FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Propuneri pentru eficientizare si vizibilitate mai mare la raft

Propuneri pentru eficientizare si vizibilitate mai mare la raft

Desi bugetele de investitii ale comerciantilor s-au redus odata cu contractia vanzarilor acestora, furnizorii de echipamente au continuat sa inoveze in 2010. Cinci dintre cei mai mari furnizori de solutii pentru dotarea magazinelor trec in revista noutatile pe care le-au adus pe piata anul trecut.

Pentru ca retailerii au fost mai atenti la asezarea marfii pe raft si la costurile de operare ale magazinului, cele mai multe solutii noi aduse pe piata in ultimul an au vizat o mai buna evidentiere a produselor la raft si eficientizarea operatiunilor unitatilor comerciale.

In prima categorie se inscrie sistemul Ad’Lite, una dintre inovatiile aduse pe piata de catre compania HL Display in cursul anului trecut. Ideea acestei lansari a pornit de la nevoia de creare a unui mediu atractiv in magazin, care sa intensifice experienta de shopping. „Ad’Lite este un sistem de iluminare la nivelul politei care poate fi instalat atat in locatii noi, cat si in cele existente, pe orice tip de raft - metalic, din lemn sau sticla. Categoriile de produse ce au beneficiat de cresterea vizibilitatii folosind Ad’Lite sunt variate, pornind de la tutun, alcool, ciocolata/produse de cofetarie, health&beauty, pana la electronice, ziare etc.”, precizeaza Alexandru Chiru, Country Manager HL Display SRL.

Imbunatatirea vizualului la raft a fost si tinta companiei Sintezis in 2010, alaturi de promovarea aplicatiilor de urmarire a traficului in magazin, care dau informatii utile managementului retailerului pentru luarea unor decizii strategice de business.

Vasile Pernes, Directorul de Vanzari al Sintezis Romania, spune ca printre inovatiile promovate de compania sa anul trecut s-au numarat solutiile de etichete electronice de raft – Pricer – si aplicatia dedicata orientarii potentialului cumparator in magazin. „Studiile de piata spuneau inca de la inceputul crizei economice ca foarte multi oameni renunta la iesirile obisnuite la restaurant, orientandu-se spre bucataria proprie. Sintezis a realizat o aplicatie care ofera cumparatorului reteta dorita si modul de preparare, inclusiv lista cu ingredientele necesare”, explica acesta.

La randul sau, aplicatia conceputa de Sintezis pentru urmarirea comportamentului cumparatorului a fost promovata intens in 2010.
„Aceasta ofera informatii despre zona de interes sau despre timpul alocat anumitor zone de catre cumparatori, in functie de grupa de vars­ta sau de sexul acestora. Aplicatia este utilizabila atat in incinta magazinului, cat si in zona de parcari, pentru urmarirea gradului de acoperire”, completeaza Vasile Pernes.
In cazul Best Store Solutions - unul dintre cei mai mari furnizori de sisteme de comunicare la raft - inovatia a constat anul trecut in implementarea unor solutii de tip „pusher” pentru mercantizarea rafturilor, a unor sisteme „shop in shop” pentru diferentierea produselor la raft sau a unor elemente de  cross merchandising.„Ca un element de noutate in 2010, as putea mentiona orientarea clientilor spre solutii customizate in locul produselor standard”, afirma Ionut Georgescu, Commercial Manager la Best Store Solutions.

Multe dintre inovatiile recente anuntate de furnizorii de echipamente pentru magazine au venit ca raspuns la anumite probleme. Un exemplu este cel al companiei Eurato, care a introdus functii noi la utilajele frigorifice din portofoliu. “Intretinerea utilajelor frigorifice este o problema cu care ne-am confruntat de-a lungul anilor si cu care ne confruntam si in prezent. Neefectuarea intretinerii periodice conduce deseori la colmatarea condensatorului agregatului frigorific cu praf. Pentru a reduce defectiunile cauzate de acest lucru am dotat instalatiile frigorifice cu un sistem de control care semnalizeaza colmatarea condensatorului sau a defectarii motorului ventilatorului de la condensator.

Datorita acestei solutii am redus considerabil cheltuielile cu reparatiile, atat in timpul perioadei de garantie, cat si dupa trecerea acestei perioade, totodata marindu-se semnificativ durata de viata a instalatiei frigorifice”, subliniaza Bencze Tivadar, Directorul General al Eurato SA. Un alt element inovator din portofoliul companiei este sistemul de recuperare a caldurii de refulare a agregatelor frigorifice, care de obicei este degajata in atmosfera. Datorita noului sistem proiectat, aceasta poate fi utilizata in scop menajer sau in procesele tehnologice de prelucrare a produselor alimentare.

La nivelul echipamentelor POS (la casele de marcat), inovatia nu are acelasi ritm ca in cazul echipamentelor destinate publicului larg, potrivit lui Ciprian Baranga, National Sales & Marketing Manager la Epson Romania & Bulgaria. El spune insa ca in 2010, compania sa a adus mai multe produse noi sau variante imbunatatite ale celor deja existente, dand exemplu modelul TM-T88V, prima imprimanta cu transfer termic compatibila cu standardul ecologic Energy Star, care ajuta companiile sa reduca semnificativ costurile operarii POS (in cazul hartiei utilizate pentru imprimare, economia obtinuta poate ajunge pana la 15%).

Cat de mult conteaza pretul echipamentelor ?

Furnizorii de echipamente au raspunsuri diferite la aceasta intrebare. Numitorul comun al acestora este insa flexibilitatea: companiile de profil au incercat sa tina pasul cu piata venind cu solutii noi pentru comercianti. „Mersul economiei ne obliga sa fim mult mai atenti cu cheltuielile. Reducerea costurilor este parghia cea mai facila si la indemana oricarui manager, ceea ce noi credem ca este un procedeu corect , dar nu foarte benefic pe termen lung”, sustine Vasile Pernes (Sintezis). El mai subliniaza faptul ca „impactul major in cautarea de economii a facut presiuni pe valoarea serviciilor prestate. Unii manageri din retail chiar au riscat buna functionare a magazinului”.

La randul sau, directorul general al Eurato enumera cateva dintre solutiile pe care compania sa le-a gasit ca raspuns la reducerea bugetelor de investitii ale comerciantilor: „Sigur ca si noi am fost obligati sa gasim o solutie pentru a tine pasul cu piata, dar scopul nu a fost sa avem un produs ieftin sau cel mai ieftin de pe piata, ci sa realizam un utilaj frigorific functional care realizeaza temperatura ceruta si care este mai ieftin decat cele realizate pana acum. Am obtinut aceste lucruri proiectand o vitrina frigorifica orizontala proprie. Totodata, am inceput productia usilor frigorifice cumparand o tehnologie germana de fabricatie, ceea ce ne-a permis reducerea preturilor minicamerelor frigorifice utilizate in magazinele alimentare”, afirma Bencze Tivadar, care mai mentioneza si plata esalonata a comenzii ca serviciu cu valoare adaugata oferit clientilor.

Pe flexibilizarea ofertei a mizat si Alexandru Chiru, Country Manager HL Display SRL, care afirma: „Am fost atenti la cerintele clientilor nostri, fiind orientati catre acestia, si impreuna cu ei am dezvoltat noi solutii pentru rezultate maxime. Analizele intreprinse de echipe comune au avut la baza ROI (recuperarea investitiei – nota redactiei)”. La randul sau, Ciprian Baranga (Epson) subliniaza importanta fiabilitatii echipamentelor POS in luarea deciziei de achizitie a unor astfel de produse. „Ganditi-va ce pierderi uriase reprezinta pentru un hypermarket sau o benzinarie o casa de marcat nefunctionala din cauza unei imprimante de proasta calitate, chiar si pret de cateva ore”, afirma el.

Ce tendinte se contureaza pe piata in 2011

„Perspectiva pietei pentru anul in curs este una pozitiva. Este clar faptul ca 2011 va aduce o mai mare atentie a producatorilor fata de imaginea pe care o au la nivelul raftului si fata de securizarea suprafetei de vanzare”, apreciaza Alexandru Chiru (HL Display).

La randul sau, directorul Eurato nu se asteapta la schimbari majore in acest an pe piata pe care activeaza, comparativ cu 2010. „Comerciantii au devenit mult mai precauti in ceea ce priveste investitiile noi, incercand sa mentina in functiune instalatiile achizitionate pana acum. La randul nostru, si noi am devenit mult mai atenti in alegerea clientilor, deoarece multe firme intra in insolventa si in faliment provocandu-ne mari pierderi”, mai precizeaza Bencze Tivadar.

Prognoze optimiste sunt si pe segmentul echipamentelor pentru mercantizare. „Se prefigureaza relansarea deschiderilor de noi magazine in 2011, multe dintre proiectele puse in asteptare se vor implementa. In general, se preconizeaza o normalizare, insa nu sunt asteptari pentru o reeditare a perioadei 2008. In ceea ce priveste produsele folosite in procesul de mercantizare, credem ca se va pune un mare accent pe zona de vanzare a produselor vrac, iar noi suntem pregatiti cu un numar mare de solutii pentru aceasta”, afirma Ionut Georgescu (Best Store Solutions).

In back-office: solutii mai inteligente si mai sigure

Inteligenta proceselor si a soft-urilor din magazine creste odata cu oferta furnizorilor de sisteme IT si de securitate pentru retaileri. Ceea ce se urmareste este chiar simplificarea operatiunilor din spatiile comerciale, cu ajutorul unor interfete mai prietenoase, precum si un control mai bun al utilizarii resurselor, spun furnizorii.

Inovatiile in domeniu au avut ca scop imbunatatirea performantelor sistemelor IT existente sau introducerea unor functii noi. Diminuarea costurilor de operare si a pierderilor de gestiune sunt principalele cerinte ale retailerilor pentru un furnizor de solutii IT, potrivit lui Dor-Bujor Padureanu, Directorul General al Magister Software. „Experienta acumulata in peste 3.500 de magazine deschise in toata tara ne permite sa cuantificam exact economiile.

In primul rand, in aproximativ 3-4 luni de la introducere, disparitia nejustificata de marfa se reduce cu aproape 60%, iar in 9-10 luni cu pana la 85-90%. Daca pentru un magazin alimentar neinformatizat de 200 de metri patrati, cu autoservire, diferentele anuale la inventar se ridica, in medie, la 10.000-12.000 de lei, se poate calcula usor beneficiul utilizarii unui software bun pentru managementul magazinului”, afirma el. Un software bun permite retailerului si evaluarea in timp real a necesarului de aprovizionare si mai ales a categoriilor greu vandabile, precum si evitarea unor amenzi de la Garda Financiara sau Protectia Consumatorului pentru diverse deficiente in gestiune.

Printre noile functionalitati aduse de Magister Software pe piata in 2010 - pentru retailerii mici si de talie medie – se numara fidelizarea personalizata a clientilor, suportul pentru vouchere emise in sisteme deschise cu validarea acestora in timp real sau platforma de microcreditare („vanzarea pe caiet” inlocuita de validarea in timp real a creditului acordat clientilor). La capitolul inovatii, directorul companiei mentioneaza si platforma de analize online pentru retail, SmartCash Oxygen Live.

La randul sau, Mihaela Ilie, Communication Specialist la UTI Retail Solutions, spune ca printre inovatiile pe care compania sa le-a adus anul trecut pe piata se numara sistemul dedicat managementului cozilor la punctele de plata (queue management) - si sistemul de prevenire a pierderilor cu trei componente (securitate, operational si procese), capabil sa creasca respectarea normelor operationale si a regulilor de securitate cu circa 20%. „Solutia Queue Management consta in prelucrarerea inteligenta a informatiilor receptate de camerele de supraveghere video montate deasupra fiecarei case de marcat, in scopul diminuarii timpului de asteptare la cozi a clientilor. Sistemul transmite un mesaj de alarmare in timp real in cazul in care lungimea cozii depaseste lungimea setata ca fiind acceptabila”, explica reprezentantul UTI Retail Solutions.

Printre tendintele care se contureaza pe piata de profil in acest an, Anca Cazacu - Marketing Manager la BIT Software - mentioneaza indreptarea atentiei managementului spre o analiza extrem de atenta a evolutiei pietei. „Solutiile informatice pentru 2011 vor trebui sa contina, pe langa sistemul ERP, si un set complet de aplicatii de tip Business Intelligence (BI). O alta tendinta o reprezinta trecerea la utilizarea tot mai frecventa a interfetelor web, cu beneficii atat pentru utilizatorul final, cat si in zona de administrare”, completeaza ea.
A

nul trecut, compania BIT Software a continuat dezvoltarea sistemului sau ERP Socrate+ si a creat Serverul de Contabilitate, pentru automatizarea procesului de transfer al documentelor primare in contabilitate. Compania a realizat si un mecanism nou de discounturi, precum si o serie de noi rapoarte de analiza a vanzarilor pe magazin. „2010 a insemnat, in acelasi timp, cresterea gamei de dispozitive HH (mobile – n. red.) integrate cu Socrate+, avand ca principal beneficiu diminuarea erorilor umane de operare”, mai precizeaza reprezentantul BIT Software.

Pe segmentul sistemelor de securitate, evolutia tehnologica face ca tot mai multe sisteme de securitate sa fie integrate in reteaua informatica sau in sistemul informatic de management, potrivit Mihaelei Ilie, reprezentantul UTI
Retail Solutions.

 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content