FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Principalul obiectiv: cresterea categoriei

Principalul obiectiv: cresterea categoriei

In cel de-al treilea sezon pe piata romaneasca, Algida – divizia de inghetata a producatorului Unilever – tinteste cresterea cotei de piata si un avans semnificativ al vanzarilor de pe urma primei promotii cu premii derulate la nivel national. Prezenta in magazine si mercantizarea eficienta sunt esentiale pentru atingerea acestui obiectiv, explica Bradut Costea, National Sales Manager Ice Cream in cadrul Unilever South Central Europe.

Magazinul Progresiv: Care au fost cele mai importante lansari Algida din acest sezon?
Bradut Costea: Algida este de doi ani pe piata romaneasca si este firesc ca portofoliul sa fie in plina dezvoltare in acest moment, in cel de-al treilea sezon de operare; treptat, am ajuns la o gama completa de produse, cu care sa acoperim toate nevoile de consum. n aceasta vara am adus pe piata cornetul Big Milk, dupa succesul inghetatei pe bat si al portiilor de familie (la cutie) lansate sub acest brand. In plus, Cornetto – cel mai vechi brand al Algida - si-a extins gama prin lansarea Cornetto Italiano, iar gama Carte d’Or a fost extinsa prin crearea ambalajelor de 450 ml. Am adus pe piata si o noua gama de inghetata pentru copii, Max, iar sortimentatia Magnum s-a imbogatit cu o noua varianta.

In ceea ce priveste Napoca (brandul preluat de la Friesland Foods in 2009), in acest an am analizat mai atent portofoliul de produse si am adus cateva schimbari, scopul fiind alinierea acestuia la Algida. In primul rand, Napoca va intra sub brandul-umbrela Algida, si deja am introdus pe noul ambalaj al produselor Napoca logo-ul Algida. Apoi, am reinventat portiile de familie „Napoca Pofta de ...”, precum si inghetata la pahar.

M.P.: Cum va pozitionati pe piata in acest moment si ce tinta aveti pentru intregul an?
B.C.:
In al treilea sezon de operare in Romania, Algida este lider de piata, cu o cota de 16,2% in luna mai. Pentru intregul an ne-am propus continuarea cresterii cotei de piata. La nivelul portofoliului, cele mai mari trei branduri in functie de vanzari sunt Napoca, Big Milk si Magnum.

M.P.: Ce acoperire a pietei are Algida si ce investitii au fost realizate in acest an pe partea de distributie?
B.C.:
In 2010 am dublat numarul de lazi frigorifice Algida pe piata, comparativ cu anul anterior. Si in acest an avem o crestere a numarului de puncte de vanzare atinse. coperim, practic, toate canalele relevante pentru categoria inghetatei, de la magazinele traditionale, toate retelele de retail modern, locuri de petrecere a timpului liber (parcuri, stranduri, plaje, cinematografe, etc.). Suntem prezenti si in mediul rural, iar acolo exista multe zone extrem de bune pentru noi, ca vanzari de inghetata de impuls sau pentru copii, ceea ce poate parea surprinzator. vem solutii pentru fiecare canal de vanzare in parte: de exemplu, in parcuri am dus caravanele Big Milk, iar la mare am creat plaja Algida - o locatie profitabila pentru vanzarile noastre.

M.P.: La nivelul vanzarilor, se mentine totusi comertul traditional pe primul loc in clasament?
B.C.:
Comertul traditional este cel mai important canal de vanzare pentru noi, el reprezinta in jur de 80% din categoria inghetatei, la nivelul pietei. Nu putem ignora insa nici retailul modern si nici benzinariile, acestea din urma avand un aport important la  crearea vizibilitatii brandurilor. Suntem prezenti in toate judetele, iar acest lucru se datoreaza si distribuitorilor cu care lucram.

M.P.: Cum impulsionati vanzarile in comertul traditional? Ce actiuni specifice ati derulat in acest segment de piata?
B.C.:
Mix-ul castigator cred ca este alcatuit din produsul relevant, pretul corect, calitatea si disponibilitatea in magazine.
In plus, eu cred ca Algida a adus noi standarde in mercantizarea categoriei de inghetata in magazinele traditionale. Am cautat sa imbunatatim si modul in care sunt dispuse produsele in interiorul lazii frigorifice, pentru a crea un standard  de mercantizare comun tuturor punctelor de vanzare, indiferent de regiune.

M.P.: 2011 este primul an in care Algida deruleaza o promotie cu premii la nivel national. Ce asteptari aveti de la aceasta campanie?
B.C.:
Doar din campanie estimam sa realizam o crestere semnificativa a vanzarilor de inghetata in acest an, comparativ cu 2010. „Cu Algida zambesti, premii primesti” este o campanie cu un mecanism simplu, care ofera premii instant si posibilitatea de inscriere la tragerea la sorti pentru marele premiu pus in joc, un autoturism Fiat 500. Avem activari in magazine, materiale de reclama la fiecare punct de vanzare si o sustinere media puternica. Recent, am integrat in campanie si un automat special de premiere, pentru a creste numarul inscrierilor in concurs. Primul a fost plasat intr-un centru comercial din Constanta.

M.P.: Ce asteptari de vanzari aveti pentru intregul an?
B.C.:
Vremea a fost foarte sinusoidala in acest sezon. Din pacate, consumul de inghetata este inca foarte dependent de vreme, dar noi speram ca, in timp, sa reducem aceasta sezonalitate. Putini consumatori romani percep inghetata ca pe un desert, asa cum se intampla in multe tari europene (de exemplu, in Norvegia, in ciuda temperaturilor reduse, consumul per capita este mai mare decat in Romania). Si retailerii sunt reticenti in a primi inghetata in magazin in extra-sezon. In schimb, de indata ce temperaturile cresc, se grabesc sa ne contacteze pentru a le da produse.

M.P.: Noi am publicat recent un studiu de consumator pe categoria inghetatei care arata o tendinta de crestere a consumului de inghetata acasa. Care ar fi explicatiile?
B.C.:
Intr-adevar, si noi am resimtit aceasta schimbare in consum. Sunt mai multe motive: extinderea lanturilor de magazine mari a dus inghetata - si in special produsele take-home (pentru consumul acasa -n.r.) - mai aproape de consumator; pe de alta parte, traversam o perioada dificila din punct de vedere economic, ceea ce pe consumator l-a facut mult mai atent la raportul pret pe unitate de masura. Evident ca produsele pentru acasa ofera din acest punct de vedere un avantaj de pret, comparativ cu cele de impuls. Nu in ultimul rand, consumatorii au iesit mai rar in oras, la restaurante, iar produsele take-home sunt avantajate de aceasta tendinta. Am sesizat aceste schimbari la nivelul ocaziilor de consum si ne-am adaptat, un exemplu in acest sens fiind lansarea unei game de mini-inghetate Napoca Lux ambalate in multi-pack cu sase bucati, destinate consumului casnic.

M.P.: Ce alte schimbari in comportamentul de consum al inghetatei sunt vizibile in acest sezon?
B.C.:
O analiza mai atenta, care sa identifice eventualele schimbari, se poate face doar la finalul verii. Va pot vorbi, in schimb, despre ceea ce am observat pe piata in 2010, de exemplu consolidarea aromelor preferate ale romanilor (ciocolata, vanilie, cacao si fructe). Inghetata pe bat a ramas vedeta categoriei, fiind urmata de inghetata la cornet, in timp ce vafa a pierdut putin teren. Produsele pentru acasa au castigat o importanta mai mare.
Per ansamblu, 2010 a fost un an cu o scadere usoara a pietei de profil si un an dificil pentru producatori din cauza vremii nefavorabile. Totusi, este o piata interesanta, mai ales pentru ca gradul de fragmentare este ridicat.

M.P.: La cat estimati piata inghetatei si ce perspective de crestere sunt?
B.C.:
Valoric, vanzarile de inghetata la nivelul Romaniei sunt estimate la 120 de milioane de euro si cu siguranta este loc de crestere prin impulsionarea consumului. Cred ca principalul obiectiv al tuturor jucatorilor de pe piata ar trebui sa fie cresterea categoriei, in conditiile in care consumul local este de 2,5 litri per capita pe an, mult sub media la nivel international de 7 litri si sub nivelul de pe pietele vecine, precum Bulgaria sau Ungaria.

M.P.: Ce activitati are echipa Algida in extrasezon, in general ?
B.C.:
Intr-adevar, categoria are o sezonalitate puternica: in cele cinci luni de sezon se inregistreaza aproximativ 80% din vanzarile anuale de inghetata.
In ciuda acestei sezonalitati, activitatile echipei Algida reprezinta un circuit fara intreruperi. La iesirea din sezon incepem inventarierea lazilor frigorifice, care sunt active ale companiei noastre. O parte dintre ele raman in magazine si in extra-sezon. In ceea ce priveste marketingul, oamenii de la acest departament incep lucrul la proiectele pentru anul viitor tot din toamna, in timp ce echipa responsabila de achizitii incepe cautarea unor surse de aprovizionare sau a unor fabrici din grup care sa ne asigure ca vom continua seria inovatiilor la nivel de produs. Practic, toata lumea isi face temele pentru ca in cele mai importante 5 luni din an divizia de inghetata sa lucreze la capacitate si eficienta maxima.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content