FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Mercantizarea alimentelor de baza

Mercantizarea alimentelor de baza

Intr-unul din numerele anterioare am inceput recapitularea principalelor reguli si principii generale de mercantizare in supermarketuri. Continuam cu principalele criterii de aranjare a rafturilor pentru cele mai importante categorii de produse ce se regasesc intr-un magazin.

Exemple de layout structurate pe categorii de produse:

CACAO INSTANT / LAPTE UHT SI CEREALE / MUESLI

Cu toate ca produsele enumerate mai sus fac parte din clase diferite, avand in vedere compatibiliatea lor, se poate crea o pozitionare care sa ofere clientilor o solutie pentru mic dejun. Produsele pot fi asezate in blocuri verticale impartite in: cacao instant; lapte UHT si bauturi cu lapte; cereale / muesli si batoane de cereale / muesli. Criteriile de mercantizate pentru aceasta grupa, ordonate in functie de importanta lor, sunt prezentate in randurile de mai jos:
1. FUNCTIE –  modul de utilizare al produsului (functia produsului), astfel existand mai multe categorii:

  • cacao instant;
  • lapte si produse din lapte – ordonarea se poate face in blocuri verticale dupa tip: continut de grasime 0,1%; continut de grasime 1,5%, 1,8%; continut de grasime mai mare de 3%; bauturi speciale din lapte.
  • cereale / muesli – ordonarea se poate face in blocuri verticale dupa tip: cereale cu diverse arome sau simple cu un continut mai mare de calorii (ex: fugi de grau cu gust de ciocolata, fulgi de porumb, fulgi extrudati etc); cereale si muesli care au continut redus de calorii (ex: fitness, muesli cu fructe, rondele si batoane de orez expandat, batoane Q-form, fulgi de ovaz, fulgi de secara).

2. BRAND – aranjarea in blocuri verticale, in functie de marca. Ex: cacao instant - Nesquik si Brumi; lapte UHT si bauturi cu lapte – Milli, La Dorna, Fulga, Milky Way etc; cereale / muesli – Chocapic, Nesquik, Viva, Gold Flakes etc.
3. NOTORIETATE – produsele cu rulaj si cota mare vor beneficia de mai multe fete la raft, fiind pozitionate in locuri cat mai accesibile pentru clienti.
4. PRETUL – ordonarea in functie de pret.

ALIMENTE DE BAZA SI CONSERVE - MIC DEJUN

1. FUNCTIE – se diferentiaza patru categorii asezate in blocuri verticale: miere – ordonare dupa tip (ex: poliflora, tei, salcam); gem – ordonare dupa tip (ex: caise, piersici, visine etc); dulceata – ordonare dupa tip (ex: caise, piersici, visine etc); creme de ciocolata – ordonare dupa tip (ex: simpla, bicolora etc).
2. BRAND – aranjarea produselor in blocuri verticale, in functie de marca produsului;
3. AMBALAJ – produsele vor fi asezate de sus in jos, de la gramajul cel mai mic, la gramajul
cel mai mare.

PASTE FAINOASE

1. FUNCTIE – se diferentiaza doua categorii:

  • paste fainoase pentru felul intai – ex: taitei, fidea etc.;
  • paste fainoase pentru felul doi – ex: spaghete, coturi, ravioli, tortelini etc.

2. BRAND – aranjarea in blocuri verticale, in functie de marca produsului;
3. NOTORIETATE – produsele cu rulaj si cota mare vor beneficia de mai multe fete la raft;
4. PRETUL – ordonarea produselor in functie de pret.

SOSURI

1. FUNCTIE – se diferentiaza urmatoarele categorii de blocuri verticale:

  • ketchup – ordonare dupa tip (ex: dulce, picant etc);
  • pasta de tomate – ex: conserva, flacon, borcan etc.;
  • diverse sosuri pe baza de tomate;
  • mustar – ex: borcan, flacon, pahar etc.;
  • maioneza, dressing si alte sosuri – ex: borcan, flacon.

2. BRAND – aranjarea in blocuri verticale, in functie de marca;
3. NOTORIETATE – produsele cu rulaj si cota mare vor beneficia de mai multe fete la raft;
4. PRETUL – ordonarea produselor in functie de pret.

CONSERVE

1. FUNCTIE:

  • conserve de peste – ex: ton, sardine etc.;
  • carne tartinabila – ex: pate pasare, porc, vegetal;
  • conserve de carne – ex: carne pasare, porc etc.;
  • conserve semipreparate – ex: carnaciori cu fasole, costita cu fasole, ciorba de burta etc.;
  • conserve  legume – ex: castraveti, mazare etc.;
  • conserve fructe – ex: ananas, caise etc.

2. BRAND – ca mai sus;
3. AMBALAJ – produsele vor fi asezate de sus in jos, de la gramajul cel mai mic, la gramajul cel mai mare;
4. NOTORIETATE – al 4-lea criteriu de mercantizare tine cont de rulajul produsele cu rulaj si cota mare vor beneficia de mai multe fete la raft;
5. PRETUL –ordonarea produselor in functie de pret.

ULEI / OTET

1. FUNCTIE:

  • ulei – ex: ulei de floarea soarelui, ulei de porumb, ulei de palmier, ulei de masline etc.;
  • otet si concentrat de lamaie – ex: otet de larg consum, otet balsamic, concentrat de lamaie etc.

2. NOTORIETATE – produsele cu rulaj mare vor beneficia de mai multe fete la raft;
3. BRAND – aranjarea produselor in blocuri, in functie de marca.

CONDIMENTE

1. BRAND – primul criteriu si cel mai important tine cont de marca, in functie de care produsele vor fi aranjate in blocuri verticale;
2. FUNCTIE:

  • condimente uzuale – ex: piper, boia etc.;
  • condimente speciale – ex: pentru gratar, pentru vin, pentru carnati etc.

3. PRETUL – ordonarea in functie de pret.

BAZE DE MANCARE / PRODUSE INSTANT

1. FUNCTIE:

  • baza de mancare si sare - ex: baza normala, baza granulata, cuburi concentrate, sare etc;
  • produse instant – ex: supe instant, fulgi de cartofi si fasole, soia.

2. BRAND – aranjarea in blocuri, in functie de marca:
3. AMBALAJ – produsele vor fi asezate de sus in jos, de la gramajul cel mai mic, la gramajul cel mai mare;
4. PRETUL – ordonarea in functie de pret.

BUDINCI / DESERTURI / ADAOSURI ALIMENTARE

1. FUNCTIE – se pot diferentia patru categorii asezate in blocuri verticale: praf de frisca / inghetata praf; adaosuri alimentare sau de copt – ordonare dupa tip (ex: topping, esente, praf de copt, zahar pudra, cocos, ornamente pentru prajituri, stafide etc); budinci – ordonare dupa tip (ex: capsuni, ciocolata, vanilie etc);
2. BRAND – aranjarea in blocuri, in functie de marca;
3. PRETUL – ordonarea in functie de pret.

HRANA DE ANIMALE

1. FUNCTIE:

  • hrana pentru caini – ex: umeda, uscata, granule etc;
  • hrana pentru pisici – ex: umeda, uscata granule etc.

2. BRAND – aranjarea in blocuri verticale, in functie de marca;
3. AMBALAJ – produsele vor fi asezate de sus in jos, de la gramajul cel mai mic, la gramajul cel mai mare;
4. PRETUL – ordonarea produselor dupa pret.

MARGARINA

1. BRAND – aranjarea produselor in blocuri verticale, in functie de marca;
2. NOTORIETATE – produsele cu rulaj si cota mare vor beneficia de mai multe fete la raft;
3. AMBALAJ – produsele vor fi asezate de sus in jos, de la gramajul cel mai mic, la gramajul cel mai mare;
4. PRETUL – ordonarea produselor in functie de pret.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content