la micul dejun il achizitioneaza gata preparat de la un supermarket.

Cafeaua, bautura suprema!
La intrebarea „Ce bauturi obisnuiti sa consumati dimineata”, 55% dintre respondenti au spus „cafea”, fiind vorba despre cafeaua prajita si macinata. Laptele a intrunit 27% din mentiunile celor chestionati, urmat de ceai (24%), apa plata (19%), cafea instant (13%) si specialitati de cafea (12%).
Sub zece procente din mentiuni au intrunit bauturile racoritoare (9%) si apa carbogazoasa (5%), iar, dintre cei care cosnuma bauturi racoritoare, 37% din mentiuni s-au dus in dreptul celor neacidulate.

Un procent mai mare de femei decat barbati a mentionat cafeaua prajita si macinata (59%) si laptele (29%) ca fiind bautura consumata de obicei la micul dejun. Procentele respondentilor barbati s-au situat la 50%, respectiv 23%.
Cel mai mare procent al celor care au declarat ca beau cafea dimineata se consemneaza in grupa de varstp 40-49 de ani, iar cel mai mic in categoria 20-29 de ani.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De altfel, in aceasta din urma grupa de varsta se afla cei mai multi care au mentionat ca bautura de mic dejun specialitatile de cafea (15%) si racoritoarele (12%). Luand ca reper marimea comunitatii, in orasele de 100.000 – 249.000 locuitori s-au inregistrat cele mai mari procente de respondenti care consuma la micul dejun lapte (31%), ceai (30%) sau apa plata (23%). Procentul maxim de mentiuni in dreptul cafelei prajite si macinate (58%), cafelei instant (17%) si mixurilor de cafea (19%) se afla in Bucuresti, in defavoarea ceaiului (17%) sau racoritoarelor (5%) cu cel mai mic procent de mentiuni

De ce nu mancam dimineata?
Obisnuinta este principalul motiv mentionat de cei care nu mananca dimineata. La nivel de total respondenti, 30% au afirmat acest lucru, procentele fiind similare si pe genuri: barbati (30%), femei (29%).

In categoriile de varsta 20-29 de ani si 30-29 de ani se inregistreaza cel mai mare procent al celor care declara ca nu mananca nimic dimineata, 31%, respectiv, 32%. Procentul scade, firesc, o data cu cresterea varstei, astfel ca in segmentul 50-60 de ani 26% dintre respondenti declara acelasi lucru.
In Bucuresti s-a inregistrat cel mai mare procent al celor care au declarat ca nu mananca nimic dimineata – 33%, fata de 30% din total. Procentul cel mai redus, 25%, s-a evidentiat in comunitatile de 50.000 – 99.000 locuitori.
Obisnuinta, lipsa senzatiei de foame si lipsa de timp sunt cele mai frecvente motive pentru care nu se consuma micul dejun.

La nivel de total respondenti, obisnuinta a fost mentionata de 38% dintre acestia, urmata de lipsa dezatiei de foame (27%) si de lipsa de timp (25%). Procentele sunt mai evidentiate in randul barbatilor, dintre care 40% spun ca asa s-au obisnuit, iar 29% ca nu au timp. Spre deosebire de barbati (22%), un procent mai mare dintre femei (30%) afirma ca nu le este foame dimineata.
In functie de varsta si marimea comunitatii, cel mai mare procent al celor care spun ca asa s-au obisnuit, 50%, este in grupa 50-60 de ani si in orasele intre 50.000 si 99.000 locuitori – 58%.

La polul opus, cel mai mic procent al celor care spun ca s-au obisnuit sa nu manance nimic dimineata se afla in grupa de varsta 30 – 39 de ani si in comunitatile mari, de peste 250.000 locuitori.

De remarcat ca in urbanul mic (50.000 – 99.000 locuitori) se regaseste cel mai mic procent al celor care spun ca nu au timp sa manance dimineata – 6%, cele mai mari procente fiind in orasele mari: 36% (100 mii – 249 mii) si 31% (peste 250 mii locuitori).
 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content