Potentialul de crestere exista chiar si pe timp de criza
Intr-o perioada in care magazinele mici, de proximitate, fac eforturi deosebite sa supravietuiasca, exista intreprinzatori curajosi care mizeaza pe sortimentatie si servicii adaptate publicului de clienti caruia i se adreseaza. Cristian Enica, administratorul supermarketului Gabriel, spera ca un nou cartier rezidential nascut la marginea Bucurestiului sa se dovedeasca o zona profitabila pentru magazinul pe care il conduce.
Pozitionarea magazinului alimentar intr-un cartier nou, cu locuitori cu venituri medii si mari, a dictat si pozitionarea sa: supermarket de proximitate, cu sortimentatie premium, caruia i se va adauga, in curand, si o componenta de vanzare on-line, menita sa eficientizeze timpul destinat cumparaturilor.
Situat in Cartierul Latin din zona Prelungirea Ghencea, din Bucuresti, magazinul este componenta unui plan de deservire a locuitorilor din zona, din care mai fac parte un restaurant, un teren de sport si un salon de infrumusetare. Magazinul care se intinde pe o suprafata de 500 mp este rezultatul unei investitii de 500.000 euro a dezvoltatorului zonei rezidentiale. Vitrinele provenite de la principalii furnizori, inferioare numeric fata de cele proprii, sunt o alternativa pe termen scurt, intrucat conducerea magazinului intentioneaza sa mareasca sortimentatia existenta la nivelul produselor proaspete si astfel sa achizitioneze propriul mobilier.
Alimentele de baza, pondere redusa
Layout-ul magazinului a fost proiectat in functie de categoriile de produse. Astfel, alimentele de baza sunt reunite intr-o zona, iar categoriile cu marja ridicata de profit – bauturile racoritoare si cosmeticele - beneficiaza de un spatiu aerisit, usor accesibil, la cele doua case de marcat. Gama de produse oferita consumatorilor cuprinde aproximativ 5.000 de articole si, exceptand produsele de baza, fiecare produs are listata la raft o singura fata.
Sortimentatia din magazin se caracterizeaza in primul rand prin ponderea inferioara a alimentelor de baza si apoi prin prezenta preponderenta a produselor din segmentul de pret premium. „Produse precum pui, faina si detergentii de rufe au o rata de achizitie modesta, in schimb semipreparatele, bauturile si alimentele congelate se vand foarte bine”, afirma Cristian Enica, administratorul supermarketului Gabriel.
Ca orice magazin de proximitate care se respecta, supermarketul acorda, in functie de sezon, un spatiu generos alimentelor specifice. Inghetata, berea si racoritoarele sunt produse cerute in timpul verii, drept urmare spatiul de vanzare a fost gandit astfel incat acestea sa beneficieze de o expunere cat mai evidenta dar si suficient de extinsa, reducand astfel riscul situatiilor de out-of-stock.
Clientul - gusturi sofisticate si venituri peste medie
Clientii care trec pragul magazinului sunt departajati in functie de doua intervale orare: intre orele 8 a.m si 5 p.m muncitorii din cadrul ansamblului si pensionarii care au grija de copii sunt singurii cumparatori ai magazinului. Dupa ora 17:00 clientela se schimba, fiind constituita din persoanele care locuiesc propriu-zis in cartier. Acestia sunt in marea majoritate persoane cu o varsta medie de 35 de ani, implicati in activitati profesionale care, de altfel, le asigura si resursele financiare necesare achitarii locuintelor. Lipsa de timp, dar si veniturile ridicate, ii determina sa achizitioneze in special produse usor de preparat, sub marci consacrate, majoritatea in segmentul premium. Proximitatea care favorizeaza o frecventa ridicata de vizitare a magazinului in decursul zilei face imposibila evaluarea financiara a unui cos de cumparaturi. Cu toate acestea, vanzarea medie in cazul unei cumparaturi este de 15 ron.
Magazinul deserveste 800 de familii, respectiv cele care au achizitionat apartamente in zona. Lor li se adauga cei care locuiesc in chirie, dar si locuitorii din zona limitrofa, respectiv un cartier de blocuri in plin proces de extindere.
Pentru a maximiza vizibilitatea magazinului, in viitorul apropiat urmeaza sa fie instalat pe principala cale de acces catre ansamblu un totem ce indica existenta spatiului comercial.
Card de fidelitate pentru clienti
Studiul comportamentului clientului este in faza incipienta intrucat magazinul are doar cateva luni de existenta. Pentru inceput, primele actiuni indreptate catre loializarea acestuia vor fi cardul de fidelitate, care ofera un discount de 2%, si promotiile. „Chiar daca aceasta categorie de clienti nu are nevoie de reduceri consistente la produse, totusi, promotiile, fie si simbolice, sunt bine primite de clienti”, afirma Cristian Enica.
Din dorinta de a mentine spatiul de vanzare aerisit, promotiile sunt plasate pe mese de dimensiuni mici, in continuarea rafturilor, si semnalizate corespunzator.
Un alt proiect ce face parte din politica de fidelizare a consumatorului vizeaza construirea unui site de comenzi online. Produsele vizate in acest plan sunt cele neperisabile si cu consistenta dura, care nu pot face obiectul unor eventuale plangeri din partea clientilor. Produsele vor fi livrate in intervalul orar 8 a.m. – 15 p.m, iar, pentru a putea face comanda, clientii vor trebui sa se inregistreze ca utilizatori.
Investitii in relatii durabile
Necesitatea de a aproviziona zilnic magazinul si dorinta de a avea o gama de produse atractiva pentru publicul-tinta implica un timp mare dedicat gestionarii relatiilor cu agentii de vanzari. Lipsa de seriozitate a acestora, manifestata pe de o parte, prin supradimensionarea comenzilor, iar, pe de alta parte, prin livrarea unor produse cu termen de valabilitate limitat, au condus la selectarea dura a furnizorilor si la consolidarea relatiilor cu cei ramasi.
In momentul de fata, aprovizionarea magazinului este asigurata de 20 de furnizori directi si prin Metro Militari. Pe langa seriozitatea dovedita in colaborarea cotidiana, un criteriu important in selectia furnizorilor directi a fost dimensiunea portofoliului de produse detinut de fiecare in parte. „In ceea ce priveste colaborarea cu Metro Cash&Carry aceasta este excelenta pe toate planurile, supermarketul nostru fiind inscris in doua programe care furnizeaza discounturi off si on invoice”, afirma Cristian Enica.
Amplasarea magazinului in cadrul unui ansamblu rezidential implica un grad ridicat de familiaritate in relatia client – personal magazin. Cererile venite din partea clientilor sunt solutionate mult mai repede decat la nivelul unui hypermarket, iar eventualele reclamatii sunt rezolvate pe loc.
Pe termen scurt, investitiile de la nivelul magazinului vizeaza achizitionarea unor vitrine frigorifice pentru bere, racoritoare si iaurturi. Existenta vitrinelor proprii nu conditioneaza sortimentatia de produse prezenta la nivelul acestor categorii, cu atat mai mult cu cat se intentioneaza redimensionarea raioanelor pentru listarea unor noi produse.
Adaugă comentariu nou