Mic.ro: "Pravalia de pe strada ta" | Progresiv

Lait-motivul scurtei istorii a retailului romanesc a fost „mom&pop store”, pe care furnizorii l-au predicat si il predica inca de la inceput. Din diverse motive, magazinul de langa casa nu s-a impus ca un canal de vanzare cu personalitate in peisajul comercial, slabiciune speculata de marii comercianti care au inceput sa ocupe spatiile mici, de proximitate. In acest context isi face aparitia reteaua Mic.ro, care doreste sa reinventeze conceptul „bacanul din coltul strazii” de alta data. Proiectul este unul extrem de ambitios, cu peste 3.000 de puncte de vanzare, la nivel national. Mic.ro:

Mic.ro este o companie romaneasca de retail, infiintata in aprilie 2010, membra a Mercadia Group. Sub denumirea Mic.ro, la inceputul lunii octombrie functionau deja 113 magazine, in Bucuresti si judetul Ilfov. Initiatorul conceptului, omul de afaceri Dinu Patriciu, si-a propus sa dezvolte o retea de „bacanii moderne” situate la parterul blocurilor, in coltul strazii si in orice alte zone de trafic pietonal si care sa deserveasca nevoile urgente ale clientilor din imediata vecinatate. 

Mic.ro este o imbinare intre proximitate si convenienta prin amplasare, oferta de produse si de servicii, si intre traditional si modern prin interpretarea si implementarea in nota actuala a vechiului concept de bacanie. In aceeasi nota adaptata prezentului se inscrie si lansarea conceptului Mic.ro mobil. Acesta este un magazin mobil, amplasat pe o platforma de 3,5 tone, proiectul fiind dezvoltat impreuna cu Casa Auto si Auto Italia, care asigura mentenanta parcului auto. Camioanele sunt proprietatea Mercadia. Pana la finele lui 2010, reteaua mobila va avea 100 de unitati, urmand ca, din 2011, ritmul de extindere sa fie de 120 de magazine mobile lunar.

Concept, sortimentatie, servicii

Un magazin Mic.ro are o suprafata medie de vanzare de 70 mp in care ofera o sortimentatie de circa 1.400 de produse: articole de bacanie, panificatie, legume si fructe proaspete, lactate, dulciuri, bauturi racoritoare si alcoolice, produse cosmetice, tigari, articole de birotica, produse de igiena, presa. Acestora li se alatura o oferta de patiserie, sandvisuri si bauturi calde, dar si servicii precum plata facturilor, copiator, vanzare bilete spectacole sau livrare la domiciliu, pe baza unui abonament de patru lei, lunar.

Magazinele sunt dotate cu echipamente moderne, atat de expunere a produselor (echipamente si vitrine de frig ecologice, rafturi ce asigura vizibilitatea si orientarea usoara in spatiul de vanzare, sisteme de expunere gravitationala), cat si pentru prepararea de bauturi si gustari calde sau de supraveghere.

Traducerea moderna a „vanzarii pe caiet” vine sub forma unui card cu o limita de credit lunara de 300 lei. Cardurile pot fi procurate din magazin si sunt acordate pe baza unui istoric si a unei relatii de incredere intre patronul magazinului si client. Cardul poate fi folosit doar in magazinul care l-a emis. Intr-o luna de la introducerea sistemului, oficialii Mic.ro afirma ca nu au existat incidente de plata notabile. Plata se poate face si cu card sau cu alte instrumente, precum si tichete de masa.

Magazinele fixe au deschidere direct la trotuar, usile sunt in permanenta deschise si sunt echipate cu instalatii de aer cald, iarna, si aer rece, vara.

„Bacanul” Mic.ro

Un magazin Mic.ro este planificat sa deserveasca 400 – 500 de familii zilnic, dar, dincolo de cifre, dezvoltatorul conceptului isi doreste in primul rand ca Mic.ro sa se integreze firesc in comunitatea pe care o deserveste. La modul ideal, si managerul magazinului, „bacanul”, ar trebui sa provina din aceeasi comunitate. In acest scop, Mercadia a dezvoltat o reteta de business, adresata micilor comercianti, dar nu numai, si care le ofera acestora posibilitatea de a deveni „asociati” Mic.ro, adica manageri de magazine, dezvoltand operatiuni de tip franciza.

Prin acest program, Mic.ro pune la dispozitie stocul de marfa, asigura plata chiriei, a utilitatilor si a cheltuielilor de promovare si are control asupra preturilor si aprovizionarii. Viitorul asociat primeste un magazin la cheie si are responsabilitatea vanzarilor, a platii angajatilor (minim 3) si a pierderilor.
Pentru a accede in acest program, conditiile sunt efectuarea unei perioade de instruire cu un cost de 400 de euro, suportat de cel care doreste sa devina asociat, precum si depunerea, tot de catre acesta, a unei garantii de 7.000 de euro.

In ceea ce priveste veniturile asociatului, acestea sunt formate dintr-o suma fixa si una constituita din bonusuri acordate in functie de atingerea unor performante de vanzari si respectarea unor conditii privind gestionarea magazinului si a relatiei cu clientii: comunicare cu clientii, curatenie, prospetimea produselor etc. De asemenea, si cei care doresc sa devina lucratori comerciali in cadrul unui magazin Mic.ro trebuie sa parcurga un program de instruire cu un cost de 200 de euro. Programele de instruire sunt agreate de Ministerul Muncii.

Aprovizionare si preturi

Mercadia a cumparat pachetul majoritar la reteaua de discount Minimax in primul rand pentru depozitul logistic din vestul Bucurestiului (autostrada Bucuresti – Pitesti). O a doua platforma logistica va fi dezvoltata in estul capitalei (comuna Pantelimon), iar fiecare magazin Minimax va servi ca centru de aprovizionare pentru magazinele Mic.ro din jurul sau. Astfel, in fiecare dimineata, intre orele 5.00 si 7.00, spatiile de depozitare ale magazinelor Minimax vor aproviziona cu prioritate punctele Mic.ro. Magazinele Mic.ro sunt aprovizionate de trei ori pe zi.

Modelul logistic imaginat de Mercadia seamana, intr-o oarecare masura, cu modul de operare al Aldi, in Marea Britanie. Aici, Aldi si-a inceput expansiunea teritoriala pe un model bazat pe centre regionale de distributie care asigura aprovizionarea magazinelor pe o raza de circa 200 km in jurul lor.
Asa se poate explica si amploarea pe care a luat-o expansiunea retelei Minimax, in ultimul an. Compania va incheia anul 2010 cu o retea de 50 de magazine, urmand ca pana la finele lui 2011 sa aiba 150 de magazine in toata tara. Suportul logistic este principalul atu pe care Mercadia conteaza in mentinerea preturilor medii pe categorie la niveluri scazute. „Preturile nu vor fi scazute datorita marjelor, ci datorita costurilor logistice substantial reduse”, promite Dinu Patriciu.

Din punct de vedere teritorial, reteaua Micr.ro, atat cea mobila, cat si cea fixa, va continua extinderea in jurul Bucurestiului, in Ploiesti, Pitesti, Alexandria, Urziceni etc. Planurile de extindere prevad deschiderea a 1.000 de magazine fixe si 2.000 mobile in orasele mari ale Romaniei. Investitiile totale in retea se vor ridica la 200 milioane de euro (fara achizitia Minimax), din care pana acum au fost cheltuite 30 de milioane de euro. Patriciu se asteapta la atingerea pragului de rentabilitate la un an de la lansarea investitiei, adica in aprilie 2011. Pentru primele sase luni de activitate a retelei Mic.ro, cifra de afaceri estimata este de 150 milioane euro.

Mic.ro, intr-o competitie macro

Dinu Patriciu isi atribuie paternitatea conceptului, afirmand ca era nevoie de reinvierea unei traditii afectate sever atat de perioada comunista, cat si de dezvoltarea comerciala din ultimii 20 de ani, care „a distrus tesutul urban”.
Succesul conceptului va depinde in primul rand de capacitatea de livrare si aprovizionare, dar si de calitatea produselor, in conditiile in care sortimentatia este alcatuita cu precadere din produse proaspete si usor perisabile. Elementul uman este din nou crucial, pentru ca trebuie sa asigure intr-o foarte mare masura fidelizarea clientilor.

„Bacanii” Mic.ro au responsabilitatea crearii sentimentului de familiaritate si apartenenta la comunitatea in care este implantat si al transformarii clientilor in „prieteni” fideli ai magazinului. Dincolo de elementele ce tin de gestionarea magazinului si a retelei, Mic.ro se lanseaza intr-un climat competitional dur, cel putin la nivel urban. Marile retele de retail isi dezvolta propriile divizii de magazine de proximitate, avand ca avantaj suplimentar, dincolo de experienta de operare in piata, notorietatea marcii.

Retelele de discount, gandite pe acelasi principiu al proxi­mitatii, au ajuns sa reprezinte deja un procent semnificativ din retailul alimentar si au, deja, cumulat, circa 300 de magazine la nivel national. Modul in care Mic.ro va sti sa-si exploateze in favoarea proprie si a clientilor pozitionarea si selectia sortimentala, modul in care va alege amplasarea unitatilor mobile si fixe si, nu in ultimul rand, calitatea asociatilor ii vor asigura sau nu succesul ca jucator distinct in piata romaneasca de retail alimentar.

Logistica Supply chain colete transportatori firma de curierat. Colete trimise de la magazine si parteneri. Vezi pe revistaprogresiv.ro.
Packeta România ajunge la 1.800 magazine online și selleri parteneri
Packeta România, platformă digitală globală pentru ecommerce, parte din Packeta Group, anunță extinderea rețelei de magazine online și...
Nestle_rezultate financiare primul semestru 2024
Nestlé România, creștere organică de trei ori mai mare decât media grupului
Grupul Nestlé a înregistrat pentru primele șase luni ale acestui an o cifră de afaceri de 45 de miliarde de franci elvețieni, marcând un avans...