FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Racoritoare si bere: eforturile la raft vor impulsiona cumparaturile

Racoritoare si bere: eforturile la raft vor impulsiona cumparaturile

În 2009 romanii au baut mai putin, urmare a scaderii veniturilor dar si a directionarii achizitiilor catre alimente de baza. Catre sfarsitul anului, spun producatorii, nu se vor inregistra vanzari semnificative comparativ cu anul precedent, insa ceva mai mari decat in timpul anului.

Scaderea cererii de consum si implicit a vanzarilor i-a determinat pe producatorii de bauturi racoritoare sa abordeze campanii obisnuite de promovare cu acoperire pe perioada sarbatorilor si sa abandoneze ofertele speciale dedicate exclusiv sarbatorilor.

2009, anul ofertelor sustinute
Conceperea programelor special dedicate perioadei Craciunului si Anului Nou presupun de regula incununarea activitatilor de peste an intreprinse de un producator. Efortul sustinut de a face din sarbatorile ce vor veni un moment mai special in comparatie cu precedentul a ramas un dezirat. Ca miza pentru acest sfarsit de an, cei mai multi dintre producatori au ales sa promoveze marcile de traditie pe care le au in portofoliu, acestea fiind totodata produse pe care consumatorii le cunosc din punct de vedere calitativ. „Avand in vedere tendintele la nivel european in consumul de bauturi necarbonatate, avem in plan promovarea marcii Santal in categoria Juice 100%, campanie de promovare care a inceput deja cu data de 1 octombrie 2009”, afirma Ioana Staver, reprezentanta companiei Parmalat Romania.

Promotiile si ofertele speciale derulate de-a lungul anului au fost unica metoda de impulsionare a vanzarilor la o categorie pentru care cererea de consum a scazut din cauza contextului economic. Tymbark Maspex a mizat in acest an pe doua marci de notorietate, Ciao si Tymbark.

Ambele au avut parte de promovare sustinuta pe parcursul anului, iar, in perioada sarbatorilor, vor fi reprezentantele companiei cu cele mai mari asteptari la raft. „Ciao este unul dintre produsele foarte importante din portofoliul companiei, anul acesta inregistrand cresteri semnificative pe piata bauturilor racoritoare din Romania. Tymbark va beneficia, de asemenea, de o campanie de promovare catre acest sfarsit de an adresata consumatorului final”, a declarat Mihaela Burtoi, Senior Brand Manager JNSD, Tymbark Maspex Romania.

Implicatiile unui parteneriat strategic
O reprezentare cat mai buna a categoriei la raft este influentata si de relatia existenta intre furnizori si comercianti. În timp ce primii trebuie sa se adapteze la caracteristicile categoriei si la trendurile de consum specifice perioadei in cauza, comerciantii trebuie sa vanda produsul.

O comunicare eficienta intre cele doua verigi va evita situatia de out-of-stock si va ajuta la construirea, din partea furnizorului, a unei cat mai bune strategii de abordare a consumatorului la raft. Ioana Staver afirma: „Încercam sa facem impreuna cu clientii nostri, magazinele, o analiza a categoriei in fiecare magazin, in functie de cotele de piata ale diversilor competitori in cadrul categoriei si de obiceiurile de cumparare ale consumatorilor din magazinul respectiv”. „Aceste analize”, continua aceasta „permit o impartire a rafturilor care sa satisfaca in procentaj cat mai mare consumatorul final, atat din punct de vedere produs vs. marca cat si din punct de vedere al aromei cautate”.

Într-un spatiu generos de vanzare, in care rasar marcaje promotionale de la alte categorii, semnalizarea personalizata si atragatoare la raionul de racoritoare devine necesara. Pe langa aceasta, un rol important in generarea vanzarilor il au si amenajarea unor standuri promotionale si a unor plasari suplimentare care, in cazul Tymbark Maspex, si-au dovedit eficienta. Reprezentantul companiei a subliniat chiar importanta adaptarii comertului traditional la standardele moderne, recomandand micilor comercianti „sa pastreze preturile competitive si marja de profit sa fie echilibrata pentru a-si pastra clientii care se orienteaza tot mai mult catre retelele internationale”.

Previziuni la final de an
Planurile furnizorilor pentru perioada sarbatorilor de iarna au la baza trendul inregistrat de categoria bauturilor racoritoare pe parcursul anului. „Daca in mod normal perioada sarbatorilor reprezinta un moment in care apetitul pentru cumparaturi si consum este ridicat, anul acesta, tinand cont de situatia financiara dificila, consideram ca vanzarile in perioada sarbatorilor de iarna vor inregistra un volum de vanzari similar cu cel inregistrat anul trecut in aceeasi perioada”, e de parere Shachar Shaine, Presedinte URBB&Carlsrom Beverage. Cu toate ca are in vedere puterea scazuta de cumparare a consumatorului, compania va pregati pentru perioada sarbatorilor oferte si pachete speciale atat la Orangina cat si la Granini.

Avand in vedere bugetul restrans al consumatorului, reprezentanta companiei Tymbark anticipeaza orientarea acestuia catre oferte speciale. „Consumatorul final este mult mai deschis in a face achizitii in aceasta perioada, dar cu siguranta tinand cont de contextul economic actual va fi mult mai atent la promotiile desfasurate in magazine”, afirma Mihaela Burtoi. 

Sceptica in privinta unei cresteri a vanzarilor de sarbatori in acest an este si Ioana Staver. „Conform celor mai recente analize Nielsen, nu estimam o mare diferenta in vanzarile totale ale categoriei de bauturi necarbonatate in perioada sarbatorilor de iarna comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut”, si continuand, aceasta este de parere ca „notorietatea marcilor va constitui pentru consumatori un pol de atractie semnificativ in comparatie cu produsele aflate in promotii diverse”.  Pe fondul acestor previziuni, compania va intampina sarbatorile de iarna cu un nou produs Santal.

Bere: promotii si oferte
Berea se pregateste sa incheie un an mai putin favorabil. Într-o perioada caracterizata de scaderea accentuata a cererii si migrarea consumatorilor catre marci accesibile ca pret, producatorii depun ultimele eforturi pentru a recupera pierderile acestui an. Privind la evenimentele petrecute in categorie la nivelul lui 2009, producatorii au fost activi in lansarea promotiilor si campaniilor destinate consumatorului final.

La sfarsit de an, desi vanzarile se anunta cel mult la nivelul celor inregistrate in aceeasi perioada a anului trecut, producatorii anunta promotii si oferte speciale. „În perioada sarbatorilor de iarna, toate marcile din portofoliul nostru vor fi aproape de consumatori prin pregatirea unor oferte sau pachete speciale, astfel incat fiecare sa isi poata alege cea mai buna varianta a produsului lor preferat”, afirma Shachar Shaine.

Alaturi de marcile traditionale cu care consumatorul s-a familiarizat in timp, promotii si lansari vin si din partea importatorilor de bere. Compania Bavarom va promova in sezonul sarbatorilor sase specialitati de bere cu diferite concentratii de  alcool, trei dintre ele marca Bavaria si alte doua marci mexicane. Compania va lansa in acest timp trei tipuri de bere Bavaria cu arome si fara alcool precum si doua marci de bere mexicane cu alcool.

Ca si in cazul bauturilor racoritoare, berea are nevoie in aceasta perioada de o semnalizare evidenta la raft, menita sa atraga privirea consumatorului final. În scopul maximizarii vanzarilor, reprezentantul companiei URBB atrage atentia colaboratorilor asupra faptului ca „diversificarea ofertei si plasamentul special pot fi doua coordonate de importanta maxima, indiferent de perioada de referinta a anului”. În perioadele de promotie, expunerea suplimentara este o tehnica utilizata si recomandata colaboratorilor si de catre Directorul General al companiei Bavarom, Costin Ghindea.

Pe langa potentialul scazut din punct de vedere sezonier, directorul Bavarom insista asupra unui aspect particular al categoriei de bere din import, raportandu-se la obiceiul de consum al sarbatorilor.

„În perioada sarbatorilor de Craciun, consumul de bere din import nu este foarte mare deoarece consumatorii cumpara mai mult vinuri, vinuri spumante, vodka si whisky”, declara acesta.

Asteptarile producatorilor pentru sarbatori vizeaza, in concluzie, daca nu o usoara crestere, cel putin un volum al vanzarilor similar cu cel de anul trecut.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content