FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Romanii, amatori de pate indiferent de varsta sau educatie

Romanii, amatori de pate indiferent de varsta sau educatie

Un studiul realizat de compania de cercetare 360insights, pe un esantion de 800 de persoane, femei si barbati, cu varsta cuprinsa intre 16-64 ani ofera detalii importante privind comportamentul de cumparare si consum al pateului in Romania. Studiul, reprezentativ la nivel national, respectiv la nivel urban (orase mari, medii si mici), a fost realizat, pentru revista Magazinul Progresiv, in perioada martie – aprilie 2009.

Conform datelor 360insights, din punct de vedere al obiceiurilor de consum, pateul de ficat este un produs alimentar bine imbratisat de romani, 80% dintre acestia fiind consumatori de pate. Acest produs are o adresabilitate larga, fiind consumat de persoane de toate varstele, indiferent de regiunea din care provin, venit sau nivel de educatie.

Cosul de consum, in ceea ce priveste tipul de pate de ficat, este ocupat in pricipal de cel de porc si de pui. Deloc de ignorat este si pateul vegetal, consumat de aproape un sfert din romani in perioada ultimelor trei luni. Nici alegerea tipurilor de pate consumate nu difera foarte mult in termeni socio-demografici. Un singur aspect de remarcat este ca persoanele varstnice (peste 50 ani) sunt mai degraba orientate spre pateul de pui sau cel vegetal, decat cel de porc.

Bucegi, prima marca amintita spontan

Rugati sa mentioneze marci de pate de ficat ce le vin in minte, mai mult de o treime din persoanele intervievate au avut ca si prima mentiune marca Bucegi. Mai mult decat atat, aproape jumatate dintre respondenti au mentionat aceasta marca spontan.
Pate Sibiu este marca urmatoare in topul de notorietate spontana, fiind mentionata per total de aproape 30% dintre respondenti. Totusi, aproape o cincime dintre cei intervievati nu si-au amintit nici o marca de pate.

Precum era de asteptat, semnificativ mai multi barbati nu au stiut sa mentioneze marci de pate; notorietatea mai scazuta s-a inregistrat si pentru persoanele cu nivel scazut de educatie, sau cele fara ocupatie.

Femeile, persoanele cu studii superioare sau persoanele cu venituri mari se regasesc semnificativ mai putin in randul celor care nu cunosc marci de pate, declara Alecsandra Fulga, Business Development Manager in cadrul companiei 360insights .

Notorietatea asistata

Cu toate ca spontan aproape 20% dintre cei intervievati nu isi aminteau nici o marca de pate, in ceea ce priveste notorietatea asistata, toti respondentii au cunoscut cel putin o marca din lista ce le-a fost citita.
Mai mult decat atat, in medie o persoana cunoaste o paleta larga de marci de pate, aproximativ sase, sapte marci.

Primele trei marci clasate in topul notorietatii asistate, raman aceleasi Bucegi, Ardealul si Sibiu, toate inregistrand procente mari de peste 85%. In termeni de diferente socio-demografice pentru notorietatea asistata, marca Bucegi este semnificativ mai mult cunoscuta de varstnici, cat si de muncitori si persoanele casnice.

Pe de alta parte, pate Sibiu a inregistrat scoruri mai mari intre persoanele cu nivel inalt de educatie, iar pate Ardealul intre cei cu venit mediu, conform studiului realizat de compania de cercetari de piata 360insights. Tinand cont de faptul ca marcile private (private labels) au o distributie limitata la un singur lant de magazine, de remarcat este si nivelul de notorietate inregistrat de  acestea (Clever:23%, Cora:17%).

Consum frecvent

Pateul de ficat este cumparat de romani, in medie, de trei ori pe luna. Totusi, pentru aproape jumatate din persoanele intervievate (48%) pateul este cumparat saptamanal sau chiar mai des. O frecventa usor mai mare de cumparare se inregistreaza in randul persoanelor cu venit mic, cat si a muncitorilor sau persoanelor casnice.
In ceea ce priveste persoana care cumpara acest produs, precum era de asteptat, barbatii, cat si tinerii (16-18 ani) se ocupa semnificativ mai putin de aceasta sarcina a gospodariei.

Distributie echilibrata

Pateul de ficat este cumparat in principal din supermarketuri si hypermarketuri.
Totusi, si magazinele mici de cartier sunt locul de cumparare al pateului pentru 30% dintre romani. Aceste magazine sunt insa mai degraba optiunea persoanelor care locuiesc in orase mici (<50.000 locuitori), cat si a celor cu un nivel scazut de educatie. In mod contrar, persoanele cu studii superioare apeleaza semnificativ mai putin la acest tip de magazin.

In schimb, adeptii hypermarketului sunt bucurestenii, precum si persoanele cu venituri mari.
In ceea ce priveste gramajul ales in mod obisnuit de romani, acestia se orienteaza in principal inspre pateul la gramaj mic, in jur de 100 de grame (intre 75 – 125 grame), si mai putin spre cel economic, de 200 grame.

Optiuni de cumparare

Principalii jucatori de pe piata pateului sunt Bucegi, Sibiu si Ardealul, Bucegi fiind detasat liderul de piata.
Alecsandra Fulga, Business Develop­ment Manager al companiei 360insights, spune ca primele doua locuri in topul de consum, sunt ocupate de de marcile Scandia, acesta fiind principalul producator de pate de ficat de pe piata romaneasca.

Succesul producatorului, poate veni si din faptul ca aceste doua marci ale Scandia, Bucegi si Sibiu, au palete de consumatori diferite, oarecum complementare. Astfel, Bucegi este preferat indeosebi de persoanele cu nivel scazut de educatie cat si de cei cu venituri mici. Este, de asemenea, semnificativ mai putin consumat de catre bucuresteni, sau de catre cei cu studii superioare.
Pentru persoanele cu un nivel inalt de educatie, alegerea este orientata insa, inspre cealalta marca Scandia, si anume pate Sibiu.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content