
Notorietate ridicata pentru marcile de ulei
Aceasta este una din principalele concluzii ale unui studiu realizat de 360Insights la cererea Revistei Progresiv, cercetare care a avut drept scop determinarea notorietatii spontane si asistate a marcilor de produse din categoria ulei, dar si a celor mai importante obiceiuri de cumparare si consum.
In gospodariile romanilor, uleiul de floarea-soarelui este un produs alimentar de baza, 94% din respondenti declarand ca folosesc acest tip de ulei in gospodarie. Totusi trebuie mentionat faptul ca si uleiul de masline este un tip de ulei din ce in ce mai prezent in cosul de consum al romanilor, aproape jumatate din persoanele intervievate il folosesc in gospodarie. Cu toate acestea, in Romania, uleiul de masline are deocamdata o adresabilitate mai restransa, fiind semnificativ mai mult folosit de catre persoanele cu un nivel inalt de educatie, de cei cu venituri mari cat si de persoanele cu studii superioare.
Alte tipuri de ulei, precum cel de soia, de porumb, s.a. au o penetrare mai mica in randul consumatorilor romani (6%). Ca si in cazul uleiului de masline, aceste tipuri de ulei sunt semnificativ mai mult folosite de catre persoanele mai educate si de catre cei cu studii superioare.
Notorietatea spontana a marcilor
Intrebati spontan ce marci de ulei de floarea-soarelui cunosc, aproximativ doi din trei respondenti au mentionat marca Untdelemn de la Bunica. Pe langa acesta, printre marcile cel mai frecvent mentionate spontan, se numara Floriol si Unisol.
Precum era de asteptat, femeile sunt mai mari stiutoare de marci de ulei alimentar, cunoscand spontan, o paleta medie de doua-trei marci. Pe de alta parte, comparativ cu totalul, semnificativ mai multi barbati nu au stiut sa mentioneze spontan nicio marca de ulei (15% vs. 9%).
Notorietatea asistata a marcilor
Per total, piata uleiului alimentar este una familiara romanilor. In medie, un respondent a cunoscut din lista de marci aproximativ opt sau noua din acestea. Prin urmare, o mare parte din marcile de pe piata inregistreaza un nivel mediu spre ridicat de notorietate.
Topul primelor trei marci clasate se mentine si in cadrul notorietatii asistate. Astfel, Untdelemn de la Bunica este marca cea mai cunoscuta de catre romani, aceasta aproape bucurandu-se de notorietate universala (95%). Este urmata indeaproape de marcile Floriol (89%) si Unisol (86%).
Din punct de vedere regional, persoanele din centrul si vestul tarii cunosc o paleta mai restransa de marci, pe cand bucurestenii se dovedesc a fi mai buni cunoscatori de marci de ulei de floarea -soarelui.
Untdelemn de Bunica si Floriol sunt semnificativ mai cunoscute de catre persoanele din Bucuresti, si, in plus, Floriol este, de asemenea, o marca semnificativ mai bine cunoscuta de catre cei cu un nivel inalt de educatie si venit mare.
Comparativ cu esantionul total, persoanele varstnice cunosc mai putine marci de ulei de floarea- soarelui.
Freceventa de cumparare a uleiului de floarea-soarelui
In medie, romanii cumpara ulei de floarea-soarelui de aproximativ doua ori pe luna. Totusi, pentru aproape un sfert din persoanele intervievate (23%), uleiul se cumpara cu o frecventa mult mai mare, si anume saptamanal sau chiar mai des.
Deloc surprinzator, barbatii cumpara personal uleiul alimentar intr-o masura semnificativ mai mica decat esantionul total, ei declarand ca un alt membru al familiei este responsabil cu aceste cumparaturi. In mod similar, printre elevi si studenti este semnificativ mai mare procentul celor care nu sunt cumparatori ai acestui produs.
O frecventa mai mare de cumparare a uleiului de floarea-soarelui se intalneste in randul persoanelor casnice, in medie de trei-patru ori pe luna, cat si printre persoanele cu venituri mici, in medie de trei ori pe luna.
Locul de cumparare
Principalele locuri de achizitie ale uleiului de floarea-soarelui sunt supermarketurile (50%) si hypermarketurile (45%). Din hypermarket cumpara semnificativ mai mult bucurestenii, precum si persoanele cu un grad inalt de educatie si venituri mari. Supermarketul este mai degraba locul de achizitie al persoanelor din orasele mari, de peste 200.000 de locuitori, in timp ce magazinele mici de cartier sunt preferate de catre persoanele care locuiesc in orase mici, sub 50.000 locuitori.
In cumpararea uleiului de floarea-soarelui, atat magazinele de cartier, cat si chioscurile sunt intr-o masura semnificativ mai mare optiunea celor cu un nivel scazut de educatie si a celor cu venituri mici.
Tipul de gramaj si obiceiuri de folosire
Principalul tip de gramaj cumparat de obicei este cel de 1 litru, aproape noua din zece persoane specificand ca achizitioneaza in mod regulat ulei de floarea-soarelui la acest tip de gramaj. Urmeaza produsele imbuteliate la 2 litri (13%) si 5 litri (7%).
Principala utilizare a uleiului de floarea-soarelui ramane prepararea de mancaruri gatite. Pentru majoritatea romanilor aceasta este intrebuintarea principala a acestui tip de ulei.
Aproximativ o treime din persoanele intervievate au spus ca folosesc acest tip de ulei si pentru pregatirea de salate sau sosuri.
Marci cumparate regulat si cel mai des
Untdelemn de la Bunica, Unisol si Floriol sunt marcile cele mai cumparate de catre romani.
Untdelemn de la Bunica este marca de ulei cumparata cel mai des de catre mai mult de un sfert din persoanele intervievate. Aceasta marca, precum si Floriol, sunt cumparate semnificativ mai mult de catre bucuresteni, de catre persoanele cu venituri mari si de catre cele cu un nivel inalt de educatie. Pe de alta parte, Unisol este semnificativ mai mult cumparat de catre locuitorii din est si sud-est, precum si de persoanele cu venituri mici.
Metodologia studiului
Studiul a fost realizat in luna ianuarie 2009, prin intermediul metodei CATI (Computer Assisted Telephone Interview), de catre 360insights. Esantionul a fost alcatuit din 800 de respondenti, cu varsta cuprinsa intre 16 – 64 de ani, reprezentativ la nivel national, in mediul urban. Versiunea completa a studiul poate fi gasit pe site-ul revistei.
Adaugă comentariu nou