FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Primul apel al unui retailer strain catre micii producatori locali

Primul apel al unui retailer strain catre micii producatori locali

Reteaua germana de hypermarketuri Real este primul mare retailer care inverseaza modul de colaborare cu produca­torii autohtoni prin lansarea programului „Produceti romaneste, vindem romaneste”. Proiectul este gandit pe termen lung, iar in urma­torii 3-4 ani compania urmareste organizarea de intalniri informative cu potentiali furnizori mici din industria FMCG si targuri de achizitie.

Odata implementat, acest pro­ces va continua de la sine prin adaugarea de noi producatori langa cei existenti. Retailerul isi propune astfel sa descentralizeze o parte din operatiunile sale de achizitii pentru a face primul pas mare in colaborarea cu micii producatori autohtoni care nu au suficiente capacitati pentru livrari in toate cele 25 de magazine Real Romania.
La nivelul pietei locale, producatorii sunt cei care initiaza discutiile de listare in retelele de magazine mari si nu invers.

„Simtim ca este necesar sa aducem cat mai multe produse romanesti pe rafturile hypermarketurilor. Exista o cultura a gustului traditional romanesc, clientii ne cer produse precum merele ionatane pe tot cuprinsul anului. In plus, din vizitele noastre in tara am vazut ca exista potential de productie locala”, afirma Adriana Pita, directorul de comunicare al Real Hypermarket Romania.

Ea explica si pasii acestui program: reprezentantii retailerului au mers mai intai in Timisoara si Oradea pentru a cauta producatori autohtoni si au apelat la reprezentantii autoritatilor locale si ai camerelor de comert si industrie din orasele respective pentru a le facilita accesul la micile companii din industrie. „Am avut surprinderea placuta de a vedea o deschidere foarte mare din partea autoritatilor locale si a camerelor de comert si industrie”, sustine Adriana Pita.
Ulterior, reteaua germana de hypermarketuri a organizat intalniri informative cu producatori locali in cele doua orase, care vor fi urmate de doua targuri de achizitii Real. In cadrul targurilor de achizitii, buyerii Real Hypermarket vor evalua oferta micilor producatori autohtoni, iar ulterior vor face vizite la locatiile de productie ale acestora.

2 targuri pentru 5 magazine

Retailerul a finalizat pana acum investitii de peste 100 de milioane de euro in Timisoara si Oradea, prin deschiderea unui numar de cinci magazine. La Timisoara, investitiile totale au ajuns la 70 mil. euro in decembrie 2009, cand a fost deschis al treilea hypermarket Real din oras, reteaua creand in total circa 700 de locuri de munca in zona. La randul sau, Oradea are in prezent doua magazine Real, inaugurate in urma unor investitii totale de 38 de milioane de euro care au creat 500 de locuri de munca in oras si in imprejurimi. In medie, un hypermarket Real listeaza aproximativ 40.000 de produse care provin in proportie de 80% de la producatori si furnizori locali, potrivit datelor furnizate de companie.

La Timisoara, reteaua Real a strans peste 120 de producatori romani la intalnirea organizata cu sprijinul autoritatilor locale si al Camerei de Comert, Industrie si Agricultura Timisoara. In Oradea, numarul reprezentantilor din industrie care au venit la intalnirea cu retailerul german a fost de circa 200 de persoane. Targurile de achizitii Real din cele doua orase vor fi organizate la sfarsitul lunii martie si in aprilie. „Targurile de achizitii Real vor ajunge in toamna si in Cluj, Mures, Sibiu, Brasov, Craiova, iar in timp vom acoperi toate judetele in care este prezenta reteaua noastra de hypermarketuri”, a afirmat Adriana Pita. Compania acopera in prezent 18 din cele 42 de judete ale tarii, cu un total de 25 de unitati operationale. Real a intrat pe piata romaneasca in urma cu patru ani, prin Timisoara.

Reprezentantul retailerului a mai precizat ca, in functie de capacitatea fiecaruia, producatorii autohtoni care vor incheia contracte cu Real Hypermarket vor livra produse la un singur magazin, la 2-3 unitati sau chiar in toata reteaua.

Negocierile vor fi simplificate

„Pachetul comercial pe care l-am gandit noi pentru micii producatori romani este inovativ. Pentru ei, procesul de negociere pentru listare in reteaua noastra de hypermarketuri va fi mult simplificat”, a mai afirmat Adriana Pita.
Intalnirile cu producatorii romani au si scop educational, potrivit reprezentantului retailerului. „La Timisoara si Oradea am explicat producatorilor si modul in care functioneaza Real.

De exemplu, nu putem lucra cu un furnizor daca acesta nu are documente de calitate pentru produsele sale sau daca nu vrea sa emita facturi”. „Nu toti producatorii stiu ce suport le poate oferi un hypermarket. Pe partea de know-how, le putem oferi suport pentru alinierea productiei la standardele de calitate ale Uniunii Europene. De asemenea, exista anumite reguli pentru etichetarea produselor pe care un retailer mare le poate explica furnizorului sau”, a mai precizat Adriana Pita.

Targurile de achizitii Real urmaresc cresterea ponderii produselor fabricate local la toate categoriile, de la legume si fructe pana la incaltaminte, articole de menaj sau de marochinarie, articole de bricolaj sau produse traditionale (precum cosurile de rachita). Adriana Pita a mai spus ca imbunatatirea prezentei produselor romanesti la raft ar putea avea un impact favorabil asupra pretului mediu al ofertei Real Hypermarket.

Care este situatia pe piata

Ponderea mare a importurilor in consum este una dintre cele mai mari probleme pe care le are de gestionat Ministerul Agriculturii. Cauzele au fost expuse public de nenumarate ori: lipsa unor centre regionale de colectare a fructelor si legumelor, a laptelui proaspat sau a produselor agricole, starea proasta a agriculturii care depinde prea mult de conditiile climatice, in lipsa unor sisteme de irigare performante, inexistenta unor programe guvernamentale care sa favorizeze formele de asociere a micilor producatori autohtoni.

Slabiciunea agriculturii romanesti face ca la raftul de legume si fructe din marile magazine ponderea importurilor sa fie de peste 60-70%, potrivit datelor disponibile pe piata.

Recent, AMRCR (Asociatia Marilor Retele Comerciale) a atras din nou atentia asupra necesitatii de a fi pus rapid in practica proiectul de constructie a unor centre regionale de colectare a produselor agricole si alimentare romanesti, anuntat de Ministrul Agriculturii, Valeriu Tabara, in 2010. Reprezentantii asociatiei au subliniat si faptul ca o mare parte din importurile de legume, fructe si carne alimenteaza piata neagra.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content