FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Motorul schimbarii: dorinta de nou

Motorul schimbarii: dorinta de nou

Ana – Market este un exemplu de adaptare a retailului romanesc la contextul actual, in care eficienta si diversitatea la nivel de oferta se concentreaza pe o suprafata de 150 mp.

Comertul la nivelul judetului Braila se afla in curs de consolidare, in ultimii ani aici si-au deschis sediul mai multi reprezentanti ai marilor retaileri internationali. In aceste conditii, misiunea unui magazin traditional devine tot mai grea, mai ales ca publicul isi doreste atat produse ieftine si de calitate, cat si un spatiu de vanzare atragator. „Clientii nostri au nevoie de sprijin.

Fara o modernizare in ceea ce priveste noile norme de lucru in retail, e greu sa supravietuiasca”, declara Ciprian Goga, Coordonator Consultanti Revanzatori Metro Cash&Carry, Aria de Nord, responsabil de lucrarile de dezvoltare la nivel regional ale clientilor revanzatori ai companiei. Parte din acest program este si magazinul ce face obiectul articolului din aceasta luna.

Inainte si dupa schimbare

Magazinul Ana – Market se desfasoara pe o suprafata de 150 de mp, fiind la origine un magazin de fructe si legume. In 1991, a fost achizitionat de cea care il detine si astazi si care l-a transformat in magazin alimentar. Ideea de a-i schimba radical infatisarea a survenit in toamna anului 2008, cand Metro a prezentat in cadrul expozitiei MetroExpo conceptul unui magazin cu autoservire ideal.

''Invitata la MetroExpo, am fost impresionata de conceptul propus si, studiind intr-o prima faza posibilitatile de realizare, m-am hotarat sa initiez in scurt timp aceasta renovare'', sustine Ana Moraru, managerul magazinului si unul dintre clientii fideli ai retelei Metro Cash&Carry Romania inca de intrarea sa pe piata. Dupa o experienta de mai bine de noua ani in slujba clientului in calitate de gestionar de magazin, aceasta a dorit sa implementeze in spatiul pe care il administreaza conceptele micilor magazine din Europa pe care le-a vizitat in decursul calatoriilor initiate in acest scop.

In realizarea schimbarii mult dorite, colaborarea cu reprezentantii Metro a fost esentiala, mai ales ca, in mare parte, implementarea programului a depins de contributia acestora. Reprezentantii Metro au realizat proiectului magazinului cu tot ce a insemnat schimbari de la vitrine, rafturi si podea, pana la layout-ul magazinului. Asadar, in cele doua luni cat a durat renovarea, au fost schimbate podeaua, rafturile si vitrinele frigorifice.

Magazinul respecta toate conceptele in ceea ce priveste semnalizarea, fiind instalate pictograme deasupra fiecarei categorii de produse si etichete de raft ce prezinta date amanuntite cu privire la produsele in cauza. Layout-ul magazinului a fost creat in functie de mesele zilnice. Pentru micul dejun exista amenajata o vitrina cu delicatese langa care se afla o gama de gemuri, legume si cereale. Preparatele pentru masa de pranz sunt cele care urmeaza produselor pentru micul-dejun.

Pentru masa de seara a fost alocat un spatiu consistent, avand in vedere ca pentru majoritatea clientilor aceasta reprezinta cea mai importanta masa a zilei. In acest sector de magazin se regasesc conservele, ciorbele instant si semi-preparatele. O alta schimbare este ilustrata de ins­talarea unui sistem de securitate ce consta deocamdata din camere de supraveghere, urmand ca in scurt timp sa fie instalata si o banda anti-furt la iesirea din magazin.

 Inainte
 
 Dupa
 

Spatiul de vanzare a devenit vizibil mai ordonat si mai coerent in urma acestor procese de renovare, cu atat mai mult cu cat inainte era incarcat de afise cu reclame sau diverse standuri promotionale care ocupau spatiul in mod nejustificat. „In magazin lipsea nota de aranjament si de eleganta. Renovarea mi-a permis sa expun produsele in mod strategic si vizibil, astfel incat toti clientii sa le observe, sa le studieze si sa aiba posibilitatea sa se decida asupra achizitionarii lor cu usurinta“, sustine Ana Moraru.

Oferta bogata creste valoarea bonului de casa

Odata cu schimbarea layout-ului a fost imbogatita si oferta de produse propusa spre consum. Oferta vine in intampinarea tuturor clientilor, atat a celor cu venituri modeste, cat si a celor care isi permit de la luna la luna sa achizitioneze produse sofisticate, la un pret ridicat. In magazin se gaseste o gama larga de produse, de la cele de baza, pana la fructe si legume.

Ofertei deja existente i se va alatura o gama de produse refrigerate, carne de pasare in special. Pentru a introduce aceste produse este nevoie de o focusare pe promovarea lor la nivelul clientilor, mai ales ca aceasta categorie are o perisabilitate foarte mare.

Clientii cumpara de toate, in primul rand produse cu frecventa zilnica de consum dar si articole de curatat gospodaria. Cumparaturile sunt facute zilnic de cei care stau in apropierea magazinului, pentru stoc, dar si pentru consumul in cadrul institutiilor private, lucru pentru care magazinul elibereaza, pe langa bonul de casa si factura de decont. Facilitatile oferite de magazin au determinat cresterea numarului clientilor si, in mod evident, majorarea valorii bonului de casa.

Reactii pozitive

Ecourile renovarii magazinului s-au auzit nu numai la nivelul clientilor magazinului, ci si la nivelul comunitatii de comercianti traditionali din zona. Clientul a fost impresionat si a laudat faptul ca intr-un cadru oarecum restrans poate gasi o gama bogata de produse si un spatiu aerisit, propice cumparaturilor rapide. Vazand ca schimbarea a atras in mod rapid efecte pozitive, comerciantii nu au intarziat sa se intereseze de posibilitatile de demarare ale unui astfel de program de renovare.

Acest schimb de impresii si sfaturi dintre managerul magazinului Ana – Market, pe de o parte, si ceilalti comercianti pe de alta parte,  a scos in evidenta problemele magazinelor traditionale. Desi sunt atrasi de posibilitatea reinnoirii activitatii comerciale, multi dintre reprezentantii comertului traditional se confrunta cu incapacitatea financiara in vederea sustinerii actiunilor de modernizare. „Si la nivelul magazinului Ana – Market au fost probleme legate de finantarea modernizarii, dar pentru ca am vazut necesara aceasta schimbare, am riscat si iata ca rezultatele bune nu au intarziat sa apara”, a declarat Ana Moraru.

In cazul Ana – Market investitia s-a situat la nivelul valorii de trei miliarde de lei vechi, suma ce a acoperit integral toate schimbarile efectuate la nivelul magazinului.

Softul de gestiune, o noua provocare

Inchiderea magazinului timp de doua luni in perioada de renovare a atras pierderi la nivelul gamei de produse ramase nevandute pana la acea data, intrucat termenul de valabilitate al acestora a expirat. Din seria de provocari cauzate de renovare face parte introducerea unui nou sistem de gestiune - achizitionat din Metro - care, desi performant si eficient, a fost la inceput, dificil de manevrat de catre personalul magazinului. "A fost greu la inceput dar asta nu inseamna ca nu am invatat. Cand vrei sa faci ceva nou, trebuie sa inveti", sustine cu incredere Ana Moraru.

Un alt aspect pe care aceasta isi doreste sa-l imbunatatesca la nivelul magazinului este comunicarea pe care personalul o desfasoara cu clientul. Odata cu imbratisarea unei variante moderne de comert traditional, aceasta mizeaza pe o mai mare disponibilitate a personalului in ceea ce priveste deservirea clientului, mai ales ca acesta este puternic influentat in frecventarea unui magazin de conduita personalului.

Care concurenta?

Retelele de comert modern care si-au deschis reprezentanta in Braila - precum Kaufland, Selgros sau Billa nu reprezinta, cel putin pana la momentul actual, nici un pericol asupra bunei desfasurari a comertului la nivelul magazinului Ana – Market. Dimpotriva, acestea il motiveaza pe managerul magazinului sa-si ajusteze serviciile pentru a se mentine in topul preferintelor clientului.

In momentul in care au inceput lucrarile de reamenajare a magazinului au fost calculate, prin intermediul unor studii de piata, gradul de concurenta din zona, dar si caracteristicile populatiei situate in perimetrului magazinului.

Pentru fiecare magazin, cercetarea concurentei reprezinta un aspect important in succesului afacerii. "Studiez preturile concurentei si am grija ca pretul produselor din magazin sa fie sub nivelul lor. Daca la un produs pierd, castig la altul si atunci e important sa mentin pretul de piata", vorbeste Ana Moraru despre cateva dintre elementele pe care orice comerciant traditional trebuie sa le aiba in vedere.

Schimbarile continua

In zona magazinului isi desfasoara activitatea un numar important dintre clientii magazinului, motiv pentru care, in viitorul apropiat, acestia vor beneficia de un asa-zis "colt al clientului". Acesta va fi compus dintr-un espressor de cafea si o vitrina cu sandwich-uri. In momentul cand va sesiza nevoia unui alt serviciu in cadrul magazinului, Ana Moraru se declara deschisa la adoptarea lui, studiind posibilitatile de materializare.

Ana – Market este primul magazin care a adoptat intr-o masura foarte mare conceptul de magazin traditional propus de Metro Cash&Carry in cadrul programului de consultanta pentru revanzatori, program care, in cursul anului 2009 va acorda consultanta pentru 600 de revanzatori.
Cel putin pana la momentul actual, magazinul s-a dovedit a fi un succes, reflectand o reinterpretare benefica a comertului traditional.
 

 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content