FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Retailul modern s-a dus mai aproape de consumator

Retailul modern s-a dus mai aproape de consumator

2010 a fost anul comertului modern adaptat la criza, iar formatele mici de magazine - discounterele si supermar­keturile - au fost motorul cresterii marilor retele intr-o perioada cu scaderi in consum

Mizand pe promovarea reducerilor de pret, pe proximitate si pe sortimentatia adaptata la specificul local, micile formate au intrat in 2010 in orase chiar si cu 20.000-30.000 de locuitori si in cartierele marilor zone urbane.

La nivelul comertului modern, anul 2010 a insemnat o consolidare a pozitiilor marilor retele de magazine pe piata. Retailerii internationali au continuat sa inaugureze unitati, insa numarul acestora si formatele de magazin care au facut obiectul extinderii au cunoscut unele particularitati fata de anii trecuti.

De departe, anul trecut cele mai multe inaugurari de magazine au fost realizate pe segmentul discounterilor care a ajuns la un total de 385 unitati, in crestere cu 38 de unitati fata de 2009. Investitiile discounterilor in Romania s-au ridicat la circa 100 de milioane de euro, luand in calcul o valoare de 0,75 milioane de euro pe unitate (cu exceptia Kaufland, care investeste circa 8 milioane de euro pentru fiecare magazin nou). Cu toate acestea, 2009 ramane anul de forta al discounterilor, cu 116 magazine noi pe piata.

Datele MEMRB pe 2010 se refera la numarul de magazine operationale pe piata la inceputul lunii decembrie. In ultima luna din an comertul modern a crescut cu aproape 10 magazine discounter - dintre care doua unitati Kaufland - si aproximativ cinci supermarketuri, potrivit datelor comunicate de retaileri.

Segmentul supermarketurilor si-a mentinut constant ritmul de crestere, fiind al doilea dupa discounteri din punctul de vedere al numarului de unitati deschise in 2010 (27). Conform datelor de retail audit furnizate de MEMRB, inca din 2003 supermarketul a detinut o pozitie fruntasa ca si numar de magazine deschise dintre formatele moderne, cu o medie anuala de 17 unitati deschise in ultimii opt ani. Daca 2009 a fost anul discounterilor, 2010 poate fi considerat cel al supermarketurilor, formatul inregistrand cea mai solida crestere a numarului de magazine din 2003. Inaugurarea supermarketurilor a atras investitii de 27 milioane de euro in 2010, luand in calcul o valoare de un milion de euro pe unitate.

Rezumand activitatea hypemarketurilor din ultimii opt ani, anul 2008 a marcat cea mai mare crestere numerica, de 17 unitati comerciale fata de anul 2007. Din 2008 pana la finalul lui 2010, numarul inaugurarilor de la un an la altul s-a diminuat considerabil, patru noi locatii fiind deschise in ultimul an, dupa ce in 2009 numarul lor a fost de sase. In anul 2010, suma investitiilor finalizate de retelele de hypermarketuri a fost de aproximativ 80 de mil. euro, luand in calcul o valoare de 20 de milioane de euro pe unitate. In studiul MEMRB, reteaua de hypermarketuri cu politica de discount Kauf­land este inclusa in segmentul discounterilor.

La randul lor, magazinele cash&carry au inregistrat in perioada 2003-2010 o evolutie liniara, fara perioade de varf sau descresteri semnificative. Anul trecut fata de 2009, acestea si-au majorat numarul locatiilor inaugurate cu o singura unitate, ajungand la un total de 43 de locatii. Investitiile in acest segment in anul trecut au fost de aproximativ 20 milioane de euro, fara a lua in calcul cele patru unitati Metro Punct cu care grupul german Metro a intrat pe segmentul magazinelor mici.

Magazinele specializate au rezistat mai bine

Evolutia universului de magazine in total comert arata o dinamica pozitiva ca si numar de locatii la nivelul formatelor moderne, in timp ce magazinele traditionale, HoReCa si magazinele spe­cializate au inregistrat scaderi drastice in special in ultimul an, 2010.

Privind retrospectiv la ultimii doi ani, cele mai afectate de situatia economica dar si de expansiunea formatelor moderne au fost alimentarele mici: circa 1.220 de magazine de acest tip au disparut de pe piata in ultimul an.
Scaderi semnificative s-au remarcat si in cazul magazinelor generale si al benzinariilor in ultimul an: acest segment a pierdut 346 de spatii comerciale.
Cele mai mici scaderi au fost inregistrate pe segmentul magazinelor specializate. Astfel, numarul unitatilor pet shop (care vand hrana si produse pentru animalele de companie) s-a diminuat cu 21 in ultimul an, in timp ce parfumeriile au pierdut 83 de locatii fata de 2009.

La polul opus s-au situat cresterile formatelor moderne – supermarket, hypermarket, cash&carry si discount - in 2010 fata de 2009. Cele 119 locatii noi nu au putut compensa insa reducerea numerica a magazinelor traditionale.
Universul total de magazine a inregistrat o descrestere a numarului de locatii in ultimii trei ani. Daca in 2008 universul numara circa 91.000 de locatii, in 2009 numarul lor s-a diminuat la aproape 87.000 de unitati, pentru ca in 2010 sa ajunga la mai putin de 84.000 de unitati.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content