FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Piata berii se inclina in fata regelui PET

Piata berii se inclina in fata regelui PET

Desi vanzarile de bere nu au mai scazut anul trecut, faptul ca producatorii de bere nu au reusit sa relanseze vanzarile poate fi vazut ca o veste proasta pentru industrie, mai ales ca mentinerea volumelor s-a realizat pe seama vanzarilor la PET, unde pretul unui litru de bere este mai redus decat in cazul celorlalte variante de ambalare.

Datele publicate de Asociatia „Berarii Romaniei” pentru 2011 au adus o veste buna si una proasta. Vanzarile de bere nu s-au mai redus anul trecut, dupa doi ani de scadere, dar, pe de alta parte, nici nu au reusit sa creasca. De altfel, reprezentantii industriei se tem sa faca o estimare pozitiva pentru 2012, anuntand un an „in linie cu ce s-a intamplat anul trecut”.

Piata berii a stagnat anul trecut la 17 milioane de hectolitri, cu peste trei milioane de hectolitri mai putin decat in 2008, cel mai ridicat nivel de pana acum. Daca volumele au ramas neschimbate, ponderea vanzarilor de bere la PET a crescut cu doua puncte procentuale, pana la 51,3% din totalul pietei.
„Suntem intr-o situatie destul de dificila, iar consumatorul prefera produse ieftine. Daca nu ar fi fost aceasta penetrare a PET-ului, ne-ar fi fost dificil sa pastram un consum similar cu cel de anul trecut”, a declarat directorul general al asociatiei, Constantin Bratu.

Daca in perioada 2007-2009 vanzarile de bere la PET pareau sa se stabilizeze in jurul a 46%-47% din totalul pietei, in ultimii doi ani cresterea acestui segment s-a accelerat, in special in defavoarea berii la sticla. Practic, comparativ cu anul 2004, ponderea volumica a vanzarilor de bere la sticla s-a redus la jumatate, de la 61,9% la 30,2%, iar cea a berii la PET s-a dublat de la 24,4% la 51,3% in acest interval de timp.

Totodata, berea la PET are toate sansele sa isi majoreze ponderea si in 2012, producatorii lansand deja doua sortimente in aceasta varianta de ambalare. Astfel, producatorul Bergenbier a lansat in luna februarie berea  Staropramen la PET de un litru, iar Heineken a anuntat in luna martie, odata cu relansaea brandului Silva, disponibilitatea acestei marci la PET de doi litri. In conditiile in care berea la PET se vinde exclusiv in retail, cresterea vanzarilor pe acest segment a corespuns cu majorarea livrarilor in magazine. Ponderea vanzarilor  off-trade (retail – n.red.) a crescut de la 65% in 2008 la 72% in 2010, an in care au reprezentat 12,2 milioane de hectolitri, potrivit studiului realizat de Ernst&Young pentru asociatia „Brewers of Europe”. Datele pe 2011 nu sunt inca disponibile, insa nu este exclusa o usoara crestere a ponderii vanzarilor din retail, avand in vedere avansul berii la PET.

O piata monocolora

Desi apar tot mai multe sotimente si marci, piata berii din Romania este concentrata din punct de vedere al optiunilor. Circa 93-95% din berea consumata in Romania este blonda, restul pietei fiind impartita intre berea fara alcool, berea bruna si celelalte specialitati. Din punct de vedere al provenientei, 99% din berea vanduta in Romania este fabricata local.

Chiar daca sunt in crestere, importurile de bere au totalizat doar 270.000 de hectolitri in 2011, parte din acestea fiind realizate de multinationalele din industria berii cu operatiuni pe plan local. Scopul este cel al testarii pietei, companiile urmand sa inceapa productia marcilor internationale si pe plan local, in cazul in care acest lucru se justifica din punct de vedere economic.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content