FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Produse de ingrijire orala

Produse de ingrijire orala

Dinamica pietei produselor de ingrijire orala, remarcata in decursul ultimilor ani, este pusa in primul rand pe seama cresterii nivelului de trai si pe atentia pe care romanii o acorda imaginii. Modificarea obiceiurilor de consum au condus treptat si la o diversificare a categoriilor existente, inovatia fiind piesa de rezistenta a celor mai competitivi jucatori. Astfel, au aparut noi segmente, unele destinate consumatorilor dintr-o anumita grupa de varsta (cum sunt produsele de ingrijire orala pentru copii, in continua crestere), altele vizand prevenirea cariilor, inalbirea sau protejarea danturii sensibile.

 

Piata produselor de ingrijire orala se imparte in patru mari segmente distincte, fiecare dintre acestea fiind caracterizate de o crestere si o continua imbunatatire a produselor. Prima mare categorie supusa atentiei este cea a pastelor de dinti, un segment prioritar in igiena orala. Confirmata de datele de piata furnizate de Nielsen Romania, cresterea in cazul pastelor de dinti (cu 6,39% in volum si 15,54% in valoare in 2007 fata de 2006), subliniaza imbunatatirea nivelului de educatie al consumatorilor cu privire la igiena orala. Pe acelasi fond, se dezvolta si segmentele inalbitorilor si cel al apei de gura, in complementare segmentului pastelor de dinti. Conform datelor Nielsen Romania, apa de gura a inregistrat un volum al vanzarilor in perioada martie 2007- februarie 2008 de 267,4 mii de pachete, caruia ii corespunde o valoare a vanzarilor de 7.954,2 mii ron. Volumele vanzarilor in 2007 pentru produse de inalbire a fost de 13,6 mii de pachete, cu o valoare a acestora de 1.971,2 mii ron. Al patrulea segment, cel al periutelor de dinti, are cea mai intensa crestere, in 2007 inregistrand o crestere de 26,32% in volum si 32,55% in valoare in comparatie cu anul 2006.

 Pastele de dinti

 Concurential, segmentul pastei de dinti este unul foarte concentrat si stabil din punct de vedere al jucatorilor prezenti in categorie. Colgate Plamolive, Procter&Gamble, GSK, Stof Cosmetics, Aroma (in ordinea descrescatoare a rezulatelor inregistrate) au cumulat in 2007 un procent de 94,1% din volumul pietei si 96,7% din valoarea acesteia. Referitor la marcile clasate pe primele cinci locuri, putem remarca din datele furnizate de Nielsen o modificare de pozitii in clasamentul intocmit in functie de valoare, fata de clasametul in volum al acestora. Astfel, Super Cristal, care in topul marcilor in functie de cota volumica se afla pe locul trei, apare in clasamentul marcilor in functie de cota valorica pe locul patru.  Sensodyne, aflat pe locul cinci in functie de volumul vanzarilor, se inscrie pe locul trei in topul realizat in functie de valoarea vanzarilor. Ocupantii locurilor 1 si 2 sunt Colgate si Blend-a-med.

 Potrivit datelor de piata furnizate de Nielsen Romania, romanii cumpara cu preponderenta pasta de dinti in ambalaje de mari dimensiuni. Comparativ cu 2006, in 2007 se remarca chiar o crestere a vanzarilor in volum pentru tuburile de 100 ml, de la 36,7% la 41,5% in 2007. Valoric, cele mai insemnate vanzari le-a inregistrat segmentul pastelor de dinti in amabalaje de 50 ml (35,1% in 2007), dar segmentul este in scadere fata de 2006 (41,1%),  tendinta fiind confirmata si de volumul vanzarilor, in scadere e la 42% in 2006 la 36,2% nul trecut.

 Periutele de dinti

Comportamentul de cumparare si consum confirma un nivel scazut in comparatie cu cel al tarilor vest-europene si pentru segmentul periutelor de dinti. Conform datelor de piata furnizate de Nielsen, volumul vanzarilor pentru periute de dinti in 2007 a fost de 7,954 mii de bucati, cu 1658 de mii de bucati mai mult decat anul anterior. Ca valoare, vanzarile periutelor de dinti in 2007 au atins 25.258 de mii de lei, reprezentand o crestere de 32,55%.

 Concurential, diferenta majora fata de segmentul pastelor de dinti o constituie produsele fabricate in China, situate pe locul cinci in topul producatorilor. Din punct de vedere al marcilor din categorie, se observa o concentrare puternica si in acest segment, primele cinci branduri (Colgate, Oral B, Aquafresh, Astera, Jie Kang) cumuland in 2007 un volum al vanzarilor de 84,6 %  si o valoare a acestora de 93,6%. Conform studiului Nielsen, in functie de caracteristicile produselor, categoria se imparte in patru subsegmente, respectiv: periute medii, moi si dure. Din analiza volumelor vandute in 2007 rezulta ca romanii prefera cu preponderenta periutele medii, acestea detinand un procent de 74,1% din totalul volumic. Si ca valoare periutele medii sunt situate tot pe primul loc, cu 76,9%. Se observa o usoara crestere a vanzarilor (in volum si valoare) pentru periutele moi, tendinta putand fi asociata interesului crescut pentru ingrijirea danturii sensibile. Pe masura cresterii educatiei in consum, sunt estimate influente si la nivelul segmentului periutelor de dinti care vizeaza prioritar cresterea ratei de inlocuire a periutelor de dinti folosite in igiena orala individuala.

 Inalbirea dintilor, in trend

 In tendintele manifestate in consumul de produse destinate ingrijirii orale se remarca un interes sporit pentru produsele de inalbire a danturii. Volumele vanzarilor in 2007 pe acest segment au atins 13,6 mii de bucati, corespunzand unei valori de 1.971,2 mii ron. Aceste produse sunt disponibile in doua variante, pasta si gel, pasta detinand insa o proportie covarsitoare din vanzari, atat ca volum (91,4% fata de 8,6% cat detine gelul pentru inalbirea dintilori), cat si ca valoare (95% comparativ cu 5%, procentul detinut de gelurile pentru inalbire).

Segmentul este exclusiv unul al importurilor, patru jucatori stabilind regulile concurentiale si realizand totalul vanzarilor din categorie. Si in cazul marcilor, caracteristica principala o constituie concentrarea puternica. Marcile Pearl Drops, Yotuel, Email Diamant, White Kiss au realizat in 2007 totalul vanzarilor din segment.

 Apa de gura, plus in igiena

Cu vadite perspective si potential de crestere, piata produselor de ingrijire orala devine din ce in ce mai complexa, informarea si educarea consumatorului fiind doua dintre elementele fundamentale care influenteaza cresterea acesteia. Evoluand de la o piata ce apartinea aproape in exclusivitate pastelor de dinti, in prezent, piata produselor de ingrijire orala se diversifica constant. Segmentul apei de gura confirma aceasta crestere, prezentand interes in special pentru a surprinde evolutia consumului. Astfel, apa de gura a inregistrat in perioada martie 2007 – februarie 2008 un volum de 267,4 mii de bucati si o valoare a vanzarilor de 7.954,2 mii ron.

Colgate Palmolive, GSK, P&G, Mann & Schroder Germania si Church & Dwight CO. UK LTD au realizat cumulat 89,2% din volumul vanzarilor si 87,1 % din valoare, atestand astfel si pe acest segment o puternica concentrare.

Distributia pe magazine

Proportia celor doua canale principale de retail, cel traditional si cel modern, difera in functie de segment. Dominant in acest sens este retailul modern care atinge cel mai ridicat nivel in cazul apei de gura, 75,3 % fata de 19,3% cat detine, spre exemplu, distributia prin intermediul farmaciilor, un canal de distributie foarte important, de altfel, mai ales in cazul produselor premium sau specializate.

De remarcat referitor la canalele de distributie a produselor de ingrijire orala este faptul ca, in cazul pastei si periutelor de dinti, diferenta intre cele doua canale tinde catre echilibru. Astfel, pentru pasta de dinti procentul din volum distribuit in 2007 prin canalul modern de retail este de 50,6% fata de 44,1% cat a fost distribuit prin magazinele generale. Valoric, procentele celor doua canale de distributie pentru pasta de dinti sunt 47,8% - hiper / supermarket, repectiv 41,7% magazinele generale.

Pentru produsele de inalbire a dintilor, precum si pentru apa de gura, comertul modern detine un procent de peste 72% in volumul total al pietei. Prezenta preponderenta a acestor produse la rafturile magazinelor moderne se justifica prin accesul mai facil al consumatorului la produs si posibilitatea acestuia de a se informa citind eticheta de pe ambalaj.

Pasta de dinti in consumul casnic

 

- Consumul de pasta de dinti pe cap de locuitor din Romania ramane sub nivelul inregistrat in multe tari din Europa Centrala si de Est. Aceasta nu este o situatie singulara, intrucat un nivel redus al consumului este caracteristic si altor categorii de ingrijire personala - sampon si sapun - in timp ce tari ca Austria sau Croatia sunt printre cele mai mai consumatoare in aceasta grupa de produse.

- Revenind la piata de pasta de dinti, aceasta este in continuare extrem de concentrata, cu doi jucatori principali – Colgate Palmolive si Procter & Gamble - care isi impart aproximativ 85% din volumul total consumat. Cea mai bine vanduta marca de pasta de dinti ramane Colgate, la mare distanta de principalii competitori.

- O data cu dezvoltarea formatelor de comert modern, la nivel de total FMCG, atat hypermarketurile, cat si discounterii au devenit canale din ce in ce mai importante si pentru pasta de dinti. In timp ce buticurile raman un canal de baza al comertului traditional, hypermarketurile sunt responsabile pentru mai mult de 20% din volumul total, devenind astfel principalul format al comertului modern in ceea ce priveste consumul de pasta de dinti.

- Un segment important in consumul de pasta de dinti il reprezinta

familile din mediul urban, in timp ce mediul rural acopera doar o treime din volumul total, aici aflandu-se 45% din gospodariile din Romania.

 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content