FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Retailul in 2012, sub semnul consumului colaborativ

Retailul in 2012, sub semnul consumului colaborativ

Consumul colaborativ, vanatoarea de chilipiruri ca stil de viata, achizitionarea de produse second-hand si revanzarea lor, precum si proliferarea culturii mall-urilor in detrimentul comertului traditional sunt principalele tendinte in retailul global in 2012 identificate de spectialistii de la Euromonitor International.

In contextul unui an marcat in continuare de incertitudini de ordin financiar, la care se adauga preocuparea guvernelor de criza datoriilor si ratele ridicate ale somajului, industria globala de retail din 2012 va fi marcata de o atitudine mult mai cumpatata a consumatorilor.

Prima si cea mai evidenta tendinta remarcata de cei de la Euromonitor International este consumul colaborativ, care se traduce intr-un mod simplist prin expresia “ce-i al meu e si al tau”. Conceptul poate lua mai multe infatisari, de la punerea in comun a unor bunuri si inchirierea lor pana la schimburi si simple bartere. Chiar daca acest concept va deveni caracteristic universului de retail in 2012, el se aplica in principal bunurilor de folosinta indelungata, acestea fiind cele mai in masura sa poata si impartite intre mai multi consumatori.

Iata categoriile de produse pe care Euromonitor le incadreaza cel mai bine in acest trend:

  • aparatele de uz casnic folosite frecvent
  • articolele vestimentare, de incaltaminte si produsele sportive
  • bunurile inlocuite de servicii, cum este, de exemplu, inchirierea de filme direct de pe Internet
  • produse destinate unor momente specifice din viata omului (articole pentru copii – de la haine la jucarii si mobilier – echipamente sportive si materiale didactice – in special din liceu sau din timpul facultatii)
  • produse destinate transportului de persoane (biciclete, masini si chiar autocamionete).

Cea de-a doua tendinta care va marca retailul global in anul 2012 este vanatoarea de chilipiruri. Pe fondul reducerii puterii de cumparare in majoritatea tarilor afectate de criza financiara, consumatorii incearca sa eficientizeze la maximum procesul de cumparare, cautand cea mai buna calitate pentru un pret cat mai scazut. Prin ce se traduce insa aceasta tendinta in piata? Specialistii Euromonitor considera ca in 2012 vom asista la “improspatarea” principiilor de marketing, o cautare mai riguroasa a valorii in produsele achizitionate, cumparaturi in grup si proliferarea cupoanelor de reduceri.

In 2012, “mai putin inseamna mai mult”, dupa cum sustin cei de la Euromonitor, care prevad o intensificare a comertului cu produse second-hand si, in general, revanzarea bunurilor pe care anumiti consumatori nu le mai folosesc si de care altii ar putea avea nevoie. In acest context, in 2012 se asteapta o reducere a cantitatilor de ambalaje folosite in procesul de productie, pe fondul unei scaderi a consumului. La acest capitol se incadreaza si reducerea consumului de produse alimentare, nu neaparat in sensul privarii de hrana, ci mai degraba in acela al planificarii mai riguroase a meniului zilnic si a unui consum mult mai rational.
Nu in ultimul rand, in 2012 se va observa si o tendinta de a pastra pentru mai mult timp produsele achizitionate pentru satisfacerea nevoilor secundare, cum sunt produsele de lux.

Tendinta de crestere a comertului cu produse second-hand este sustinuta si de tehnolgie, care faciliteaza astfel de tranzactii prin intermediul Internetului. Pentru 2012, numarul utilizatorilor de Internet este estimat la 2,3 miliarde, 32% fiind reprezentat de tarile BRIC (Brazilia, Rusia, India si China), 28% - de tarile emergente si in curs de dezvoltare, 27% - de tarile dezvoltate, iar restul de 13% fiind reprezentat de utilizatorii din Statele Unite ale Americii.

In ceea ce priveste preferintele consumatorilor pentru locatiile in care isi vor face cumparaturile in 2012, specialistii de la Euromonitor avertizeaza ca anul viitor va prolifera cultura mall-urilor, in detrimentul comertului traditional. Principalele argumente in favoarea cumparaturilor realizate in mall-uri sunt convenienta, optiunile variate de plata, prezenta brandurilor consacrate, varietatea, faptul ca spatiul din interiorul mall-urilor nu este influentat de conditiile meteo, parcarile generoase si, nu in ultimul rand, existenta agentilor de securitate. In ceea ce priveste comertul traditional, specialistii de la Euromonitor sustin ca acesta va fi in continuare preferat de cei care cauta o valoare mai evidenta, posibilitatea de a negocia pretul, unicitate, un aer vintage, autenticitate si un specific local.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content