
Producatorii romani si-au consolidat relatiile pe piata spaniola
Peste 40 de companii romanesti producatoare de alimente au participat anul acesta la Alimentaria 2012, unul dintre cele mai importante targuri agro-alimentare din Europa. Pentru prima data, expozantii romani au fost grupati intr-un singur pavilion national si s-au aratat interesati de promovarea produselor romanesti in Spania, considerata una din pietele externe cu potential semnificativ pentru vanzarea alimentelor autohtone, tinand cont de dimensiunea diasporei romanesti.
Prezenta Romaniei la Alimentaria 2012 a reprezentat o actiune organizata in parteneriat public-privat, coordonata de Ministerul Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri, in colaborare cu Centrul Roman pentru Promovarea Comertului si Investitiilor Straine, la propunerea si in colaborare cu Romalimenta. La standul Romaniei, intins pe o suprafata de aproape 500 mp, si-au expus oferta de produse 47 de companii cunoscute consumatorilor romani, dar si celor internationali, printre care Agricola Bacau, Angst, European Drinks, Boromir, Carmistin, Caroli Foods, Cris-Tim, Galli Gallo, Hofigal, Ion Mos, Unicom, Romaqua Group, etc.
„Ministerul Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri (MECMA), impreuna cu Centrul Roman pentru Promovarea Comertului si a Investitiilor Straine si Romalimenta au organizat participarea sub pavilion national la Alimentaria 2012. Venim pentru a treia oara la aceasta manifestare, insa de aceasta data am reusit sa aducem aici peste 40 de firme romanesti exportatoare, sub un singur concept, al standului de tara. Ministerul plateste in proportie de 100% chiria standului, transportul mostrelor, programul promotional, precum si 50% din cazarea si transportul unui delegat de la fiecare firma participanta. Reusim astfel, prin prezenta la Alimentaria, sa aducem in prim plan oferta de produse romanesti si sa sprijinim companiile autohtone sa se faca mai cunoscute la nivel international”, a declarat Vodita Popescu, consilier superior in cadrul MECMA.
Companiile romanesti participante au expus produse traditionale, precum mezeluri, preparate culinare proaspete si conservate, dulciuri, miere de albine, sucuri naturale de fructe, vinuri si butoaie din lemn de esente specifice procesului de vinificatie, ape minerale, ceaiuri, suplimente alimentare etc.
Mai multi expozanti romani
Participarea companiilor romanesti sub un singur acoperis in cadrul manifestarii organizate la Barcelona reprezinta o premiera in cadrul targurilor internationale. Potrivit celor prezenti, numarul companiilor care isi prezentau in trecut produsele la evenimente de profil din strainatate era mai mic si presupunea amenajarea individuala a standurilor, lucru care nu permitea intotdeauna o vizibilitate satisfacatoare.
„Pana in momentul de fata nu a existat un concept unitar, care sa reuneasca sub o singura imagine companiile romanesti expozante. Anul acesta, in urma castigarii licitatiei organizate de autoritati, s-a reusit acest lucru. Eu am creat un grup de initiativa, avand in vedere ca am activat o buna perioada de timp in aceasta industrie si ii cunosc pe jucatori, pentru a contribui la organizarea unui stand care sa transmita o imagine omogena si coerenta. Vom participa cu acelasi concept la toate marile manifestari organizate in urmatorii trei-patru ani, deoarece dorim sa cream o identitate vizuala unitara a Romaniei”, explica Stefan Padure, manager SmartScop si presedinte al Asociatiei pentru Promovarea Alimentului Romanesc (APAR), organizatie care reprezinta interesele a peste 25 dintre firmele romanesti prezente la Alimentaria si care a contribuit substantial la organizarea pavilionului de tara.
Interes crescut pentru Spania
Majoritatea companiilor care au decis sa participe la aceasta editie a targului din Barcelona au fost motivate de prezenta in aceasta tara a unei comunitati semnificative de consumatori romani, acestia reprezentand, de altfel, targetul producatorilor autohtoni prezenti la targ. Acestia au urmarit consolidarea parteneriatele deja semnate, pe de o parte, dar si gasirea unor noi distribuitori pentru produsele lor. „Dorim sa facem mai cunoscute produsele noastre catre rezidentii din Spania, mizand, in acealsi timp, si pe marea comunitate de romani prezenta aici, acestea ar fi principalele doua motive pentru care am decis sa participam anul acesta la Alimentaria. Cu toate ca evenimentul nu este de anvergura celorlalte doua manifestari de profil din Europa (ANUGA Koln si SIAL Paris – n.r.), consideram ca exista suficiente motive care sa justifice prezenta companiei noastre la standul de tara al Romaniei”, a declarat Ciprian Olaru, Export Manager la Cris-Tim. Aceeasi opinie este impartasita si de Mihai Botan, Manager Export la Angst: „Participam din 2010 la toate targurile importante din Europa. Ne adresam in primul rand romanilor din Spania, cautand concomitent si alti parteneri locali. Am primit pana acum feedback pozitiv la produsele cu care ne prezentam la Alimentaria si ne dorim sa stabilim contacte cu potentiali importatori sau, de ce nu, cu lanturile de supermarketuri care activeaza pe aceasta piata”.
Relatiile economice dintre Romania si Spania au crescut treptat, in ultimii zece ani, potrivit site-ului de promovare a prezentei romanesti in cadrul Alimentaria 2012: www.romaniataste.com. In 2009, exporturile tarii noastre catre Spania au crescut pana la aproape 800 milioane de euro, urmand ca, un an mai tarziu, acestea sa avanseze cu alte 32 de procente, pana la 873 mil. euro. Adancirea crizei economice a dus, ulterior, la o scadere de 21% a exporturilor, anul acesta prevestind semnale rezervat-optimiste, potrivit companiilor romanesti prezente la Alimentaria 2012. „Din perspectiva de afaceri, 2012 porneste dupa o resetare a situatiei anul trecut, aflandu-ne la un nivel relativ scazut. Astfel, este vorba despre un an cu potential bun, insa nu spectaculos, in care ar trebui sa existe suficiente posibilitati de dezvoltare.
Cred ca la acest moment sunt prea multi jucatori pe o piata cum este Romania si este evident ca o parte dintre companii isi vor restrange activitatea, succesul urmand sa fie obtinut de companiile care isi dovedesc seriozitatea catre consumator, prin constanta calitatii produselor si ofertelor. Treptat, companiile romanesti incep sa isi dea seama de oportunitatile asociate cu participarea la acest gen de evenimente si de importanta prezentarii ofertei catre potentiali parteneri europeni”, a declarat Adrian Nicolaescu, Directorul de Marketing al Caroli Foods.
Expozantii straini, 25% din numarul total
Alimentaria a reunit la actuala editie aproape 4.000 de firme expozante din peste 75 de tari, dintre care 1.300 de expozanti internationali, producatori si distribuitori de alimente si bauturi. Suprafata totala de expunere a fost de 94.800 mp, numarul vizitatorilor ridicandu-se la 140.542 de persoane, dintre care 35.874 de vizitatori internationali. Pentru prima data, evenimentul a fost extins la patru zile, in loc de trei, creandu-se, de asemenea, doua noi pavilioane expozitionale.
„In cei peste 30 de ani de existenta, Alimentaria a incercat constant sa atraga tot mai multi vizitatori si expozanti straini, in 2012 acestia reprezentand 25% din totalul celor prezenti. Avand in vedere strategia de promovare a evenimentului, precum si extinderea echipelor de marketing in tot mai multe tari, ne asteptam ca urmatoarele editii sa creasca prezenta internationala la peste 40%”, a declarat Antoni Valls, directorul Targului Alimentaria.
Segmentat pe mai multe arii de interes (produse organice, congelate, conserve, vinuri si spirtoase, branzeturi, produse din carne, produse pentru restaurante etc), targul si-a indreptat tot mai mult atentia asupra noutatilor aduse produselor si tehnologiilor de productie. Tocmai de aceea, organizatorii au decis crearea unui spatiu special, numit Alimentaria Hub, o initiativa care s-a dorit centrul inovatiilor, a rezultatelor obtinute in urma proceselor de cercetare si dezvoltare alimentara, precum si a initiativelor de sustenabilitate.
Au avut loc, de asemenea, evenimente devenite cunoscute pentru participantii obisnuiti ai targului, care au permis schimbul de informatii si diseminarea noutatilor, printre care Conferinta Internationala a Dietei Mediteraneene, Innoval, Best Pack, Conferinta Internationala de Cercetare si Transfer de Tehnologie, precum si alte conferinte, intalniri de afaceri si networking. „Toate evenimentele organizate anul acesta, precum si accentuarea zonei numite Alimentaria Hub - inima solutiilor inovatoare - au rolul de a consolida imaginea targului, ca unul din principalele evenimente internationale, loc de intalnire pentru profesionistii industriei alimentare retail si horeca din Europa si din lume”, a conchis directorul Alimentaria. Urmatoarea editie a evenimentului va avea loc in 2014.
Nicoleta Muntean, Cirector Economic Galli Gallo Este pentru prima data cand participam la o manifestare internationala si s-a intamplat ca aceasta sa fie la Alimentaria 2012. Nu putem spune ca avem asteptari aparte cu privire la prezenta noastra aici, insa ne bucura faptul ca am reusit sa fim aici si ca toate companiile romanesti sunt grupate sub un pavilion de tara, deoarece acest lucru permite o mai buna vizibilitate, pentru cei interesati sa cunoasca oferta companiei noastre. Stefan Padure – Manager si fondator SmartScop, Presedinte al Asociatiei pentru Promovarea Alimentului Romanesc Alimentaria reprezinta un test pentru noi, in pregatirea pentru SIAL si ANUGA. Este al treilea cel mai important targ destinat industriei alimentare din Europa si ma bucura faptul ca participam aici cu acest stand de tara pentru prima data, deoarece ne permite sa observam cum reusim sa desfasuram activitatea expozitionala in cadrul unei manifestari de o asemenea anvergura, dar si sa ajustam anumite lucruri si sa ne perfectionam, din punct de vedere organizatoric, in preambulul participarii la celelalte doua mari evenimente de profil din Europa. Cezar Popescu, Director Comercial Boromir S.A. Decizia de a participa la Alimentaria este legata de distribuitorii cu care lucram in acest moment pe piata spaniola si de partenerii pe care i-am format in decursul anilor. Ca asteptari, dorim sa ajungem la o cifra de afaceri din ce in ce mai mare si la cresterea gamei de produse pe care sa o distribuim in Spania. Nu in ultimul rand, speram sa putem colabora cu retelele internationale prezente pe aceasta piata. |
Adaugă comentariu nou