FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Provocarile producatorilor din industria laptelui si a carnii

Provocarile producatorilor din industria laptelui si a carnii

Evitarea productiei la sub-capacitate si mentinerea calitatii produselor in conditiile unei presiuni puternice pe pret sunt doua dintre cele mai mari provocari actuale ale companiilor romanesti din industria laptelui si a carnii.

Ultimele tendinte de pe piata laptelui si cea a carnii, problemele celor doua sectoare si solutiile oferite de specialisti au fost expuse la evenimenul Meat&Milk 2012. Conferinta, organizata de agentia infoALIMENT in perioada 13-14 iunie la Poiana Brasov, a reunit reprezentanti din randul tuturor jucatorilor implicati in cele doua ramuri ale industriei alimentare, de la oficiali guvernamentali, sefi ai autoritatilor de control, fermieri, reprezentanti ai producatorilor si distribuitorilor de materii prime, procesatorilor si retailerilor pana la consultanti si reprezentanti ai institutiilor bancare.

Soarta laptelui romanesc atarna de un fir de iarba

Vanzarile de lapte au scazut cu 25-30% in retail in prima parte a acestui an. Mai mult decat atat, procesatorii romani simt deja amenintarea marcilor private ale retailerilor si a concurentei marilor producatori europeni, potrivit lui Dorin Cojocaru, direcorul executiv al Asociatiei Patronale Romane din Industria Laptelui (APRIL).

Cel putin pe piata laptelui de consum, tendinta marilor retele de magazine este de a se orienta catre produse marca proprie fabricate in afara Romaniei, in tari precum Ungaria, Republica Ceha, Polonia. „Marca proprie poate duce la disparitia unor marci autohtone de pe piata. Acest lucru poate sa nu fie atat de grav, in conditiile in care marcile marilor retele de magazine continua sa fie produse in Romania”, considera Cojocaru. In conditiile in care marca proprie inseamna volume mari, care permit optimizarea capacitatii de productie.

„Daca utilizezi 80% din capacitatea fabricii esti rentabil. In cazul in care utilizezi mai putin din capacitatea de productie, costurile de operare, care sunt constante, conduc la o crestere a costurilor de productie si nu mai poti fi competitiv in raport cu marile unitati de procesare la nivel european”, afirma directorul executiv al APRIL.

Pe viitor, perspectivele sunt si mai sumbre, avand in vedere ca in 2015 va fi un moment de rascruce pentru industrie, in conditiile in care se vor desfiinta cotele de lapte la nivelul UE. „Desi Romania nu a reusit sa depaseasca 60% din cota de lapte, renuntarea la aceasta va duce la invadarea pietei cu lapte din alte tari europene. Anul trecut peste 570.000 de tone de lapte au fost aduse in Romania din alte tari membre UE. Procesatorii romani vor prefera sa aduca lapte decat sa alerge cu camionul sa il colecteze de la fermierii cu doua-trei vaci”, a precizat si Achim Irimescu, secretar de stat in cadrul Ministerului Agriculturii.

Calitatea pierduta a preparatelor din carne

Problema scaderii calitatii produselor din carne, din ce in ce mai vehiculata in ultima perioada ca efect al scaderii puterii de cumparare a romanilor, este una veche, retetele fiind modificate inca din perioada comunista, arata presedintele federatiei patronale Romalimenta, Sorin Minea.

Potrivit lui Minea, procesatorii de carne lucrau cu marje de profit de 20-30% in momentul in care marile retele internationale de magazine au inceput sa se dezvolte in Romania. Cresterea procentelor din vanzari, negociate an de an cu retailerii, a determinat scaderea treptata a marjei de profit a procesatorilor. Pentru ca nu isi permiteau sa mai scumpeasca preparatele din carne, cei care au vrut sa isi pastreze marja de profit au umblat la calitatea produsului.

Asa s-a ajuns ca unele produse de pe piata cu nume de preparate de carne consacrate, precum salam, parizer, carnati sau crenvursti, sa ajunga sa contina vagi urme de carne. Astfel de produse ajung sa coste si 5 lei/kg in conditiile in care pretul unui kilogram de carne de porc in carcasa este de cel putin 9 lei. In alte cazuri, produse slab calitativ au ajuns la preturi similare cu cele premium.

„Paradoxal, in Romania volumul si profitul se fac din produsele foarte ieftine. Pericolul este insa sa fim inlocuiti de la raft”, a afirmat Sorin Minea. El a amintit de ultimul mare retailer international intrat in romania al carui lant de distributie ii permite sa aduca marfa de oriunde din Europa. Solutia, spune presedintele Romalimenta, este purtarea unor negocieri corecte cu marile lanturi de magazine,  prin care sa nu se renunte la calitate de dragul mentinerii pretului.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content