FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > "Pozitia in care sunt acum imi vine ca o manusa"

"Pozitia in care sunt acum imi vine ca o manusa"

O intamplare poate stabili uneori cursul unei intregi cariere profesionale. Ceea ce era un job menit sa asigure ceva bani in timpul studentiei s-a dovedit un inceput pentru o cariera in trade marketing. S-au adaugat curiozitatea, dinamismul si placerea de a comunica, ce i-au adus Deliei Peteu, Customer Marketing Manager, Wrigley, componenta esentiala a unei profesii: succesul si sentimentul de echilibru.

Magazinul Progresiv: Cum ati inceput sa lucrati in FMCG?
Delia Peteu:
Primul meu contact cu aceasta industrie a fost in Philip Morris. Voiam sa vad ce inseamna o companie mare si am avut oportunitatea sa ma angajez ca hostess. Apoi am devenit promoter la Philip Morris unde am avansat si am ramas aproape opt ani.

Am muncit mult dar am avut si moment frumoase, chiar distractive as spune, pentru ca toata activitatea la momentul respectiv se desfasura la nivel de HoReCa. Am plecat de la Phillip Morris cand eram Regional Promotion Supervisor. Am fost omul potrivit la locul potrivit, din punctul meu de vedere. A fost un job care mi-a deschis orizonturile in domeniu, eu neavand studii de specialitate la acel moment. Am terminat Politehnica, Ingineria Matematica, adica ar fi trebuit sa ajung fie cercetator matematician, fie profesoara de matematica.

La un moment dat am simtit nevoia sa fac o schimbare, sa-mi largesc cunostinetele si experienta in vanzari. Am plecat la Elite, pentru o pozitie de Junior Trade Marketing Manager si am ramas o perioada de aproximativ cinci ani si jumatate. Sunt destul de conservatoare in ceea ce priveste job-urile si plec numai daca am un motiv real sa o fac. La Philip Morris a fost cel de schimbare a perspectivei, am vrut sa vad cum functioneaza lucrurile si altfel.

Am capatat o experienta de teren care pentru mine este foarte importanta. Atunci cand ai un job de birou, daca nu ai experienta de teren, poti uneori sa dai gres. Trebuie sa intelegi ambele aspecte. La Elite am avut sansa sa continui sa invat foarte multe lucruri. Toate programele pe care le dezvoltam pe trade erau create intern. Era tot timpul o provocare din punct de vedere al bugetului, tot timpul trebuia sa gasesti „n“ variante, astfel incat sa folosesti resursele in cel mai bun mod.

La mai putin de un an dupa ce am ajuns la Elite, am fost promovata ca Trade Marketing Manager. A fost o perioada interesanta pentru ca am acumulat multe cunostinte pe partea de trade marketing, pregatindu-ma pentru ceea ce urma la Wrigley. La Philip Morris am invatat partea de teren, iar la Elite pe cea de dezvoltare si de concepere a unor programe, si in urma cu patru ani si jumatate, m-am alaturat echipei Wrigley.

MP: Pe ce pozitie?
DP:
Pozitia mea este de Customer Marketing Manager pentru tarile din Balkan East: Romania, Bulgaria, Albania, Macedonia si Kosovo. In fiecare dintre aceste tari exista o persoana care se ocupa de customer marketing, iar eu coordonez activitatea intregului departament din regiune. Tinand cont de aceasta componenta regionala a jobului meu cred ca unul din aspectele cele mai importante este de a armoniza principiile generale cu specificul local. Ca responsabilitati, in atributiile departamentului de customer marketing intra o gama larga si diversa de activitati.

Un aspect foarte important al activitatii in Wrigley din punct de vedere al trade marketing-ului il reprezinta modul de aranjare al produselor la punctul de vanzare. Aducem tot timpul produse noi, reimprospatam portofoliul, iar modul lor de aranjare este rezultatul unor procese complexe care au la baza preferintele consumatorilor .
De asemenea, ne ocupam de tot ce inseamna activitati in magazine si de sustinere la punctul de vanzare, fie ca este vorba de dezvoltarea materialelor promotionale, de sampling, fie ca este vorba de o promotie cu discount care necesita anumite componente de customer marketing. Programele de motivare pentru trade, agentii de vanzare de la distribuitori si pentru echipa interna de vanzari reprezinta o preocupare constanta a companiei si o prioritate din punct de vedere customer marketing.

MP: De unde vin sursele de inspiratie pentru programele de motivare dedicate trade-ului?
DP:
De la colegii din vanzari, de la echipa care ne sustine din partea agentiei de BTL, dar mai ales din cercetarile in teren. Ne-am dus la patronii de magazine si i-am intrebat „cum v-ar placea?”, „cum ar fi eficient un program?”, „care sunt premiile care v-ar atrage?”. Astfel, acum un an si jumatate am avut un program de motivare cu 30.000 de intrari, ceea ce pentru un program destinat trade-ului este o performanta notabila.

MP: Cum luati feedback din teren?
DP:
Mergand pe teren impreuna cu colegii mei de la vanzari sau afland direct de la ei cum stau lucrurile. De altfel, ne oferim feedback tot timpul. Ca exemplu, daca departamentul de customer marketing dezvolta un stand sau un material promotional, verificam eficienta lui cu colegii din departamentul de vanzari.

Cred ca departamentul de customer marketing este un liant intre marketing si vanzari si pot sa spun ca in Wrigley chiar formam un tot si ne armonizam foarte bine. Lucram impreuna la proiecte, ne dezvoltam impreuna si tot impreuna le punem in practica, ceea ce mi se pare foarte important. Mihai Georgescu, directorul nostru general, are un talent deosebit de coordonare si armonizare a gandirii colectivului. Si este foarte important pentru ca ne ajuta sa fim o singura echipa, atat in plan local, cat si la nivel de regiune, stimulandu-ne pentru obtinerea performantelor in activitate.

MP: Dincolo de conditia esentiala, de a cunoaste piata, ce credeti ca este foarte important pentru un om de trade?
DP:
Esential este sa mentii o comunicare permanenta cu oamenii din jurul tau, indiferent din ce departament fac parte. Trebuie sa fii mereu la curent cu ceea ce se intampla. Cel putin asta incerc eu sa fac. Comunicarea e un sablon, e adevarat, insa am vazut sablonul acesta neaplicat de multe ori. Trebuie sa fii tot timpul informat, sa stii tot ce se intampla si sa fii aproape de oamenii cu care lucrezi in echipa. Cred ca este foarte important sa fii aproape de colegii tai, sa ii sustii si sa fii sustinut la randul tau.

Am o relatie profesionala stransa cu toti colegii mei. Incerc sa ma implic in toate proiectele indiferent daca sunt mici sau mari; ideea este sa stiu ce se intampla. E clar ca delegarea este un lucru extrem de important avand destul de multi oameni in subordine, dar incerc sa fiu acolo atunci cand este nevoie de mine si am vazut ca si ceilalti sunt alaturi de mine atunci cand este nevoie. In ceea ce priveste trade-ul in mod strict, cred ca este important sa stii ceea ce se intampla in piata. Nu numai despre tine sau despre competitorii tai, ci si la modul general, pentru ca sunt foarte multe lucruri interesante, din care te poti inspira, din care poti invata. Din orice poti invata ceva.

MP: Ati schimba ceva in modul de lucru?
DP:
In momentul acesta pot sa spun ca ma simt in echilibru si ca lucrurile functioneaza bine din punctul meu de vedere. Intotdeauna este loc de o imbunatatire. Mi-ar placea sa ajung pe teren mai des decat o fac acum.

MP: Ce va doriti ca provocare profesionala pe viitor?
DP:
M-a mai intrebat cineva din Wrigley acum un an acelasi lucru si am raspuns la fel: pozitia in care sunt acum imi vine ca o manusa. Ma simt foarte bine aici si nu simt nevoia sa fac nicio schimbare.
Am avut insa o experienta interesanta care a fost un fel de provocare pentru mine. O perioada scurta de timp m-am ocupat din punct de vedere consumer marketing de un produs  care tocmai s-a lansat. Mi-a placut pentru ca am vazut si am invatat lucruri noi. Chiar ma intrebam ce poate sa mai fie o provocare pentru mine la momentul acesta si acest lucru mi-as dori sa-l fac acum: sa aduc mai mult consumer marketing-ul in job-ul pe care il fac. Desi in momentul de fata simt ca sunt intr-adevar intr-un echilibru, cu siguranta o sa vina ceva care sa-l perturbe. E absolut normal si atunci o sa vad ce va trebui sa fac...

MP: Ce ati vrea sa invatati?
DP:
Am inceput cu ceva timp in urma sa invat limba spaniola si acum incerc sa aprofundez. Tatal meu are o vorba: sa tii tot timpul mintea treaza, indiferent de varsta. Cred ca trebuie sa citesti ceva, sa discuti un subiect interesant sau sa experimentezi un lucru nou; trebuie „sa te tii in priza” permanent.
Mi-ar placea sa-mi largesc cunostintele de consumer marketing. Sa invat mai mult si pe partea aceasta. O sa aplic sau nu o sa aplic, are mai putina importanta; conteaza pentru mine sa stiu mai mult.
Ma bate gandul acum sa incep un MBA. Eu am terminat doar studiile Codecs, luand diploma. Acum negociez cu mine cum sa-mi impart timpul.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content