FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Romanul este bun la toate... si alte mituri

Romanul este bun la toate... si alte mituri

Romanul este bun la toate… am auzit aceasta afirmatie in aproape toate mediile sociale, in familie si in afara acesteia, inainte si dupa Decembrie 1989. Cred ca expresia este perfect adevarata, poate putin completata sa sune astfel: „Romanul este bun la toate si nu se pricepe la nimic”. In varianta scurta, ne cream pe tot parcursul vietii un sentiment de autosatisfactie care intervine de cele mai multe ori in momentele in care putina disciplina si specializare ar face diferenta intre „oamenii cu cultura generala” si profesionisti din anumite domenii.

Sunt si unele persoane care nu se multumesc doar cu cultura generala si fac pasul spre progres, dar din pacate multe dintre acestea nu mai sunt in Romania, insa spera sa se intoarca intr-o zi. Am inceput acest articol intr-o nota putin acida la adresa noastra ca popor care nu reuseste dupa 22 de ani de capitalism sa-si (re)gaseasca un loc in mecanismul economic european sau in cel mondial. Suntem o tara fara strategii pe termen lung si de aici lipsa de coerenta in actiunea economica si inutilitatea ajutoarelor oferite producatorilor din agricultura si din industria alimentara.

Si totusi, fiind implicat recent intr-un program de sprijinire a participarii producatorilor alimentari romani la targurile si expozitiile internationale, am constatat ca exista proiecte care isi ating scopul si oameni angrenati in aparatul de stat care incearca sa faca lucruri pentru mediul privat si chiar reusesc. Un astfel de demers este programul finantat de bugetul de stat prin Directia de promovare a exportului din cadrul Ministerului Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri.

Acesta acopera partial sau total cheltuielile producatorilor romani privati pentru participarea la targuri si expozitii internationale, conform HG 296/2007. Cifrele vorbesc de la sine: bugetul alocat acestei masuri a crescut de la an la an, ca si numarul de firme participante: de la 8, cat s-a inregistrat initial, la 45. De asemenea, s-a inregistrat in ultimii doi ani o evolutie spectaculoasa a pavilioanelor Romaniei din cadrul targurilor internationale ale industriei alimentare, si ma refer aici la Alimentaria (din Barcelona si Lisabona), Sial Paris si Anuga Koln. Evolutia a fost una a suprafetei pavilionului(lor), ajungand chiar la suprafete contractate de peste 600 mp pentru anul 2012.

In anul urmator, la targurile Alimentaria Barcelona si Sial Paris se va pune accent mult mai mult pe imaginea Romaniei ca producator traditional de produse alimentare, conceptul fiind unul unitar, ce va comunica prin toate elementele acest fapt. Incercam astfel sa cream un brand „umbrela” prin punerea accentului pe tara si nu pe producatorul individual, pe principiul ca este mai eficient sa comunici cu acelasi buget un singur brand decat 45 de branduri diferite. Dupa crearea identitatii Romaniei va fi mult mai usor pentru potentialii parteneri de afaceri straini sa identifice apartenenta producatorului individual la Romania. Toate actiunile se vor desfasura sub logo-ul „Taste Traditional Romania”.

Mai mult, aceeasi masura care a dus la cresterea reprezentativitatii Romaniei la marile targuri alimentare internationale (HG 296/2007) da posibilitatea organizarii unor misiuni economice pentru producatorii alimentari autohtoni in strainatate. Se urmareste ca 60% din misiuni sa fie realizate in afara Europei, iar pentru 2012 sunt deja aprobate deplasari in Rusia, China si Germania.
Pentru ca aceste programe sa aiba efecte si mai mari in industria alimentara locala, eu cred ca este nevoie insa si de o schimbare de mentalitate in randul managerilor si antreprenorilor din sectorul de profil.

Tinand cont ca masura permite firmelor private producatoare (doar cele care nu au datorii la bugetul local si de stat) sa participe la marile targuri internationale pe cheltuiala statului, ne-am astepta ca intre producatorii romani sa fie o apriga concurenta pentru participare. Am constatat cu surprindere insa ca ei nu cred ca acest lucru estre posibil sau ca sunt ferm convinsi ca locurile sunt atribuite „cu dedicatie”, conform comentariilor de genul „lasa ca stim noi cum se fac treburile astea”. Dragi producatori, nu uitati ca traim vremuri nesigure, asa ca, pentru ca din 2013 nu se stie ce va fi, bagati si in traista ce vi se ofera acum.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content