FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Prudenta va caracteriza consumul de bere in 2010

Prudenta va caracteriza consumul de bere in 2010

La inceput de 2010, statisticile cu privire la modul in care va decurge consumul in piata de FMCG  nu razbat dincolo de caracteristicile prezente la nivelul lui 2009. Cel putin pentru prima jumatate a anului, producatorii anticipeaza aplicarea unor strategii de promovare si oferte speciale cu rol in generarea consumului.

Berea a fost afectata sever de implicatiile recesiunii in perioada ianuarie-decembrie 2009. Pentru a intelege previziunile facute de producatorii din domeniu, putem rezuma principalele implicatii la nivelul categoriei in 2009, astfel:
n scaderea accentuata a cererii de bere din partea consumatorilor;
n migrarea spre marci accesibile ca pret, context in care segmentul de mainstream a inregistrat vanzari semnificative in comparatie cu cel economic sau premium;

Conform datelor furnizate de compania de cercetari Euromonitor International, la nivelul anului 2009, volumul total de bere consumat in total retail s-a situat la 21 900 milioane de litri dintr-un total de 25 430 milioane litri inregistrati la nivelul categoriei de bauturi alcoolice.

Factorii care au contribuit la involutia categoriei au fost fluctuatia valutei europene, vremea nefavorabila ce s-a inregistrat inclusiv in sezonul estival si scaderea consumului in sectorul HoReCa, in favoarea celui casnic. Desi producatorii autohtoni au semnalat scaderi inca din prima jumatate a acestui an, in segmentul berii de import au fost importatori precum Bavarom care au raportat cresteri de 12% in anul trecut. „Piata berii de import nu a mai semanat in 2009 cu cea din 2008. Este greu de spus daca a crescut, dar in ceea ce ne priveste pe noi, am crescut cu aproximativ 12%”, afirma Costin Ghindea, Directorul General al companiei Bavarom.

Unde, cum si ce se consuma in 2010?
Comportamentul de achizitie si de consum nu va cunoaste cresteri, cel putin nu in prima jumatate a anului 2010. Consumatorii vor fi in continuare exigenti cu bugetele, vor miza pe consumul de bere in incinta caminului si mai putin in locatiile HoReCa. „Acest an a stat sub semnul prudentei din punct de vedere al consumului de bere, dar si al ocaziilor de consum, romanii renuntand sa mai iasa in oras atat de des ca in alti ani, fapt care s-a reflectat in scaderea consumului on-premise”, afirma Shachar Shaine, Presedinte URBB.

Ca si segment de pret, pe termen mediu marcile de bere din canalul mainstream vor inregistra cele mai semnificative ponderi in vanzari. Cel putin pentru consumatorul autohton, segmentul ofera cel mai bun raport pret-calitate. O constanta care va mentine si in 2010 acest trend de consum este puterea de cumparare, cea care si-a lasat amprenta asupra prudentei cu care consumatorul a abordat piata de FMCG in ultimul an.

Pentru ca nevoia o cere, producatorii din categorie vor fi nevoiti sa aplice si in 2010 ofertele promotionale si bonusurile acordate la o cantitate mare de produse cumparate. Efortul continua dupa un sezon al sarbatorilor de iarna in care au incercat prin aceleasi metode sa impulsioneze vanzarile si sa recupereze din pierderile inregistrate pe tot parcursul anului. „Cel putin prima jumatate a anului 2010 va sta probabil sub acelasi semn al prudentei, moment in care vor continua sa primeze ofertele de fidelizare a consumatorilor”, este de parere Shachar Shaine.

Cursul valutar, inamicul pretului in categorie
Un factor de influenta pentru acest an in pretul berii si implicit in ritmul de achizitie il va avea si cursul valutar. Acesta are o contributie importanta in configuratia finala a pretului de la raft intrucat majoritatea producatorilor autohtoni cum­para materiile prime in moneda euro­peana. „Pana la stabilizarea cursului valutar acesta ramane unul dintre cei mai importanti factori de influenta a pretului”, afirma Presedintele URBB.

In segmentul berii de import, Costin Ghindea (Bavarom) atrage atentia ca pe langa cresterea cursului valutar care poate influenta majorarea pretului produselor, mai exista si probabilitatea maririi taxelor de import, la inceputul acestui an.

Un lucru care nu costa si care poate ajuta la marcarea unor succese o reprezinta mentinerea unei relatii apropiate intre furnizori si comercianti, atat din comertul modern cat si din cel traditional. Deoarece contextul o impune, Shachar Shaine anticipeaza ca „relatiile dintre cele doua instante vor continua sa se imbunatateasca intrucat ambele parti sunt interesate sa genereze volume de vanzari satisfacatoare si in acelasi timp sa ofere clientilor cele mai bune oferte”.

Subliniind implicatiile crizei asupra mediului de afaceri, Costin Ghindea indeamna la abordarea cu profesionalism a activitatilor ambelor parti. „Relatiile de business au fost grav afectate pe alocuri, insa lucrurile vor intra incet in normal. In acest timp trebuie sa fim cumpatati, sa castigam bani dar, mai ales, sa ne facem treaba cat mai bine”.

Previziuni limitate
Cum criza nu va dura la nesfarsit, o revenire a categoriei se va declansa odata cu redresarea puterii de cumparare la nivel national. Consumatorii care au renuntat la a mai achizitiona brandurile preferate din cauza pretului vor reveni asupra deciziei de cumparare. „Cu siguranta, comportamentul consumatorului roman se va modifica odata cu depasirea acestor momente financiare dificile”, se arata increzator Shachar Shaine.

Pana cand piata nu va iesi din impas, nu putem sa ne asteptam la inovatii in categorie si nici la o oferta de produse ce depaseste valoarea pe care consumatorul este dispus sa o ofere in schimbul unui produs ce nu reprezinta o nevoie de baza. 
 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content