FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > MEMRB: Criza a marcat consumul de FMCG

MEMRB: Criza a marcat consumul de FMCG

„O privire asupra evolutiei comertului din Romania in conditii de criza” a fost subiectul prezentat de compania de cercetare MEMRB la cea de-a zecea editie a Conferintei Magazinul Pro­gresiv, de luna trecuta. Cele mai importante concluzii si tendinte ale acestei cercetari le puteti gasi in paginile urmatoare.

Studiul a punctat momentele importante ale anului 2009, precum scaderea PIB cu sapte procente, falimentele retelelor romanesti de retail alimentar, deficitul bugetar de 8,4 miliarde euro sau concedierile din sistemul bancar, estimate la 3.160 de persoane, adica 4,4% din numarul total de angajati din sistem.

La acestea se adauga reducerea drastica a ritmului de expansiune a marilor magazine, atingerea unei rate record a somajului - de peste opt procente, injumatatirea investitiilor straine directe si un nou record, de data aceasta al nivelului la care a ajuns piata tigarilor de contrabanda, peste 30%.
Imaginea de mai sus trebuie completata de cea a universului de retail alimentar, care arata o scadere a comertului traditional de circa cinci procente, coroborata cu o migrare semnificativa a cumparaturilor catre comertul modern dominat, in prezent, de expansiunea discounterilor. In acest context, cum s-a comportat piata de FMCG in 2009?

Datele MEMRB arata o crestere valorica in lei de 1,4%. Extremele sunt tigarile, cu o crestere valorica de 12%, si bauturile, cu o scadere de peste sapte procente. Valoarea pietei de food a crescut, de asemenea, cu 6,3%, iar a celei de non-food cu 4,3%. Volumic (exprimat in bucati), toata piata a scazut cu peste zece procente, din nou, cele mai drastice reduceri fiind observate la bauturi (-15,5%) si tigari (-12%). Concluzia logica este ca, de fapt, oamenii au platit mai mult pentru cantitati mai mici achizitionate.

Daca ne uitam la ponderea fiecarui segment in total piata de FMCG, vom constata ca produsele alimentare si nealimentare (cosmetice, detergenti) si-au majorat aceasta pondere si volumic, si valoric. In schimb, bauturile – cu o pondere de 44,8% in volumul pietei de FMCG – au scazut valoric de la 42,7% la 39,1% anul trecut. La o impartire pe comert modern / comert traditional, observam comportamente de cumparare diferite.

In comertul modern, ponderea valorica cea mai mare o detin produsele alimentare (39,9% in 2009 vs 41,6% in 2008), urmate de bauturi (27,8% vs 28,2%) si produse nealimentare (19,8% vs 20,5%). Firesc, a crescut valoarea tigarilor, de la 9,7% la 12,5%, dar, pentru toate celelalte categorii, reducerile fata de 2008 sunt evidente.

Situatia sta cu totul diferit in comertul traditional, unde ponderea valorica cea mai mare revine bauturilor: 42,7% din totalul sumelor cheltuite in traditional s-au dus pe bauturi (alcoolice si nealcoolice), dar si aici ponderea este in scadere, de la 46,6% in urma cu un an. Scaderea valorii in traditional este valabila insa doar pentru bauturi, pentru ca, in cazul celorlalte segmente majore vorbim de cresteri.

Astfel, produsele alimentare au insemnat, in 2009, 26% din valoarea pietei de FMCG in traditional, fata de 24,3% in 2008. La fel, ponderea valorica a pietei de non-food a crescut foarte usor, de la 7,4% la 7,5%, in timp ce tigarile reprezinta 23,9% din valoarea pietei de FMCG pe canalul traditional, de la 21,7% cu un an inainte.

Comertul modern incetineste ritmul scaderii

In timp ce volumul vanzarilor de alimente a scazut cu 4,5%, in comertul modern, acest volum a crescut in 2009 fata de 2008 cu 7,1%. Traditionalul a marcat o scadere drastica din acest punct de vedere, de 9,2%. Valoric, insa, piata de alimente a crescut: cu 6,3% per total, cu 11,2% in comertul modern si cu 4,1% in traditional.

Categoriile cu cu cele mai drastice scaderi au fost deserturile lactate
(-17,2%), smantana (-12,5%), snack-urile sarate (-11,8%) si pateul (-10,4). Scaderi de sub zece procente au mai inregistrat supele deshidratate, mustarul si napolitanele, in timp ce sub cinci procente au scazut segmente precum sana si kefir, unt si margarina, ketchup, carne procesata, paste, ciocolata, inghetata, faina sau conserve. Cea mai mare crestere a consemnat-o laptele (+5,2%), urmat de biscuiti (+2,3%) si cereale de mic dejun (+1,1%).

Non-food

Volumul vanzarilor de produse nealimentare a scazut cu 6,3%, la o crestere a valorii de 4,3%. Pe aceasta categorie, comertul modern a marcat cresteri atat in volum (1,7%), cat si in valoare (12,3%), in timp ce traditionalul a pierdut 12,4% din volumul vanzarilor si 1,6% din valoarea acestora.

Cea mai drastica scadere, de 31,8%, este atribuita balsamurilor de rufe, urmate de agenti de curatare abrazivi (-22,2%) si prezervative (-19,1%). Scaderi de doua cifre au mai inregistrat detergentii (-18,3%), sampoanele si balsamurile de par (-15,4%), produsele de ingrijire a picioarelor (-14,8%) si sapunul (-13,6%).

Sub zece procente au fost scaderile si la parfumuri, lotiuni de corp si de maini, deodorante, detergenti de vase si odorizante de camera, in timp ce insecticidele, produsele de curatare a toaletei, produsele de hair styling, colorantii de par si cremele de fata au marcat pierderi de sub cinci procente.

Bauturi

Rezultatul negativ al categoriei bauturi (alcoolice si nealcoolice) este cauzat exclusiv de magazinele traditionale, unde vanzarile au marcat scaderi de 19,3% in volum si de 10,6% in valoare in 2009 fata de 2008.
Per total, piata bauturilor a marcat un recul de 15,5% in volum si de 7,2% in valoare, dar „onoarea” a fost salvata de comertul modern, cu o crestere volumica a vanzarilor de 11,1% si valorica de 14,1%.

Bauturi precum ginul, brandy si juice-urile au scazut cu peste 20 de procente, berea si-a redus vanzarile cu 19,8%, iar racoritoarele carbonatate cu peste 16%. Pentru liqueur scaderea a fost de 11,7%, pentru vodka de 10,4%, pentru cafea de 10%, pentru energizante de 8,7% iar pentru bitter de 8,5%. Vanzarile de ice-tea au fost cu 6,8% mai mici ca in 2008, cele de apa minerala cu 5,8%, iar cele de sampanie cu 4,1%. La capitolul whiskey, vanzarile au marcat un avans de 8,1%.

Criza a marcat profund consumul

In concluzie, piata de FMCG s-a diminuat, per total, cu scaderi mai abrupte pentru bauturi si tigari. De altfel, bauturile au reprezentat, in 2009, singura categorie a carei importanta a scazut atat in volum, cat si in valoare, reprezentand, astfel, o reducere a consumului. Alimentele au, in continuare, cea mai mare pondere in comertul modern, in timp ce bauturile detin o cota mai importanta in universul traditional.

Cercetarea MEMRB a evidentiat, de altfel, migrarea consumului catre comertul modern, atat datorita expansiunii teritoriale, cat si promisiunii de preturi reduse. La aceasta tendinta a contribuit, in schimb, si restrangerea universului traditional cu cinci procente fata de 2008.

Pentru 2010, estimarile privind cresterea PIB-ului acopera o plaja intre -5% si +5%, la un nivel al inflatiei situat sub trei procente, atat din cauza reducerii consumului cat si datorita reducerilor de preturi din retailul modern. Pe de alta parte, o eventuala crestere a TVA-ului ar contribui la cresterea evaziunii si a pietei negre, in timp ce investitorii avertizeaza ca nu pot spera la o reluare a tendintei ascendente a consumului in lipsa deblocarii pietei de credite. Ramane de vazut daca estimarea Comisiei Nationale de Prognoza, de crestere a consumului cu 1,8% in 2010, va deveni realitate.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content