FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Pateul de ficat, pe lista de cumparaturi a 8 din 10 romani

Pateul de ficat, pe lista de cumparaturi a 8 din 10 romani

Potrivit unui studiu al companiei de cercetare 360insights, nu mai putin de 81% dintre romani pun in cosul de cumparaturi pateul de ficat si aproape jumatate dintre cumparatori achizitioneaza acest produs saptamanal sau mai des. La fel de important este si faptul ca marcile Bucegi, Ardealul, Mandy si Scandia Sibiu nu ar trebui sa va lipseasca de la raft, din moment ce se regasesc in topul preferintelor consumatorilor.

Cercetarea, realizata in luna aprilie a acestui an la solicitarea revistei Magazinul Progresiv si a avut drept scop determinarea obiceiurilor de utilizare si cumparare pentru pate, a notorietatii spontane si promptate a marcilor, dar si brandurile cumparate efectiv. Esantionul a fost alcatuit din 805 respondenti, femei si barbati, cu varsta cuprinsa intre 16 – 64 de ani, si este reprezentativ la nivel urban. Datele au fost colectate prin metoda interviurilor fata in fata, in casele respondentilor.

Pateul de porc, prima optiune

Gradul de consum foarte ridicat al pateului de ficat in randul romanilor este confirmat si de utilizarea lui generalizata, indiferent de localizarea geografica a respondentilor, de varsta, venit sau educatie. Totusi, cercetarea 360insights vorbeste despre o frecventa de utilizare mai ridicata in randul locuitorilor din estul si sud-estul tarii, cat si printre locuitorii oraselor de marime medie. O incidenta ridicata de consum se observa si pe grupul de persoane cu venituri mici, cu mentiunea ca scade varietatea de tipuri de produse la care aceste persoane apeleaza. O incidenta mai scazuta a consumului se inregistreaza la nivelul Capitalei.

In ceea ce priveste tipurile de pate consumate efectiv de romani, pateul de porc a fost ales de 68% dintre acestia in ultimele trei luni. Acesta este urmat indeaproape de varianta de pui, aleasa in ultimele trei luni de 50% dintre cei intervievati. Pateul vegetal este prezent in cosul de consum din ultimele trei luni pentru 23% dintre romani, ajutat si de faptul ca vorbim despre o perioada de post.

Cat despre particularitatile de consum, daca varianta vegetala este mai degraba optiunea varstnicilor (55-64 ani), pateul de pui este ales de catre femei, pe cand barbatii prefera intr-o masura mai mare varianta de porc. Pateul de rata sau gasca este ales cu precadere de cei cu venituri mari, ramanand insa deocamdata un produs cu incidenta redusa per total. Nu in ultimul rand, din punct de vedere al optiunilor pentru gramaj, romanii prefera produsele de 100g sau de 200g, fiecare varianta fiind aleasa de aproximativ 4 din 10 romani. Gramajele medii, de 120-150g si cel foarte mic, de sub 75g, nu se bucura de o receptivitate la fel de mare in randul consumatorilor la nivel de esantion total, insa se regaseste in alegerea locuitorilor din zona de sud a tarii si a bucurestenilor.

Bucegi, primul loc la notorietate spontana si asistata

Consumatorii se dovedesc a fi si buni cunoscatori ai portofoliului de marci disponibile in magazine, reusind sa mentioneze, spontan, in medie 3 marci de pate de ficat. iderul clasamentului de notorietate spontana este marca Bucegi, mentionata neasistat de 74% din esantion si ca prima marca de 38% din respondenti. Urmeaza Ardealul, mentionat spontan de aproape 57% dintre consumatori, apoi Mandy, Scandia Sibiu, Hame, Sadu si Antrefrig care inregistreaza un nivel mediu de notorietate spontana, in timp ce restul marcilor din piata obtin procente mici de „popularitate”.

Atunci cand lista de marci a fost promptata, cunoasterea paletei de marci s-a largit, un consumator cunoscand in medie 8 marci. Si in cazul acesta, Bucegi reuneste cele mai multe nominalizari, cu un procent de 94%, insa este urmat indeaproape de Ardealul, care este mentionat de 93% dintre consumatorii de pate. Clasamentul este continuat de marcile Hame, Mandy, Scandia Sibiu si Sadu, mentionate fiecare de aproximativ trei sferturi dintre respondenti.

Din punct de vedere socio-demografic, se remarca un grad mai ridicat de cunoastere atat spontana, cat si asistata a marcilor in randul persoanelor din estul si sud-estul tarii, precum si al celor care locuiesc in orasele de marime medie sau a persoanelor cu un nivel inalt de educatie si venit. La polul opus se pozitioneaza bucurestenii si tinerii (16-18 ani), care acorda mai putin interes acestei categorii, fapt care se reflecta si in mentionarea marcilor in mod spontan sau asistat. Marca Bucegi este cunoscuta in egala masura de toata lumea, in timp ce marca Ardealul este semnificativ mai populara in estul si sud-estul tarii, iar Scandia Sibiu este mai bine cunoscut in randul celor cu venituri mari.

Frecventa de cumparare

Studiul arata ca frecventa medie de cumparare a pateului de ficat este de 3 ori pe luna. Totusi, 42% dintre consumatori achizitioneaza acest produs saptamanal sau mai des. n ceea ce priveste dimensiunile socio-demografice, se observa ca locuitorii oraselor mici (<50.000 locuitori), muncitorii necalificati si cei care provin din gospodarii numeroase, cu peste 4 membri, au o frecventa usor mai mare de cumparare a pateului de ficat, in medie de 3-4 ori pe luna.
Interesant este faptul ca locuitorii zonei de est si de sud-est a tarii, desi se dovedesc a fi in aceeasi masura consumatori de pate, aleg sa achizitioneze aceste produse mai rar, in medie, de doua ori pe luna. Un comportament asemanator este specific si locuitorilor oraselor mari si tinerilor (16-18 ani), care cumpara mai rar aceasta categorie de produse.

Ce marci nu trebuie sa lipseasca de la raft

Atunci cand isi descriu cosul de cumparaturi, romanii mentioneaza in principal 4 marci: Bucegi in cea mai mare masura, Ardealul, Mandy si Scandia Sibiu. In medie, cumparatorii fac alegeri avand un repertoriu de doua marci achizitionate regulat, un portofoliu mai larg fiind caracteristic celor din estul si sud-estul tarii, si unul mai restrans bucurestenilor.

In termeni de cumparare, lider detasat al categoriei de pate de ficat este marca Bucegi, achizitionata regulat de 65% dintre romani, aleasa cel mai des de 41%. Clasamentul continua cu marcile Ardealul, cu 37% procent de cumparare regulata, Mandy, cu 26%, si Scandia Sibiu cu 20%. In ceea ce priveste profilul consumatorilor, fiecare din principalele marci pare sa se adreseze unui target precis. Astfel, Bucegi este mai degraba alegerea persoanelor cu venit mic, a celor cu un nivel de educatie scazut.

De asemenea, este semnificativ mai mult cumparat de cei care locuiesc in sudul tarii. Ardealul, pe de alta parte, este ales indeosebi de cei din estul si sud-estul Romaniei, de locuitorii oraselor mari (peste 200.000 locuitori) si de persoanele cu venituri medii. ersoanele cu un nivel inalt de educatie si persoanele cu venituri ridicate aleg mai degraba Scandia Sibiu, dar si Mandy, care este ales intr-o masura mai mare si de cei din orase mari.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content