FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Mitul discounterelor

Mitul discounterelor

„Discounterele vor fi castigatoarele crizei” – aceasta era una dintre putinele previziuni pe piata de retail mult titrate anul trecut si in 2009. Rezultatele financiare oficiale vin sa spulbere acest mit: in 2010, cel mai dificil an pentru consumator, discounterele traditionale (magazinele Penny Market si Plus, actuala retea LIDL) au realizat o crestere medie a afacerilor de 7%, de doua ori mai mica decat ritmul expansiunii in acest interval, de circa 15%. Nici expansiunea si nici dinamica afacerilor nu au fost semnificativ de mari, ceea ce cred ca ridica intrebarea: Sunt romanii pregatiti pentru o extindere in forta a discounterelor?

Modelul de business al magazinelor de 1.000 de metri patrati cu politica de preturi mici se bazeaza intr-o mare masura pe marcile proprii ale retelelor si ofera cea mai mica varietate de marci consacrate, dintre toate formatele moderne de comert. Multe branduri lider de categorie lipsesc de la raft. De altfel, dupa cum se poate vedea in analiza noastra lunara Shopping Basket, doar jumatate din produsele lider pe categoriile selectate sunt listate in retelele Penny Market si LIDL.

Ascensiunea modesta a discounterelor pare a confirma, astfel, ceea ce marii producatori au sustinut permanent in ultimii doi ani, si anume faptul ca atasamentul consumatorilor de brandurile mari se mentine si in conditiile scaderii puterii de cumparare. Nici intrarea oficiala in Romania a temutului retailer german LIDL nu a schimbat ritmul discounterelor, cel putin pana acum. Cea mai vizibila miscare din ultimul an a noii retele de comert a fost rebrandingul Plus in LIDL, proiect care nu a fost sustinut insa printr-o campanie ampla de promovare.

Faptul ca LIDL va tulbura apele in retail s-a dovedit a fi, astfel, un alt mit demontat de miscarile realizate de compania germana din 2007 (anul in care a fost infiintat actualul operator al retelei locale LIDL ) si pana in prezent. In plus, analiza Shopping Basket realizata in luna iulie nu arata schimbari in nivelul preturilor in magazinele Plus dupa momentul rebrandingului.

Si decizia retailerului belgian Delhaize de a renunta la brandul de supermarket cu discount Red Market si de a afilia aceste magazine retelei Mega Image ridica semne de intrebare legate de potentialul discounterelor pe piata locala.
Daca discounterele nu ne-au surprins, in comertul de cartier, lanturile internationale de supermarketuri au fost, in schimb, ceea ce se poate numi formatul vedeta al anului 2010: cresterile semnificative ale afacerilor reflecta ritmul expansiunii acestora si puterea lor financiara. In plus, sacrificand profitul, companiile de profil au mizat pe crearea unei imagini de magazine cu preturi mici, si-au imbunatatit oferta la raionul de alimente proaspete si au investit masiv in promovare pentru a castiga clienti noi chiar si in localitatile de dimensiuni mici.

Desi cu o valoare similara a vanzarilor totale, segmentul discounterelor traditionale pare a fi, astfel, umbrit de dinamica extrem de interesanta a supermarketurilor. Se poate spune, asadar, ca pretul nu e totul pentru consumatorul de astazi? Va las pe dvs. sa raspundeti.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content