FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Pregatiri de sarbatori

Pregatiri de sarbatori

Intamplarea face sa scriu acest articol sub impresia foarte neplacuta pe care mi-a lasat-o mersul la cumparaturi intr-un magazin pe care il frecventez in mod curent. O zi obisnuita a saptamanii, cu 30 de minute inainte de ora inchiderii. Desi la acel moment al zilei oboseala isi spune in mod justificat cuvantul, ea nu poate explica tristetea, apatia si lipsa de interes pe care le-am gasit intr-un spatiu in care amabilitatea si spiritul serviabil trebuie sa fie la ele acasa. Rafturi in plina reamenajare, peste tot cutii si ambalaje, podele murdare, angajati obositi, ciufuliti si prafuiti, care isi pasau de la unul la altul, cu voce tare - ca sa folosesc un eufemism - responsabilitatile, spunand peste capetele clientilor ca abia asteapta sa plece acasa, intr-un cuvant, o atmosfera care te dadea pe usa afara. Daca la sfarsitul zilei magazinul arata asa, ma intreb cum va arata in ultima perioada a anului in care, peste oboseala de peste an, se va aduna si cea inevitabila a sarbatorilor?

Plecand de aici si urmarind perspectiva sarbatorilor de iarna, e bine sa acordam timpul si atentia cuvenite pregatirii activitatilor si materialelor care vor ajuta magazinul sa vanda pe masura asteptarilor acestui sezon. Si nu doar sa vanda! Important este ca in aceasta perioada a anului sa fiti perceputi ca un sprijin pentru consumatori, sa reprezentati locul de unde pot achizitiona un cadou potrivit pentru orice situatie, pentru oricine. Preluati rolul lui Mos Craciun in aceasta perioada si demarati luna cadourilor mai devreme cu o luna. Nu e putin lucru sa va bucurati de faima Mosului mai mult timp!

Primul lucru care trebuie schimbat in magazin este decorul. Sarbatorile cu aerul lor atat de specific, de colorat si de vesel, trebuie sa cucereasca teritoriul vanzarii chiar din luna noiembrie. De la vitrina, pana la rafturi, etichete, uniforma vanzatorilor si ambalaje, totul trebuie sa se pregateasca pentru schimbarea atmosferei. Nu exagerati, faceti trecerea treptat, pastrand pentru luna decembrie farmecul inegalabil al ghirlandelor, al globurilor si al crengutelor de brad, dar apelati la elemente care amintesc de sarbatori (fundite rosii, clopotei, stelute) si care pot semnaliza ofertele speciale, promotiile si reducerile de preturi, deschizand totodata apetitul pentru achizitia de cadouri. Folositi aceste elemente pentru vitrina, pentru rafturi si produse, pentru "liane" pline de cutiute de cadouri butaforice, care sa coboare din tavan.

Instaurati treptat atmosfera de sarbatoare

Decorul proaspat redesenat are nevoie apoi de sustinere prin activitati si materiale, ca sa nu ramana o simpla poza.

Promotiile sunt oricand binevenite in magazin, dar in perioada sarbatorilor ele devin elemente obligatorii. Ganditi promotii care sa valorifice la maxim potentialul pe care acestea le au din punct de vedere al eficientei de marketing: cresterea volumului, incurajarea incercarii si a frecventei de cumparare, cresterea notorietatii produsului, incurajarea interesului fata de acesta, distragerea atentiei consumatorului de la pret, crearea unei premize fertile pentru fidelizarea consumatorilor. Puteti realiza promotii cu si fara proba de cumparare, promotii interactive, derulate cu ajutorul telefonului mobil, al emailului si al internetului (in colaborare cu site-urile furnizorilor). In orice caz, promotiile trebuie comunicate prin cat mai multe mijloace: la raft, pe pachet / pe produs, prin display-uri speciale, prin postere, pliante si semnalistica specifica magazinului: shelf talkere, woblere, stoppere si parasute sau sageti indicatoare. O modalitate inedita de anuntare a promotiilor si care ii va surprinde in mod placut pe consumatori este door drop-ul in zonele din apropierea magazinului sau chiar direct mailing-ul in sfera de proximitate.

E foarte important sa stiti ca, pe langa vanzari, promotiile genereaza baze de date care, la randul lor, creeaza campanii de marketing direct. Aceste campanii pot fi extrem de utile magazinului pentru ca ele informeaza consumatorul si, in cele din urma, il directioneaza negresit spre magazin. In materie de beneficii, promotiile au in general potential incurajator; pe termen scurt ele pot genera cresterea vanzarilor, iar pe termen lung si daca sunt realizate prin mecanisme gandite atent, pot fideliza consumatorul pentru un anumit brand si cu atat mai mult fata de magazin. Pentru ca aveti ca orizont de asteptare sarbatorile de iarna, puteti miza cu succes pe promotiile care au ca mecanism acumularea de puncte. In acest fel, cresteti sansele de a-i tine pe consumatori antrenati in cursa cumparaturilor si aveti ocazia de a organiza un eveniment cu ocazia Craciunului sau a Anului Nou.

Recompensati-va clientii

Reducerile de pret sunt o alta abordare oportuna mai ales pentru perioada sfarsitului de an. Este normal ca dupa un an de cumparaturi in acelasi magazin clientii sa simta ca li se fac unele concesii in privinta efortului financiar. Au cumparat tot anul din magazinul dumneavoastra, asa incat reducerile din aceasta perioada pot parea mai degraba o recompensa decat o favoare. Folositi aceasta tehnica, mai ales pentru a vinde in varianta multi-pack sau in cross-selling.

Evenimentele: de la sampling si degustari pana la mici spectacole sau demonstratii de produs, viata magazinului trebuie sa se animeze in mod evident in aceasta perioada. Puteti sa ii transformati pe vanzatori in spiridusi care sa preia liste si scrisori pentru Mos Craciun sau care sa le ofere cumparatorilor cupoane razuibile cu premii instant sau cu surprize. De asemenea, puteti sa amenajati un colt al nutritiei sanatoase in care sa oferiti sfaturi pentru dieta din timpul perioadei de post. Tot pentru ca vin sarbatorile puteti sa editati o revista in care sa consiliati consumatorul in legatura cu idei de cadouri sau cu retete si organizari de mese festive.

Tot prin intermediul unei reviste, de aceasta data dedicata exclusiv cupoanelor de reducere, puteti sa antrenati consumatorii in fiecare saptamana pana la sfarsitul anului intr-o campanie de cumparaturi care sa fie premiata gradual la finalul fiecarei saptamani si, in cele din urma, printr-o tombola a Anului Nou.

Tot in cursa cumparaturilor de sfarsit de an ii puteti antrena pe clienti oferindu-le pentru un numar de puncte sau pentru achizitionarea unui anumit numar de produse cumparate globuri si podoabe de brad sau articole de colectie pentru masa de sarbatori; lumanari festive, fete de masa sau suporturi de servetele sau de lumanari in specificul sarbatorilor de iarna pot fi bonusuri de care clientii magazinului sa se simta atrasi.

Sarbatorile onomastice pot fi si ele un prilej sa comunicati cu consumatorii. Faceti oferte speciale pentru cei care se numesc Dumitru, Mihail sau Gabriel si nu uitati nici de Sf. Andrei care va da ocazia sa organizati o tombola speciala in care usturoiul sau produsele care contin sau merg bine cu acest condiment pot atrage cresteri importante de vanzari.

In general, perioada sfarsitului de an trebuie valorificata in magazin in zona dinamica a evenimentului, lucru foarte usor de intretinut datorita faptului ca atmosfera sarbatorilor pluteste in aer.

Imaginatie nelimitata

Nu doar activitatile din interiorul magazinului pot face parte din seria de evenimente pe care le puteti conecta cu perioada sfarsitului de an. Si in exteriorul acestuia este plin de oportunitati care pot fi valorificate pentru a putea aduce beneficii magazinului. O sponsorizare a unui camin de batrani sau a unei scoli poate reprezenta un subiect pe care presa il poate prelua. Puteti organiza un concurs pentru decorarea vitrinei cu desene realizate de elevi sau studenti, pe care sa ii premiati pentru propunerile lor cu pachetele de dulciuri, rechizite sau cu burse de studiu, ori tabere.

Nu uitati niciodata ca a crea un eveniment este o modalitate de autopromovare foarte la indemana. Practic, nimic nu va limiteaza sa inventati o zi sau un weekend al magazinului dvs. Nimeni nu va opreste sa instaurati o saptamana a reducerilor sau o saptamana a surprizelor. De la sesiuni de degustare inedite, la care sa invitati un VIP sau un actor, pana la premii instant - CD-uri sau DVD-uri cu muzica sau filme, bilete la un film sau tinute pentru seara de Anul Nou - ideile de eveniment in magazin sunt nelimitate.

Pregatiti cu grija luna decembrie. Folositi luna noiembrie ca pe un pretext febril pentru cea care urmeaza. Clientii magazinului trebuie sa simta ca au toate motivele sa se bazeze pe produsele si serviciile pe care le puteti pune la dispozitie in luna cadourilor. E foarte important sa ii faceti sa inteleaga ca in magazinul dumneavoastra vor gasi cutiile de bomboane potrivite, jucariile si cozonacii de sezon, cadourile inspirate pentru cei apropiati si pentru cunostinte, precum si felicitari de sarbatori sau chiar flori, ghirlande sau decoratiuni pentru mesele festive.

Lasati sarbatorile sa intre in magazin

Chiar daca presiunile mari ale crizei economice apasa greu pe umerii oricarui investitor, chiar daca in interiorul echipei incep sa apara unele fisuri din cauza greutatilor si chiar daca oboseala incepe sa mai taie din elan, amabilitatea, atmosfera placuta si ofertele atragatoare nu trebuie sa dispara din magazin. Odata cu disparitia acestor elemente incepe disparitia magazinului insusi. Incercati sa valorificati sansa de a reprezenta o constanta in viata consumatorului si faceti efortul de a va mentine chiar si in perioadele mai dificile, compensand lipsurile economice cu plusuri umane si profesionale. Stiati ca unul dintre cele mai mari branduri de crema de ciocolata, daca nu chiar numarul unu in lume, s-a nascut dintr-o lipsa acuta de ordin economic? Dupa cel de-al doilea razboi mondial, cand producatorul era vlaguit de criza economica si nu mai avea resurse sa cumpere unt si cacao, pentru a compensa cantitatile din aceste ingredinte, la care trebuia sa faca economie, s-a gandit sa adauge alune de padure (pe care le avea in spatele casei) si ulei vegetal. Din inspiratie, putere de adaptare si dorinta de a oferi un produs bun s-a nascut unul dintre cele mai faimoase branduri mondiale, care astazi satisface pofta de dulce a multor consumatori fideli. Este o lectie interesanta pentru orice intreprinzator care isi propune sa lupte pentru imaginea si pentru marca sa si sa vina in intampinarea clientilor cu resurse inepuizabile de amabilitate, pro-activitate si oferte selectionate cu grija.

Finalul de an trebuie sa va gaseasca plini de idei de promotii si de campanii de promovare. Acum este timpul sa reorganizati magazinul, creand spatii speciale de prezentare, reasezand rafturile astfel incat sa evidentiati produsele de sezon, fie ca sunt cele de post, fie ca sunt cele festive. Aceasta este perioada in care trebuie sa asterneti un strop de magie peste magazin. Toate amenajarile trebuie facute in asa fel incat clientii magazinului sa observe doar beneficiile. Nu ii faceti partasi la aranjarea rafturilor, nu ii obligati sa se strecoare cu greutate printre raft si carucioarele de manipulare a marfurilor, nu le dezvaluiti detaliile de bucatarie interna. Incercati sa va organizati in asa maniera incat sa gaseasca rafturile pline si magazinul curat, personal amabil si profesionist, deschis pana la ultimul minut al programului de lucru. Lasati sarbatorile sa intre in magazin in liniste si cu farmecul si ambianta pe care le asteapta si le merita clientii in aceasta perioada de sfarsit de an.
 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content