FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Pasi mici in logistica

Pasi mici in logistica

Investitiile noi in spatii de depozitare pentru produsele FMCG se numara pe degete in acest an. Furnizorii de servicii logistice se asteapta insa ca 2012 sa fie un an mai bun si vad oportunitati in extinderea comertului modern.

Anul 2011 se apropie de final fara a avea macar o deschidere de parc industrial. Singurele investitii in logistica au fost proiectele de extindere a celor deja existente si inaugurarea unor platforme noi de catre mari operatori logistici, precum Alinso, FM Logistic si Gefco. In sectorul FMCG, cererea pentru noi spatii de depozitare ramane slaba, in lipsa redresarii consumului. O estimare a companiei de consultanta imobiliara CBRE aloca un procent de doar 5% din totalul spatiilor logistice inchiriate in primul semestru companiilor din industria bunurilor de larg consum.

„Pentru 2011 nu a fost anuntata nicio noua deschidere de parc industrial. Majoritatea parcurilor logistice mari au inca spatii disponibile deja construite, iar constructii noi se fac numai la cerere, conform specificatiilor clientului, in urma semnarii unui contract de inchiriere pe o perioada de minim 3 ani”, a afirmat Dana Bordei, Senior Broker Industrial la CBRE Romania. Volumul inchirierilor in semestrul intai in zona Bucurestiului a atins 89.000 mp, ceea ce reprezinta o crestere de 53% fata de anul trecut, potrivit aceleiasi surse. Luand in considerare toate tranzactiile, cifra de mai sus se adauga la cei 164.700 metri patrati de spatii industriale si logistice tranzactionati in Romania. In Bucuresti, rata de neocupare a acestor spatii s-a redus la 12%, de la 14 % la sfarsitul lui 2010. Pentru a doua jumatate a anului si pentru 2012 CBRE prognozeaza o crestere a cererii.

Ce spun operatorii logistici

Christophe De-Korver, General Manager Gefco Romania, estimeaza suprafata totala a spatiilor de depozitare clasa A din Romania la 800.000 mp. „Este putin, daca compar de exemplu cu suprafata totala operata de grupul nostru la nivel mondial, de 700.000 mp. De aceea consider ca exista potential de dezvoltare a acestui sector in Romania, chiar daca in prezent multe proiecte noi au ramas pe hartie din cauza crizei economice”. El a mai spus ca nivelul cererii din zona FMCG este foarte redus in acest moment, iar o eventuala crestere ar veni anul viitor doar pe baza redresarii consumului.

„Daca ne referim la lanturile de retail, majoritatea acestora deja depozite centrale, iar ceea ce urmaresc in acest moment este gasirea unor solutii logistice mai ieftine. Pentru furnizorii de servicii logistice, potentialul de crestere a cererii vine din zona producatorilor FMCG, pentru ca acestia vor sa-si extinda tot mai mult distributia geografica la nivelul tarii”, a adaugat Christophe De-Korver.

Platforma logistica inaugurata in aceasta toamna de Gefco in parcul industrial Prologis de langa Bucuresti se numara printre investitiile mari finalizate in acest an pe piata. Depozitul are 4.500 mp si este al doilea hub al operatorului logistic in Romania, dupa cel din Arad. Producatorii de bunuri de larg consum sunt in targetul companiei pentru dezvoltarea businessului in noua locatie. Christophe De-Korver a mai spus ca in 2012 compania ar putea inaugura al treilea hub din Romania, in functie de evolutia pietei, proiectul fiind pe hartie in acest moment.

Si operatorul logistic Wim Bosman SRL are planificata pentru 2012 constructia a 10.000 de metri patrati de depozit si birouri si estimeaza o crestere a cererii de servicii logistice de 5-10% anul viitor fata de 2011, dupa un an de stagnare. Printre clientii companiei se numara producatorul Procter & Gamble si reteaua Selgros. „Serviciile logistice pentru sectorul FMCG urmeaza trendul consumului, care in acest moment este sub asteptari si reprezinta o provocare in mentinerea profitabilitatii pe acest segment de clienti. Odata cu cresterea consumului cu siguranta si in logistica vor aparea investitii noi si o relansare a business-ului”, a comentat Daniel Tanase, Director Operations la Wim Bosman SRL.

La randul sau, Pierpaolo Sironi - Directorul National Kuehne+Nagel Romania, companie care colaboreaza cu producatorul Unilever - spune ca are planificate investitii in spatii logistice noi pentru 2012, dupa ce in acest an nu a realizat niciun proiect de acest tip. „Dupa un 2011 slab, incepem sa avem perspective optimiste  pentru urmatorii doi ani cu privire la cererea de servicii logistice venita din sectorul FMCG”,
a declarat el.

Ploiestiul, centru gravitational al logisticii locale

Cele mai multe spatii logistice au fost ridicate pana acum in Bucuresti si in imprejurimi, insa in ultimii ani sectorul de profil s-a dezvoltat puternic si in Transilvania, precum si in mai multe orase mari din sudul tarii. „Orasele mari precum Pitesti, Ploiesti, Craiova si Deva prezinta si ele interes pentru chiriasi, deoarece aici pot gasi inca spatii disponibile cu specificatii tehnice de inalta calitate. Dintre acestea, Ploiestiul are cea mai mare atractivitate, detinand 23% din volumul total al inchirierilor din primul semestru din Romania”, a precizat Dana Bordei (CBRE Romania). Un aport mare l-a avut extinderea parcului industrial Ploiesti West Park, in acest an compania Alinso Group inaugurand doua cladiri cu o suprafata totala de 27.000 mp. Pana la sfarsitul acestui an, compania va livra primul depozit pentru produse congelate (cu o suprafata totala de 5.000 mp) pentru un client mare, al carui nume nu a fost comunciat inca. Mai mult, la inceputul anului viitor Alinso va finaliza lucrarile la extinderea unei cladiri logistice existente cu o suprafata de aproximativ 20.000 mp. Reprezentantii Alinso considera Ploiestiul „centrul gravitational al activitatilor logistice din Romania, dispunand de cai de acces dezvoltate catre toate regiunile tarii”.

„Prin adaugarea la portofoliul nostru a proiectului Allianso Terminal Ploiesti - primul terminal intermodal privat din zona Prahova - am adaugat un avantaj in plus, care face zona Prahova mult mai interesanta pentru companiile FCMG. Acesta se afla la doar 2,5 km de Ploiesti West Park si poate deservi toate companiile interesate de eficientizarea transporturilor”, au afirmat reprezentantii Alinso.

In cadrul Ploiesti West Park, Unilever si British American Tobacco sunt unii dintre cei mai mari clienti. In parcul Alinso mai sunt prezente companii din alte sectoare de activitate, precum Lufkin Industries, OTZ Logistics si Toro.
Tot in Ploiesti este situat depozitul central al retelei de hypermarketuri Kaufland, in care retailerul a investit in mod constant in ultimii ani pentru sustinerea procesului de expansiune accelerata.

Bani din retail

Cora si Mega Image sunt singurii retaileri alimentari care au anuntat proiecte noi in logistica in acest an. In luna mai, compania FM Logistic a inaugurat platforma din Petresti, judetul Dambovita – o investitie de aproximativ 15 mil. euro realizata in baza parteneriatului cu reteaua de hypermarketuri Cora cu care lucreaza de cinci ani. Capacitatea actuala de depozitare a noii platforme este de 18.000 mp.

„Industria FMCG este unul dintre sectoarele strategice pentru FM Logistic, care genereaza aproximativ 50% din cifra de afaceri a grupului. Retailul este un alt sector cheie pentru noi: oferim atat servicii de depozitare, cat si de transport celor mai mari companii din acest domeniu prezente in Romania, iar extinderea comertului modern ar avea impact pozitiv asupra noastra”, a declarat Catalin Olteanu, directorul general FM Logistic Romania.

La randul sau, investitia finalizata de Mega Image la jumatatea acestui an in constructia unui depozit in Popesti Leordeni, in sudul Bucurestiului, se ridica la peste 20 mil. euro, potrivit datelor comunicate la acea data de retailer. Cu o suprafata de 40.000 de metri patrati, centrul logistic propriu al Mega Image deserveste intreaga sortimentatie a magazinelor din retea.

Clientii cer flexibilitate

Dezvoltarea geografica a spatiilor logistice este strans legata de cea a productiei industriale, in conditiile in care producatorii prefera solutiile „build to suit”, personalizate. „Principala provocare pentru un operator logistic in ziua de astazi este sa aiba locatia potrivita pentru client, nu doar sa construiasca depozitul si apoi sa le spuna clientilor sa vina acolo. Noi, de exemplu, avem cateva solicitari de la producatori mari care vor sa investim in spatii de depozitare in apropierea fabricilor lor”, a subliniat directorul Gefco Romania.

Pentru ca starea proasta a infrastructurii este o realitate a pietei romanesti, o alta mare provocare este legarea principalelor zone industriale din tara de punctele de vanzare. O solutie noua de eficientizare a distributiei a fost adusa recent pe piata de catre compania britanica Pall-Ex, care isi propune crearea unei retele de companii locale independente furnizoare de servicii care schimba intre ele marfa paletizata in hub-ul central al companiei, amplasat in Sibiu. Aceasta va permite retailerilor sa se aprovizioneze de la producatori locali si europeni, sa redistribuie stocuri de marfa intre magazine, sa faca retururi de marfa catre furnizori si aduce, de asemenea, o solutie regionala la nivel national pentru retelele cu un singur centru de distributie.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content