FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Pentru trei din cinci romani, pasta de dinti este un produs pe care il impart cu familia

Pentru trei din cinci romani, pasta de dinti este un produs pe care il impart cu familia

Potrivit unui studiu al companiei de cercetare 360insights, pasta de dinti si periuta de dinti sunt produsele de ingrijire orala care inregistreaza un nivel de penetrare universal in randul romanilor din mediul urban, in timp ce produsele complementare, precum apa de gura, ata dentara sau pasta de albire, au un grad de utilizare mai redus. Totusi, aceleasi rezultate arata ca trei din cinci romani cumpara un singur tip de pasta de dinti care este utilizat de toti membrii familiei, indiferent de sex, varsta sau probleme dentare.

Cercetarea, realizata in luna septembrie a acestui an, a fost facuta la solicitarea Revistei Magazinul Progresiv si a avut drept scop determinarea obiceiurilor de utilizare si cumparare pentru pasta de dinti, dar si a notorietatii si utilizarii marcilor. Esantionul a fost alcatuit din 800 de respondenti, femei si barbati, cu varsta cuprinsa intre 16 – 64 de ani, si este reprezentativ la nivel urban. 

Unu din doi consumatori urbani foloseste apa de gura

In general, din paleta produselor de igiena orala, romanii par sa aleaga in medie trei produse de ingrijire orala: pasta de dinti, periuta si inca unul din cele complementare. In ceea ce priveste produsele complementare, precum apa de gura, ata dentara sau pasta de albire, acestea sunt cunoscute de catre romani, insa apar intr-o masura mai mica in paleta de utilizare. Astfel, rezultatele specialistilor de la 360insights arata ca, desi nivelul notorietatii este ridicat, 90% pentru apa de gura, 81% pentru ata dentara si 67% pentru solutia de albire, gradul de utilizare este mai scazut. Apa de gura se afla in cosul de consum a 53% dintre romanii din mediul urban, ata dentara este alegerea a 29% dintre ei, iar gelul sau solutia de albire a 10%.

Si in termeni de notorietate, atunci cand vine vorba de utilizare, apa de gura si ata dentara sunt semnificativ mai populare in randul unui public mai „rafinat”, persoane cu educatie superioara, cu venituri mari, dar si in randul respondentilor cu domiciliul in Capitala. Acelasi profil il au si cei familiarizati cu gelul/solutia de albire. In plus, aceste produse sunt alese mai degraba de tineri si intr-o mai mica masura de varstnici.

Majoritatea familiilor impart o pasta de dinti

Pasta de dinti se dovedeste a fi un produs care se cumpara, in principal, intr-o singura varianta si este utilizata de toti membrii familiei, indiferent de sex sau varsta. Aceasta este „solutia” la care recurg peste trei din cinci romani.
Pentru ceilalti doi din cinci consumatori, folosirea pastei de dinti se face diferentiat. In cazul acestei situatii, cel de-al doilea produs este de obicei unul adresat copiilor. Bineinteles acest obicei este mai frecvent intalnit in familiile numeroase, in special in cele cu copii sub 14 ani. Cand vine vorba de periuta de dinti, romanii urmeaza sfatul medicilor stomatologi, schimband periuta, in medie, o data la o luna sau o data la doua luni.

O singura marca romaneasca in top-ul notorietatii spontane

Desi pasta de dinti este un produs cu grad mare de utilizare, romanii si-au canalizat atentia spre o paleta mai restransa din marcile de piata. Astfel, atunci cand au fost rugati sa mentioneze spontan marci de pasta de dinti, respondentii s-au rezumat la un set limitat, numind in medie doua marci.
Topul este condus detasat de catre Colgate, cu o mentionare in randul a noua din 10 persoane. Urmeaza in clasament Blend-a-Med, cunoscuta neasistat de jumatate din esantion. Aquafresh, Sensodyne si Super Cristal continua topul, insa pozitionate departe de liderii Colgate sau Blend-a-Med. Fiecare din acestea inregistreaza o notorietate spontana de sub 25%, si anume 23%, 18% si respectiv 12%.
Per total, un grad mai mare al notorietatii spontane se regaseste intre tineri, 19 – 34 ani, dar si intre cei cu educatie superioara si cu venituri inalte. La polul opus, mai putin familiarizati cu marcile de pasta de dinti sunt varstnicii (55 – 64 ani) precum si cei cu un nivel scazut de educatie.

Brandurile cunoscute se numara pe degete

Daca in cadrul notorietatii spontane, romanii au dovedit ca retin mai degraba un set restrans de marci, atunci cand acestea au fost promptate, gradul de familiaritate a crescut semnificativ. Astfel, din lista totala de 22 marci, cei chestionati au recunoscut, in medie, 10 marci de pasta de dinti. Clasamentul este condus de Colgate, urmat indeaproape de Blend-a-Med si Aquafresh. Aceste marci se bucura de o recunoastere aproape universala (99%, 97% si respectiv 95%). Un calup secundar de marci include Sensodyne, Super Cristal si Paradontax, cunoscute de peste opt din 10 romani (91%, 80% si respectiv 80%).

O buna cunoastere a paletei de marci disponibile pe rafturile magazinelor caracterizeaza in primul rand cumparatorii de sex feminin, dar si tinerii pana in 34 ani si bucurestenii. In mod similar, o mai buna informare se observa si in dreptul persoanelor cu un nivel de educatie si venit ridicat. La polul opus, un grad mai scazut de atentie si interes regasim in randul varstnicilor, peste 45 ani, precum si printre cei cu un studii elementare sau venit scazut.

Frecventa si locul de cumparare

Cand vine vorba de cumparare, fiind un produs cu o utilizare ridicata, pasta de dinti este prezenta in cosul de cumparaturi in medie de una – doua ori pe luna. In ceea ce priveste responsabilul pentru acest tip de cumparaturi, la fel ca in cazul celor mai multe produse destinate igienei sau uzului casnic, achizitionarea pastei de dinti reprezinta mai degraba o atributie a femeilor.
Oferta larga de marci si variante de produs prezente in magazinele tip supermarket si hypermarket fac din acestea principalele locuri de cumparare ale pastei de dinti, alese in mod obisnuit de catre 50%, respectiv 47% din cumparatori.

Daca hypermarket-urile sunt alegerea bucurestenilor si persoanelor cu un statut ridicat (educatie si venit ridicat), supermarketurile se bucura de un public larg, raspandit pe toate dimensiunile socio-demografice. Pentru 24% din romanii din mediul urban si minimarket-urile sau magazinele de cartier sunt o optiune accesata. Cei ce le prefera cu intaietate sunt locuitorii din orase mici, dar si cei cu educatie si nivel de venit scazut. Doar un grup restrans de persoane merg la farmacii pentru a achizitiona pasta de dinti (7%), insa vorbim de cumparatori educati, cu venituri mari.

Piata are un lider detasat: Colgate

Venind in sprijinul scorurilor de notorietate, principala marca de pasta de dinti prezenta in cosul de cumparaturi al romanilor este Colgate, utilizata in mod regulat de 76% dintre romani si aleasa cel mai des de 67%. Urmeaza in clasament Blend-a-Med, la mare distanta de lider, fiind optiunea a 28% dintre cumparatori si principala alegere pentru 14%. In plus, datorita gradului mare de penetrare, Colgate se bucura de un profil al cumparatorilor eterogen, pe cand Blend-a-Med este mai degraba ales de catre femei si tineri, pana in 24 ani.

Sensodyne si Aquafresh sunt urmatoarele marci in topul de cumparare si sunt alese in mod regulat de aproximativ unul din 10 romani. Ambele marci isi definesc un target mai „pretentios”, inregistrand procente mai mari in randul bucurestenilor, precum si printre persoanele cu venituri mari si educatie superioara.

Nu in ultimul rand, Parandotax si Super Cristal apar in clasament, insa cu un nivel scazut in cumpararea regulata, de 10%, respectiv 6%. In timp ce Paradontax se adreseaza unui public elitist, Super Cristal isi rezerva un public cu educatie si venituri modeste si varste inaintate (peste 45 ani).

Vrei sa pastrezi studiul nostru? Daca da, descarca-l in varianta integrala. 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content