FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Previziuni optimiste in categoria berii pe termen lung

Previziuni optimiste in categoria berii pe termen lung

Dupa un nivel maxim al vanzarilor atins in 2008, categoria berii a inregistrat in 2009 o scadere brusca de 13%, reintorcandu-se la nivelul din 2006.

Reprezentantii Asociatiei Berarii Romaniei s-au intrunit in cadrul unei conferinte la jumatatea lunii martie (17 martie 2010) pentru a comunica bilantul anului 2009 in industria berii din Romania. Potrivit comunicarilor oficiale, anul trecut a fost dificil pentru industria de profil, criza economica cu efecte asupra diminuarii puterii de cumparare a consumatorului fiind principala cauza a declinului inregistrat in categorie.

Astfel, in 2009 vanzarile de bere au scazut cu 13%  fata de anul 2008. Volumul de bere a atins in 2009 un nivel de 17,6 milioane de hectolitri in conditiile in care cel inregistrat in 2008 a fost de 20,2 milioane de hectolitri.

Categoria, la stadiul din 2006
Fluctuatia volumului consumat de la un an la altul a fost vizibila si in consumul per capita. Daca in 2008 un roman a consumat in medie 93 litri de bere, bilantul pe anul 2009 arata un consum mediu ce a scazut la 81 de litri.

Facand o incursiune asupra evolutiei categoriei din ultimii patru ani, se poate observa ca din punct de vedere al vanzarilor de bere inregistrate, anul 2009 a fost similar lui 2006. Piata berii a inregistrat la acel moment un total de 17,7 milioane de hectolitri si un consum per capita de 81 de litri. Apogeul vanzarilor de bere a fost atins in 2008, conform datelor furnizate de Institutul National de Statistica.

Scaderea importurilor in favoarea productiei locale
Consumul de bere este acoperit in proportie semnificativa de productia din Romania, se arata in datele furnizate de Asociatia Berarii Romaniei. Preferinta romanilor pentru berea produsa local explica ponderea relativ scazuta a importurilor, care se situeaza sub 1% din totalul vanzarilor.

In cifre, importurile de anul trecut au scazut de la 0,5 milioane hectolitri in 2008 la 0,17  milioane hectolitri, in timp ce exporturile au crescut de la 0,06 milioane hectolitri la 0,17 milioane hectolitri. Exporturile de bere s-au indreptat cu preponderenta catre Spania si Italia, state ce reprezinta o resedinta temporara pentru un numar mare de consumatori romani si care constituie la randul lor un public-tinta potential pentru berea exportata.

Vanzarile de bere in functie de ambalaj la nivelul anului 2009 comporta aceeasi ierarhie neschimbata din ultimii ani: pet-ul, cutia, sticla si draftul. Anul trecut, cresterea cheltuielilor pentru bunuri de larg consum pentru acasa au condus la cresteri minore in ceea ce priveste ponderea acestor ambalaje – PET 46,7%, cutie 14,8%, sticla 35,3% si draft 3,2%.

Preferinta pentru PET indica consumul in cadrul gospodariei, cu atat mai mult cu cat studiile aferente comportamentului de consum pe timp de criza arata ca romanii au renuntat la iesirile in oras in favoarea primirii vizitelor acasa.

Contributia Asociatiei in categorie
Potrivit studiului Ernst&Young realizat in 2009 pentru SABMiller Europe in noua tari in care compania isi desfasoara activitatea, in Romania exista aproximativ 20 de unitati de productie, 11 dintre ele fiind detinute de membrii Asociatiei Berarii Romaniei. Din totalul vanzarilor inregistrate la nivelul categoriei in 2009 – 17,6 milioane de hectolitri, 16 milioane hectolitri de bere au fost raportati de Bergenbier, Heineken Romania, Romaqua Group, United Romanian Breweries si Ursus Breweries.

Cei cinci producatori, membrii ai Asociatiei Berarii Romaniei, detin impreuna aproximativ 90 % din piata de bere autohtona. In contextul scaderii intregii piete de bunuri de larg consum si a evolutiei negative a industriei de profil, acestia au investit 105 milioane de euro in 2009, totalizand astfel peste un miliard de euro de la intrarea lor pe piata.

Perspective
In ciuda regresului inregistrat in 2009, factorii de decizie din cadrul industriei sunt increzatori in capacitatea de consolidare a categoriei pe termen lung.

Desi au cumparat in cantitati mai mici, consumatorii romani au ramas tributari consumului de bere regulat, chiar si pe timpul crizei. 2010, ale carui coordonate nu se pot anticipa nici macar la inceput de an, va constitui o provocare pentru industria berii. Date fiind aceste conditii, principalii producatori din industrie sunt sceptici in privinta revigorarii categoriei pana la finalul acestui an. 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content