FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Personalizarea locuintei, obicei stabil pentru romani

Personalizarea locuintei, obicei stabil pentru romani

Intrate destul de tarziu in obisnuintele de consum ale romanilor, odorizantele de camera au devenit un bun necesar, indispensabil locuintei, ceea ce conduce la aprecieri pozitive din partea jucatorilor privind evolutia categoriei in care activeaza.

Categoria odorizantelor de camera, spre deosebire de alte segmente aflate in scadere, pastreaza trendul ascendent lansat in urma cu cativa ani, chiar cu promisiuni de viitor, in contextul unei penetrari mult mai reduse decat in statele vest europene.

„Conform celor mai recente monitorizari (iulie-august 2009), piata de odorizante este in crestere fata de anul trecut, atat in valoare, cat si in volum, ceea ce arata ca, desi suntem in plina manifestare a crizei economice, grija pentru confortul de acasa a ramas si va ramane la un nivel ridicat. Aceasta piata probabil ca va creste in continuare, pe masura ce consumatorii vor vedea si mai mult in odorizante un mod de imbunatatire a spatiului interior prin personalizarea olfactiva”, au declarat reprezentantii companiei SC Johnson.

Inovatia va ramane principialul motor de crestere al catetoriei, astfel ca piata va continua sa se miste in sens pozitiv cu fiecare noutate aparuta.

O competitie cu putini concurenti

Cu toate ca ne-am astepta la o zona puternic concurentiala, in categoria odorizantelor de camera activeaza un numar redus de jucatori, care isi pastreaza si consolideaza pozitiile pe care si le-au adjudecat in anii anteriori.

Astfel, primii cinci jucatori sunt Johnson Wax (cu marcile Glade si Oust), Reckitt&Benckiser (producatorul brandului Airwick), Sara Lee (cu marca Ambi Pur, distribuita de compania Safilar), Statestrong (cu brandul Flower Shop cu variantele Anti Tabac si Lily of the Valley) si Yplon (brandul este Bonaria cu variantele Floral, Exotic, White Flowers). Acestia au cumulat in perioada iulie 2008 - iunie 2009, 84,7% din volum si 92,6% din valoarea totala a vanzarilor.

Spre deosebire de alte categorii, unde marcile private au luat avans considerabil, in acest segment influenta brandurilor private este slab sesizabila.

 

Diversitatea, semn de buna crestere

Din perspectiva ofertei, segmentul reuneste produse pentru toate palierele de pret (premium, medium, economy) destinate unor locatii diverse (locuinta, masina), beneficiind de arome variate si forme distincte de prezentare (electric, baterie, aerosol, gel, lichid, candela etc).

Urmarind o prima clasificare, in functie de tip, surprinsa in cercetarea MEMRB, observam ca segmentul se concentreaza cu prioritate in zona produselor pentru improspatarea, parfumarea locuintei pentru o perioada scurta de timp, de obicei o zi. Odorizantele din aceasta categorie pot fi regasite sub forma de spray si minispray, atomizor sau trigger.

Dincolo de faptul ca acestea sunt cele mai numeroase din totalul categoriei, este de notat avansul luat, atat in volum, cat si in valoare. Astfel, in comparatie cu perioada iulie 2007 – iunie 2008, produsele pentru improspatat – parfumat locuinta pentru o perioada scurta de timp au crescut ca pondere cu 7,1 puncte procentuale (pp) in volum si 10 pp in valoare, in perioada iulie 2008 – iunie 2009.

Cresterea vanzarilor tipurilor de odorizante mai sus mentionate are loc in conditiile unui regres inregistrat de produsele pentru improspatarea sau parfumarea locuintei pentru o perioada de timp indelungata (cu actiune continua), care se regasesc pe piata sub forma solida, lichida sau gel. Chiar daca sub aceasta umbrela sunt reunite mai multe tipuri de produse, cele care au inregistrat vanzari de 71% din volumul total si 41,1 % din valoarea categoriei produselor cu actiune continua sunt odorizantele pe baza de gel si cele care pot fi folosite ca obiecte decorative.

Spre deosebire de acestea, produsele electroemanatoare de mirosuri, cu actiune continua, detin un procent inferior din volum (22,1%), dar au o pondere mai mare ca valoare (47,1% ), diferente explicate de pretul mult mai ridicat al acestora din urma. In categoria produselor pentru improspatarea si parfumarea locuintei, cu actiune continua se inscriu si produsele emanatoare de mirosuri cu actiune continua pe baza de baterii, odorizantele pentru spatii mici, cele pentru masini si odorizantele pentru frigider si aspirator etc., ponderea cea mai mica fiind atribuita odorizantelor destinate spatiilor mici.

Alaturi de produsele cu actiune continua si a celor din categoria „instant” se numara si lumanarile parfumate, produsele care au drept scop indepartarea mirosurilor si cele cu efect dezinfectant, toate aceste subcategorii fiind insa in scadere, dupa cum reflecta datele MEMRB.

Tinta: eficienta si o atmosfera placuta

Deoarece responsabilitatea ingrijirii locuintei revine in cele mai multe cazuri femeilor, acestea sunt si principalii cumparatori ai odorizantelor de interior. Odata stabilit acest aspect, specialistii din domeniu subliniaza faptul ca, indiferent de cumparator, exista doua obiective majore care ghideaza optiunea de cumparare: obiective care sunt legate de latura practica, pe de o parte, si latura emotionala pe de alta parte.

Adriana Nadraguta, Junior Brand Manager la Safilar, explica in acest sens: „O clasificare a odorizantelor se poate face in functie de doua obiective majore: unul este eliminarea mirosurilor neplacute din diverse locuri, aceasta fiind latura practica, utilitara a produsului, iar al doilea obiectiv ar fi crearea unei atmosfere placute, relaxante in interiorul locuintei, dezvoltand latura emotionala”. Potrivit acesteia, consumatorii aleg odorizantele in functie de scopul si locul in care le pozitioneaza: baie, living, dormitor. Fiecare tip de odorizant are o caracteristica definitorie in mintea consumatorilor. „In baie se folosesc odorizante care elimina mirosurile neplacute, fiind preferate cele cu actiune intantanee spray, microspray si gel. In schimb, in living sunt preferate odorizantele cu scopul de a crea atmosfera, fiind utilizate odorizantele electrice cu actiune continua.

Categoria odorizantelor de interior este puternic determinata de puterea de cumparare a consumatorilor. Pe masura cresterii nivelului de trai, gusturile si optiunile consumatorilor au trecut de la o aroma preferata la alta. „Sunt cautate arome ce imita mirosuri din natura: brad, miros de flori (lacramioare, magnolie, lamaie), dar si mirosurile fresh (arome outdoor, marin)”, dupa cum mentioneaza reprezentantii companiei SC Johnson.

Totodata, consumatorii incep sa considere tot mai mult parfumarea aerului din camera ca parte a curateniei de zi cu zi. Pentru multi dintre ei, apartenenta sociala este foarte importanta, de aceea sunt preocupati de modul in care casa, atmosfera caminului lor este perceputa de catre ceilalti, mai adauga reprezentantii SC Johnson.

Vanzarile, sustinute de retailul modern

Extinderea retailul modern a condus si sustinut evolutia odorizantelor in Romania. Ca particularitate de segment se observa ponderea importanta in distributie, dar si caracterul constant al rulajelor prin intermediul acestui canal in perioada iulie 2008 - iunie 2009, fata de iulie 2007 – iunie 2008. Constanta se pastreaza atat la nivelul volumelor vandute, 62,4%, cat si la nivelul valorilor inregistrate - 65,4%.
Chiar daca odorizantele se regasesc in mai toate formele de comert, singurul canal de distributie, cu exceptia supermarketurilor si a hypermarketurilor, care reuseste sa treaca de 10% ca pondere in vanzari sunt magazinele mici. si in acest caz, stabilitatea este cuvantul potrivit, daca ar fi sa comparam cu anii anteriori.

Cum este firesc, comunicarea difera in functie de posibilitatilor pe care le ofera fiecare canal de distributie si de obiectivele de marketing urmarite de fiecare furnizor. „Dat fiind si contextul economic actual, un foarte mare impact la raft il au promotiile pentru consumator, astfel ca o mare parte din bugetul de marketing se indreapta catre actiuni de tip BTL”, spune reprezentanta Safilar.

Inovatiile mentin interesul pentru categorie

O categorie in continua schimbare – astfel ar putea fi definite produsele de improspatare si parfumare a locuintei, pe de o parte, pentru ca preferintele consumatorilor sunt o provocare continua pentru producatori, iar, pe de alta parte, pentru ca este o categorie care permite si dezvolta inovatii.

In aceste imprejurari, specialistii in domeniu spun, ce-i drept, cu usoara rezerva, ca aceasta piata isi va continua ascensiunea tocmai pentru ca produsele noi au o influenta destul de mare in evolutie: „Este de asteptat ca, in viitor, piata odorizantelor de interior sa creasca cu pasi nu foarte mari, insa siguri. De aceasta data, cresterea in volum va fi mai mare decat cresterea in valoare datorita activitatilor promotionale ale principalilor producatori, dezvoltarea de noi produse si investitiile in promovare fiind, de asemenea, de natura sa sustina cresterea categoriei”, a declarat Adriana Nadraguta.

Exigentele consumatorilor s-au modificat si ele de la an la an, de la produsele de baza (gel, spray), la produse specializate, care aduc beneficii suplimentare. Un exemplu ar fi odorizantul electric Ambi Pur 3 Volution de la Safilar, primul odorizant dinamic cu trei arome complementare care se schimba la fiecare 45 de minute. 

Ca noutati pentru viitorul apropiat compania Safilar dezvaluie intentia de a lansa pe piata un nou concept - Odour Naturizer. „Dupa cum ii spune si numele, acest concept are ca principiu de baza eliminarea mirosurilor neplacute, insa intr-un mod natural, parfumurile fiind create pe baza de extracte naturale. Sub acest concept vom lansa produse in diverse segmente: electric, aerosol, gel si odorizante de toaleta”, afirma reprezentanta companiei.

Obiectivul trimite astfel catre o noua categorie de consumatori: „Estimam ca lansarea Odour Naturizer va determina cresterea categoriei de odorizante prin atragerea non-consumatorilor care erau reticenti in utilizarea acestor produse tocmai din cauza substantelor chimice existente in componenta parfumurilor”, explica Adriana Nadraguta.

SC Johnson, liderul in categorie, si-a lansat deja armele concurentiale, astfel ca, pentru urmatoarea perioada asteapta rectiile consumatorilor: „Noutatea in ceea ce priveste odorizantele se manifesta la nivelul lunii iulie, cand am lansat aroma „Relaxing Zen” pe mai multe formate de produs Glade®: Sense& Spray™, Uleiuri Parfumate, Electric, Microspray si Gel, si a lunii septembrie, cand a avut loc lansarea celei mai recente inovatii in materie de ingrijire a aerului si locuintei: Oust 3 in 1 – primul spray ce elimina mirosurile neplacute din aer si omoara 99,9% din bacteriile cunoscute de pe suprafete. Utilizat pe suprafete dure (suprafete de lucru, manerul usii, cosul de gunoi), produsul este testat si dovedit eficient si impotriva virusului gripei”, spun reprezentantii companiei.

In concluzie, putem spune ca estimarile privind evolutia acestei categorii sunt incurajatoare, chiar daca ritmul de crestere va fi ceva mai lent. Dezvoltarea are loc atat la nivel intensiv, cat si extensiv, asigurand astfel continuitate procesului de maturizare a segmentului.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content