FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Piata carnii de pasare ia avant

Piata carnii de pasare ia avant

Carnea de pasare este categoria care se extinde cel mai repede, spun expertii la Packforum, (centrul de relatii cu clientii Sealed Air Cryovac din Paris), eveniment dedicat carnii de pasare din luna iunie – si se pare ca acest fapt nu se va schimba in anii ce vin.

O piata care se extinde rapid

In introducerea sa in cadrul evenimentului, Luca Cerani, Vicepresedinte Vanzari & Marketing, Cryovac Food Solutions - Emea, a atras atentia asupra ratei de crestere prognozata a productiei europene de carne de pasare de 8% pana in 2015. “Putine industrii se bucura de o astfel de crestere rapida,” a mentionat acesta. Consumul este preconizat a creste cu 9% in UE, de la o medie de 22,2 kg pe cap de locuitor in 2008. Si inca mai exista posibilitatea de crestere: brazilienii mananca 39,9 kg pui pe an.

Totusi, producatorii de carne de pasare se confrunta cu presiuni legate de pret si cu o concurenta acerba – in special cu criza economica. “Concurenta dumneavoastra este pestele de crescatorie,” a spus Luca Cerani participantilor. Intre timp, se estimeaza ca vor creste costurile de alimentare – grau, soia. In acest context, provocarea pentru producatori si retaileri este de a diferentia si conferi valoare unui tip de carne care continua sa fie perceput ca un produs cu valoare scazuta.

Fata schimbatoare a industriei avicole

Deoarece modelele de consum evolueaza de la an la an, producatorii trebuie sa tina pasul. In 1970, 70% din carnea de pasare vanduta in SUA era intreaga si doar 11% era procesata ulterior. In 2009, doar 4% era vanduta intreaga si 48% procesata ulterior. Intre timp, lanturile de fast food au revolutionat piata in anii 1980 introducand nuggets-uri, wraps-uri (sandwich-uri in lipie), salate si altele asemenea: depozitele de alimente realizeaza momentan 42% din vanzarea de pui din SUA.

Insasi industria carnii se transforma si se consolideaza rapid. In timp ce acum cativa ani cei mai mari jucatori erau americani (Tyson, Smithfield, Cargill, etc.), grupul numarul unu in prezent este JBS din Brazilia. Cel mai mare producator brazilian de carne de pasare angajeaza nu mai putin de 110.000 de oameni.

Trei companii produc 22% din cantitatea mondiala de carne de vita. Alte specii sunt mai fragmentate, in special in Europa. Nan-Dirk Mulder, Associate Director Commodities, Alimente si Proteine de origine animala de la Rabobank International, numarul unu in alimente & agribank, este de parere ca brandurile inovatoare de carne de pasare inca mai au potential. “Producatorii europeni de carne de pasare nu profita la maxim de imensitatea pietei UE,” a mentionat acesta. Viitorul, a mai spus el, apartine companiilor care stapanesc volatilitatea.

Pe partea de retail, importanta lanturilor mari de supermarketuri exercita presiune asupra producatorilor. In Marea Britanie, de exemplu, primii cinci retaileri detin 85% pana la 90% din vanzarile de carne de pasare. Avand in vedere perspectiva distribuitorului, seful departamentului de produse din carne al Metro Cash & Carry International, Bart Blomme, a confirmat ca volatilitatea taie avantul retailerilor. “Nu putem impune clientilor nostri din alimentatia publica modificarile legate de preturile “la intrare”” a spus acesta.

O comoditate globalizata

Nan-Dirk Mulder a explicat ca piata carnii a devenit mult mai turbulenta din 2006, cand globalizarea a inceput in cu adevarat. In 2008, volatilitatea ratelor de schimb (cum ar fi exemplul realului brazilian) a fost adaugata la volatilitatea pretului produselor de baza.

“Piata globala a carnii isi revine incetul cu incetul dupa criza, dare este constransa de restrictiile comerciale,” a adaugat Nan-Dirk Mulder. Interdictia ruseasca asupra pasarilor de import este responsabila pentru o mare parte a scaderii de 4% a comertului cu carne de pasare preconizata de USDA pentru 2010. Cu toate acestea, productia de carne de pasare ar trebui sa creasca cu 3% anul acesta, intrecand carnea de porc si carnea de vita (1,6% si -0,7% respectiv).

Carnea viitorului?
“Pana in 2030, carnea de pasare va inlocui carnea de porc ca proteina animala preferata la nivel mondial,” a spus Nan-Dirk Mulder. Intreaga piata a carnii va creste cu aproape 40% in urmatorii 20 de ani. 70% cresterea cererii va veni din Asia, in special China. Carnea de pasare, totusi, are un profil mai international, o mare parte a cresterii cererii venind din tari non-asiatice: vesti bune pentru industria avicola europeana.

Philip Wilkinson, un manager al Consiliului Aviculturii din Marea Britanie, a subliniat rolul carnii de pasare in hranirea planetei. “In prezent sunt cu 2,4 miliare de oameni mai multi fata de 1980 si vor mai fi inca 3 miliarde pana in 2050. Deoarece tot mai multi oameni ating niveluri de venit de $10/zi sau mai mult, nevoia acestora de carne, in special de cea procesata sau ambalata, creste.”

Proteina de origine animala

Carnea de pasare este cea mai eficienta proteina de origine animala, fiind nevoie de doar 2 kg de graunte pentru a produce 1 kg de carne in doar 42 de zile. Pentru carnea de porc sunt necesare 3 kg si 180 de zile, in timp ce pentru carnea de vita sunt necesare 4 kg de graunte si 365 de zile pentru un kg de carne. Aceasta eficienta explica de ce puiul este mai accesibil si de ce castiga teren.

Cu toate ca inca mai exista conceptii negative legate de ambalare, contributia acesteia la siguranta alimentelor si perioada de valabilitate va ajuta la depasirea provocarilor la nivel international. De exemplu, in Marea Britanie o treime din alimentele cumparate de clienti ajung la gunoi. Autoritatile locale cheltuie 1 miliard de lire sterline in fiecare an adunand deseurile alimentare, care ajung sa putrezeasca la gropile de gunoi si sa emane gaz metan, un factor major ce contribuie la efectul de sera. Cu toate acestea producerea si transportarea acestor alimente necesita de zece ori mai multa energie decat ambalajul utilizat pentru a le proteja.

Procedura completa pentru prepararea centralizata a alimentelor reduce si deseurile in cadrul lantului de alimentare. In SUA, economisirile legate de carne proaspata sunt estimate la 5% din totalul vanzarilor.

Sealed Air utilizeaza instrumente de gestionare a duratei de viata pentru a evalua impactul produselor pe care le produce asupra mediului inconjurator. Producatorii si retailerii pot astfel sa-si informeze clientii cu privire la impactul pe care-l au produsele lor asupra mediului inconjurator.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content