FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Repozitionarea retailului convenience

Repozitionarea retailului convenience

Piata de convenience din Marea Britanie continua sa evolueze in directia dezvoltarii de formate de magazine care pun accentul pe categorii de produse precum alimente proaspete sau alimente gata preparate. Evolutia pietei britanice, desi mult mai matura decat cea autohtona, poate fi o sursa importanta de informatii si idei despre modul in care puteti sa va revigorati propriul business.

Alaturi de trendurile demografic si cel privind stilul de viata, aceste modificari au dat posibilitatea pietei de retail de tip convenience sa creasca la o rata mai mare decat rata efectiva de crestere a pietei de retail alimentar in ultimii ani. Astfel, furnizorii si retailerii au suficiente motive sa continue sa investeasca si sa dezvolte noi oferte pentru consumatori pe acest canal cheie.

 

Motorul sortimentatiei convenience

Cresterea inregistrata de categoria produse proaspete, care reprezinta in acest moment 29,1% din vanzarile de retail, cu 7% mai mult ca acum cinci ani, a avut la origini o suma de factori, incluzand aici preocuparea din ce in ce mai mare a consumatorilor pentru propria sanatate si bunastare, dar si programele guvernamentale prin care populatia este incurajata sa consume cinci portii de legume si fructe pe zi. Totusi, una dintre cele mai mari influente le-a reprezentat intrarea retailerilor pe segmentul de piata care opereaza magazine cu o sortimentatie bazata preponderent pe produse din aceasta categorie, in special operatorii de lanturi de supermarketuri care si-au intensificat activitatea pe canalul convenience, ca urmare a unei strategii multi-format.

În acest context, retailerii – mentionand aici Marks & Spencer, Sainsbury’s si Tesco – au ajutat la schimbarea perceptiei consumatorilor si la cresterea asteptarilor acestora de la categoria produse proaspete in magazinele convenience. Lansarea de formate precum M&S Simply Food, Sainsbury’s Local sau Tesco Express au impus noi standarde in termeni de sortimentatie de alimente proaspete, lucru care a incurajat competitorii lor sa-si reevalueze propria oferta, ridicand nivelul intregii piete.

Nicaieri in lume acest fenomen nu s-a manifestat mai notabil decat in sectorul alimentar, unde categoria alimente proaspete a avut de suferit dintotdeauna in magazinele traditionale, astazi repozitionate in segmentul convenience. Totusi, prezenta in crestere a operatorilor cunoscuti de supermarketuri, alaturi de aparitia unor formate de magazine mai mari, au facilitat trendul ascendent al categoriei.

 

Cine a auzit de... ready-meal-uri?

 

În paralel cu cele spuse anterior, dezvoltarea gamelor de produse gata preparate este in plin avant, iar retailerii au identificat deja potentialul acestora. Pana de curand, introducerea produselor din categoria gata preparate in canalul de tip convenience a fost destul de sporadica, iar oferta inconsistenta, mai ales in conditiile in care operatorii consacrati deja in industria FMCG aveau o oferta care o intrecea la pas pe cea a magazinelor de proximitate in termeni de inovatie.

Cu toate acestea, mancarea gata preparata ramane o oportunitate semnificativa pentru managerii de magazine de tip convenience si asta dintr-o serie de motive. Dintre acestea, unul dintre cele mai importante este presiunea timpului care ii apasa din ce in ce mai mult pe consumatori, care incearca sa jongleze cu responsabilitatile de serviciu, cu cele din viata privata si cu putinul timp liber ramas. Prin urmare, un numar tot mai mare dintre consumatori aleg sa isi ia pranzul chiar la propriul birou, scurtand astfel timpul pierdut cu pauza de masa, iar existenta unei oferte de mancare gata preparata in imediata vecinatate a locului de munca este un aspect pe care il iau in calcul.

Chiar si asa, provocarea primordiala a celor care activeaza in sectorul convenience va fi satisfacerea asteptarilor consumatorilor in termeni de rapiditate a serviciilor, desi in ajutorul lor vin noile tehnologii, referindu-ne aici cu precadere la sistemele de plata „fara atingere / fara contact“, a caror implementare se asteapta sa aiba un impact major in acest domeniu, in viitor.

De asemenea, societatea este mai bogata ca in trecut, la fel si nivelul veniturilor disponibile pentru distractii, incluzand aici si posibilitatea consumatorilor de a iesi sa manance in oras mult. La acest curent a contribuit si cresterea numarului de persoane singure, care in mod natural au predispozitia de a cumpara alimente gata preparate.

 

Beneficii clare

Pentru operatorii de magazine de tip convenience, categoria produselor gata preparate aduce o serie de beneficii, printre care cresteri aditionale ale vanzarilor, mai mult trafic in magazin si un potential pentru marje de profit mai mari. Totusi, managementul unui magazin de proximitate specializat pe astfel de produse necesita un set diferit de abilitati fata de cele necesare conducerii unui magazin obisnuit. Planificarea productiei, controlul calitatii si controlul lantului de distributie / aprovizionare sunt doar cateva din elementele cheie. Operatorii de magazine de tip convenience se confrunta cu o serie de competitori puternici si vor fi nevoiti sa munceasca mult daca vor sa intruneasca standardele consumatorilor in termeni de calitate, servicii si atmosfera in magazin.

Pana astazi, dezvoltarea categoriei de alimente gata preparate in Marea Britanie nu a fost o prioritate in unele sectoare ale pietei de convenience. Tendinta a fost sustinuta in parte de retailerii internationali, incluzand BP, Esso si Spar, care au ridicat stacheta in privinta aprovizionarii cu alimente gata preparate, avand ca avantaj experienta lor din alte piete, ca Irlanda sau Statele Unite ale Americii, unde categoria este mult mai matura.

O alta sursa de crestere o poate reprezenta o extensie a ofertei de produse destinate altor ocazii de consum. Majoritatea produselor din sortimentatia actuala sunt gandite pentru momentul pranzului, insa pe viitor se asteapta ca sa apara o oferta si pentru micul dejun, ocazie de consum care poate fi o oportunitate ce trebuie speculata de comerciantii de proximitate.

 

Si Europa migreaza

Aceste trenduri nu sunt valabile numai pentru Marea Britanie, ci si pentru o mare parte a tarilor europene. Albert Heijn, principalul retailer de pe piata din Olanda, este in acest moment in plin proces de lansare a AH to Go, un format de tip convenience cu un mare focus pe alimentele proaspete si pe cele gata preparate, sub marca AH Express si Kies & Kook. Si Kesco, retailerul aflat pe pozitia secunda pe piata finlandeza, a anuntat deja reconversia a peste 450 magazine de cartier K-market in formate dedicate produselor proaspete, pana la sfarsitul lui 2009. Prin introducerea unor spatii de patiserie proaspata, imbunatatind astfel calitativ oferta si avand un control mult mai bun asupra perisabilitatii, dar si prin aducerea unor noi game de produse gata preparate, retailerii spera sa satisfaca toate nevoile consumatorilor din Finlanda.

 

Consumatorul decide

Eventualul succes al categoriei de produse gata preparate in canalul convenience va depinde, in ultima instanta, de atragerea unei mase critice de consumatori. Concomitent, inovatia este prezenta in cadrul categoriei, prin lansarea de produse precum barurile de sucuri proaspete sau salate. Ele contribuie, concomintent, la crearea „spectacolului“ din magazin si la largirea gamei de consumatori atrasi. Provocarea pentru operatorii de magazine convenience va fi capacitatea de inovatie permanenta, dar si cea de diversificare si extindere a ofertei de produse.

 

 

 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content