FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > "Nu avem oameni!" versus "Nu avem lideri!"

"Nu avem oameni!" versus "Nu avem lideri!"

Intr-unul dintre articolele anterioare dezbateam problema vesnicului slogan: „Nu se gasesc oameni!“ - spun slogan pentru ca asta este principala fraza pe care o spune un manager cand vine vorba de schimbare, imbunatatire sau calitatea serviciilor. In acel articol subliniam o serie de sapte factori care duc la lipsa de personal. Printre ei este si Leadeshipul. Spuneam atunci ca oamenii sunt loiali liderului, nu companiei sau organizatiei. Oamenii muncesc performant sau lupta curajos pe baza atasamentului pe care il au pentru liderul lor!

In timpul sesiunilor de coaching pentru echipele manageriale am obiceiul sa ii intreb: „Care sunt rolurile unui conducator de echipa?“ In 80% din cazuri sunt mentionate: conducere, planificare, organizare, coordonare, control si delegare. Ce relevanta are aceasta statistica? Una simpla: managerii acorda cea mai mare atentie rolurilor de Stapan al echipei, de exploatare a fortei de munca si de supunere a ei. In foarte putine dintre cazuri sunt amintite rolurile de Servitor al echipei: formare, motivare, invatare, ajutor, sutinere si consiliere. Din aceasta cauza, marea majoritate a celor care conduc o fac de pe pozitie de forta si de autoritate data de functia pe care o au. Urmarea? Oamenii se supun la limita, executa fara entuziasm si, uneori, ii dispretuiesc. Ii considera lideri? Nu; ii simt ca pe niste sefi si atat. (Majoritatea angajatilor nu au nici o parere de rau cand conducatorul lor este schimbat sau pleaca. Nu mai vorbim de regret in cazul in care el, angajatul, pleaca).

 

 

Profilul leaderului pretuit de echipa!

 

Vom face profilul liderului ideal din trei puncte de vedere: al patronatului, al membrilor echipei si profesional. Ce fel de lideri isi doresc investitorii si patronii sa aiba in fruntea comaniilor lor? Pentru lansarea programului „Leadership cu tractiune integrala“ am facut un studiu de piata simplu: am rugat o suta de patroni, presedinti si directori generali sa completeze expresia: „Avem nevoie de lideri care...“ . Cele mai dese raspunsuri au fost legate de (in aceasta ordine): „spirit de intreprinzator“, „responsabil“, „vizionar“, „dinamic“, „inovativ“, „bun profesionist“, „motivator“, „etic“, „confortabil cu schimbarea“ si „confortabil in incertitudine“. Asta isi doresc patronii de la cei care raspund de investitiile lor.

 

In primele zece optiuni nu apare nici o caracteristica de Stapan al echipei. Toate doritele sunt legate de dezvoltarea afacerii si a echipei.

 

 

Ce fel de lideri isi doresc membrii echipelor?

 

Am urmat acelasi studiu pe un esantion de 200 de tineri care au urmat cursurile noastre. I-am rugat sa completeze expresia: „Vrem lideri care ...“. Top 10 raspunsuri au fost: „spirit tanar“, „le pasa de noi“, „slabi (silueta)“, „poti vorbi cu ei“, „ne invata“, „ne ajuta“, „ne apara interesele“, „au simtul umorului“, „sunt relaxati“, , „stiu meserie“. Asta isi doresc tinerii de la liderii lor! Paranteza: Mentiunile legate de silueta conducatorilor au fost atat de dese, incat am lansat in luna mai, un program sanatos de slabire pentru manageri. Mai mult, cand mi-am dat seama cat de urat ne privesc tinerii cand suntem grasi, l-am urmat si eu personal (am slabit 14 kg in 3 luni).

 

Nici aici nu sunt mentionate rolurile de Stapan ale conducatorului de echipa. La fel ca si patronii, membrii echipei isi doresc lideri care sa se axeze pe partea de dezvoltare, care sa creeze oportunitati si care sa aduca siguranta prin expansiune, nu prin inchistare in reguli si proceduri.

 

 

Ce fel de lideri recomanda teoria?

 

Pentru a completa acest articol si cu partea de teorie, a trebuit sa imi scot documentatia de la naftalina si sa mai arunc o privire pe teoriile clasice (Stiati ca sunt 183 de teorii considerate clasice privitoare la leadership?). Cam toate drumurile duc la aceeasi idee: oameni capabili sa influenteze, sa motiveze si sa capabilizeze un grup in vederea atingerii unui obiectiv propus si acceptat. Nu am sa va bat la cap cu detalii. Ca si in cazul sondajelor de mai sus, si in teoriile de lidership vom vedea ca majoritatea accentelor sunt puse pe functiile de Servitor al grupului, nu pe cele de Stapan!

 

 

In concluzie!

 

 

Cum trebuie sa fie un leader? Iata mai jos patru calitati esentiale, mai ales in comert, unde majoritatea salariatilor sunt tineri si piata este in pragul unor schimbari majore.

 

1. Tanar (indiferent de varsta) - si cand spun tanar, am in vedere spiritul: cautator, pasionat, temerar, gata sa riste, gata sa iasa din zona de confort. Tineretea inseamna adrenalina, adica cel mai puternic combustibil pentru firea umana.

 

2. Charismatic. Aici vom introduce, in egala masura, simtul umorului, deschiderea fata de oameni, pasiunea in comunicare si relaxare in abordarea problemelor, dar si aspectul fizic ingrijit (slab, energic, aranjat, modern). Imaginea este primul element pe care il judeca oamenii la un leader.

 

3. Servitor. Aceasta caracteristica include: altruism, dragostea de oameni, spiritul de sacrificiu, abilitatile de educare si de invatare, responsabilitatea, loialitatea si etica. Dezvoltarea si sustinerea membrilor echipei este cea mai puternica sursa de profit pentru ca, in servicii, oamenii produc banii!

 

4. Bun profesionist. Un bagaj bun de cunostinte in domeniu, bune cunostinte de management, de marketing, de finante, de limbi straine, de istoric de companii lideri in domeniu, de IT, de filozofie si de psihologie. Bun profesionist, in zilele noastre, inseamna un bagaj complex de cunostinte sustinut de o minte deschisa si vesnic cautatoare.

 

Daca dorim salariati loiali si magazine infloritoare, avem nevoie de lideri cu spirit tanar, charismatici, servitori si stapani (in egala masura), gata sa caute solutii, oportunitati si inovatii in orice situatie.

 

Toti acesti tineri, indiferent de varsta, trebuie gasiti si antrenati pentru a deveni lideri!

 

accelera@accorservices.com

 

 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content