FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > O abordare calitativa a consumatorului de cereale

O abordare calitativa a consumatorului de cereale

Cerealele sunt considerate o alternativa sanatoasa si convenabila atat dimineata, cat si (poate in mod mai putin asteptat) in pauzele de pranz, releva un studiu calitativ desfasurat de Mercury Research in luna august 2012. Studiul a constat in interviuri in profunzime si focus grupuri cu consumatori de cereale si surprinde perceptiilor acestora despre rolul si motivele pentru care aleg sa consume aceste produse.

Cerealele sunt din ce in ce mai des o alternativa pentru micul dejun. Ele reprezinta startul necesar pentru o zi obisnuita – o masa hranitoare, si, in acelasi timp, sanatoasa. Cerealele sunt asociate cu persoanele active, aflate in continua miscare si, totodata, pline de vitalitate, iar consumul acestora ofera siguranta si incredere in fortele proprii si sunt practic rezervorul de energie pentru a infrunta stresul cotidian din timpul zilei. „Iti dau forta sa lupti pentru toata ziua”, spun cei intervievati.

Cerealele sunt consumate la micul dejun, dar si in pauza de pranz
Daca era de asteptat ca micul dejun este principala masa a zilei cand se consuma cerealele, poate mai surprinzator este faptul ca cerealele au devenit si o gustare in pauza, la serviciu, cand pot fi consumate repede si „umplu golul din stomac”. Dimineata, cerealele sunt de obicei consumate cu lapte sau iaurt ceea ce le sporeste consistenta si imbunatateste placerea gustului.

Argumente de consum

  • Energie. In primul rand, cerealele sunt vazute ca oferind energie pentru activitatile zilei. Aceasta energie vine din perceptia de satietate dupa ce sunt consumate. Acest beneficiu este mai pregnant dimineata, cand laptele sau iaurtul cu care sunt consumate intaresc aceasta senzatie. De asemenea, continutul de carbohidrati ofera energia necesara pentru o perioada mai lunga de timp.
  • Fata de alternativele pentru micul dejun, cerealele au avantajul nu numai de a fi satioase, ci si usoare: nu „cad greu” si astfel consumatorii pot fi activi si energici.
  • Acest tip de energie cu eliberare progresiva este comun tuturor tipurilor de cereale. Cerealele dulci insa, in special cele cu cacao, imprumuta din beneficiile dulciurilor, oferind energia instant specifica acestora.
  • Sanatate. Cerealele de asemenea sunt vazute ca o alternativa sanatoasa, datorita continutului de minerale (ex. calciu, magneziu) si vitamine, precum perceptiei generale ca nu dauneaza organismului.
  • Placere dulce, mai putin vinovata. Cerealele sunt considerate ca fiind o alternativa sanatoasa pentru a consuma ceva dulce. Comparativ cu prajiturile, de exemplu, cerealele nu atrag sentimentul de vinovatie – acestea din urma nu ingrasa, sunt mai sanatoase (au mai putini indulcitori).
  • Usor de pregatit. Dintr-o perspectiva mai pragmatica, cerealele sunt convenabil de consumat: dimineata se pregatesc usor, dupa consum nu sunt vase de spalat; in pauze acestea pot fi consumate rapid si la indemana (de obicei fara lapte sau iaurt).
  • Placerea copiilor. Cerealele sunt definite ca fiind o alimentatie potrivita si pentru copii. In primul rand, cerealele dulci sunt apreciate de copii pentru continutul de zahar si energia oferita, iar pentru parinti ele sunt un mod de a satisface dorintele copiilor fiind si linistiti ca nu sunt daunatoare sanatatii acestora. Prepararea micului dejun este vazuta ca un joc, amestecarea cerealelor cu laptele produce incantare in functie de inventivitatea si creativitatea parintilor. „Copiii zic ca cerealele sunt barcute, ca se plimba barcutele prin apa”.O concluzie a studiului arata ca pregatirea micului dejun pentru copii poate castiga si adultii, care incep sa consume cereale din momentul in care au copii sau nepoti.

 

 

Tipurile de cereale preferate
Cerealele dulci, in special cele cu ciocolata, sunt preferate de catre multi consumatori, datorita gustului, dar si pentru ca ofera rapid energie. In acelasi timp insa, acestea sunt consumate cu moderatie, deoarece contin multe calorii ceea ce poate afecta negativ silueta.

La extrema opusa se afla cerealele integrale care sunt vazute ca foarte sanatoase datorita continutului de fibre si proteine din grau. Totusi, gustul nu este atat de apreciat ceea ce ii face pe multi sa nu le aleaga, desi declarativ ele sunt apreciate si considerate preferabile altor tipuri.

Cerealele cu fructe confiate imbina partial ambele nevoi: fructele ofera energie, dar sunt considerate si potrivite pentru dieta si sanatate.

Cerealele simple (fulgi de porumb, de ovaz, etc.) sunt vazute ca fiind cele mai versatile. Gustul lor este considerat simplu, potrivit fie pentru
mix-uri ce pot crea o gustare mai dulce, fie pentru a fi consumate ca atare, intr-o gustare sanatoasa, dar mai putin dulce.

Exista o tendinta ascendenta in popularitate pentru cerealele „specializate” pentru dieta, intrucat elimina sentimentul de vinovatie dat de consumarea unei gustari dulci perceputa ca avand putine calorii. In acelasi timp insa satisfac si nevoia de energie, intrucat exista si variante cu ciocolata.

Un aspect interesant in perceptia cerealelor este si relevanta crescuta a „muesli”. Acesta este vazut fie ca o categorie de cereale, fie ca un ingredient, fie ca o marca in sine. In ciuda acestei neclaritati, exista o asociere foarte puternica cu ideea de sanatate, cerealele cu muesli fiind considerate aproape automat sanatoase si dietetice – pentru unii par chiar sa se confunde cu cele integrale.

Tendinte incipiente

  • Pretul conteaza, dar nici prea mic nu e convingator. Decizia de cumparare a cerealelor este si ea afectata de criza, pretul fiind un factor important. Ca si in alte categorii de produse alimentare, se observa insa o reticienta mare fata de marci mai ieftine, mai precis marcile proprii ale hypermarketurilor sau supermarketurilor, datorita neincrederii in calitate si in faptul ca vor avea un gust satisfacator.
  • In pauze, o ocazie de consum incomplet abordata. Un alt aspect interesant este consumul cerealelor intre mese. In prezent, exista anumite produse care abordeaza aceasta ocazie: batoanele Fitness de la Nestlé, mixul de cereale cu iaurt de la producatorii de lactate. Totusi, in perceptia consumatorilor, nu exista o asociere puternica cu o marca de cereale in sine pentru aceasta ocazie (batoanele Fitness ating aceasta nevoie, insa sunt considerate un produs putin diferit) ceea ce ar sugera o posibila nisa inca nu complet acoperita.
  • Mix & Match: Amestecuri pregatite de consumatori. O posibila directie care ar merita sa fie investigata mai in profunzime este cea de „mix and match”. O parte din consumatori sunt atrasi de ideea de a putea amesteca ei cerealele simple cu diverse alte ingrediente (ex. ciocolata, fructe, muesli). Aceasta idee pare sa le ofere atat o incredere sporita in continutul produsului, cat si senzatia de control, libertatea de a alege ei insisi cantitatile.

Un articol de Victor Rotariu, Qualitative Research Manager, Mercury Research

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content