Pentru 7 din 10 consumatori de paste conteaza pretul | Progresiv

Acest criteriu de selectie al produselor, pretul, este depasit in importanta doar de calitate care conteaza pentru 83% dintre romani. Din punct de vedere al preferintelor de consum, pastele fainoase traditionale, cum sunt fideaua sau taiteii, si pastele fainoase lungi sunt cele mai cumparate sortimente. Brandurile care transced preferintele sortimentale sunt Baneasa, Pambac si Monte Banato. Nu in ultimul rand, din punct de vedere al canalului de achizitie, in mediul urban primeaza supermarketul, iar in cel rural, asa cum era de asteptat, magazinele de proximitate. Pentru 7 din 10 consumatori de paste conteaza pretul

Concluziile apartin unui studiu realizat de compania de cercetare de piata TNS CSOP, in exclusivitate pentru revista Magazinul Progresiv, care a urmarit identificarea frecventei de cumparare, a locului de achizitie, a tipurilor si brandurilor de paste consumate, dar si a factorilor importanti in procesul cumpararii. Datele au fost colectate in cadrul omnibusului CSOP in perioada 23 iulie – 31 iulie, pe un esantion reprezentativ la nivel national pentru populatia in varsta de 15 ani si peste, format din 1.150 de persoane. Informatiile au fost culese prin intermediul unui chestionar standardizat, completat prin interviuri fata in fata, la domiciliul persoanelor intervievate. Eroare de reprezentativitate: ±2,9%, cu o probabilitate de 0,95%.

Romanii raman traditionalisti in alegerea pastelor


Pastele fainoase traditionale, precum fideaua sau taiteii, si pastele fainoase lungi, ca spaghetele sau macaroanele, sunt cele mai cumparate sortimente de paste. Aproximativ 60% dintre respondenti au declarat ca achizitioneaza si paste in diferite forme (scoici, stelute, melci, etc.). In orice caz, pe fondul obiceiurilor gastronomice ale romanilor, pastele fainoase marunte si cele umplute sunt printre cele mai putin cumparate.


Dintre cei 18% participanti la studiu care declara ca nu cumpara niciodata paste fainoase traditionale, un procent semnificativ (62%) mentioneaza ca acestea sunt preparate in gospodarie. Raportat la intregul esantion de respondenti, procentul celor care prepara paste fainoase traditionale acasa este de 11%. Aproximativ 15% dintre gospodariile din mediul rural prepara pastele fainoase traditionale in gospodarie in timp ce doar 8% dintre gospodariile din mediul urban mai procedeaza astfel.


In ceea ce priveste frecventa de achizitie, pastele fainoase traditionale inregistreaza cel mai mare grad saptamanal (20%), in timp ce la polul opus se afla pastele fainoase umplute (tortellini, ravioli, etc.), care sunt
cumparate saptamanal de doar 1% dintre cei chestionati. In rest, pastele fainoase lungi au o frecventa medie de cumparare, 23% dintre respondenti spunand ca le pun in cosul de cumparaturi la 2-3 saptamani si 40% o data pe luna sau mai rar.

Magazinele de proximitate conduc in mediul rural

In gospodariile din mediul rural se cumpara, in general, paste fainoase din magazinele de proximitate. Totusi, chiar si in mediul rural, daca pastele fainoase de care au nevoie consumatorii sunt mai speciale (tortellini, ravioli, etc.) se opteaza mai degraba pentru achizitionarea acestora din magazinele de mare suprafata – supermarketuri si hypermarketuri. In mediul urban, atunci cand vine vorba de achizitia pastelor fainoase, indiferent de tip, cumparatorii prefera supermarketurile si magazinele de proximitate. Un aspect interesant relevat de studiu este ca atunci cand comparam mediul urban cu comportamentul manifestat la nivelul Capitalei, observam ca bucurestenii prefera hypermarketurile pentru achizitia pastelor fainoase.

[click pe imagine pentru marire]

Referinte despre segmentele preferate de paste fainoase

Marea majoritate a oamenilor prefera sa cumpere paste fainoase cu ou (84%), din faina de grau (94,4%) si ambalate (96%), insa procentul celor care cumpara paste fainoase fara ou este si el destul de mare (16%), iar pastele din faina integrala constituie o nisa importanta, in special acum cand oamenii devin din ce in ce mai preocupati de o alimentatie sanatoasa. Din datele colectate de specialistii de la TNS CSOP se observa o preocupare mai mare a persoanelor din mediul urban pentru pastele fainoase din faina integrala (5%), raportat la esantionul celor din mediul rural (2%).

Tot din perspectiva segmentarii dupa ingrediente, studiul releva o penetrare scazuta pentru pastele din faina de orez (1%) sau pentru cele din faina de porumb (0,4%). De asemenea, un procent destul de mic dintre cei intervievati au consumat paste fainoase BIO (5%) si doresc sa le consume si pe viitor. Mai mult decat atat, 41% dintre respondenti nu au auzit deloc de acest tip de paste, iar 43% au auzit dar nu le-au consumat inca. Un procent de 30% insa isi doresc sa le incerce.

Marca, putin importanta

Aproximativ jumatate dintre gospodarii nu acorda o importanta deosebita marcii de paste fainoase pe care o folosesc. Se poate totusi observa ca marcile Baneasa, Pambac si Monte Banato sunt cel mai des mentionate atunci cand se discuta de pastele fainoase traditionale, lungi sau in diferite forme. In ceea ce priveste pastele fainoase marunte, cel mai remarcat brand este Arnos, in timp ce pentru pastele fainoase umplute respondentii au vorbit cel mai adesea despre Barilla.

Factori importanti in procesul de achizitie

Cei mai importanti factori in alegerea pastelor fainoase sunt: calitatea, un aspect mentionat de 83% dintre participantii la studiu, pretul (70%) si data expirarii (64%). Pe langa acest top trei, observam si faptul ca pentru 20% dintre respondenti este important tipul de faina folosit sau continutul redus de
E-uri (18%). La polul opus, factori mai putin relevanti sunt reclamele auzite sau vazute (7%), indicatiile de preparare de pe ambalaj (8%), informatiile nutritive de pe ambalaj (8%) sau tara de origine (10%).

AAylex One restaurant Cocorico in parteneriat cu Auchan
AAylex ONE deschide primul restaurant Cocorico în parteneriat cu Auchan
Grupul AAylex ONE, producătorul brandului de carne de pui Cocorico, demarează un parteneriat cu Auchan Retail România și lansează un nou concept...
ATAC Galati Atac by Auchan hipermarket discounter hiperdiscounter deschidere magazin nou. Vezi mai multe pe revistaprogresiv.ro.
ATAC by Auchan ajunge la cel de-al cincilea magazin
Auchan deschide un nou magazin ATAC Hiper Discount, formatul cu cele mai mici prețuri al rețelei, în Galați, după unitățile inaugurate în...
Logistica Supply chain colete transportatori firma de curierat. Colete trimise de la magazine si parteneri. Vezi pe revistaprogresiv.ro.
Packeta România ajunge la 1.800 magazine online și selleri parteneri
Packeta România, platformă digitală globală pentru ecommerce, parte din Packeta Group, anunță extinderea rețelei de magazine online și...
Nestle_rezultate financiare primul semestru 2024
Nestlé România, creștere organică de trei ori mai mare decât media grupului
Grupul Nestlé a înregistrat pentru primele șase luni ale acestui an o cifră de afaceri de 45 de miliarde de franci elvețieni, marcând un avans...