FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Patru din cinci consumatori folosesc sapunul solid

Patru din cinci consumatori folosesc sapunul solid

Este concluzia centrala a studiului realizat in exclusivitate pentru revista Progresiv de agentia de cercetari de piata 360insights, cercetarea care a vizat determinarea notorietatii marcilor, a obiceiurilor de cumparare si a marcillor cumparate regulat si cel mai des.

Datele au fost colectate in lunile mai – iunie 2009, pe un esantion reprezentativ la nivel national, de 800 de respondenti, femei si barbati cu varsta cuprinsa intre 16-64 ani, prin metoda CATI (Computer Assisted Telephone Interview).

Tipul de sapun utilizat
Sapunul cosmetic folosit cu prioritate de catre romani este cel solid, aproape patru din cinci dintre persoanele intervievate afirmand ca in gospodaria lor se foloseste acest tip de sapun. Totusi aceasta forma clasica este urmata indeaproape de sapunul in forma lichida, folosit, de asemenea, in mai mult de jumatate din gospodariile din Romania (55%).

De altfel, imbinarea utilizarii ambelor tipuri nu este o raritate, de vreme ce aproximativ o patrime din responentii intervievati spun ca in gospodaria lor se foloseste atat sapunul lichid, cat si cel solid.
Indiferent de criteriile demografice, ambele tipuri de sapun sunt folosite intr-o masura similara, cu singura precizare ca mai retinuti fata de forma lichida, si mai degraba orientati spre sapunul clasic, cel solid, sunt persoanele varstnice, intre 50-54 ani, cat si pensionarii.

Notorietate spontana
Piata sapunurilor cosmetice este una aglomerata, continand o paleta larga de marci. Totusi, atat in termeni de notorietate, cat si in termeni de cumparare, podiumul liderilor se restrange la cateva marci. Atunci cand respondenti au fost rugati sa mentioneze spontan marcile de sapun cosmetic ce le vin in minte, mai mult de sase din zece persoane au facut referire la Dove, patru din acestia mentionand-o si ca prima marca. Dove devine astfel lider cu un avans semnificativ fata de celelate marci de care este urmat, si anume: Palmolive, Protex, Fa si Nivea.
Asa cum era de asteptat femeile sunt mai aproape de aceasta categorie, ele mentionand spontan mai multe marci decat barbatii.

Notorietate asistata
Precum era de asteptat, cand lista de marci de sapun cosmetic a fost citita respondentilor, nivelul de notorietate a crescut semnificativ, Dove inregistrand chiar un procent de 91%. In topul primelor marci clasate se pastreaza aceleasi nume: Palmolive (85%), Protex (78%), Nivea (75%) si Fa (74%).

In general, niveluri mai inalte ale notorietati promptate s-au inregistrat in cadrul bucurestenilor si al persoanelor cu venit mare, iar in cadrul femeilor nivelul notorietatii este mai mare, ele cunoscand in medie 13 marci din lista citita, fata de total esantion unde se inregistreaza o medie de 11 marci.
In ceea ce priveste caracteristicile socio-demografice, se remarca anumite nuante pentru majoritatea marcilor, in sensul ca mare parte din acestea inregistreaza procente semnificativ mai mari in cadrul grupurilor socio-demografice amintite anterior (femei, bucuresteni, persoane venituri mari).

Marci cumparate regulat si cel mai des
Atunci cand cumpara sapun cosmetic, oamenii au in vedere in medie doua marci, numar putin mai redus in cadrul barbatilor si al adolescentilor, si mai ridicat in cadrul femeilor si a celor cu venit mare. In termeni de cumparare, principalii pioni ai pietei raman aceeasi ca si in cazul notorietatii.
Liderul detasat se mentine marca Dove, cumparata in mod regulat de aproape sase din zece persoane, pentru patru din acestea fiind si marca cumparata cel mai des. Printre cumparatorii acestei marci se remarca femeile, cat si adolescentii (16-18 ani) si semnificativ mai putin barbatii si persoanele cu venituri mici.

Urmatoarea marca clasata pe podium este Protex, urmata indeaproape de Pal¬molive. Cumpararea acestor marci nu este diferetiata prin prisma unor caracteristici socio-demografice, cu exceptia faptului ca Protex este semnificativ mai mult alegerea persoanelor cu venituri
mai mari.

Frecventa si locul de cumparare
Cumpararea sapunului cosmetic pentru uzul gospodariei este o sarcina savarsita de aproape toata lumea, de vreme ce mai mult de sapte din zece dintre respondentii intervievati au aceasta responsabilitate.
Atat barbatii, cat si de tinerii cu varste cuprinse intre 16 si 24 ani, obisnuiesc sa lase cumpararea in sarcina unui alt membru al familiei. Astfel, principala persoana din gospodarie responsabila cu acest tip de cumparaturi este in principal sotia, partenera sau mama (femeile) avand varste de peste 25 de ani, iar cu privire la frecventa de cumparare, sapunul este adaugat cosului de cumparaturi in medie o data la trei saptamani.

Deloc surprinzator, hipermarketurile sunt alese semnificativ mai mult de catre bucuresteni, pe cand minimarketurile sau magazinele mici de cartier de catre cei din orase mici (<50 000 locuitori).
O destinatie mai exclusiva sunt farmaciile si plafarele (3%) sau magazinele specializate de produse cosmetice (1%). Scoruri mici inregistreaza si agentii de vanzare, precum cei de la Oriflame si Avon, de vreme ce doar 5% din respondenti isi achizitioneaza sapunul prin aceasta modalitate. Totusi este o varianta care pare a fi pe placul tinerilor (13% vs. 5%).

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content