Puiul, cel mai consumat tip de carne | Progresiv

Carnea de pasare se consuma in aproape toate gospodariile in procent semnificativ mai mare fata de consumul de carne de vita, porc sau peste. Aceasta este concluzia centrala a unui studiu realizat de compania de cercetare ISRA, pentru revista Magazinul Progresiv.Puiul, cel mai consumat tip de carne

Cercetarea a avut loc in luna august 2008, prin intermediul metodei interviului fata-in-fata pe baza de chestionar. Esantionul a fost alcatuit din 1113 persoane din mediul urban (28 localitati, 28 judete si 7 + 1 regiuni), cu varsta cuprinsa in intervalul 20-60 ani, stratificat dupa criteriile – regiune geografica, gen si varsta. Obiectivele au fost structurate pe doua paliere: identificarea comportamentului de consum al carnii de pui si identificarea comportamentului de achizitie pentru aceeasi categorie.

Nu mai putin de 94,2 % dintre respondentii care au luat parte la studiu au mentionat carnea de pui drept un produs cu grad mare de consum in propriile gospodarii, mentionand aceasta categorie de produse atunci cand au fost intrebati „Care sunt tipurile de carne care se consuma la dvs. in gospodarie?“. Din punct de vedere al apartenentei geografice, bucurestenii sunt cei mai „slabi“ consumatori de carne de pui (86%), sub moldoveni (100%), munteni (99%) si dobrogeni (95%), in timp ce oltenii se remarca printr-un consum ridicat de carne de porc (91%) si de peste (89%). De asemenea, daca in Oltenia si Banat consumul de carne de miel este relativ mai ridicat fata de celelalte regiuni, de 50% si de respectiv 40%, fructele mare se regasesc cel mai adesea in mesele banatenilor, 26% dintre acestia precizand ca obisnuiesc sa consume acasa produse din aceasta categorie.

Din perspectiva clasificarii dupa criteriul varsta, se observa ca persoanele in varsta, 50 – 60 de ani, consuma mult mai putina carne de porc, migrand catre cea de provenienta bovina, care, in antiteza, este consumata in cantitati mai mici de tineri, cu varsta cuprinsa intre 20 – 29 de ani.

Frecventa de consum

 

Indiferent de varsta celor intervievati, carnea de pui se consuma, in medie, de 3 ori/saptamana - la extreme regasindu-se, pe deoparte 14, 6% dintre respondenti care au declarat ca obisnuiesc sa consume zilnic carne de pui, iar, pe e alta parte, cei 6,5 care au precizat o frecventa de consum de 2-3 ori pe luna. Dobrogea, Muntenia, Oltenia si Moldova se demarca drept zonele cu o frecventa de consum mai ridicata, de 4 – 5 ori pe saptamana.

 

Preferinte sortimentale

 

Pulpele de pui si pieptul de pui sunt preferatele romanilor indiferent la ce regiune a tarii sau la ce categorie de varsta ne raportam, prima subcategorie de produse cumuland 93,5%, iar cea de a doua – 87,9%. Ca si specificitati zonale, este de remarcat ca in Banat, comparativ cu restul tarii, semnificativ mai multi respondenti consuma aripioare de pui (85%), urmati la diferenta de 10 procente de Dobrogea. In acelasi timp, inimioarele de pasare sunt consumate cu precadere in Dobrogea (39%), Oltenia (39%) si Banat (35%), iar subcategoria ficatei de pui are cea mai mare cautare in randul dobrogenilor (75%), oltenilor (74%), muntenilor (72%) si banatenilor (61%). Totusi, 6 din 10 respondenti intervievati consuma cel mai frecvent pulpe de pasare. Se observa insa ca, daca la nivelul intregii tari pulpele sunt cel mai des consumate, in Crisana – Maramures si Dobrogea pieptul de pui este la fel de des consumat ca si pulpele de pui.

 

Notorietatea marcilor

 

Agricola este top of mind atunci cand respondentii au fost intrebati de prima marca/ producator de carne de pui pe care o/ il cunosc. Aceasta se intampla pentru majoritatea regiunilor, exceptia o fac regiunile Crisana-Maramures in care majoritatea si-a amintit de AVE si Oltenia, unde Felvio este top of mind. In Crisana-Maramures, in cazul notorietatii spontane totale, AVE este inlocuit de Transavia, iar in Transilvania, Transavia ocupa practic locul intai alaturi de Agricola. Felvio ramane pe primul loc in Oltenia si in cazul notorietatii spontane, la fel ca in top of mind.

Asistat, Agricola este prima marca mentionata in toate regiunile tarii, clasamentul suferind modificari de la o regiune la alta, incepand cu locul al doilea, in functie de producatorii locali si nu numai. In Crisana-Maramures, Transavia ocupa locul intai alaturi de Agricola. In cazul notorietatii asistate, clasamentul se pastreaza indiferent de varsta. Astfel, Agricola este pe primul loc in topul producatorilor de carne de pui, Transavia pe locul al doilea, iar locul al treilea este ocupat de Sadia, conform opiniei persoanelor cu varsta intre 20-39 de ani, sau de Calarasi, conform persoanelor cu varsta intre 40 – 60 de ani.

Obiceiuri de cumparare

 

Intrebati de unde cumpara de obicei carnea de pui pentru consumul casnic, consumatorii chestionati au nominalizat canalul supermarket (68%), care este urmat la 15 procente distanta de hypermarket, iar la 25 de procente de magazinele alimentare.

Agricola este marca mentionata de peste jumatate dintre respondenti (58%) atunci cand au fost rugati sa mentioneze producatorul/ marca de carne de pui pe care l-au achizitionat vreodata. In ceea ce priveste marcile de carne de pui cumparate cel mai frecvent, apar cateva regiuni in care brandul Agricola nu mai ocupa singur prima pozitie. Astfel, in Crisana-Maramures si Transilvania, Transavia este pe prima pozitie alaturi Agricola, in timp ce in Bucuresti, brandul Calarasi se afla pe prima pozitie alaturi de Agricola. In Muntenia, cei mai multi respondenti cumpara cel mai frecvent Agrisol (29%), iar in Oltenia cei mai multi cumpara cel mai des de la Felvio(21%).

Se prefera produsele preambalate

Studiul ISRA mai arata ca aproape toti respondentii cumpara de obicei carne preambalata, in timp ce doar 3 din 10 respondenti cumpara vrac. Prin prisma criteriului varsta, per ansamblu, nu se remarca nicio preferinta in achizitionarea de carne de pui congelata sau proaspata, prima dintre cele doua tipuri de carne cumuland 66,9%, iar cea de a doua, 64,6%. Regional vorbind insa, moldovenii si banatenii, in procente semnificativ mai mari, de 86,7% si respectiv 80,9%, cumpara carne de pui congelata, in timp ce in capitala, in Oltenia, Crisana – Maramures si Dobrogea se cumpara mai mult carne de pasare proaspata.

Ce se cumpara?

 

Peste 82% dintre respondenti afirma ca in gospodarie, de obicei, se cumpara pulpe de pui intregi, piept de pui, pui intreg sau pulpe superioare. Pulpele superioare se cumpara de obicei de catre banateni, in procent semnificativ mai mare – 91%, in timp ce pulpele inferioare si aripioarele de pui au success in randul dobrogenilor (64%), oltenilor (63%) si banatenilor (79%) totodata. Ficateii de pasare sunt cautati cu precadere in Dobrogea (67%), Oltenia (76%) si Muntenia (57%), unde numarul cumparatorilor este semnificativ mai mare.

Cel mai frecvent se cumpara pulpele intregi si pieptul de pui, cu mici particularitati ale regiunii Moldova, unde pulpele superioare sunt preferate pieptului de pui si a regiunilor Muntenia, Dobrogea si Bucuresti unde o mare parte dintre respondenti cumpara cel mai frecvent puiul intreg.

In legatura cu frecventa de cumparare, carnea de pui se cumpara, in medie, de cinci ori pe luna, mai rar in Banat, unde media este de trei ori pe luna, si mai des in Oltenia, unde media este de sapte ori pe luna.

Criterii de achizitie

 

Aspectul si culoarea carnii sunt cele mai importante criterii in procesul de achizitionare a carnii de pasare, fiind mentionate de 41,4% dintre cei care au participat la studiu. Sunt urmate de data de expirare si pret, aflate pe locul al doilea si respectiv al treilea in clasamentul criteriilor consumatorilor. Daca pentru banateni cel mai important criteriu este pretul (29%), pentru dobrogeni cel mai important aspect este data de expirare (39%).

Un alt aspect interesant este ca, in general, carnea de pasare produsa in Romania este considerata a avea un standard al calitatii mult mai ridicat decat cea importata. Respondentii din Muntenia sunt de acord cu acest principiu in masura semnificativ mai mare, dar tinerii sunt mai sceptici in ceea ce priveste standardul romanesc al calitatii.

 

 

Varianta integrala a studiului ISRA o gasiti pe www.magazinulprogresiv.ro

 

 

Logistica Supply chain colete transportatori firma de curierat. Colete trimise de la magazine si parteneri. Vezi pe revistaprogresiv.ro.
Packeta România ajunge la 1.800 magazine online și selleri parteneri
Packeta România, platformă digitală globală pentru ecommerce, parte din Packeta Group, anunță extinderea rețelei de magazine online și...
Nestle_rezultate financiare primul semestru 2024
Nestlé România, creștere organică de trei ori mai mare decât media grupului
Grupul Nestlé a înregistrat pentru primele șase luni ale acestui an o cifră de afaceri de 45 de miliarde de franci elvețieni, marcând un avans...