Oliviers&Co | Progresiv

La capatul strazii Ankara, din capitala, intr-o zona intesata de cafenele bran-duite, cladiri de birouri si institutii intens tranzitate, un magazin cu vitrina luminoasa, rupt de pe stradutele din Provence, ne indeamna sa intram Oliviers&Co

Lantul alimentar Oliviers&Co si-a deschis prin sistemul de franciza, un magazin in Romania. Pe o suprafata de 38 mp, sunt expuse la vanzare produse cu specific mediteranean, de la uleiuri de masline si otet balsamic la paste pe baza de vegetale si dulciuri cu aroma de fructe.


Magazinul a fost deschis in sistem Master Franchise iar proprietara fran­cizei a fost ani la rand admiratoarea produselor O&Co, pe care le achizitiona ori de cate ori mergea in Franta. “Dupa cativa ani a hotarat sa poarte o discutie cu detinatorii francizei, negocierile de preluare au durat un an iar la 8 noiembrie am putut inaugura primul magazin O&Co din Romania”, dezvaluie brand managerul O&Co, Ana Maria Boboaca, cea care zilnic este prezenta in magazin, intampinand clientii si oferindu-le alaturi de per­sonalul acestuia, toate informatiile necesare legate de produse. 
Magazinul este imaginea unei inves­titii de 200.000 de euro, suma in care au intrat inchirierea spatiului, layout-ul, produsele si mobilierul. Infatisarea magazinului este rezultatul colaborarii dintre doi arhitecti, unul roman si altul francez. In Romania s-a optat pentru un stil vechi, boem, romanii fiind mai receptivi la aceste trasaturi, in timp ce in Franta, compania a optat pentru un stil minimalist, modern. De mentionat este faptul ca O&Co abordeaza mai multe stiluri, in functie de specificul tarii gazda, insa niciodata unul particular, ci dintre cele pe care mizeaza si in alte locatii. Mobilierul din magazin, costisitor ca si pret a fost comandat in Franta, la o fabrica care lucreaza pentru branduri internationale de renume, dupa ce executorul sau a vizitat in prealabil locatia, constatand modul in care trebuie sa se plieze acesta pe spatiul disponibil.

De la idee la franciza
Locatia magazinului a fost aleasa in tandem cu publicul tinta, avand in vedere ca zona Dorobantilor este tranzitata de un numar semnificativ de francezi, iar locuitorii au de departe un nivel de trai ridicat. Pe langa aceasta, este o zona centrala a capitalei si din aceasta cauza magazinul are toate sansele sa fie observat si vizitat de un numar mare de persoane. Pretul investitiei a inclus si taxa pentru deschiderea primului magazin care valoreaza  20.000 de euro, in cazul in care detinatorul francizei in Romania va deschide un al doilea magazin urmand sa plateasca 15.000 iar pentru un al treilea, 10.000. Traseul de la idee si pana la inaugurarea magazinului a fost presarat cu sesiuni de intalniri si negocieri, atat in Romania cat si in Franta. “Pentru a se asigura de integritatea si experienta oamenilor care au preluat franciza, proprietarii marcii au vizitat locatia ce a fost aleasa cu trei luni inainte de primirea acordului de deschidere, au facut rapoarte si estimari, pentru ca, in urma vizitei finale, sa obtinem acordul”, puncteaza Ana Maria Boboaca un aspect relevant al dezvoltarii retelei.
Intrarea in piata a unui brand necu­noscut intampina probleme spe­cifice in functie de caz. Pentru O&Co, problema vine din faptul ca populatia trebuie sa ia cunostinta de un brand despre care cunoaste foarte putin sau chiar deloc si ale carui produse, datorita pretului ridicat, nu pot fi achizitionate pentru testare. “In aceste situatii trebuie sa faci educatie, sa-i inveti pe oameni ca un produs calitativ costa si totodata sa-i lasi sa cunoasca produsul, aici in magazin. Nu vedem situatia ca pe o problema in adevaratul sens, ci mai degraba ca pe o oportunitate intrucat sunt multi oameni interesati de astfel de produse iar timpul pe care il punem la dispozitia lor este suficient”, declara Ana Maria Boboaca.

Focusul, uleiul de masline
Magazinul numara peste 200 de pro­duse – specialitati, insa numarul lor se modifica permanent, in functie de nevoia clientului. Ca si produs de baza, focusul companiei este uleiul de masline si derivatele acestuia – maslinele, biscuitii pe baza de ulei, cremele de masline. Pe langa acesta, la raftul magazinului se mai gasesc paste si sosuri, dulciuri si dulceturi (atat pentru toast cat si pentru frip­tura), saruri si condimente pentru man­care, oteturi de Modena, uleiuri speci­alitati (menta, busuioc sau citrice), piure-uri de legume, tapenade dar si o gama de produse cos­metice de baza. In ceea ce priveste asezarea in magazin, produsele isi ocupa locul in functie de preferintele publicului tinta vizat. Nu este aceeasi asezare pe care o intalnim intr-un magazin din Franta, totul fiind personalizat in functie de traseul cumparatorului. La nivelul sortimentatiei, magazinele O&Co de pretutindeni prezinta acelasi tip de produse, disponibilitatea simultana a produselor fiind o conditie esentiala in existenta unui magazin franciza. Pro­dusele din magazin sunt realizate dupa retete traditionale si nu se mai gasesc in nici un alt magazin. Printre cele mai achizitionate produse de la deschiderea magazinului si pana in prezent, se numara bomboanele si dulciurile. Dulceturile s-au vandut de asemenea foarte bine mai ales ca ele au o dubla utilizare: atat pe toast cat si sub forma de garnitura, in combinatie cu specialitati din carne. Explicatia din spatele acestor preferinte rezida in faptul ca proaspata existenta a maga­zinului a coincis cu perioada sarbatorilor de iarna. Tot in aceasta perioada, aprovizionarea magazinului s-a facut saptamanal datorita cererilor venite din partea clientilor, mai ales ca a ramane fara produse in raft nu este de dorit mai ales intr-un business abia initiat. Produsele sunt comandate din Franta si de regula, aprovizionarea magazinului intr-o perioada fara evenimente speciale se realizeaza o data pe luna, mai ales ca taxele de transport sunt considerabile. Exista si situatii  in care o cerere deosebita venita din partea unui client poate face obiectul unei comenzi speciale, iar atunci timpul de raspuns la solicitarea acestuia este de aproximativ zece zile.

Clientul, o persoana gurmanda
Oamenii care trec pragul magazinului, ajung de cele mai multe ori sa plece cu cel putin un produs. In medie, magazinul are 25 de vizitatori pe zi, dar au existat si ocazii in care numarul lor a fost de 50, in ziua in care a fost instalata fatada magazinului. In zilele ploioase usa magazinului se deschide insa de putine ori, mai ales ca magazinul, nefiind intr-un centru comercial intens circulat, putini oameni ies din casa fara un scop major. Spre surprinderea personalului din magazin, sunt si vizitatori care cunosc brandul si care nu mai au nevoie de informatii in ceea ce priveste produsele.
Oamenii se duc catre gama preferata imediat ce intra in magazin, din aceasta categorie de cumparatori facand parte locuitorii comunitatii franceze din zona dar si cunoscatori ai bucatariei franceze. Un alt public vizat de O&Co este reprezentat de oamenii cu un nivel ridicat de trai, ce sunt deschisi la experimentarea  produselor noi, chiar daca asta inseamna sa plateasca un pret mai mare pentru un produs de calitate.
Clientii O&Co sunt oameni cu venituri situate intre mediu si peste mediu si cu o varsta cuprinsa intre 20 si 40 de ani. „Clientul este o persoana gurmanda care nu gateste in mod constant dar atunci cand o face, vrea sa foloseasca produse deosebite”, completeaza Ana Maria Boboaca, reprezentanta magazinului.

Degustarea atrage clientul
O metoda aleasa pentru educarea clientului este degustarea din cadrul magazinului. Se schimba frecvent de la testare diferite produse de la tapenade, creme de legume sau dulciuri, in functie de preferintele consumatorului pe o anumita perioada de timp. Acest proces s-a dovedit a fi eficient si e singurul pe care se poate miza suta la suta atunci cand produsele au un pret destul de ridicat. Inainte de a-l convinge pe client sa cum­pere un produs este asadar important sa-i oferi toate informatiile legate de mo­dul in care se consuma si mai ales sa-l lasi sa constate cat de bun este. Procesul degustarii este un fenomen obisnuit in toate magazinele in care este prezent brandul, indiferent de tara. In cazul unui astfel de magazin ajuta chiar la fidelizarea publicului, mai ales ca in perioada postului au fost pregatite pentru testare produse specifice.
Fiind un magazin nou intr-o piata care nu abunda la capitolul delicatese culinare, primul lucru pe care l-au facut managerii afacerii din Romania a fost sa-si anunte deschiderea printr-o invitatie in magazin livrata in cutia postala a locuitorilor din zona. Au urmat aparitii in diverse rubrici ale revistelor. De mentionat este faptul ca in magazin orice produse combinate pot rezulta intr-un veritabil cadou, chiar si pentru cei mai gurmanzi sarbatoriti. In magazin se gasesc de asemenea si cadouri gata pregatite de personalul magazinului.
Pentru a fi mai aproape de clienti, O&Co are incepand cu luna ianuarie un site in limba romana, la fel cum se obisnuieste si in celelalte state in care este prezent brandul. Cunoscatorii pot accesa site-ul de cate ori au nevoie sa se informeze cu privire la produse si de asemenea pot face cumparaturi online.

„Consilierea ne diferentiaza”
O&Co pune accent pe informarea tuturor celor care intra in magazin, astfel ca fiecare client este asistat la raft de vanzator. Acesta cunoaste produsele si este in masura sa-l sfatuiasca pe client in alegerea celor mai bune produse, in functie de ce isi doreste.
„Produsele O&Co au multiple intrebuintari, de aceea clientii nu trebuie sa depuna eforturi in utilizarea lor si este de preferat sa profite de consilierea si beneficiile pe care i le punem la dispozitie”, afirma Ana Maria Boboaca.
O consiliere profesionala presupune personal bine pregatit care cunoaste produsele, deschis fata de clienti, astfel incat intr-un timp foarte scurt, sa fie capabil sa le anticipeze nevoile. In momentul in care am ales cele doua fete, nu a contat experienta ci cunoasterea unor limbi de circulatie internationala, disponibilitatea, dorinta de a invata si sociabilitatea”, dezvaluie Brand Managerul magazinului. „Ospita­litatea fetelor i-a determinat pe multi dintre clienti sa se intoarca in magazin si sa recomande, la randul lor noi utilizari ale produselor achizitionate”, continua aceasta.

Franciza ramane in capitala
Investitia in business este considerabila, astfel incat managerul afacerii se gandeste sa deschida anul acesta si al doilea magazin. Se va axa pe zona capitalei pentru ca publicul tinta se regaseste cu precadere aici si pentru ca, afacerea fiind la inceput, e mai sigur sa fie supervizata indeaproape. Planurile privind extinderea retelei in afara Bucurestiului nu se exclud, insa pe termen mediu franciza va ramane in capitala.
 Detinatorul isi doreste insa ca, odata cu deschiderea celui de-al doilea ma­ga­zin, sa experimenteze locatia. Pentru ca in cazul primului magazin vorbeam de un spatiu inchiriat la parterul unei vile, cu vitrina „la strada”, in ceeea ce priveste planul celei de-a doua locatii se pare ca acesta va fi intr-un spatiu comercial. „O sa incercam sa mergem pe un centru comercial pentru a vedea diferenta. Va fi in mod clar o abordare diferita comparativ cu actuala locatie unde oamenii intra pentru ca vitrina e de impact”, recunoaste Brand Managerul magazinului.
Putem observa in ultimii doi – trei ani o tendinta de educare a consumatorului roman inspre zona premium a produselor alimentare. In mod evident piata este deschisa la a absorbi noi obiceiuri de consum, facandu-se trecerea de la magazine de dulciuri specialitati, la magazine alimentare eco si in cazul de fata, cu specific mediteranean. Ramane de vazut care va fi gradul de receptivitate al consumatorului catre produse – specialitati, avand in vedere ca puterea sa de cumparare este amenintata de noile contexte economice, care nu mai tin seama de preferinte sau nevoi.

 

Brandurile din portofoliu Reckitt
Reckitt își restructurează portofoliul pentru a-și asigura o creștere accelerată
Grupul Reckitt Benckiser anunță un nou proces de reorganizare a companiei în vederea generării unei creșteri acelerate. Acesta prevede o...
angajati fericiti
Săptămâna de muncă de patru zile în România: cum o aplicăm și avantajele sale
În domeniul dinamic al forței de muncă, căutarea echilibrului între viața profesională și cea personală a condus la noi forme de organizare...
AAylex One restaurant Cocorico in parteneriat cu Auchan
AAylex ONE deschide primul restaurant Cocorico în parteneriat cu Auchan
Grupul AAylex ONE, producătorul brandului de carne de pui Cocorico, demarează un parteneriat cu Auchan Retail România și lansează un nou concept...
ATAC Galati Atac by Auchan hipermarket discounter hiperdiscounter deschidere magazin nou. Vezi mai multe pe revistaprogresiv.ro.
ATAC by Auchan ajunge la cel de-al cincilea magazin
Auchan deschide un nou magazin ATAC Hiper Discount, formatul cu cele mai mici prețuri al rețelei, în Galați, după unitățile inaugurate în...
Logistica Supply chain colete transportatori firma de curierat. Colete trimise de la magazine si parteneri. Vezi pe revistaprogresiv.ro.
Packeta România ajunge la 1.800 magazine online și selleri parteneri
Packeta România, platformă digitală globală pentru ecommerce, parte din Packeta Group, anunță extinderea rețelei de magazine online și...
Nestle_rezultate financiare primul semestru 2024
Nestlé România, creștere organică de trei ori mai mare decât media grupului
Grupul Nestlé a înregistrat pentru primele șase luni ale acestui an o cifră de afaceri de 45 de miliarde de franci elvețieni, marcând un avans...