FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Marketing pro-activ in vremuri dificile

Marketing pro-activ in vremuri dificile

Vremea actiunilor de massmarketing incepe sa apuna deoarece consumatorii s-au obisnuit cu ele si nu mai reactioneaza conform estimarilor. Oamenii si-au schimbat comportamentul de consum si sunt mult mai atenti la ce, cat, cum si de unde cumpara, in functie de modul in care sunt tratati ca individ. Acesta este motivul pentru care marketerii trebuie sa identifice modalitati noi de interactiune cu consumatorii si totodata sa tina cont de obiceiurile si traditiile locale de consum.

Exista in prezent instrumente care ajuta marketerii in relationarea brandului pe care il promoveaza cu caracteristicile socio-demografice ale segmentelor care sunt sau pot deveni consumatorii acelui brand. Dintre acestea, cele mai folosite sunt Mosaic, ACORN, TGI, segmentari socio-demografice ale populatiei, bazate pe clasificari sociale si date statistice. Acestea, integrate intr-un sistem de marketing inteligent, permit identificarea si intelegerea profilului clientului targetat, a clusterelor de clienti similari si localizarea lor pe harta.

Segmentarea geo-demografica (clustering) pleaca de la premiza ca oamenii tind sa se recunoasca intre ei atunci cand se aseamana, formand astfel comunitati si chiar vecinatati de o relativa omogenitate. Fireste ca nu poti fi intocmai precum vecinul tau, iar familia ta nu este identica cu cea de vizavi, dar in linii mari, demografii au constatat ca vechiul adagiu „Cine se aseamana se aduna” este valabil. Si, mai ales pentru cei care studiaza piata, este important faptul ca vecinii, intre ei, prezinta tipare comportamentale similare si previzibile, ca potentiali consumatori: au tendinta de a cumpara aceleasi produse, de a face cumparaturi la aceleasi magazine, de a avea masini asemanatoare, de a iesi la aceleasi restaurante.

Acolo unde erau folosite doar date demografice elementare pentru a concepe campanii de piata, aparitia segmentarii geo-demografice a permis realizarea de strategii croite si diferentiate pentru grupe de oameni cu compor­tamente si aspiratii diferite, proces numit micro-marketing. Desi segmentarea geo-demografica a aparut pe la mijlocul anilor 1930, aplicarea ei comerciala in masa nu a inceput decat in 1974, odata cu dezvoltarea sistemului PRIZM de catre Claritas si a sistemului Mosaic de catre Experian.Creatorul sau este profesorul Richard Webber, care a extins metodologia tehnicilor de segmentare spre sectoarele comerciale si publice. In Romania, Experian a dezvoltat impreuna cu Geo Strategies  primul sistem de clasificare a populatiei, denumit Mosaic Romania, in 2007.

In modelul rezultat s-au evidentiat 45 de tipuri Mosaic – practic 45 de grupuri care prezinta similaritati ale unei game largi de variabile: varsta, etnicitate, venit, educatie, tipul de locuinta, prezenta copiilor, dar si elemente legate de simililaritatea locatiei: densitatea populatiei, distanta pana la centre comerciale, gari, spitale, centre urbane, sosele,  precum si influentele specifice fiecarei regiuni a tarii.

Rezultatul acestei dezvoltari este acela ca oricarei adrese / locatii careia i s-a identificat un cod postal sau coordonatele geo-spatiale i se poate aloca un tip Mosaic. Astfel, marketerii pot primi informatii cu privire la obiceiurile consumatorilor, preferintele de brand, media preferata, obiceiuri de consum, timp liber, in directa corelatie cu informatii cantitative referitoare la numarul de persoane, varsta, sex si chiar venituri. „Inarmati” cu toate aceste informatii si insight-uri, ei pot realiza esantionari informate de profunzime, pot aprecia marimea pietei si isi pot optimiza mix-ul de marketing.

Clientul este rege si este normal sa fie asa; tratati-l ca atare si vorbiti-i pe limba lui. Surprideti-l placut cu promotii si produse care i se potrivesc si prin care doriti sa interactionati mai departe cu el. Targetand intr-un mod informat, economisiti bani, energie, va diferentiati de competitori si ii oferiti consumatorului informatia de care are nevoie pentru alegerea unui produs sau serviciu.

Articol scris de Dorin Rusu, Business Development Director Geo Strategies

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content