FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Ritmul de extindere ramane acelasi

Ritmul de extindere ramane acelasi

Norbert Missbrand, directorul general al retelei Plus Discount, previzioneaza un ritm normal de expansiune al segmentului discount in acest an. Si programul de dezvoltare al Plus va continua asa cum a fost stabilit initial, in conditiile in care oficialul companiei nu vede schimbari dramatice in comertul cu bunuri de larg consum.

Magazinul Progresiv: Cum ati caracteriza anul 2008 din punct de vedere al activitatii retelei Plus Discount?
Norbert Missbrandt:
In comparatie cu anii precedenti, 2008 nu ne-a prezentat dificultati noi. Obiectivul principal a ramas si in 2008 si va fi si in 2009 expansiunea agresiva, iar procurarea terenurilor si realizarea proiectelor pe care ni le-am propus reprezinta partea cea mai dificila din businessul nostru. Suntem multumiti cu evolutia vanzarilor in 2008 si am o adaptat continuu sortimentatia, care a suferit modificari in comparatie cu 2007. Am listat articole noi si am incercat sa imbunatatim si mai mult raportul calitate / pret si prezenta produselor la raft, ceea ce am reusit intr-o proportie foarte mare.

MP: Ce schimbari semnificative ati adus la nivelul sortimentatiei?
NM:
Nu am operat schimbat importante in sortimentatie, ci am incercat sa o adaptam la necesitatile clientilor si ale pietei.
Relatia cu furnizorii s-a imbunatatit si ea mult in comparatie cu 2007. Impresia mea a fost ca furnizorii s-au pregatit mai bine; de exemplu, anul trecut pe perioada verii nu am mai avut problemele mari de a asigura stocurile necesare pentru a deservi clientii finali. Proiectele comune sunt in mare parte cu furnizorii nostri traditionali pentru asigurarea stocurilor si a marfurilor, in rest incercam sa dezvoltam parteneriate si pentru marcile Plus cu furnizori din Romania. Ponderea furnizorilor autohtoni cu care colaboram pentru marcile proprii este probabil de sub 5%, dar si aici am observat anul trecut o deschidere a acestora catre realizarea de marci proprii. Proiectele nu se pot realiza insa de la o saptamana la alta. Sunt proiecte de durata, iar in primavara acestui an vom finaliza unele programe de acest fel cu furnizori romani. In 2006 – 2007 furnizorii erau fixati pe brandurile lor si nu doreau sa-si strice cota de piata a brandului cu marci private produse pentru lanturile mari. Este vorba si de disponibilitatea furnizorului si de raza lui de actiune – unde doreste sa se pozitioneze in piata.

MP: Se spune ca aceasta perioada este momentul de glorie al discounterilor...
NM:
Avand in vedere ca facem comert cu alimente de baza, nu putem vorbi despre o criza a vanzarilor in magazinele noastre. Avem o crestere normala si in magazinele care au deja un an de functionare. Nu simtim o criza in acest sens. Exista, sigur, o parte a retailerilor de produse electro-casnice care poate resimt mai acut scaderea vanzarilor, dar retailul alimentar nu este inca afectat.
Nici macar pentru zonele care incep sa fie afectate de somaj nu putem face comparatii, deocamdata. Magazinul din Mioveni, de exemplu, are cresterea la care ne-am asteptat fata de ianuarie 2007. Este devreme pentru a face comparatii in aceste zone.
Cu siguranta, insa, va exista o migratie a cumparatorilor de la supermarketuri catre discounteri, pentru ca avem o alta relatie calitate / pret, dar, avand in vedere ca mai exista mult spatiu pentru exinderea retailului in Romania, cred ca nici supermarketurile nu vor fi afectate.

MP: Cum se diferentiaza segmentul discount in conditiile in care toate formatele de retail se promoveaza prin pret?
NM:
Fiecare dintre aceste segmente incearca sa-si castige cota de piata sau fidelitatea clientilor. Concurenta noastra directa este reprezentata de discounteri – suntem pe acelasi segment si trebuie sa vedem cum ne pozitionam in comparatie cu ei, dar avem o concurenta si cu super si hypermarketurile.
Profilul clientului cred ca s-a schimbat putin in ceea ce priveste cumparaturile zilnice si chiar in consumul de alimente. Noi simtim ca avem un atu deoarce cumpararea produselor necesare zilnic dintr-un discounter nu necesita mult timp. Se poate intra relativ repede in magazin, se gasesc produsele cam in acelasi loc in toate magazinele si timpul petrecut la casa de marcat se scurteaza.

MP: Cum v-ati proiectat anul 2009?
NM:
Ne focusam foarte mult pe expansiune. Ritmul de extindere ramane acelasi pe care ni l-am propus in fiecare an, 20 – 25 de magazine. In 2008 am reusit sa ne atingem obiectivele. Am deschis 21 de magazine, iar in planul pentru 2009 avem 23 de magazine. Daca ne situam undeva intre 20 si 25 de magazine, ne realizam planul de expansiune.
In momentul de fata nu putem spune concret ce se intampla pe piata imobiliara, dar am observat ca apar mai multe oportunitati: terenuri care au fost prevazute de un investitor pentru constructia de locuinte, au autorizatie de constructie, dar acum sunt la vanzare. Acestea sunt oportunitatile care se deschid acum, dar nu simtim in segmentul de retail o scadere a preturilor. Terenurile de care avem nevoie pentru deschiderile din 2009 le avem asigurate de anul trecut, acum dorim sa ne securizam terenurile pentru 2010.
Nu pot sa spun ca 2009 va fi pentru retail un an dificil in ceea ce priveste cifra de vanzare. Atata vreme cat obiectul nostru de activitate este comertul cu alimente, noi credem ca cresterea va fi similara cu cea din ultimii ani. Comertul discount va continua sa castige cota de piata. Vorbim de cel putin inca doua retele de discount care se dezvolta in ritm rapid si stim ca in 2010 urmeaza sa intre o noua retea care va conduce si mai mult la crestera cotei de piata a discounterelor.

MP: Veti mai avea magazine in centre comerciale?
NM:
Avem un magazin intr-un parc comercial in Arad, iar la Cluj suntem intr-un mall. Mai avem astfel de proiecte impreuna cu un investitor, dar trebuie sa vedem cum ne integram in aceste spatii, deoarce conceptul de discounter nu este chiar de magazin de mall. Magazinul nostru din Cluj este in Sigma Center si nu arata altfel sau nu este o diferenta intre el si un freestander. Am incercat inca de la bun inceput sa adaptam intrarea si fluxul in magazin conform conceptului nostru. Am reusit, astfel ca am incheiat si contractul cu acest investitor. In cazul in care nu putem adapta fluxul, atunci ne retragem din acel proiect si incercam sa ne realizam proiectele freestander, asa cum ne-am propus.
In ceea ce priveste mallurile, investitorii au acum dificultati de finantare. Noi avem doua proiecte concrete pentru a intra in malluri, dar cred ca ele vor fi concretizate in 2010.

MP: Ce va doriti sa imbunatatiti in activitatea companiei pe termen mediu?
NM:
Primordiala este intotdeauna imaginea magazinului. Acesta este un punct care ma doare in unele magazine. Eu ma astept ca magazinul sa arate in orice moment al zilei aproape la fel ca dimineata, la deschidere. Sigur nu se poate, depinde de fluxul de clienti, dar cerem angajatilor sa avem prezenta de marfa la raft pana la inchiderea magazinului. La segmentul de proaspete trebuie sa reducem pierderile. Chiar in acest segment avem de gand sa marim numarul de articole. Impedimentul in acest moment este ca in magazinele deschise intre 2005 – 2007 nu avem prelungirea raftului de proasepte, ca in cazul magazinelor deschise mai recent. Am inceput, la 1 martie 2008, prelungirea acestei zone, lucru pe care il vom finaliza in acest an. Avem in plan ca in august – septembrie sa finalizam reorganizarea vechilor magazine pe acest segment si apoi sa crestem numarul de articole. In magazinele noi avem loc, dar nu putem sa listam doar intr-o parte din ele. Segmentul de proaspete si convenience s-a dezvoltat foarte mult in ultimul timp si de aceea si noi lucram sa diversificam oferta in aceste segmente.
Acestea ar fi punctele majore de imbunatatit.

MP: Cum primesc consumatorii magazinele discount in localitatile mici?
NM:
Reactiile oamenilor sunt impartite. Nu putem spune ca avem numai reactii pozitive, mai ales ca observam in orasele mici ca oamenii trebuie sa se familiarizeze cu acest tip de magazine si cu produsele noastre. Avand in vedere ca ponderae marcilor proprii este mare, pana pornesc vanzarile pe aceste produse dureaza cam o saptamana, pentru ca oamenii sunt obisnuiti cu produsele pe care le stiu de la comerciantii locali. Chiar in unele zone am avut aceasta reactie – pretul care se afiseaza la raft este cel care-l determina pe client sa cumpere. Clientul nu face comparatia intre gramaj si pret. Noi avem in unele segmente pachete mai mari, la 250 – 350 g. Daca ar face raportul gramaj / pret ar constata ca acestea sunt mai ieftine decat pachetele de 50 g, de exemplu, dar in aceste orase vizibilitatea pretului afisat are un impact mai mare decat o comparatie pret / gramaj. In aceste zone avem o performanta buna a magazinelor intre sase luni si un an.

MP: Cum va evolua ritmul de expansiune pe partea de discount?
NM:
In urmatorii patru ani vom avea acelasi ritm de dezvoltare. Credem acum ca in urmatorii zece ani nu se va intampla nimic important in ceea ce priveste primele magazine deschise. Doar dupa aproape un deceniu putem spune ca a venit momentul sa inchidem un magazin undeva si sa redeschidem altundeva. Noi acum construim pentru viitor, construim deja in unele localitati magazine cu 80-100 locuri de parcare. Ele sunt acum relativ goale, dar probabil ca in urmatorii 3-5 ani va fi nevoie de ele..
Focusul major pentru expansiune mai ramane 3-4 ani, apoi putem discuta probabil si despre alte proiecte.

MP: Luati in considerare oportunitati de achizitii?
NM:
Sigur ca, daca exista astfel de oferte, le luam in considerare, dar cred ca in momentul de fata nu exista o oportunitate pentru noi pe piata.

MP: La ce va asteptati ca si climat de business, pentru 2009?
NM:
In momentul de fata nu avem impresia ca urmeaza legi sau proiecte de legi care sa ne ingreuneze activitatea. La nivel de companie mama, Tengelmann este o firma cu proiecte in domeniul protectiei mediului si economisirii energiei. Avem continuu initiative in acest domeniu. In ceea cepriveste energia solara, ne asteptam de la stat sa ne spuna in ce masura avem posibilitatea de a instala celule foto si ce beneficii am avea in acest caz. Sunt lucruri la care ne gandim si am fi bucurosi daca am avea un dialog cu autoritatile.

MP: Cand sunt planificate primele deschideri de magazine din acest an?
NM:
Deschiderile sunt planificate in martie si vor continua lunar pana la sfarsitul anului. Primul magazin va fi deschis la Falticeni.
 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content