FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Pukka Food, autentic pur si simplu

Pukka Food, autentic pur si simplu

„Ne-am propus sa puteti cumpara de la noi tot ceea ce aveti nevoie pentru camara, frigiderul si capriciile dumneavoastra”

Cuvintele acestea, simple si prietenoase, pot fi misiunea oricarui magazin de cartier. Si ar trebui sa fie, pentru ca acesta este, principial, rolul sau: aproape, cu produse bune, pentru fiecare zi. Zbaterea chinuitoare pentru pretul cat mai mic indeparteaza magazinul de la menirea sa principala, pentru ca, intr-un final, si cumparatorul sa se simta indepartat si sa-si caute adapost intr-un loc mai degraba familiar decat ieftin. „Nu poti fi un hypermarket in 40 de mp“, spune interlocutoarea noastra, incercind sa defineasca un concept nou pentru consumatorul roman si propria-i afacere, in acelasi timp: magazinul cu produse... bio.

Pukka Food este un magazin cu produse ecologice si bio, aparut in inima Bucurestiului in primavara acestui an. Bogdana Ghinescu si Ileana Muntean au avut aceasta initiativa dupa ce au constatat pe propria piele cat este de greu sa gasesti o alternativa bio sau ecologica la produsele alimentare conventionale. „Am pornit la drum cu gandul ca si altora, ca si noua, le-ar placea sa aiba intotdeauna pe masa mancare autentica si savuroasa fara sa dea o fuga pan’ la tara sau sa faca pe detectivul prin piata“. Asa a prins contur Pukka Food, un magazin mic, insufletit de o atmosfera calda si calma, dar mai ales de produse pe care cu greu le-ai putea gasi in alta parte, cel putin in Romania.

Cativa ani petrecuti in Anglia, dar mai ales un copil mic care nu dorea sa manance nimic, au condus-o pe Bogdana Ghinescu spre descoperirea produselor ecologice. Pe care fetita ei le-a imbratisat imediat. „Printre primele produse care i-au placut fetitei mele erau niste stafide pe care le manca din punga, ca pe bombonele“. La inceput neincrezatoare, treptat, Bogdana Ghinescu a capatat din ce in ce mai multe informatii si cunostinte despre acest gen de produse. A descoperit o adevarata miscare orientata catre incurajarea productiei ecologice – iar lanturile britanice de retail au o contributie consistenta la sustinerea acestui fenomen – si catre consumul de alimente sanatoase. „Eu am pregatire de marketing si am un oarecare scepticism fata de acest gen de afirmatii. Dar, tot citind si informandu-ma, m-am contaminat si, cand m-am intors in tara, mi-am propus sa fac ceva legat de produsele bio. Asociata mea, Ileana Muntean, are si ea doi copii mici, si faceam cu ea intreceri - cine mai gaseste un produs ecologic si in ce magazin. Incet, incet ne-am orientat spre a avea noi un magazin, un loc in care sa aducem produse pe gustul nostru, pe care noi le testam si le consumam“.

Dificultatile inerente inceputurilor – gasirea unui spatiu adecvat, chiriile „monstruoase“ – au fost depasite pana la urma, astfel ca, „am inceput renovarea la jumatatea lunii februarie, iar la sfarsitul lunii martie am terminat. Am vrut sa pastram mobila, am restaurat-o, am vopsit-o, am construit in stilul mobilierului existent si am incercat sa cream un magazin ideal, intr-un viitor apropiat, pentru cei care cred in ideea aceasta si au posibilitatea sa-si cumpere produsele de baza de care au nevoie in camara“, explica Bogdana Ghinescu.

 

Adio merchandising!

Intr-adevar, magazinul arata ca o camara, cu borcane frumos stivuite, dupa o ordine stiute numai de bunica. Fierul rece al rafturilor conventionale de supermarket a fost inlocuit cu lemnul vopsit intr-un vernil cald, sugerand rafturile unui bufet. Adio merchandising! Totul este natural, de la cosurile de rachita ce gazduiesc pastele, la sacosele din bumbac ecologic, pungile biodegradabile si... vopseaua de pe pereti, ecologica si ea.

Magazinul se afla in spatiul unei foste mercerii, pe strada George Vraca, la nr. 7, in capitala. Locuitorii zonei erau familiarizati cu merceria, ceea ce le-a usurat, intr-un fel, intalnirea cu noul vecin. Mai mult, pentru a le oferi in continuare doritorilor produsele de care au nevoie, cele doua asociate au convins magazinul de textile de alaturi sa-si largeasca oferta si cu produsele fostei mercerii. Dar, cum obisnuintele se pierd greu, vanzatoarea de la Pukka este intrebata destul de frecvent daca nu are, cumva, „vopsea de sprancene“. Poate i se va oferi, in curand, o varianta ecologica.

„Te duce cu gandul la locurile mici de care oamenii sunt atasati, la care vin cu placere“, incearca o explicatie Bogdana Ghinescu, cu speranta ca si Pukka Food va deveni, curand, locul de care oamenii se ataseaza. Speranta care a devenit parte a misiunii sale. „Am gandit un loc in care sa va faca placere sa intrati, sa degustati bunatati, sa savurati un ceai sau o cafea organica“, se poate citi in pliantul de prezentare a magazinului.

Locuitorii si cei care lucreaza in zona au urmat indemnul si au devenit deja vizitatori regulati ai Pukka Food, incurajati si de barul de la intrare, care ofera cu generozitate, in fiecare zi, bunatati de degustat: tot felul de nuci si seminte, sucuri, dulciuri.

 

Suc de mere de la Malancrav si porridge englezesc

Oferta Pukka include circa 300 de produse, atat alimentare, cat si nealimentare. Firesc, cea mai mare parte a sortimentatiei este alcatuita din alimente care acopera cam tot necesarul zilnic, dar care pot satisface si capriciile, la o adica.

Din oferta „de baza“ nu lipsesc lactatele, in special branzeturi, oua, carne, racoritoare, gemuri, paste, zahar, dulciuri, mirodenii, fructe confiate, conserve, alimente pentru copii, miere, ulei de masline, ceaiuri, cafea.

„Avem si marmelada clasica englezeasca de portocale, care nu este foarte cunoscuta, dar am vrut sa avem si <un moft>, ceva <de incercat>“. La Pukka Food se gaseste si sucul de mere de Malancrav, sat de langa Sibiu celebru datorita livezii de meri aflata in concesiunea Fundatiei „Mihai Eminescu“ din Londra.

Tot la initiativa fundatiei patronata de Printul Charles s-a infiintat si o fabrica ce produce si imbuteliaza anual circa 20.000 de sticle de suc natural de mere. Aceasta fundatie este creditata, de altfel, si cu meritul de a fi contribuit la renasterea satului Malancrav, pe cale sa devina o importanta atractie turistica. „Cand am gandit gama de produse am plecat de la ideea de a-i furniza cumparatorului tot ce are nevoie, si asa am ajuns si la produse cosmetice si de curatat“, adauga Bogdana Ghinescu. Intr-adevar, gama de produse non-alimentare nu este neglijabila: deodorante, sampoane, detergenti, sapunuri.

Pentru ca brandul de produs ecologic nu spune prea multe cumparatorului roman, cele doua asociate au decis sa-si creeze sortimentatia punand accent pe diversitate. Astfel, au preferat sa aiba in magazin mai multe categorii de produse, iar, in cadrul fiecarei categorii, unul sau doua branduri. „Avem un ulei de masline, foarte bun, in doua variante de ambalaj. Pentru ca brandul de mancare ecologica nu inseamna foarte mult, am preferat sa alegem un produs bun. La fel si la mirodenii, avem produse de la un singur furnizor“, mai spune Bogdana Ghinescu.

Timid, oferta incepe sa includa si carne proaspata. Bineinteles, in Romania nu exista carne certificata ca fiind ecologica, de aceea aprovizionarea se face de la mici producatori traditionali. Din cauza termenelor mici de valabilitate, atat la carne, cat si la branza proaspata, pierderile sunt importante, dar, pe de alta parte, cumparatorii s-au obisnuit cu produsele. „O saptamana nu am avut branza si clientii intrebau deja de ea“.

Intreaga sortimentatie si gestiune a magazinului va fi, in cel mai scurt timp, computerizata, pentru o evidenta cat mai precisa.

 

Furnizori romani descoperiti in Germania

De fapt, visul initial al Bogdanei Ghinescu era acela de a avea o ferma integrata. Preturile terenurilor de langa Bucuresti au readus-o rapid la realitate, astfel incat a ajuns la ipostaza de a cauta ea furnizorii. Fiind atat de greu sa devii furnizor certificat in acest domeniu, putinii producatori din domeniu beneficiaza de intelegere din partea magazinului. Dar, cum i-a descoperit? „Am reusit sa gasim cativa furnizori romani dupa multe cautari pe site-uri, pe site-ul Ministerului Agriculturii, uitandu-ne prin rafturile magazinelor. Asa am gasit Cortina, Natura Land, La Dorna. Spre surprinderea mea, foarte putini oameni stiu ca La Dorna are produse ecologice, pentru ca in multe magazine ele sunt expuse in raft cu celelalte produse lactate si nu ies in evidenta. Din pacate, La Dorna inca nu s-a hotarat sa aduca lapte ecologic si pe piata romaneasca. Il exporta pe tot. Eu sunt convinsa ca ar fi o piata si aici pentru asta“, spune Bogdana Ghinescu.

A descoperit si furnizori romani complet necunoscuti pe piata autohtona, precum Asi Natura, din Sibiu, producator de branza de oaie pe care o exporta in mare parte in Germania. Cea mai mare parte a furnizorilor ale caror produse le are in magazin i-a contactat, insa, la cel mai mare targ de produse ecologice, din Germania, de la Nurenberg. „Am gasit aici si producatori romani. A trebuit sa mergem toti in Germania, ca sa ne intalnim“, mai comenteaza Bogdana Ghinescu.

In cazul Pukka Food, nu se pune problema relatiilor „clasice“ retailer – furnizor. „Producatorii mici nu au masini, au productie mica si, de aici, sincope in aprovizionare. Nu poti sa te astepti la constanta si ritmicitate. Noi nu ne suparam prea tare, incercam sa le sugeram sa-si imbunatateasca distributia“. De asemenea, de creditare din partea furnizorilor nici nu poate fi vorba. „Pentru ca suntem mici, nu putem face mari comenzi, iar toata plata este facuta in avans. Eu sper ca in viitor sa le crestem increderea, dar momentan nu ne crediteaza nimeni, nici macar furnizorii locali. Mai primim discounturi, cand platim pe loc“, declara Bogdana Ghinescu.

De fapt, este vorba despre relatia dintre doi parteneri mici, fiecare incercand sa creasca si sa-si imbunatateasca performantele pe un segment nu ingust, ci foarte ingust. Managerul magazinului crede ca un sprijin puternic, fie din partea autoritatilor, fie din partea comerciantilor mari, ar putea impulsiona productia ecologica, asa cum se intampla in Marea Britanie.

Deocamdata, statul roman, constient sau nu, continua sa puna piedici, atat producatorilor, cat si comerciantilor. Planurile imediate ale Pukka, de a comercializa vinuri ecologice, sunt temporar impotmolite in birocratie. „Dosarul vinului“, cum il numeste Bogdana Ghinescu, contine dovezile incercarii sale „kafkiene“ de a obtine un numar de acciza pentru importul unui produs cu acciza... zero.

Magazinul nu ofera nici legume si nici fructe ecologice, din acelasi motiv al imposibilitatii gasirii unor furnizori locali de incredere. „Caut un furnizor de  legume si fructe bio pe care nu l-am gasit inca. Trebuie sa fie certificat, serios si sa aiba un pret apropiat de realitate. Sunt convinsa ca voi gasi pana la urma. Am  gasit producatori din Grecia si Olanda care ar trimite tiruri aici, de aceea ma gandesc ca ar trebui sa gasesc un engrosist de legume care sa le depoziteze. Noi nu avem puterea sa sustinem cateva tone, dar sunt convinsa ca ar fi cumparatori aici. Totul este sa te tii de treaba si sa nu minti consumatorul“.

In ceea ce priveste preturile produselor, „ele sunt mari pentru ca productiile la hectar sunt mici. Ca sa fii certificat, fiecare componenta de pe lantul de productie este supermonitorizata, cu costuri foarte mari. Si, cerand un pret mai mare decat pentru produsele conventionale, trebuie sa le povestesti oamenilor de ce e asa, iar produsele trebuie sa arate bine. Nu trebuie sa arate trist, pot arata bine si pot avea un gust foarte bun“.

 

Promovare „tacuta“

Printre primii oaspeti ai Pukka Food s-au aflat familiile si prietenii celor doua asociate, invitati intr-un weekend „al portilor deschise“ la „povestit si degustat“. „Eu, care am tot lansat produse multi ani, stiam ca trebuie sa fii impecabil cand lansezi un produs si atunci am mers pe ideea unui <silent launch> pentru ca tot mi se parea ca lucrurile nu sunt exact cum mi-am dorit. Daca oamenii nu sunt multumiti, mai rau strici“, explica Bogdana Ghinescu motivul pentru care a preferat o oarecare discretie.

Un bun prilej de promovare a magazinului a fost Pastele, cand a trimis in redactiile publicatiilor cu aplecare spre zona de sanatate si alimentatie sanatoasa mici cadouri sub forma de oua de ciocolata si materiale de prezentare a Pukka Food. „Am tiparit si pliante in romana si in engleza, pentru ca m-am gandit si la publicul strain, care ar putea fi mai avizat. Se lucreaza si la site, vrem sa facem si un newsletter care sa informeze clientii asupra produselor noi. Aici, la bar, tot timpul este ceva nou, iar cei din zona vin si gusta. Sunt niste costuri, dar pentru lucruri pe care nu le cunosti si care au pret mare, trebuie sa faci ceva sa te aproprii de client“.

 

A meritat?

„Ma bucur ca a iesit asa si este foarte aproape de ceea ce mi-am dorit“, rezuma Bogdana Ghinescu primele sase saptamani de activitate, trecand cu gratie peste aspectele dificile: chiria platita in avans pe sase luni, calvarul obtinerii autorizatiilor –„nu stiu daca le-am obtinut pe toate. Din cand in cand mai descopar cu stupoare ca ne mai trebuie cate ceva“ -, investitiile in frigidere noi si in stocul de marfa.

„Este un loc in care ma simt bine. Sunt zile in care clientii sunt foarte incantati si sunt zile mai triste. Vanzarea buna este intre 10.00 si 13.00 si intre 16.00 – 18.30. Clientii sunt cei care locuiesc si lucreaza in zona si cei care s-au informat. Unii stiu exact de ce au venit, stiu produsele si cumpara fara sa se uite la pret. Dintre cei care cunosc conceptul, doamnele sunt mai atente, scaneaza produsele, citesc ambalajele, compara, pun intrebari, in timp ce domnii cumpara mai siguri pe ei“.

In urmatorii ani cele doua asociate ar dori sa multiplice conceptul: „incercam sa aratam ca mancarea ecologica nu este neaparat fara gust, ci dimpotriva, una gustoasa, care arata frumos“. Adica o mancare autentica, o mancare pukka.

Cu acest magazin incercam sa aratam ca nu este neaparat nevoie sa te lupti „cu cei mari“. Este suficient sa-ti gasesti nisa si sa te specializezi pe ea. Si sa constanti, in timp, ca a meritat.

 

 

 

 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content